Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2010, 22:31   #601
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wat brengt de kennis van het Frans aan Vlaanderen op. Wallonie is een economisch kerkhof (ondanks zijn kennis van het Frans ), en Vlaanderen
zit in een neergaande spiraal. Alleen innovatie (en kennis van het Engels) kan den boel redden.
Walloniïe gaat vooruit, dankzij een betere talenkennis onder andere, alleen innovatie en blijvende investering in de troeven van Vlaanderen (onder andere talenkennis en een goede kennis van het franstalige taalgebied) kan Vlaanderen aan de top houden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2010, 22:33   #602
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Als er ooit sprake zal zijn van een wereldtaal (welke dit ook mogen zijn) dan gaat het belang van talenkennis ferm achteruit boeren. Dus het zou stom zijn om talenkennis nog als troef te gaan koesteren. Zoals de Walen indertijd bleven vasthouden aan hun kolen- en staalindustrie, hoop ik niet dat Vlaanderen dezelfde fout gaat maken door talenkennis te blijven koesteren.
Eeen wereldtaal komt er misschien ooit in de 22ste eeuw of zoiets. Ondertussen blijven talen heel belangrijk en nemen zelfs in belangrijkheid toe naarmate de wereld mùeer internationaliseert.

Laatst gewijzigd door tomm : 23 juli 2010 om 22:34.
Oud 23 juli 2010, 22:34   #603
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Neen, er zijn geen verschillen tussen het ene en het andere taalimperialisme. Dat jij graag onderdanig bent voor Engelstalige imperialisten om Franstalige imperialisten te kloten doet niets af van het feit dat imperialisme zijn gang kan gaan.
Met al dat gekloot is seffens het probleem niet meer zichtbaar. Het blijft er op neer komen om zich in een geglobaliseerde wereld verstaanbaar te maken, op een pragmatische manier. En afgezien van alle randargumenten, ben ik er van overtuigd dat het Engels hiervoor meer geschikt is dan het Frans, maw dat het geen zin heeft om op school zijn tijd te verdoen met Frans, maar dat men beter overschakelt op Engels als tweede taal (zoals de Walen trouwens doen). En dit is dan geldig voor het overgrote gedeelte der leerlingen, ttz degenen met geen al te grote taalknobbel, die zich veel beter kunnen concentreren op deze dingen waar ze wel goed in zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2010, 22:54   #604
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Walloniïe gaat vooruit, dankzij een betere talenkennis onder andere, alleen innovatie en blijvende investering in de troeven van Vlaanderen (onder andere talenkennis en een goede kennis van het franstalige taalgebied) kan Vlaanderen aan de top houden.
Dank zij de notionele intrestaftrek .
Nee ernstig. Dank zij steun en subsidies. Echte vooruitgang is er nog niet. De werkloosheid is er nog altijd zowat de hoogste in Europa. Ik mag hopen dat ze een dal bereikt hebben.
Maar, eigenlijk maak ik mij meer zorgen over Vlaanderen. Daar wordt momenteel wel een goednieuwsshow opgevoerd, doch de investeerders blijven daar weg, en de vergrijzing komt daar nog met een grotere snelheid aangereden. Innovatie is dan wel het ordewoord, maar echte uitblinkers zijn we daar ook niet in, of toch niet meer. Sinds de Aziaten ook weten wat ne chip is. En gaat talenkennis, en dan vooral de kennis van welke talen, veel buitenlandse investeerders aantrekken ? Twijfel hieraan. Die investeerders, investeren nu in landen, met lagere lonen dan de onze, in gebieden met veel mnder taalkennis.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2010, 23:19   #605
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Ben wel voor een systeem eerst Engels dan Frans, maar misschien Engels dan al vanaf 4de leerjaar Frans vanaf eerste middelbaar en Duits vanaf 3de middelbaar, dan schuiven ze alle een jaartje op naar voor
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2010, 23:50   #606
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met al dat gekloot is seffens het probleem niet meer zichtbaar. Het blijft er op neer komen om zich in een geglobaliseerde wereld verstaanbaar te maken, op een pragmatische manier. En afgezien van alle randargumenten, ben ik er van overtuigd dat het Engels hiervoor meer geschikt is dan het Frans, maw dat het geen zin heeft om op school zijn tijd te verdoen met Frans, maar dat men beter overschakelt op Engels als tweede taal (zoals de Walen trouwens doen). En dit is dan geldig voor het overgrote gedeelte der leerlingen, ttz degenen met geen al te grote taalknobbel, die zich veel beter kunnen concentreren op deze dingen waar ze wel goed in zijn.
Ik ben het met je eens dat talenkennis minder belangrijk is dan 'andere' kennis. Daarom ben ik van mening dat geen enkele vreemde taal verplicht moet zijn. Wie het nodig heeft of het gewoon leuk vindt, kan een vreemde taal leren. Daar zijn geen verplichtingen voor nodig. In een geglobaliseerde wereld kan men zich ook verstaanbaar maken m.b.v. een tolk. Het verplicht leren van een taal heeft pas een voordeel wanneer die taal heel makkelijk is om te leren. Dat is niet het geval bij Engels noch bij Frans, maar wel bij een kunsttaal die speciaal ontworpen is als makkelijk communicatiemiddel.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 00:37   #607
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Ben wel voor een systeem eerst Engels dan Frans, maar misschien Engels dan al vanaf 4de leerjaar Frans vanaf eerste middelbaar en Duits vanaf 3de middelbaar, dan schuiven ze alle een jaartje op naar voor
Niet nodig als over heel Europa (of heel de wereld?) het Engels als tweede taal wordt aangeleerd. Dan heb je geen derde of vierde taal meer nodig, want dan kan je met iedereen een klapke doen
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 01:19   #608
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Niet nodig als over heel Europa (of heel de wereld?) het Engels als tweede taal wordt aangeleerd. Dan heb je geen derde of vierde taal meer nodig, want dan kan je met iedereen een klapke doen
Ik zeg hier liever 'minder nodig', maar het is nog steeds interessant. Een taaltje is niet enkel om in te communiceren zoals computer A dat met computer B doet. Vooralsnog is het Engels nog steeds niet oppermachtig, enkel het machtigst. Ik zie niet in waarom wij daarom diep zouden moeten bukken voor dat Engels, zolang we o.a. het Engels deftig leren beheersen.
Persoonlijk doe ik graag alsof het Engels evenwaardig is aan andere talen, kwestie van het hen niet té gemakkeijk te maken om te heersen. Maar uiteraard kennen Engelstaligen hun potentieel goed genoeg, doch, het staat niet vast dat het Engels het pleit gewonnen heeft als wereldtaal voor de toekomst (vooralsnog de beste kandidaat, dat wel).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2010 om 01:22.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 01:27   #609
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik zeg hier liever 'minder nodig', maar het is nog steeds interessant. Een taaltje is niet enkel om in te communiceren zoals computer A dat met computer B doet. Vooralsnog is het Engels nog steeds niet oppermachtig, enkel het machtigst. Ik zie niet in waarom wij daarom diep zouden moeten bukken voor dat Engels, zolang we o.a. het Engels deftig leren beheersen.
Persoonlijk doe ik graag alsof het Engels evenwaardig is aan andere talen, kwestie van het hen niet té gemakkeijk te maken om te heersen. Maar uiteraard kennen Engelstaligen hun potentieel goed genoeg, doch, het staat niet vast dat het Engels het pleit gewonnen heeft als wereldtaal voor de toekomst (vooralsnog de beste kandidaat, dat wel).
Och, voor mij maakt het niet uit wat die gemeenschappelijke 2de taal wordt, al was het Swahili.

Engels lijkt me wel zo gemakkelijk voor de meeste Europeanen, en waarschijnlijk zouden heel wat landen buiten Europa ook geen enkel bezwaar hebben tegen Engels als tweede taal.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 24 juli 2010, 05:38   #610
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee ernstig. Dank zij steun en subsidies. Echte vooruitgang is er nog niet. De werkloosheid is er nog altijd zowat de hoogste in Europa. Ik mag hopen dat ze een dal bereikt hebben.
Maar, eigenlijk maak ik mij meer zorgen over Vlaanderen. Daar wordt momenteel wel een goednieuwsshow opgevoerd, doch de investeerders blijven daar weg, en de vergrijzing komt daar nog met een grotere snelheid aangereden. Innovatie is dan wel het ordewoord, maar echte uitblinkers zijn we daar ook niet in, of toch niet meer. Sinds de Aziaten ook weten wat ne chip is. En gaat talenkennis, en dan vooral de kennis van welke talen, veel buitenlandse investeerders aantrekken ? Twijfel hieraan. Die investeerders, investeren nu in landen, met lagere lonen dan de onze, in gebieden met veel mnder taalkennis.
In de kenniseconomie, waar wij het toch van moeten hebben (in tegenstelling tot landen die het moeten hebben van goedkope arbeidskrachten) is talenkennis (naast een goede specifieke opleiding natuurlijk) wel erg belangrijk.
De Waalse economie doet het beter dan de Vlaamse tegenwoordig, groeit veel sneller. Subsidies krijgen ze al decennia maar nu is er echt een groei, dus er moeten andere factoren spelen.
Talenkennis is erg belangrijk en een belangrijke troef voor de regio, kennis van het Frans en de Franse markt is een troef die de Britten, Duitsers en Nederanders niet hebben. Omgekeerd spreken veel Belgen ook Nederlands, Engels en Duits, wat dan weer een grote troef is ten opzichte van Frankrijk. DE grote meerwaarde van BelgiË is en blijft de ligging in het hart van Europa.
Oud 24 juli 2010, 05:38   #611
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de kenniseconomie, waar wij het toch van moeten hebben (in tegenstelling tot landen die het moeten hebben van goedkope arbeidskrachten) is talenkennis (naast een goede specifieke opleiding natuurlijk) wel erg belangrijk.
De Waalse economie doet het beter dan de Vlaamse tegenwoordig, groeit veel sneller. Subsidies krijgen ze al decennia maar nu is er echt een groei, dus er moeten andere factoren spelen.
Talenkennis is erg belangrijk en een belangrijke troef voor de regio, kennis van het Frans en de Franse markt is een troef die de Britten, Duitsers en Nederanders niet hebben. Omgekeerd spreken veel Belgen ook Nederlands, Engels en Duits, wat dan weer een grote troef is ten opzichte van Frankrijk. DE grote meerwaarde van BelgiË is en blijft de ligging in het hart van Europa.
Oud 24 juli 2010, 05:38   #612
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 24 juli 2010, 05:39   #613
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 24 juli 2010, 05:42   #614
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik ben het met je eens dat talenkennis minder belangrijk is dan 'andere' kennis. Daarom ben ik van mening dat geen enkele vreemde taal verplicht moet zijn. Wie het nodig heeft of het gewoon leuk vindt, kan een vreemde taal leren. Daar zijn geen verplichtingen voor nodig. In een geglobaliseerde wereld kan men zich ook verstaanbaar maken m.b.v. een tolk. Het verplicht leren van een taal heeft pas een voordeel wanneer die taal heel makkelijk is om te leren. Dat is niet het geval bij Engels noch bij Frans, maar wel bij een kunsttaal die speciaal ontworpen is als makkelijk communicatiemiddel.
Wat een onzin, iemand die geen Engels of Frans spreekt geraakt nooit aan een goede job. En terecht, er zijn maar weinig Vlaamse bedrijven die geen zaken doen met het buitenland of buitenlanders in dienst hebben. In de regio Zuid West Vlaanderen bijvoorbeeld hebben ze dat goed beseft en werken ze intensief samen met autoriteiten in Henegouwen en Noord Frankrijk.
Zelfs op het internet zijn de mogelijkheden heel erg beperkt als je geen andere talen spreekt. En je merkt natuurlijk direct dat het niveau van pakweg le monde diplomatique of the economist een heel stuk hoger ligt dan van Vlaamse publicaties.

Laatst gewijzigd door tomm : 24 juli 2010 om 05:47.
Oud 24 juli 2010, 05:51   #615
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Och, voor mij maakt het niet uit wat die gemeenschappelijke 2de taal wordt, al was het Swahili.

Engels lijkt me wel zo gemakkelijk voor de meeste Europeanen, en waarschijnlijk zouden heel wat landen buiten Europa ook geen enkel bezwaar hebben tegen Engels als tweede taal.
Het is vooralsnog een utopie dat er een wereldtaal komt. In de voormalige Sovjet Unie is en blijft Russich de lingua franca, in grote delen van Afrika is dat Frans, in Latijns Amerika is het Spaans, in Centraal Europa Duits, in Noord Afrika en het midden oosten Arabich, enzovoort. Engels is, behalve in voormalige Engelse kolonies, Noord West Europa en sommige landen als Thailand helemaal niet zo belangrijk.
Oud 24 juli 2010, 12:51   #616
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Wat ik betwijfel is het aantal talen dat kinderen kunnen leren. Dat het vijf, zes of meer talen kunnen zijn, daar heb ik sterk mijn twijfels over. Dat het er twee of drie kunnen zijn, dat is een feit.
5 of 6 kan. Elke nieuwe lijkt gemakkelijker te gaan. Mijn oudste dochter sprak op een jaar verbazend goed Portugees, een keuzevak op het Frans Lyceum in La Paz. Dat is nu haar vijfde taal.

Ik ben akkoord met de meningen die zeggen dat men best mensen in hun eigen taal kan aanspreken. Met enkel kennis van het Engels zal je in Latijns Amerika niet ver geraken tenzij misschien als je niet buiten bepaalde kringen komt die rond de "ik ga inkopen doen in Miami" elite hangen of de expats.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 juli 2010 om 12:52.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 21:14   #617
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is veel dat in het school geen zin heeft om uw tijd aan te verdoen, maar als ze dat allemaal schrappen zijn we in de vijfde lagere al afgestudeerd.

Een navigator op zee is in Engeland op de helft van de tijd van in België afgestudeerd. Zijn dat slechtere navigators denk je? Nee natuurlijk niet, die komen ook op hun bestemming, maar hier zouden ze nog durven een cursus behangen mee geven, als ze 't maar lang kunnen rekken en trekken.

In dat opzicht zijn talen nog mee van het minst overbodig, in zo vere dat ze al zouden overbodig zijn. Wat mij betreft, niet.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 juli 2010 om 21:15.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 21:20   #618
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Frans is nog altijd de belangerijkste taal in de BeNeLux....

Dus voor Vlamingen is dit de meest interessante optie!
Nederlands voor Walen?: Engels is belangerijker!

Realiteit is hard... maar rechtvaardig!
Vuvu Zela is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 21:28   #619
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht

je kan het anderzijds steeds proberen met het nederlands en een deksel op je neus
Oud 24 juli 2010, 21:40   #620
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht

Hoeveel Franstaligen zijn er in de Benelux (pakwek 4 miljoen), en hoeveel Nederlandstaligen (pakweg 22 miljoen)? Als je een beetje kan tellen is Nederlands de belangrijkste taal in de Benelux.

Als het Nederlands en de Nederlandssprekenden dan toch niet belangrijk zijn voor de Walen, waarom dan toch blijven vast houden aan een unie met de Nederlandstaligen in een land? Dat Wallonie zich dan aan sluit bij de UK, als het Engels toch belangrijker is.

De keuze is simpel: wil je België behouden, dan moet je de taal van de meerderheid leren spreken. Als ze dan toch zonder het Nederlands en de Nederlandstaligen willen doen, dat ze dan consequent zijn en met Wallonië op eigen benen gaan staan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be