Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2010, 07:17   #781
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Behalve op een paar plaatsen, zijn de paar klanten die men daar verliest omdat men geen NL kan/wil spreken vermoedelijk verwaarloosbaar.

Ik was enkele dagen gelden in Brussel. In de Inno in Louizalaan had ik iets gekocht (70% korting).
Het meisje aan de kassa kon/wilde geen NL spreken;
ik dacht nog een ogenblik om het te laten liggen; maar ik dacht, voor die prijs kan ik het toch niet laten liggen en...
om mij heen hoorde ik voornamelijk FR spreken; NL was daar amper te horen.
Ik kan alleen maar hopen dat datgene wat u écht niet kon laten liggen de door u betaalde prijs - ik heb het nu heus niet alleen over 'het pecuniaire' - waard was, beste azert.

Ik zou het ook fijn vinden mocht u er ooit in slagen te begrijpen waarom ik beroepshalve zo'n hartsgrondig gloeiende hekel heb aan de 'Vlamingen' (en andere Nederlandstaligen) die zich in Bruxelles bilingue op een gelijkaardige manier gedragen.

Ik vergeef jullie de demotiverende, destructieve invloed die jullie op mijn leerlingen uitoefenen niet, en ik vergeet heel moeilijk. Ooit zet ik het jullie allemaal wel betaald. Ik weet nog niet goed hoe, maar mijn rijke verbeeldingskracht zal mij wel van pas komen, daar twijfel ik geen ogenblik aan

Voor minder dan jullie honderd keer "ik ben een ruggengraatloos onderkruipsel" laten schrijven ga ik niet, maar met de jaren neemt de ergernis toe, dus zal ik de lat ongetwijfeld hoger leggen.

En nog iets: ik zal het me gemakkelijker maken, en een lijst aanleggen van handelaars die wél Nederlands durven te gebruiken, en dat doorgaans meer dan behoorlijk doen.

Om te beginnen: in de Standaard Boekhandel kan je in het Nederlands terecht, bij élk personeelslid. Bij de meeste personeelsleden kan je bovendien ook in het Frans, het Engels en minstens één andere taal terecht.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 26 juli 2010 om 07:24.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 07:23   #782
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ha ha ha, wat wil je hiermee bewijzen?
Dat jij een platbroek bent die bezwijkt voor een paar centen?

Goe bezig hoor.
ik vond het de moeite niet om onnozel te doen wanneer de strijd toch al verloren is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 07:27   #783
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vond het de moeite niet om onnozel te doen wanneer de strijd toch al verloren is.
Schrijf jij alvast maar tweehonderd keer ik ben een niet al te snuggere défaitist, in hoofdletters.

Laatst gewijzigd door djimi : 26 juli 2010 om 07:27.
Oud 26 juli 2010, 07:27   #784
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Om te beginnen: in de Standaard Boekhandel kan je in het Nederlands terecht, bij élk personeelslid. Bij de meeste personeelsleden kan je bovendien ook in het Frans, het Engels en minstens één andere taal terecht.
Ik wilde ook nog een tijdschrift kopen en dacht: ik zal wachten tot ik weer in het centrum ben en het kopen in de Standaard Boekhandel. Daar ben ik zeker dat ze NL zullen speken.

Toen ik dat inderdaad aan het doen was, dacht ik: toch weer een laffe houding want zo creëer je in BRXL enkele eilanden van Nederlandstaligheid midden een Franstalige zee; maar blijkbaar wordt die houding toch goedgekeurd door de Vlaamse Brusselaars.
Oud 26 juli 2010, 07:29   #785
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schrijf jij alvast maar tweehonderd keer ik ben een niet al te snuggere défaitist, in hoofdletters.

door daar ambras te maken omdat er geen NL gesproken werd; vermoed ik dat de andere Franstaligen alleen maar zullen gedacht hebben: welke Vlaamse aansteller!
en het NL zou daar geen millimeter sympathie door gewonnen hebben.
Oud 26 juli 2010, 07:38   #786
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wilde ook nog een tijdschrift kopen en dacht: ik zal wachten tot ik weer in het centrum ben en het kopen in de Standaard Boekhandel. Daar ben ik zeker dat ze NL zullen speken.

Toen ik dat inderdaad aan het doen was, dacht ik: toch weer een laffe houding want zo creëer je in BRXL enkele eilanden van Nederlandstaligheid midden een Franstalige zee; maar blijkbaar wordt die houding toch goedgekeurd door de Vlaamse Brusselaars.
Ik ben een Brusselse Vlaming, azert. Misschien komt het daardoor dat ik in de eerste plaats aan de Standaard Boekhandel dacht. Ik voel me ook in Bruxelles bilingue graag een klein beetje thuis

In een door Franstalige wildgroei bedreigde meertalige zee krijgt een mens heel af en toe een beetje last van heimwee, ziet u.

Oud 26 juli 2010, 07:47   #787
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
door daar ambras te maken omdat er geen NL gesproken werd; vermoed ik dat de andere Franstaligen alleen maar zullen gedacht hebben: welke Vlaamse aansteller!
U dient geen ambras te maken, azert.

Vriendelijkheid en beleefdheid hoeven het in het Engels, Duits, Spaans, ... en tenslotte - als het écht de énige begrepen taal is - ook in het Frans kenbaar maken van uw teleurstelling niet te beletten.

Af en toe zwaar sarcastisch uit de hoek komen is trouwens óók toegelaten, en dat mag gerust en français; ik ben ondanks alles nog altijd géén fanatique

Oud 26 juli 2010, 07:48   #788
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind je dat onozel doen. Het is net door zo platbroeken als jij dat het zover gekomen is.
Oud 26 juli 2010, 07:48   #789
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En voor mij nog een 100 keer.
Oud 26 juli 2010, 07:50   #790
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een laffe houding ja, door net niet te doen wat je eerst van plan was. Laat die franstaligen potverdorie voelen dat de meerderheid der belgen nog altijd nederlandstalig is, platbroek.
Oud 26 juli 2010, 07:53   #791
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was ooit in een pretpark in de Antwerpse kempen.
De WC dame van dienst vroeg me: "Twenty cent plaese".

Ik zei gewoon: "Ik versta u niet en ben doorgelopen".
Oud 26 juli 2010, 08:00   #792
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je weet nooit in welke sector je later terechtkomt;
een taal leren, daar heb je later nooit spijt van

en... nogal wat VL zullen vroeg of laat 1 of meerdere keren in de Ardennen of Frankrijk met vakantie gaan.
Of misschien maken ze wel carrière en mogen ze als beloning eens mee als VIP naar de Ronde van Frankrijk. Altijd handig als je dan wat FR kent.

Ik denk dat het best kan dat je als Franstalige Belg uit pakweg Thuin nooit NL nodig hebt.
Omgekeerd zal een VL ooit in zijn leven wel eens blij zijn dat hij een mondje FR spreekt.
Vakantie in Frankrijk/Ardennen, vip in de Ronde v Frankrijk,......

Grappig.

En daar zou de Nederlandstalige Gemeenschap in Belgie elk jaar haar massale investeringen in de Franse taal en de verplichting tot 5 uur Frans voor haar leden voor moeten voortzetten?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:10   #793
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Grappig.

En daar zou de Nederlandstalige Gemeenschap in Belgie elk jaar haar massale investeringen in de Franse taal en de verplichting tot 5 uur Frans voor haar leden voor moeten voortzetten?
dat was maar een voorbeeld hé; de commerciële relaties zijn vele malen belangrijker.

Ik was 2 jaar geleden op een bedrijfsbezoek bij Roularta en Rik Nolf zei: zonder de Franse activiteiten zouden we het zeer moeilijk hebben.
De VL markt is uiteindelijk maar piepklein en een Franse titel die minder goed verkoopt, is tenslotte nog altijd interessanter dan een Vlaams tijdschrift dat goed verkoopt.
Oud 26 juli 2010, 08:15   #794
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Grappig.

Goede redenen om Frans te leren:

- je kan op eigen kracht de 'intellosphère francophone' verkennen en er zelfs een plaatsje in veroveren

- je kan de ééntaligen in hun bloedeigen moedertaal ten gepaste tijde de levieten lezen

...

Aangezien evenwel niet elke VL dergelijke ambities koestert is de verplichting uit den boze.

Onze vriend azert heeft ons reeds meermaals gewezen op het grote voordeel van het vrijlaten van de keuze in de talenstudie: verplichting werkt demotiverend. Althans in WAL.

Volgens azert is er echter nauwelijks een verschil tussen WAL en VL.

Dezelfde demotivering is hoe dan ook in VL een bekend fenomeen.

De 'remedie' zal wellicht ook dezelfde moeten zijn.

De afschaffing van FR als verplichte tweede taal moet in VL zo snel mogelijk worden doorgevoerd, liefst reeds in september 2010.

Oud 26 juli 2010, 08:15   #795
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Hoeveel migranten die zich in Brussel vestigen leren en/of spreken Nederlands? Weinigen... en waarom zouden ze ook? Met Vlamingen in Brussel wordt enkel op papierrekening gehouden.
Het bekende zeurdiscours. De Frtaligen treft echter nauwelijks blaam voor de NL non aanwezigheid.

In Brussel komen migranten nauwelijks in contact met de Nederlandse taal.
De Vlaamsche tv en radio media zenden voor resp 85 en 90+% uit in het Engels. De grootste tv en radiostations uit het NL taalgebied zijn , net als in Vlaanderen zelf, verboden.

De helft van de lieden die op de Vlaamde tv verschijnen schijnt ondertiteld te moeten worden.

Alle Vlamingen spreken Frans (sort of).

Allemaal dingen waar de Vlamingen zelf voor hebben gezorgd

Dus waarom in hemelsnaam iets anders dan Frans leren?
Oud 26 juli 2010, 08:19   #796
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nog iets: ik zal het me gemakkelijker maken, en een lijst aanleggen van handelaars die wél Nederlands durven te gebruiken, en dat doorgaans meer dan behoorlijk doen.

Beste, hier is men al mee begonnen.

Ik kan je van harte www.taalrespect.be aanbevelen, voor zowel een lach als een traan.

Hoe dan ook, ik heb mijn ervaringen met de Brusselse middenstand al bijgedragen. Zowel de positieve als de negatieve.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:23   #797
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een proleem voor Vlamingen, ik generaliseer sterk nu, is dat zijn ongeremde haat voor andere bevolkingsgroepen uiteindelijk voortkomt uit zijn eigen minderwaardigheidscomplex.
In de psychologie noemen ze dat overcompensatie.
En hoe meer ze met hem verwant zijn, hoe groter het minderwaardigheidscomplex daarbij wordt. Met als duidelijkste exponent de nog steeds wijd verbreide Ollanderhaat in Vlaanderen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:27   #798
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat ze nu iets zullen gedacht hebben in de trant van 'Haha, weer zo'n angstvlaming die te laf is om zijn eigen taal te spreken.'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:30   #799
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was ooit in een pretpark in de Antwerpse kempen.
De WC dame van dienst vroeg me: "Twenty cent plaese".

Ik zei gewoon: "Ik versta u niet en ben doorgelopen".
Belachelijke reactie. Wat kan het u schelen dat ze in het Engels zegt? Ja, ik weet : het "We zijn in Vlaanderen" argument, zeker! Zou dit gebeuren in uw café op de hoek, zou ik nog ergens begrijpen dat u zo reageert maar hier bent u in een pretpark, dus iets die zowiezo veel buitenlandse toeristen zal aantrekken. Een beetje nadenken, is niet verboden!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:32   #800
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een laffe houding ja, door net niet te doen wat je eerst van plan was. Laat die franstaligen potverdorie voelen dat de meerderheid der belgen nog altijd nederlandstalig is, platbroek.
Zullen we met zijn allen kijken naar de progammatie van de VRT voor het nieuwe seizoen?
En zullen we dan gezamenlijk vaststellen dat iig de Vlaamse overheid maling heeft aan haar eigen taal & cultuur? En zichzelf ook dit seizoen weer onsterfelijk belachelijk maakt met haar gezeur over het gebruik van Nederlands?
Over laf gesproken.
En zullen we dan ook nooit meer klagen over die Vlaming die iets bestelt in het Frans in Brussel?

'De Vlaamsche tv en radio media zenden voor resp 85 en 90+% uit in het Engels. De grootste tv en radiostations uit het NL taalgebied zijn in Brussel , net als in Vlaanderen zelf, verboden.'

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 juli 2010 om 08:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be