Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2010, 11:36   #101
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik doelde eigenlijk op de filmpjes in de post daarna, dan is er echt nergens plaats meer. Dan zie je op de trap een politieagent staan die mensen omhoogtrekt (en dus zelf ook in de weg staat), maar verder zijn daar dus inderdaad geen veiligheidsmensen of agenten te bespeuren.
ja, maar dat filmpje dat ik becommentarieerde maakt volgens mij duidelijk wat er fout is gegaan.
Je zit met een dubbele bottleneck, die een hoek van 90° moet maken, waar bij mindere drukte geen probleem ontstaat, maar op deze manier natuurlijk wel.
Ze moeten nu toch geweten hebben dat dit punt het zwakke punt was? Ook al is er 100m verder in principe plaats genoeg. Dat ZIE je niet eh, als je aan de 'verkeerde' kant staat, je voelt gewoon dat het vast zit en panikeert. Ik vraag me echt af of dit ook zou gebeurd zijn mochten er agenten enzo gestaan hebben n�* die hoek van 90°, om het volk daar te laten doorstappen.

(dan moet je natuurlijk wel een andere uitweg voorzien voor zij die het terrein willen verlaten)

Het ging nog steeds veel te druk zijn natuurlijk. De vorige LP lokte 1,7 miljoen mensen...
Oud 30 juli 2010, 11:48   #102
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Het ging nog steeds veel te druk zijn natuurlijk. De vorige LP lokte 1,7 miljoen mensen...

http://www.nu.nl/buitenland/2302813/...nipuleerd.html
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 11:53   #103
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
interessant, merci!
nu ja, het lijkt me duidelijk dat er nog steeds teveel volk was op te weinig plaats
Oud 30 juli 2010, 11:54   #104
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, maar dat filmpje dat ik becommentarieerde maakt volgens mij duidelijk wat er fout is gegaan.
Je zit met een dubbele bottleneck, die een hoek van 90° moet maken, waar bij mindere drukte geen probleem ontstaat, maar op deze manier natuurlijk wel.
Ze moeten nu toch geweten hebben dat dit punt het zwakke punt was? Ook al is er 100m verder in principe plaats genoeg. Dat ZIE je niet eh, als je aan de 'verkeerde' kant staat, je voelt gewoon dat het vast zit en panikeert. Ik vraag me echt af of dit ook zou gebeurd zijn mochten er agenten enzo gestaan hebben n�* die hoek van 90°, om het volk daar te laten doorstappen.

(dan moet je natuurlijk wel een andere uitweg voorzien voor zij die het terrein willen verlaten)

Dat is volgens mij ook het heikel punt geweest, ge maakt daar een probleem eigenlijk hadden ze daarvoor al een soort staging area moeten maken, .... met nadar of gewone hekken, zodat het volk in 2 of 3 rijen, in en uit de tunnel wordt geleid, en er dus ruimte gemaakt wordt waar men in kan vluchten als er iets gebeurd, bovendien hou je zo ook een corridor vrij voor hulpdiensten, daar is allemaal niet aan gedacht, en dat verbaast mij eerlijk gezegd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 12:08   #105
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is volgens mij ook het heikel punt geweest, ge maakt daar een probleem eigenlijk hadden ze daarvoor al een soort staging area moeten maken, .... met nadar of gewone hekken, zodat het volk in 2 of 3 rijen, in en uit de tunnel wordt geleid, en er dus ruimte gemaakt wordt waar men in kan vluchten als er iets gebeurd, bovendien hou je zo ook een corridor vrij voor hulpdiensten, daar is allemaal niet aan gedacht, en dat verbaast mij eerlijk gezegd.

jups. ge ziet daar dan die ambulances in die tunnel rijden, TUSSEN de mensen. Da's toch compleet idioot??? Wat hadden ze nu gedacht, dat ze duizenden mensen door een lange tunnel kunnen sturen zonder dat er iets in die tunnel gebeurd? Ook de uitgang was niet gescheiden van de ingang - Duh.
Alles mooi afzetten met hekken als geleiding, en daar veiligheidsmensen bij zetten om ervoor te zorgen dat iedereen doorloopt.

Ik kan me voorstellen dat als je in de 'open ruimte' na de tunnels komt, en het is zo druk, dat je dan niet eens goed doorhebt dat je een hoek van 90° moet maken, 't is niet alsof je daar je weg kent. Eigenlijk moet je dan zelf een weg creëren, op zo'n manier dat er geen bottleneck kan ontstaan. Met ruimte op overschot, zodat je vluchtroutes hebt.

Dat is natuurlijk wel moeilijk met tunnels en valkuilen met een betonnen muur rond
Oud 30 juli 2010, 14:03   #106
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik doelde eigenlijk op de filmpjes in de post daarna, dan is er echt nergens plaats meer. Dan zie je op de trap een politieagent staan die mensen omhoogtrekt (en dus zelf ook in de weg staat), maar verder zijn daar dus inderdaad geen veiligheidsmensen of agenten te bespeuren.

eigenlijk is er wel nog plaats: http://www.youtube.com/watch?v=chu8odfG6oU (niet voor heel gevoelige zielen)

een beetje verder, en er vlak voor, is er iets meer ruimte.
zo'n fenomeen los je enkel op door het volk errond verder te laten doorschuiven, maar daarvoor heb je natuurlijk wel hulpdiensten nodig die dat coördineren (en geen agenten die het erger maken door mee op die trap te gaan staan).
Als je in die mensenhoop staat heb je natuurlijk maar 1 kant meer op te gaan, en dat is die trap. Het is een kluwen dat alleen kan opgelost worden door van buitenaf het kluwen 'los te trekken'.

Dit is het gevolg: http://www.youtube.com/watch?v=tmVp7...eature=related (schokkende beelden)
Vanaf het moment dat die hulpverleners toestuiken verwijdert de omringende massa zich (want er w�*s plaats om door te schuiven, maar vanop ooghoogte bekeken lijkt dat niet zo), en blijft een kluwen mens over

Ik vroeg me al een hele tijd af waarom het leek alsof de mensenmassa "plots" verdwenen leek op die beelden, maar dat eerste filmpje lijkt het antwoord te geven: er w�*s effectief nog plaats om door te schuiven, maar grote massa's bewegen zéér traag en hebben een duw in de rug nodig om vooruit te gaan.

Ik vraag me ook af: was er eigenlijk een duidelijke ingang van het festival? Aan het einde van die 'slurf' zeg maar? Want op verschillende beelden zie ik mensen daar precies maar wat doelloos staan in die slurf. Misschien had een duidelijke aanduiding van de ingang ("daar moeten we heen!") voor meer snelheid richting ingang gezorgd.

Op beelden van de uitgang van het station + de onmiddellijke omgeving van het station zie je dat het van dan al stilstaan, traag aanschuiven, duwen,... is. Het duurde keilang om tot daar te geraken. Als je er dan 'bent', ook al ben je er nog niet helemaal, heb je natuurlijk de neiging om voortijdig te 'rusten' en te blijven hangen, in plaats van voort te maken...
Oud 30 juli 2010, 14:04   #107
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en 'k ga dan eens proberen blokken ipv dit hier te zitten analyseren :/
Oud 30 juli 2010, 14:28   #108
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel succes!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 14:31   #109
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet ge een examen doen misschien ?

Analyseren kan nochtans ontspannend werken, ...

ik heb het me al dikwijls afgevraagd als ik zelf in een fille of mensenmassa sta... (waarom voor fucksake, rijden jullie nu niet naar daar, of waarom gaan jullie niet langs daar of langs achter, (waar duidelijk een doorgang is, of waar het makkelijker gaat.. ) dom kuddegedrag, ...

Misschien is het omdat ik een beter overzicht heb, en over de meesten overkijk, kan zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 14:58   #110
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Moet ge een examen doen misschien ?

Analyseren kan nochtans ontspannend werken, ...

ik heb het me al dikwijls afgevraagd als ik zelf in een fille of mensenmassa sta... (waarom voor fucksake, rijden jullie nu niet naar daar, of waarom gaan jullie niet langs daar of langs achter, (waar duidelijk een doorgang is, of waar het makkelijker gaat.. ) dom kuddegedrag, ...

Misschien is het omdat ik een beter overzicht heb, en over de meesten overkijk, kan zijn.
3 herexamens

Als er zo van die pakkende gebeurtenissen plaatsvinden, zoals deze, dan kan ik daar naar blijven kijken . Niet omdat ik dat zo tof vind, maar omdat ik dat wil begrijpen. Dit zijn voorvallen die niet moeten gebeuren eh. Als iedereen netjes blijft staan en langzaam doorwandelt en goed kijkt waar hij zijn voeten zet zodat 'm nie valt, komt iedereen levend aan op dat festival, ook al is de organisatie nog zo slecht. Maar dat gebeurt natuurlijk niet, want mensen zijn geen robots. Man ik zou geflipt hebben al gewoon in die tunnel met al dat volk rond mij . Maar het is zooo schrijnend. Je ziet dan van die beelden van een gigantische stilstaande massa die in paniek raakt en de meest onlogische dingen gaat doen, terwijl ze nog geen 30m verder in alle ruimte staan te keuvelen.

De mensen die er 'bijna uit waren' en die net voorbij de trap waren, keerden dan ook nog TERUG om ook die trap te nemen.

Massapsychologie... raar ding.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  LP.JPG‎
Bekeken: 295
Grootte:  63,9 KB
ID: 70838  

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 30 juli 2010 om 15:07.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 10:49   #111
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

http://www.telegraaf.nl/buitenland/7...t__.html?p=3,1
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 10:55   #112
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3 herexamens

Als er zo van die pakkende gebeurtenissen plaatsvinden, zoals deze, dan kan ik daar naar blijven kijken . Niet omdat ik dat zo tof vind, maar omdat ik dat wil begrijpen. Dit zijn voorvallen die niet moeten gebeuren eh. Als iedereen netjes blijft staan en langzaam doorwandelt en goed kijkt waar hij zijn voeten zet zodat 'm nie valt, komt iedereen levend aan op dat festival, ook al is de organisatie nog zo slecht. Maar dat gebeurt natuurlijk niet, want mensen zijn geen robots. Man ik zou geflipt hebben al gewoon in die tunnel met al dat volk rond mij . Maar het is zooo schrijnend. Je ziet dan van die beelden van een gigantische stilstaande massa die in paniek raakt en de meest onlogische dingen gaat doen, terwijl ze nog geen 30m verder in alle ruimte staan te keuvelen.

De mensen die er 'bijna uit waren' en die net voorbij de trap waren, keerden dan ook nog TERUG om ook die trap te nemen.

Massapsychologie... raar ding.
Dit doet mij soms wat denken aan de situaties die ik zowat dagelijks in de metro in Brussel meemaak. Aan de deuren staan de mensen steevast als sardienen in een blik op elkaar geperst, terwijl er een paar meter verder in het metrostel nog plaats zat is om te staan. Niemand die echter op het idee komt om ook maar even op te schuiven, aangezien die het risico niet willen lopen om twee seconden van hun kostbare tijd te verliezen als ze weer moeten uitstappen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be