Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2010, 22:35   #961
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
http://telenet.be/347/0/1/nl/?zip=20...ion=Interkabel

Waarom zijn de Duitse zenders RTL en SAT1 dan bijvoorbeeld wel in Antwerpen te ontvangen, maar de Nederlandse commerciële zenders niet?
Uiteindelijk gaat het om twee dingen:
1) een zender betaalt uitzendrechten per kijker
2) een zender verdient geld met reclame in evenredigheid met het bereiken van zijn doelpubliek.

Wat is het probleem:
Bedrijven gaan niet extra betalen voor reclame als die wordt uitgezonden op de kabel van een land waar ze niet eens verkopen. Maar de zender moet wel de uitzendrechten betalen aan de producenten.
Voor een grote zender die in een andere taal uitzendt is dat nog niet echt onoverkomelijk. Van 1000 Vlaamse kijkers gaan ze bij SAT1 niet wakkerliggen.
Maar voor kleine Nederlandstalige zenders is dat een veel groter probleem. Dat werkt in de twee richtingen hoor, in Nederlands krijgen ze ook geen VTM op de kabel.
Daarnaast zit je nog met een ander probleem: verschillende commerciële zenders behoren tot internationale groepen. Dus neem SBS zendt een of andere soap in Nederland uit, een week voor die in Vlaanderen uitgezonden wordt. Wat is dan het effect: iedereen kijkt naar de soap op Nederland, SBS betaalt de rechten, maar heeft daar geen reclame-inkomsten van voor wat betreft de Vlaamse kijkers. En niemand kijkt naar de Vlaamse uitzending, dus brengt die geen reclame-inkomsten op want de kijkcijfers zijn te laag. SBS snijdt zich dus twee keer in het vlees.

Laatst gewijzigd door fonne : 31 juli 2010 om 22:36.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2010, 22:42   #962
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het is allemaal een gevolg van het feit dat België vroeger een staat was die overal Francofilie en Hollandofobie promootte: daarom staan er niet weinig Vlamingen of onverschillig of zelfs vijandig tegenover de Nederlander. En al staat de Hollandofobie lager in Wallonië (de onverschilligheid is alomtegenwoordig desondans), ook daar bestaat die, maar de Francofobie zal je er veel minder vinden (je hebt wel Walen met een minderwaardigheidscomplex die klagen over hoe er op hen neergekeken wordt door chauvistische Fransen, dat wel). Er bestaat dan wel een zekere Fransenhaat in Wallonië, maar geen kerktorenmentaliteit jegens hun buurland noch taalsecessionisme (wel Belgisch Frans als norm). Een beetje Hollanderhater zou nog liever in eigen voet schieten dat dat hij iets opsteekt van Nederland.

Daarom is het ook dat de meeste Belgen vertrouwd zijn met de Franse omroepen, waar dat de gemiddelde Vlaming niets afweet van de Nederlandse.
Zo een hoop quatsch zeg. De publieke zenders van Nederland zitten nog altijd op de kabel hoor. De voornaamste reden dat Walen zo veel naar de Franse TV kijken is dat hun eigen TV niets, maar dan ook niets voorstelt. Erg, want ze betalen nog altijd belastingen voor iets waar ze niets aan hebben.
Oud 31 juli 2010, 23:40   #963
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zo een hoop quatsch zeg. De publieke zenders van Nederland zitten nog altijd op de kabel hoor. De voornaamste reden dat Walen zo veel naar de Franse TV kijken is dat hun eigen TV niets, maar dan ook niets voorstelt. Erg, want ze betalen nog altijd belastingen voor iets waar ze niets aan hebben.
Persoonlijk heb ik in mijn kindertijd nog veel sporen gemerkt van een Hollanderhatend en Fransminnend Vlaanderen hoor (en je weet zelf ook waar die geest vandaan kwam) en in ben van '86. Zo'n quatsch is het volgens mij niet. Verder kan televisie met voor een groot stuk gestolen worden (voor een groot deel van het volk desondanks niet).
Vlaanderen als pars-pro-toto voor ons Gewest is trouwens ook iets wat vroeger enkel bestond in Franstalige cultuur, dat is zo ontwikkeld omdat de aard van de Belgische staat niets anders toestond (we konden moeilijk de 'Nederlandse Gemeenschap' heten hè?). Dit terwijl men in Nederland een Nederlandse identiteit heeft en daarnaast een provinciale en steedse identiteit. Wat lallend staan roepen 'zin 'kik nen fieren Vlaomink' omdat je het gegiechel van Erik Van Looy grappig vindt is zwaar overschat indien het enkel daarbij blijft. 'Fier Vlaominkschap' dient geen exclusieve sekte te zijn die krampachtig ongewenst geachte buitenwaardse invloeden weert.

Dat je zegt dat den Vloamink tenminste z'n identiteit in zijn geheel bezig vandaag dag in tegenstelling tot de Waal, kan wellicht deels kloppen, maar ze hebben wel hun Franstalige identiteit en uiteindelijk telt vooral die. De Vlaming die een media van een deftige kwaliteit bezit (de kranten zijn nogal zwakjes op De Tijd na doch), waar talent min of meer aan de bak komt, maakt het nog geen reden om zelfgenoegzaamheid goed te praten. Niets is eeuwig en men dient met bieden voeten op de aarde te staan om dat te beseffen.

Verder toon het feit dat ik u reeds heb zien praten over 'Vlaams-taligheid' op dit forum voor mij o.a. al aan hoe diep de propaganda haar werk heeft gedaan tot de hedendaagse jongste generatie toe.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 31 juli 2010 om 23:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 08:13   #964
markasiet
Burger

markasiet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Heeft u onlangs nog een vacatureblad bekeken? Tweetaligheid (NL - FR) wortdt nog steeds vaak gevraagd.
Klopt!

Ik zie in Brussel vaak affiches waar men voor winkels 2-taligheid wenst ( eist ) Dat is dan Frans en .. Engels.

Een taal leren is zeker geen tijdverlies, maar Frans leren als tweede taal is WEL tijdverlies!

Eerst Engels
Dan Spaans of Chinees
Dan als optie, zeker in een talenrichting ( en enkel daar ) Frans.

http://www.flickr.com/photos/geogenietje/4397965684/

Laatst gewijzigd door markasiet : 1 augustus 2010 om 08:14.
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 10:27   #965
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De voornaamste reden dat Walen zo veel naar de Franse TV kijken is dat hun eigen TV niets, maar dan ook niets voorstelt.
De Nederlandstalige gemeenschap in Belgie KAN (officieel) niet naar de grootste stations uit haar taalgebied kijken.

Voor zover ik weet een unieke situatie in Europa (zie Oostenrijk, Zwitserland, Moldavie, Ierland).
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 10:36   #966
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Nederlandstalige gemeenschap in Belgie KAN (officieel) niet naar de grootste stations uit haar taalgebied kijken.

Voor zover ik weet een unieke situatie in Europa (zie Oostenrijk, Zwitserland, Moldavie, Ierland).
Mijn oproep geldt dan ook onverkort dat zowel in Nederland als in Vlaanderen alle publieke en commerciële zenders via de kabel doorgegeven moeten worden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 13:25   #967
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk heb ik in mijn kindertijd nog veel sporen gemerkt van een Hollanderhatend en Fransminnend Vlaanderen hoor (en je weet zelf ook waar die geest vandaan kwam) en in ben van '86.
Is dat 1786 of 1886? Natuurlijk lachen we wel eens graag met d'ollanders, ze doen nu eenmaal altijd zo raar en ze spreken zo grappig. En ze pissen tegen onze kathedraal (ter vergoeilijking: er kwam Vlaams bier uit). Maar hollanderhaat, dan moet je toch wel in een hele speciale subcultuur opgegroeid zijn.

Citaat:
Zo'n quatsch is het volgens mij niet. Verder kan televisie met voor een groot stuk gestolen worden (voor een groot deel van het volk desondanks niet).
Vlaanderen als pars-pro-toto voor ons Gewest is trouwens ook iets wat vroeger enkel bestond in Franstalige cultuur, dat is zo ontwikkeld omdat de aard van de Belgische staat niets anders toestond (we konden moeilijk de 'Nederlandse Gemeenschap' heten hè?). Dit terwijl men in Nederland een Nederlandse identiteit heeft en daarnaast een provinciale en steedse identiteit.
En is een Antwerpenaar dan behalve Vlaming geen Antwerpenaar? En is een Bomenaar niet Bomenaar en Rupelstreker en Vlaming? Een provinciale identiteit ga je hier inderdaad alleen in de Limburg vinden. Omdat de huidige provincies kunstmatige constructies zijn, opgelegd door de Franse bezetter.

Citaat:
Wat lallend staan roepen 'zin 'kik nen fieren Vlaomink' omdat je het gegiechel van Erik Van Looy grappig vindt is zwaar overschat indien het enkel daarbij blijft. 'Fier Vlaominkschap' dient geen exclusieve sekte te zijn die krampachtig ongewenst geachte buitenwaardse invloeden weert.
En sinds wanneer weert Vlaanderen krampachtig elke "buiten(w)aardse" invloed? Worden op onze radio alleen maar Vlaamse plaatjes gedraaid, mogen op Rock Werchter alleen Nederlandstalige groepen optreden? Bestaat er een verbod op het lezen van anderstalige literatuur. Man man, hoe kan je zo doordrongen zijn van racistische clichés over de Vlamingen.

Citaat:
Dat je zegt dat den Vloamink tenminste z'n identiteit in zijn geheel bezig vandaag dag in tegenstelling tot de Waal, kan wellicht deels kloppen, maar ze hebben wel hun Franstalige identiteit en uiteindelijk telt vooral die. De Vlaming die een media van een deftige kwaliteit bezit (de kranten zijn nogal zwakjes op De Tijd na doch), waar talent min of meer aan de bak komt, maakt het nog geen reden om zelfgenoegzaamheid goed te praten. Niets is eeuwig en men dient met bieden voeten op de aarde te staan om dat te beseffen.
In vergelijking met de typische franse arrogantie valt het hier met zelfgenoegzaamheid best mee hoor.

Citaat:
Verder toon het feit dat ik u reeds heb zien praten over 'Vlaams-taligheid' op dit forum voor mij o.a. al aan hoe diep de propaganda haar werk heeft gedaan tot de hedendaagse jongste generatie toe.
Ik heb altijd duidelijk proberen te maken dat er geen Vlaams-taligheid is. Misschien komt dat ooit als het Antwerps/Brabants fusiedialect zich nog verder verbreidt, maar vooral die koppige Limburgers willen niet mee

Laatst gewijzigd door fonne : 1 augustus 2010 om 13:26.
Oud 1 augustus 2010, 13:38   #968
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kan je me dan even bewijzen dat de commerciële Oostenrijkse zenders (ATV en TW1) op alle Zwitserse (Duitstalige) analoge kabel-TV netten zitten?
Oud 1 augustus 2010, 14:30   #969
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En sinds wanneer weert Vlaanderen krampachtig elke "buiten(w)aardse" invloed? Worden op onze radio alleen maar Vlaamse plaatjes gedraaid, mogen op Rock Werchter alleen Nederlandstalige groepen optreden? Bestaat er een verbod op het lezen van anderstalige literatuur. Man man, hoe kan je zo doordrongen zijn van racistische clichés over de Vlamingen.
Het is eigenlijk eerder omgekeerd. Draai de redenering eens om: hoeveel Nederlandstalige muziek is er doorgaans op de nationale radio te horen? En hoeveel Nederlandstalige groepen staan er zo jaarlijks überhaupt op Werchter?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 15:31   #970
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het is eigenlijk eerder omgekeerd. Draai de redenering eens om: hoeveel Nederlandstalige muziek is er doorgaans op de nationale radio te horen? En hoeveel Nederlandstalige groepen staan er zo jaarlijks überhaupt op Werchter?
Om het in het mooi Nederlands te zeggen .....
Oud 1 augustus 2010, 16:27   #971
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je me dan even bewijzen dat de commerciële Oostenrijkse zenders (ATV en TW1) op alle Zwitserse (Duitstalige) analoge kabel-TV netten zitten?
Je kunt de term "analoog" hier best wanhopig proberen te coinen. Onbelangrijk, want:

De stelling is dat de grootste Nederlandstalige stations NIET (zowel analoog en digitaal NIET dus) op de Vlaamse kabel zitten, de grootste Franstalige stations WEL.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 augustus 2010 om 16:28.
Oud 1 augustus 2010, 16:36   #972
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt de term "analoog" hier best wanhopig proberen te coinen. Onbelangrijk, want:

De stelling is dat de grootste Nederlandstalige stations NIET (zowel analoog en digitaal NIET dus) op de Vlaamse kabel zitten, de grootste Franstalige stations WEL.
Behalve TF1 dan.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 16:43   #973
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Behalve TF1 dan.
TF1 is overal in Vlaanderen op de kabel te ontvangen. RTL nl nergens.

Net zo goed als dat iedereen die deelneemt aan het onderwijs in Vlaanderen verplicht Frans voor zijn kiezen krijgt. Hetgeen jij , schoorvoetend, toegeven moest.
Oud 1 augustus 2010, 16:56   #974
Steve_M

Standaard

Citaat:
TF1 is overal in Vlaanderen op de kabel te ontvangen. RTL nl nergens.
Niet dus. Ik heb geen TF1 op de kabel. Nog maar eens. Hoe vaak je dat ook herhaalt.
Oud 1 augustus 2010, 17:05   #975
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet dus. Ik heb geen TF1 op de kabel. Nog maar eens. Hoe vaak je dat ook herhaalt.
Wij hebben hier zelfs VTM.
Dit is een Vlaamse reclamezender, die af en toe de reclameuitzendingen onderbreekt met een stukske film, zodat je even naar de frigo kan gaan zonder iets te moeten missen van de reclame. Echt spannend.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 1 augustus 2010 om 17:07.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 17:58   #976
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik dat jij TF1 op jouw kabel hebt?

Citaat graag
Oud 1 augustus 2010, 18:03   #977
Steve_M

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik dat jij TF1 op jouw kabel hebt?

Citaat graag
Je schreef dat TF1 overal in Vlaanderen op de kabel te ontvangen is. Ik heb kabel, ik woon in Vlaanderen, ik heb geen TF1. Maar het klopt, als ik digitale kabel had, dan kon ik TF1 wel ontvangen. Net zoals mijn tante mijn nonkel zou zijn als ze kloten had.
Oud 1 augustus 2010, 18:08   #978
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb kabel, ik woon in Vlaanderen, ik heb geen TF1. Maar het klopt, als ik digitale kabel had, dan kon ik TF1 wel ontvangen.
Waarom zo schoorvoetend?
Oud 1 augustus 2010, 18:12   #979
Steve_M

Standaard

Citaat:
Waarom zo schoorvoetend?
Zever eens niet zo (je hebt overigens het belangrijkste deel van mijn post geknipt, maar dat weet je vast zelf). Als ik satelliet had, kon ik ook de Japanse tv ontvangen. Maar ik heb geen satelliet. Net zoals ik (en velen met mij) geen digitale kabel heb. Je bewering dat je overal in Vlaanderen TF1 op de kabel hebt, is dus onzin.
Oud 1 augustus 2010, 19:13   #980
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ja en, maar je hebt wel potentieel in Vlaanderen overal TF1, maar slechts enkel via illegale methodes de Nederlandse commerciële zenders. Niet dat die zenders mij potentieel interesseren, maar een zeker volk waarschijn wel. Je hebt gewoon ALLE Franse zenders tot France 5 indien je ervoor betaalt, maar quasi-absoluut de ontoegankelijkheid tot RTL, SBS6 en dergelijke. Daar gaat het om. De Nederlandstaligen zijn de uitzondering.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 1 augustus 2010 om 19:14.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be