Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2010, 22:20   #41
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Als u dat allemaal nog niet wist heeft u "het nieuws" de voorbije maanden en jaren
in mijn ogen op een, ik zal beleefd blijven, nogal naïeve manier gelezen en bekeken.
Iets anders kan ik er niet van maken. I'm sorry.
Edit: volgens de VRT heeft Obama himself gezegd
dat er niets bijzonders in "die geheime documenten" staat.
Het gaat er niet om wat ik weet of wat jij weet, het gaat erom wat het gros van de Amerikaanse bevolking daarover weet. Ik ben vrij goed op de hoogte van de internationale berichtgeving en lees veel over internationale politiek. De doorsnee Amerikaan doet dat veel minder.

Bovendien is er een enorm verschil tussen wat je "wel weet" of wat "zwart op wit bewezen is". Opiniemakers kunnen wel allerlei zaken over Pakistan suggereren, het bewijs dat het Amerikaanse leger daarover gerapporteerd heeft is duizenden keren invloedrijker.

Ten slotte, als je niet begrijpt waarom Obama zegt dat er niets bijzonders in die geheime documenten staat, dan ben je echt niet in een positie om mij naïef te noemen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 22:33   #42
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik heb veel contact met mijn zeilvrienden in de States en de meeste van mijn leeftijdsgroep hebben het land verlaten of maken aanstalten om dat te doen.
De meeste van hen gaan richting Azië (Thailand) - goedkoop en zonnig - een enkeling die wat beter in de slappe was zit vertrekt richting Spanje - Midellandse Zee.
Geen van allen geeft nog maar iets om de plannen van de Obama-administratie en allen zien de toekomst van de VS met enige huivering tegemoet.

Dus dat er een zekere groep militairen bestaat die er genoeg van heeft, is bepaald niet verrassend.
Oud 28 juli 2010, 22:35   #43
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik heb veel contact met mijn zeilvrienden in de States en de meeste van mijn leeftijdsgroep hebben het land verlaten of maken aanstalten om dat te doen.
De meeste van hen gaan richting Azië (Thailand) - goedkoop en zonnig - een enkeling die wat beter in de slappe was zit vertrekt richting Spanje - Midellandse Zee.
Geen van allen geeft nog maar iets om de plannen van de Obama-administratie en allen zien de toekomst van de VS met enige huivering tegemoet.

Dus dat er een zekere groep militairen bestaat die er genoeg van heeft, is bepaald niet verrassend.
Ik heb min of meer dezelfde ervaringen met mijn Amerikaanse vrienden.
Oud 4 augustus 2010, 21:31   #44
Steve_M

Standaard

Kleine update: inmiddels is er op wikileaks een mysterieus bestand met als naam 'insurance' opgedoken. (te downloaden vanop http://wikileaks.org/wiki/Afghan_War_Diary,_2004-2010). Het bestand is 1,4 GB groot en versleuteld met AES 256-bit. Je kan zeggen wat je wil, maar Assange heeft in ieder geval gevoel voor drama. Overigens, als dat bestand hem echt beschermd, dan moet de inhoud ervan redelijk explosief zijn. De Iraq War Diary? Diplomatieke kabelberichten (waarvan Manning beweert dat hij ze heeft doorgespeeld aan WL)? Niemand (op Assange na) die het weet.
Oud 4 augustus 2010, 22:12   #45
D'ARTOIS

Standaard

De overheid van de VS gebruikt dit soort bestanden. Het is wel te kraken maar dat kost tijd en een macht aan pc-power. Afhankelijk van het gebruikte algoritme is de vraag of het überhaupt kan. Er zijn algoritmes die van codering wisselen wanneer het programma onder vuur genomen wordt. Je moet heel diep in die branche zitten wil je er iets mee kunnen lijkt mij.
Oud 4 augustus 2010, 22:19   #46
Steve_M

Standaard

Citaat:
De overheid van de VS gebruikt dit soort bestanden. Het is wel te kraken maar dat kost tijd en een macht aan pc-power. Afhankelijk van het gebruikte algoritme is de vraag of het überhaupt kan. Er zijn algoritmes die van codering wisselen wanneer het programma onder vuur genomen wordt. Je moet heel diep in die branche zitten wil je er iets mee kunnen lijkt mij.
Ik vermoed dat het zijn bedoeling is dat de overheid wel kan lezen wat er in dat bestand staat. Als hij de sleutel aan een aantal mensen heeft gegeven om te verspreiden als hem iets overkomt, en de informatie is gevoelig genoeg, dan heeft hij ze flink bij hun kloten.
Oud 4 augustus 2010, 23:05   #47
D'ARTOIS

Standaard

Ik denk zeker dat hij er niet verkeerd aan doet dit soort maatregelen te treffen.
Een "ongeluk" ligt in een klein hoekje. Niet voor niets is hij op IJsland gaan zitten.
Oud 4 augustus 2010, 23:20   #48
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard maar

Citaat:
Proficiat, 90.000 "gelekte geheime documenten",

Heeft imo weinig van doen met "war on terror of zoiets".
(Het is wel oa om onze poen te doen !)

Ik zou maar niet te veel op hopen op Duitsland enzo.
De Duitse "gezagsdrager" die er af en toe wat van zei
heeft eind mei "vrijwillig ontslag genomen". Hint 1

Neen jongens en meisjes,
"onze jongens in Afghanistan" vliegen dapper mee in de strijd om LITHIUM.
Met onze belastingcentjes natuurlijk.
Maar dat mogen we blijkbaar nog niet (te goed) weten. Nogmaals: Hint, Hint!
Citaat:
GEEN WOORD OVER DE ECHTE REDEN van deze oorlog.
Allez, gewoon je krant lezen:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...d-worden.dhtml

http://www.tijd.be/nieuws/buitenland...290901-439.art

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hamid Karzaï
Le pays pourrait devenir l'un des plus riches du monde si on l'aidait �* exploiter ces gisements, a déclaré M. Karzaï �* des journalistes. "J'ai une très bonne nouvelle pour les Afghans. Les premiers chiffres que nous avons montrent que nos gisements valent un millier de milliards de dollars.
http://www.lefigaro.fr/flash-actu/20...-gisements.php
oops, link bestaat precies niet meer...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door American Association of Petroleum Geologists
announcement that the U.S. Geological Survey had identified undiscovered oil reserves 18 times the amount originally thought in a certain location and three times the amount of natural gas there

http://www.aapg.org/explorer/2006/07jul/afghanistan.cfm
Maar ook d�*t is niet nieuw, lang niet!
In de jaren '30 wist men dat al:
Let op de datum:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Time Magazine
Monday, Jan. 11, 1937
Afghanistan suddenly disclosed "probably the greatest untapped oil reserves in the world," as the Associated Press reported from London.
http://www.time.com/time/magazine/ar...757287,00.html
En de concessie werd aan een Amerikaanse maatschappij gegeven.

En Crembo maar troepjes en F-16's sturen om stoute Taliban te bevechten...

De US was zulke goede vrienden met de taliban: http://www.youtube.com/watch?v=uhFleLinwEM

Nog een paar interessante:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BBC
News - Business -
UK oil firm targets Afghanistan .
Last updated: 9 Oct 2003

Premier Oil is investigating oil and gas exploration opportunities in Afghanistan, BBC News Online has learned.. A Premier Oil spokesperson denied the company had been in Afghanistan.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/3168478.stm
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BBC
News - South Asia -
Afghan plan to explore for oil .
Last updated: 16 Nov 1998

Taleban authorities in Afghanistan have signed an agreement to explore for oil in the west of the country..
http://news.bbc.co.uk/hi/english/wor....../215609.stm
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Time, in 1937:
. Last week in Berlin, how ever, handsome Foreign Minister Faiz Mohammed Khan signed an agreement which may eventually make pastoral, wild Afghanistan one of the major oil producing regions of the East. To Inland Exploration Co., controlled by Seaboard Oil of Delaware, Faiz granted exploration rights for 75 years to every foot of Afghanistan's 270,000 square miles.

Afghanistan suddenly disclosed "probably the greatest untapped oil reserves in the world," as the Associated Press reported from London,
http://www.time.com/time/magazine/ar...757287,00.html
http://www.time.com/time/magazine/ar...7287-1,00.html
http://www.time.com/time/magazine/ar...7287-2,00.html

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 augustus 2010 om 23:50.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 23:41   #49
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wiki Leaks heeft een nogal plat stuk van de CIA in handen gekregen, ik ga eens kijken hoe ik dit document op een redelijke manier hier kan afdrukken.
Ik heb het weer via andere kanalen gedownload en ben niet in het bezit van de originele url.
Die las ik ook al.

Een NL krant kwam er ook mee boven, meen ik me te herinneren.

En uiteraard gaat het Westen, onbaatzuchtig als altijd, naar Afghanistan om de vrouwen daar te bevrijden en scholen te bouwen voor de kindjes...

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 augustus 2010 om 23:58.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 22:48   #50
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

De taliban hebben in de Pakistaanse stad Peshawar een politiecommandant vermoord. De zelfmoordenaar was volgens de politie een 13- of 14-jarige jongen. De taliban hebben de aanslag opgeëist.

Bij de aanslag in Peshawar kwamen nog twee anderen om het leven. Elf mensen raakten gewond. De vermoorde commandant was een van de belangrijkste politiemensen van het land. Hij leidde een paramilitaire eenheid die strijd voert tegen de taliban.

De aanslag werd telefonisch opgeëist. "Wij hebben hem vermoord. Hij was ons doelwit", zei een man aan het Franse persbureau AFP. "Hij leidde verschillende operaties die tegen ons waren gericht. Een van onze kamikazes heeft zijn werk gedaan."

De talibangroepering die de aanslag heeft opgeëist, heeft banden met Al Qaeda. De groep is voor een groot deel verantwoordelijk voor de 3.500 doden die de laatste drie jaar vielen bij 400 aanslagen in heel Pakistan.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...anslagPeshawar

blijkbaar zijn de volwassenen opgeblazen
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 09:08   #51
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Proficiat, 90.000 "gelekte geheime documenten",
maar GEEN WOORD OVER DE ECHTE REDEN van deze oorlog.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
GEEN WOORD OVER DE ECHTE REDEN van deze oorlog in de "90.000 gelekte geheime documenten".
Dit "nieuws", is ongetwijfeld al +- (eerder +) een decennium bekend, maar officieel "geheim".
Het is als iets dat er nu toch "schoorvoetend"
(groot, gedetailleerd artikel in DM hè ) over gesproken wordt,
maar niet nadat oa de Duitse bondspresident ontslagen is omdat hij het er geregeld over had.

In de artikels die u aanhaalt wordt met geen woord gerept over lithium,
nochtans de belangrijkste reden.
Minstens 10 jaar na datum en dan doen alsof het "common knowledge" is, kom nou.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 6 augustus 2010 om 09:09.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 11:58   #52
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
De taliban hebben in de Pakistaanse stad Peshawar een politiecommandant vermoord. De zelfmoordenaar was volgens de politie een 13- of 14-jarige jongen. De taliban hebben de aanslag opgeëist.

Bij de aanslag in Peshawar kwamen nog twee anderen om het leven. Elf mensen raakten gewond. De vermoorde commandant was een van de belangrijkste politiemensen van het land. Hij leidde een paramilitaire eenheid die strijd voert tegen de taliban.

De aanslag werd telefonisch opgeëist. "Wij hebben hem vermoord. Hij was ons doelwit", zei een man aan het Franse persbureau AFP. "Hij leidde verschillende operaties die tegen ons waren gericht. Een van onze kamikazes heeft zijn werk gedaan."

De talibangroepering die de aanslag heeft opgeëist, heeft banden met Al Qaeda. De groep is voor een groot deel verantwoordelijk voor de 3.500 doden die de laatste drie jaar vielen bij 400 aanslagen in heel Pakistan.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...anslagPeshawar

blijkbaar zijn de volwassenen opgeblazen
ik heb een 9 jarig jongetje zich weten opblazen voor de taliban...
gebeurt daar zoveel dat ze kinderen gebruiken...
ik snap al die heisa over die documenten eigenijk niet...
getuigd nog maar eens dat niemand eigenlijk weet hoe het daar aan toe gaat...
Oud 18 augustus 2010, 13:39   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik lees dat er een nieuwe stijder is opgedoken in Afghanistan, namelijk de comunistische partij van Afghanistan van Maoistische strekking. Maoisten maken in heel het azië een opgang door blijkbaar (Indië, Filipijnen).

De Partij bestaat al langer maar kondigde nu aan zich in de strijd te zullen mengen tegen zowel de "imperialistische bezetter en hun regime" als de "reactionaire islamitische teocraten".

Heeft er iemand zicht op wat te verwachten van deze groepering in de Afghaanse oorlog?

http://it.peacereporter.net/articolo...%27Afghanistan (italiaans)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 augustus 2010 om 13:40.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 14:18   #54
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

De Partij bestaat al langer maar kondigde nu aan zich in de strijd te zullen mengen tegen zowel de "imperialistische bezetter en hun regime" als de "reactionaire islamitische teocraten".

Heeft er iemand zicht op wat te verwachten van deze groepering in de Afghaanse oorlog?
Interessant nieuws. Als we ginder al iemand steunen, laat het dan een dergelijke beweging zijn. Hun eigen website is interessant: http://www.sholajawid.org/update/index_english.html, net zoals die van rawa.org.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 18 augustus 2010 om 14:19.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 14:21   #55
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Hun eigen website is interessant: http://www.sholajawid.org/update/index_english.html
Ik krijg te lezen 'reported attack page'. Is dit een vorm van censuur misschien?
Oud 18 augustus 2010, 14:24   #56
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik krijg te lezen 'reported attack page'. Is dit een vorm van censuur misschien?
Ik vermoed het. De website zelf lijkt me kosher. Dat gebeurt overigens wel vaker met interessante websites, waarbij men suggereert dat het om gehackte of besmette sites gaat die je computer zullen aanvallen. Wellicht omdat die door iemand gerapporteerd worden.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 14:35   #57
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De vraag die ik me stel is is wie die Maoisten voornamelijk als strategisch doelwit zien in deze fase van de oorlog, de Taliban of de bezetter.
Oud 18 augustus 2010, 23:16   #58
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Afghanistan en Rusland onderhouden al sinds midden 19e eeuw contacten met elkaar - zij het niet altijd even vriendschappelijk.

Waar het op neer komt is dat de verenigde stammen geen inmenging van buitenaf dulden tenzij die van "eigen volk" is - want niet ieder Talib is van Afghaanse origine.
Waarom de Taliban zoveel aanhang onder de mannen heeft is een simpele zaak:
luie mannen die de hele dag in koffiehuizen leuteren en een beetje met hun wapens paraderen past de Islam in buitengewone mate.
Via de geëxporteerde narcotica komt het geld wel binnen.
Ondertussen zijn het inderdaad narco-gangsters geworden...En het vele geld dat daarmee gewonnen word zal het vredeprocessus zeker niet vergemakkelijken...Men went zo snel aan veel geld op zak hebben...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2010, 15:10   #59
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Escobar kan de waarheid op een smakelijke manier brengen. Dit citaat wil ik u niet onthouden

Citaat:
In Afghanistan, the leadership in Moscow always knew this was all about the US and NATO trying to establish a new hegemony in Central Asia - full spectrum dominance all over again. But then Moscow found out - following the Chinese example of investing US$3 billion in mines south of Kabul - that the best of possible worlds would be to make money while the West got bogged down in a winless quagmire. Call it the Shanghai Cooperation Organization way of running rings around NATO.
Of hoe in 1 zin de situatie in Afghanistan te vatten.

Uit Red alert! The Russians are coming!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be