![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien is dat islamitisch bankieren zo hypocriet als de pest natuurlijk. "We doen niet aan rente want mag niet van de proleet, dus we noemen het gewoon anders". Want daar komt het wel op neer uiteindelijk. Daarbij ook de bedenking wat zo'n islamitische bank allemaal met uw geld gaat doen, waarin geïnvesteerd wordt etcetera. Want reken maar dat zo'n islamitische bank gegarandeerd in zaken gaat investeren die de verbreiding van die totalitaire ideologie op één of andere wijze ten goede zal komen. Dat men, om het even in het extreme door te trekken, in Al Qaida-aandelen gaat investeren. Niet met mijn geld dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, daar gaat het niet om want in een legale economie volgt iedereen bepaalde regeltjes en het verschil tussen deze regeltjes en waarden van een moslim is dat de regels in het geloof van een moslim verschillende aspecten kennen en indien deze (in islambankieren) ook door niet-moslims worden nageleefd (wat nu in de praktijk is), dan veranderen deze aspecten ook natuurlijk.
Laatst gewijzigd door porpo : 27 juli 2010 om 14:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Just sit down and watch !! ![]() 2008 to see Islamic banking to rise by 20% (bankingtimes.co.uk) Citaat:
Islam waarden zijn voor iedereen, moslim of niet-moslim. Geen verschil. En als je goed naar jezelf en je natuur kijkt, dan ga je ZEKER alleen maar overeenstemming zien tussen jouw zuivere natuur en islamitische leer. Laatst gewijzigd door porpo : 27 juli 2010 om 14:28. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat jij hier woont en niet in het Midden Oosten zegt alles.
Citaat:
Wat we wel kunnen vaststellen is dat interest verbieden bepaalde soorten van populaire vrijwillige transacties tussen individuen en instellingen verbiedt. Dat leid er toe dat men naar omwegen zoekt (Islamitisch bankieren is hier een mooi voorbeeld van) die minder aantrekkelijk zijn. Hoe weten we dat islamitisch bankieren minder aantrekkelijk gevonden wordt dan kapitalistisch bankieren? Wel kijk gewoon naar hoeveel klanten beide systemen hebben waar ze beide bestaan... Citaat:
Citaat:
Blijf jij maar achter je pedofeet aan lopen. Ik gebruik liever mijn hersenen.
![]() |
![]() |
#26 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je mag natuurlijk nog harder schreeuwen want ik begrijp uw pijn. Hoe harder u schreeuwt hoe pijnlijker u lijdt, maar feiten zijn feiten en ik geloof niet dat je hersenen gebuikt, anders zou je ze gebruiken in plaats van te schreeuwen. Laatst gewijzigd door porpo : 27 juli 2010 om 16:46. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Ik ben er nog niet helemaal uit of rente wel zo'n goed idee is en dan lijkt me een renteloze economie wel duurzaam.
Al vraag ik me af of er dan wel nog geïnvesteerd zal worden...
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men kan zich ook de vraag stellen in welke mate dat "islamitisch bankieren" iets met "islam" te maken heeft. Is het geen woordje dat men aan een bepaalde manier van financieel werken heeft gekleefd om gedeeltelijk publicitaire redenen ?
Een beetje zoals de 'biologische' voeding (andere voeding is evengoed van biologische/organische oorsprong, he), of 'groene' produkten (het is niet omdat men hier en daar beweert dat men een klein beetje meer rekening houdt met de omgeving tijdens het produktieproces dat dit produkt, dat ook energie en grondstoffen heeft gekost en waarschijnlijk ook een of andere afvalkost zal hebben, totaal "groen" zou zijn, en zijn concurrerend produkt alles behalve groen is - soms is de totale balans zelfs omgekeerd). Natuurlijk werkt "islamitisch" eerder afstotend bij verschillende mensen, maar er zijn ook heel wat potentiele klanten die zich door de term zouden kunnen laten verleiden. Is het gewoon geen public relations stunt ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jij een auto NU nodig hebt, maar je kan die NU niet betalen, en iemand heeft het geld waarmee je je auto kan kopen, en die wil je dat geld lenen, dan doet die mens jou een dienst. Hij had zich NU iets leuks kunnen kopen met dat geld, maar hij doet dat niet, en hij geeft jou het geld. Hij hoopt er serieus op dat je hem MORGEN zal terugbetalen. Voor die dienst is het normaal dat je hem betaalt, evenveel als het normaal is dat je aan de bakker wat geld betaalt om een brood voor jou te bakken. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juli 2010 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ga je een voorbeeld geven. Veel moslims kopen geen vastgoed met hypothecaire lening omdat het haram is, dus een zonde. Dit wil niet zeggen dat er geen moslims zijn die dat doen ![]() Stel er is een islamitische financiële instituut die in staat is om pakweg 1000 appartementen te kopen, ze kopen het aan een prijs van x euro's / stuk. Je wilt het kopen en afbetalen binnen een afgesproken termijn, je betaalt op het einde x+y euro's. Wat gaat deze instituut doen met dit y? Er moet, volgens de islam, rekening gehouden worden met de maatschappij. Het individu heeft zijn/haar rechten en plichten, maar zo is de maatschappij. Met dat y geld moeten ze in de maatschappij investeren met iets (een project of zeg maar iets) dat uiteindelijk terug gaat naar het individu en in voordeel van Peter, Aisha en iedereen in de maatschappij. Of iets anders, maar zeker geen geld met geld gaan verdienen, hoor. Je moet zweten (arbeid) of handel doen als je geld wilt maken. Laatst gewijzigd door porpo : 27 juli 2010 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() Kijk je niet blind op dat rente-aspect. Ook bij een islamitische bank wordt de eigenaar vergoed voor zijn geld. De topic-starter vergeleek het met durfkapitaal: geen rente, maar wel een aandeel in de opbrengst (of verlies). In andere gevallen wordt het gewoon anders genoemd: ik leen jou 100.000 euro voor dat huis, en jij geeft me over 20 jaar 150.000 terug; dat is geen rente, maar 'meerwaarde'...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 27 juli 2010 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door porpo : 27 juli 2010 om 23:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||
|
![]() Citaat:
Dat bedoel ik gewoon. Citaat:
Als je van nergens komt, met andere woorden, als je van nul begint, dan kan je snel groeien. Als je een bakkerij opent en je verkoopt op de eerste dag een brood, en op tweede dag twee broden dan kan je wel hoog van de toren schreeuwen dast je omzet verdubbeld is, maar eigenijk stelt het niks voor. Dus als je islamitisch bankieren op een jaar tijd kan groeien van marginaal naar 1,2 x marginaal is het nog steeds marginaal. Het is geen argument om success te claimen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je beweerd dat de Moslim waarden "universeel" zijn en "in overeenstemming met de menselijke natuur". Kan jij mij eens uitleggen hoe geen varkensvlees eten een universele, op de menselijke natuur gebaseerde waarde is?
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat is beter dan een hypothekaire lening bij de bank van je keuze omdat???? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() We leven in de beste tijd ooit. En dat zijn de mensen dus "echt beu"?
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
The real story of the BCCI |
|
![]() |
![]() |