![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat als bewezen wordt dat de vrije wil niet bestaat? | |||
We zullen de resultaten van dit onderzoek accepteren |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Ongeacht de bewijzen, we zullen doen alsof we een vrije wil hebben |
![]() ![]() ![]() |
18 | 78,26% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ? We kunnen toch op zijn minst de juridische definitie gebruiken? Als u gehuwd bent dan heeft u dat voor de wet uit vrije wil gedaan. Of voelde u zich soms gedwongen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet gedwongen door een ander mens dus. Ik denk dat de filosofische discussie over de 'vrije wil' zich op een ander, moeilijker vatbaar niveau afspeelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
|
![]() Helaas, wel. Maar een filosoof die iets zinnigs wil zeggen moet toch vertrekken vanuit de praktijk van het dagelijks leven en daar ook de vruchten van zijn arbeid neerleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister-President
|
![]() We kunnen wel een definitie geven van zuivere deterministische processen, de scheikunde en fysica geven ons daar een aanschouwelijk beeld van. Als we dat kunnen kunnen we ook het tegengestelde definiëren. Het probleem is dat dit een thema is dat door verschillende ideologische groepen wordt gegijzeld. Materialisten versus spiritualisten, die beide extreme standpunten handhaven. Als iemand zegt: "Ik kan 1 minuten mijn hand boven een brandende kaars houden." beschouw ik dit niet als onmogelijk, alhoewel de zenuwen in zijn hand pijnprikkels doorsturen naar zijn hersenen met het signaal om zijn hand terug te trekken. Toch is het mogelijk (verstandig is wat anders) om door zijn wil tegen zijn natuurlijke reflexen in 1 minuut zijn hand boven een kaarsvlam te houden. Er is blijkbaar in ons een centrum, noem het ik of ego of zelf of geest die in bepaalde maten controle heeft over zijn natuurlijke reflexen.
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De mens is vrij en onvrij, allebei.
Hij is vrij als hij zichzelf kan zijn en onvrij als dat niet mogelijk is. De vis is vrij in het water en onvrij op de kant. De mens is onvrij omdat alles reeds in alle eeuwigheid is bepaald. Maar de mens is ook vrij omdat hij dit ook zelf is en er niet buiten staat. Hij die zich kan verzoenen met de goddelijke lotsbepaling is in principe vrij, wat hem ook overkomt. De ware diepere vrijheid is in God, die de mens ook zelf is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#88 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het lijkt me logisch dat we onze vrije wil geen bovennatuurlijke proporties kan aannemen. Ik heb het nog nooit ervaren en ik heb het nog nooit bij iemand gezien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers de mens kan datgene denken wat in de natuur zelf niet is te vinden. Ja, juist in de Geest van het denken is men pas werkelijk vrij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat we kunnen denken dat we sneller zouden kunnen vliegen dan het licht dat we bovennatuurlijk denken. Uiteindelijk is het concept snelheid sowieso een natuurlijk concept. Al onze gedachten zijn dus gebaseerd op natuurlijke concepten en we kunnen deze op manieren aan elkaar linken die onnatuurlijk zijn of we kunnen hieruit nieuwe concepten destileren maar uiteindelijk vind alles zijn basis in de natuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het denken is meer dan de natuur. Zo groeien er geen computers aan de bomen, die door de wetenschap zijn bedacht. In het denken is juist de grootst mogelijke vrijheid. Citaat:
Ook kunnen we terugkeren tot het verleden in de herinnering wat de natuur zelf niet kan. Citaat:
En de oneindige snelheid laat zich denken. De Geest van het denken is vrij meer te kunnen denken dan in de natuur is gegeven. Citaat:
En het is ook vanuit het denken dat wij onze wereld hebben geschapen die de natuur te boven gaat. Citaat:
Die heeft juist omgekeerd zijn grondslag in de Logica van de Geest. Het hogere komt niet uit het lagere tevoorschijn, maar precies andersom het lagere uit het hogere. De geest verklaart, de natuur niet. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een steen heeft niet veel meer vrijheid dan op de grond te liggen en zich niet te kunnen bewegen.
Dat is alles. Meer kunnen de planten, want die kunnen ook nog groeien. Nog meer mogelijkheden hebben de dieren, want die kunnen zich vrij bewegen over de grond. Maar de grootst mogelijke vrijheid is de mens gegeven, want in zijn denken kan hij alles denken wat hij maar wil. Hij kan fantaseren, de natuur verklaren, aan God denken, en een wereld uitdenken die hij zich ook nog bouwen kan. En uit de Geest is de natuur en niet andersom. Zoals de zon ook niet om de aarde draait, maar andersom. Laatst gewijzigd door harriechristus : 25 augustus 2013 om 13:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Europees Commissaris
|
![]() Het denken aan een god is een perfecte uiting van de beperkingen van het denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, God is het alles omvattende systeem van de werkelijkheid.
Er is niets buiten God en ook de natuur is uit Gods Geest. Het is de Logica van de Geest die alles verklaart en van waaruit alles ook is, zowel de Ziel als de Waarneming (het bewustzijn dus) als de Wereld als de Natuur. Ook wij allen zijn God zelf. Lees daarvoor mijn atoomtheorie. Laatst gewijzigd door harriechristus : 26 augustus 2013 om 10:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Ik geloof al m'n hele leven niet in de vrije wil. Vooral door een gevoel van onmacht dat ik al mijn hele leven meedraag, en een achteraf zoeken ook naar het waarom van mijn acties; en later ook door het lezen en op mijn manier begrijpen van Schopenhauer en Nietzsche, nog later door het lezen van werk van neurologen, hersenonderzoekers en hun experimenten ed. En net nu ik daar precies een beetje verandering in voel komen, uit existentiële noodzaak vrees ik, lees ik "Zonder vrije wil, en filosofisch essay over verantwoordelijkheid" van ene Jan Verplaetse.
Gelukkig ben ik niet al te slim, dat of het feit dat ik elke dag minstens 7 keer van park of bank moet veranderen omdat er iemand begint te boren, te blazen, te slijpen of te zagen en ik me niet meer kan concentreren (oh Nietzsche waar zijn die stille wandelgangen die gij voorzien hebt voor mensen die willen nadenken in deze door u voorspelde tijden ?!), en heb ik dus niet het gevoel volledig mee te zijn met het eerste deel van het boek; dat bestaat uit een syllogisme met drie premissen (waarbij hij de argumenten voor en tegen de premissen netjes oplijst). Het syllogisme gaat als volgt: 1 Indien causaal determinisme waar is, dan zijn alternatieve opties en broncontrole uitgesloten. 2 Alternatieve opties of broncontrole zijn noodzakelijk voor verantwoordelijkheid. 3 De alternatieven voor causaal determinisme zijn irrelevant of uitgesloten. Conclusie : verantwoordelijkheid is uitgesloten Vooral dat van die broncontrole heb ik dus nog niet goed door. Maar dat doet niet echt ter zake gezien de titel van de draad. Het tweede deel van het boek is interessanter. Dat gaat over hoe we met het ontbreken van een vrije wil kunnen om gaan (en hoe we daar al hoe langer hoe meer zijn mee aan het omgaan!). En daarvoor zullen jullie dat boekje zelf moeten lezen. Moehahaha. 't Is de schuld van de hond van de buren die al buiten op het terras zit te keffen van als de werkmannen van boven mij vertrokken zijn waardoor ik nu hoofdpijn heb van twee uur te lezen met een koptelefoon met regengeluid op mijn hoofd waardoor mijn zin over is om dat wat ik hier eigenlijk wilde neer schrijven mee te delen. ![]() Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 8 oktober 2013 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De mens heeft een vrije wil die berust in zijn eigen wezen.
Dat blijkt wel daaruit dat die vrije wil ook gehinderd kan worden door de buitenwereld, want had je geen vrije wil, dan zou je dat helemaal niet kunnen schelen. Dus er zijn momenten dat de mens kan doen wat hij wil en er zijn momenten dat dat niet kan. Dus deels is de mens vrij en deels ook niet. Het is dus allebei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
"De vraag is wat de gevolgen zijn van een onbestaande vrije wil. Wat indien de vrije wil niet bestaat? Is verantwoordelijkheid nog wel mogelijk? Kan je schuldig zijn? Heeft het zin om mensen verwijten te maken? Geloof je dat verantwoordelijkheid een vrije wil nodig heeft, dan kom je al gauw tot de radicale conclusie dat schuld en verdienste onmogelijk zijn in een wereld zonder vrije wil. Maar dan kun je niemand nog iets kwalijk nemen."Verplaetse schijnt niet te beseffen dat de begrippen vrije wil en verantwoordelijkheid onderdeel zijn van de moraalfilosofie (metafysica) waarin natuurkundige zaken zoals causaliteit en contingentie een zeer beperkte of oneigenlijke rol spelen. Zijn "bewijs" dat vrije wil en verantwoordelijkheid beide niet bestaan is niets anders dan het verwerpen van de moraalfilosofie. Wij hebben die echter nodig om complex menselijk (en dierlijk) gedrag te kunnen duiden. Dat lukt ons niet met de natuurkunde. Misschien kan ik dit met de volgende vergelijking aantonen. Een fiets met slappe banden rijdt zwaar; het is een 'slechte' fiets. Als je de banden oppompt dan verbeter je de fiets; het is een 'goede' fiets. Slecht en goed hebben hier geen morele betekenis. De fiets 'wil' niet slecht of goed rijden en is niet 'schuldig' of 'onschuldig'. Alhoewel mensen een slechte fiets soms straffen door er tegen te trappen. Een arbeider met een karig vast loon presteert niet goed, het is een 'slechte' arbeider. Als je de arbeider dreigt met straf (ontslag) of als je hem een goed stukloon aanbiedt dan presteert hij beter, het is een 'goede' arbeider. Hier manifesteert zich de complexiteit van menselijk gedrag. De arbeider werkt niet hard voor een karig loon, dat is de arbeidsmoraal. De werkgever kan die arbeidsmoraal erkennen en een goed stukloon aanbieden of ontkennen en hem dreigen met ontslag omdat hij niet hard 'wil' werken. Dat staat gelijk met trappen tegen de fiets. Misschien werkt dat, maar zo niet dan neemt de arbeider ontslag - of hij organiseert een staking. Menselijk gedrag kan dus met causaliteit niet goed verklaard en voorspeld worden. En de schuldvraag is vaak moeilijk te beantwoorden. Laatst gewijzigd door Piero : 9 oktober 2013 om 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik ga daarin veel verder. Voor mij is er alleen sprake van goed of slecht vanuit het perspectief van een subject en bestaat er geen objectief goed of slecht. Maar daar heeft Verplaetse het dus zelfs niet over. Hij zegt enkel dat er geen sprake kan zijn van verantwoordelijkheid en dat het verschil met het oude paradigma waarin een mens verantwoordelijk is voor zijn daden enkel zit in hoe we er dan mee omgaan wanneer iets fout loopt. Het slachtoffer moet nog steeds vergoed worden, er moet nog steeds naar de oorzaak gezocht worden om te kunnen vermijden dat het nogmaals gebeurd, een straf mag nog uit gesproken worden als waarschuwing aan anderen (dus maar ook of) om toekomstige slachtoffers of toestanden te vermijden, er blijft aansprakelijkheid bestaan, ... eigenlijk zijn we al een stuk onderweg naar naar die nieuwe zienswijze. Hij vraagt zich wel af, waarschuwt voor, heeft een beetje schrik voor wat de gevolgen kunnen zijn op persoonlijk vlak. Niet dat we immoreel zouden gaan handelen maar eerder of we niet lethargisch gaan worden. Niet alleen tegenover iets slechts of kwaad maar tegenover het hele leven. Hij ziet in dat sommige mensen de drang gaan hebben om zich op hun eentje buiten de maatschappij te zetten, om zich uit de causale keten te wringen. (Dat laatste kan mijn interpretatie zijn, ik kan het niet meer nakijken want het boek is al terug in de bib maar ik ga het wel ooit kopen want ik wil het nog eens lezen) |
|
![]() |
![]() |