Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2010, 16:24   #61
fabianen
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
De poenpakkersregering is nergens beschaamd over. Het plunderen van de gewone burger is hun handelsmerk geworden.
Wat ga je eraan doen,want 99,99% van de belgen weten het niet.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 22:02   #62
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
3 DODEN PER DAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wie bewust te vlug rijdt is eigenlijk bezig met moord met voorbedachte rade.
Aah en hoe vaak gebeurd op de autostrade een accident omdat iemand 150 ipv 120 rijdt? Volgens mij bijna nooit.

Ik heb geen enkel probleem met strenge controles in dorpskernen, maar 's avonds laat op autostrades???? Dat heeft volgens mij nog geen enkel ongeval voorkomen. (Snelheidscontroles - controle op dronkenschap is een ander paar mouwen).

Bovendien; als trouwe belgische filerijder. De grootste gevaren die ik dagdagelijks tegenkom zijn:

1. De rijvakslingeraars. Degenen die zich ten allen prijze in het kleinste gaatje willen proberen te wurmen.
2. De bumperklevers.
3. De monovolumes/lichte vrachtwagens en 4*4s => ik zou simpelweg een verbod op de linkerrijstrook voor dit soort voertuigen invoeren.

Van de snelheidsduivels heb ik geen last. (zolang het niet in combinatie met een van bovenstaande is natuurlijk)

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 4 augustus 2010 om 22:03.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 07:41   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Aah en hoe vaak gebeurd op de autostrade een accident omdat iemand 150 ipv 120 rijdt? Volgens mij bijna nooit.
Volgens mij wel degelijk.
Het minste incident namelijk, een hond of een ree op de autosnelweg, een klapband van een andere chauffeur, plots drukker verkeer aan een inrit .. bla bla .. veroorzaken een daling van de verwachte snelheid.
Je aanpassen aan die plotse verlaging gaat veel veiliger aan een matigere snelheid.

Ik word in mijn aanvoelen gesterkt door het feit dat dergelijke snelheidsbeperkingen aangenomen worden door pakweg 98 procent van de landen in de hele wereld.

Citaat:
Ik heb geen enkel probleem met strenge controles in dorpskernen, maar 's avonds laat op autostrades???? Dat heeft volgens mij nog geen enkel ongeval voorkomen. (Snelheidscontroles - controle op dronkenschap is een ander paar mouwen).
Hoes ?
Zie jij graten in het passeren van een dorpskern om drie uur 's nachts, aan 90 per uur ??
Vooral in jouw superieure auto die aan die snelheid nog steeds minder lawaai maakt dan een 2PK die 40 per uur rijdt in zijn derde versnelling.

Maar meneer is zelf niet verslaafd of grote amateur van drank.
Anders zou meneer ook wel vinden dat die grens mag opgetrokken worden tot het niveau van hetgeen zat Florke daar achterover gekapt had, toen hij betrapt werd.

Citaat:
Bovendien; als trouwe belgische filerijder. De grootste gevaren die ik dagdagelijks tegenkom zijn:

1. De rijvakslingeraars. Degenen die zich ten allen prijze in het kleinste gaatje willen proberen te wurmen.
2. De bumperklevers.
3. De monovolumes/lichte vrachtwagens en 4*4s => ik zou simpelweg een verbod op de linkerrijstrook voor dit soort voertuigen invoeren.

Van de snelheidsduivels heb ik geen last. (zolang het niet in combinatie met een van bovenstaande is natuurlijk)
Inderdaad.
De verkeersveilgheid is best gediend met maatregelen tegen zaken waar ik me toevallig wel gemakkelijk aan kan houden;
en het gerust laten van die zaken waartegen ikzelf af en toe zondig.
Alsook natuurlijk het kloten van auto's die ik niet graag zie: een veearts of landmeter in een jeep, een monovolume van de vader van drie pubers, de lichte vrachtwagen van de vakman ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:09   #64
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Niet alle automobilisten, enkel diegeen die verkeersovertredingen begaan.
Vergeet niet dat we mensen zijn en dat we soms ook ongewilde fouten maken.
Als je dan beroepsmatig op de baan bent ...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 08:50   #65
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Proficiat, ik ben tegen gehouden voor zonder gordel te rijden en natuurlijk was mijn keuring vervallen.
Rechtbank.

Een week daarvoor, linksaf in Brugge waar je natuurlijk alweer niet mag + diezelfde keuring die nog steeds vervallen was.
Rechtbank.

Een jaar geleden ook 60 + waar ik maar 50 mocht en toen in mijn andere wagen was de keuring ook over datum.
Rechtbank
Kostprijs om en bij de 760 euro.

Ben ik het die gediscrimineerd wordt of zit ik in handen van een afpersingszaak?

Het heeft er toch alle schijn van in elk geval.
Ik weet het niet, maar misschien kan je dat verhelpen door uw auto op tijd te laten keuren.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 10:30   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Vergeet niet dat we mensen zijn en dat we soms ook ongewilde fouten maken.
Als je dan beroepsmatig op de baan bent ...
Als je beroepsmatig veel op de baan bent, dan mag er meer van je verwacht worden.

We verwachten ook meer van een lijnpiloot dan van een ulm-grasmaaier.

Daarenboven nemen we aan dat je ongewild wel eens 5 per uur te rap rijdt, maar geen 35.
Je gaan niet 'ongewild' parkeren op een zebrapad of op een plaats voor gehandicapten ..

bla bla ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 5 augustus 2010, 10:32   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik weet het niet, maar misschien kan je dat verhelpen door uw auto op tijd te laten keuren.
En naar mijn ervaring, krijg je altijd mooi op tijd het duidelijke (krampen veroorzakende tot na de controle) groene kaartje ...

Oud 5 augustus 2010, 15:05   #68
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Moesten ze nu niet zo veel vallen zetten om de mensen een verkeersboete te kunnen aansmeren, het zou me nog niet zo veel kunnen schelen dat de verkeersboetes verhoogd worden (behalve dan het feit dat de armen harder getrofffen worden dan de rijkeren door zo'n maatregel). Het is gewoon verkeersonveilig continu naar de kant van de weg te moeten kijken of je nu 50 70 50 70 50 50 70 70 70 70 50 30 50... mag rijden. Absurd en onveilig gewoon de overdaad aan verkeersborden in dit land.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 15:22   #69
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky Bekijk bericht
De bedragen van de boetes zijn inderdaad overdreven. Wel is het zo dat men zich aan de snelheid moet houden. Ook al is het nacht en is er niemand anders op de baan.
Waar ook verkeerd is dat de automobilisten geviseerd worden, terwijl de "zwakke" weggebruiker ook een gevaar kan vormen. Mensen die zomaar het straat oversteken (waar geen zebrapad is), fietser die halverwege de baan rijden, fietsers zonder licht, soms met 3-4 naast elkaar.
Laat ons dan consequent zijn en geef deze ook boetes van 150 tot 200 €.
Het grote verschil is wel dat die fietser of voetganger niemand zal doodrijden hé. Het omgekeerde is echter dagelijkse kost. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de zwakke weggebruikers zich ook aan regels moeten houden ( verlichting enz ).

Wat die boetes betreft, wel die zijn vermijdbaar, dus ik zie niet goed in waarom sommigen hier moord en brand lopen te schreeuwen. Houdt u aan de snelheid en u hebt geen last van boetes die al dan niet verhoogd worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Jongen toch, je bent teveel gehersenspoeld door Steve Stunt. Die heeft van iedere autochauffeur een potentiele moordenaar gemaakt, volgens hem toch.
Naar mijn mening zijn niet alle chauffeurs of overtreders potentiële moordenaars.
Wel dat is ook zo gezien iedere automobilist met een potentieel moordwapen rijdt, dus dat maakt logischerwijze van hem ook een potentiële moordenaar. In welke mate hangt natuurlijk af van de persoon die achter het stuur zit.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 5 augustus 2010 om 15:23.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 15:32   #70
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

2. De bumperklevers.

Waarom is een monovolume, lichte vrachtwagen of 4x4 gevaarlijker op de linkerrijstrook dan een gewone auto?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 15:59   #71
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waarom is een monovolume, lichte vrachtwagen of 4x4 gevaarlijker op de linkerrijstrook dan een gewone auto?
Omdat je geen bal meer ziet als je daar achter rijdt. En meer ruimte tussenlaten is in het drukke belgische verkeer niet echt een optie want gegarandeerd gooit er zich dan wel een andere tussen

Wat mij betreft vind ik eigenlijk dat alle voertuigen die een enorme zichtsbelemmering vormen voor achterliggers op het rechterrijvak zouden moeten blijven uitgezonderd tijdelijke inhaalmaneuvers.
Oud 5 augustus 2010, 16:22   #72
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat je geen bal meer ziet als je daar achter rijdt. En meer ruimte tussenlaten is in het drukke belgische verkeer niet echt een optie want gegarandeerd gooit er zich dan wel een andere tussen

Wat mij betreft vind ik eigenlijk dat alle voertuigen die een enorme zichtsbelemmering vormen voor achterliggers op het rechterrijvak zouden moeten blijven uitgezonderd tijdelijke inhaalmaneuvers.
Nooit last van gehad, ik ben dan ook geen bumperklever.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 17:37   #73
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je beroepsmatig veel op de baan bent, dan mag er meer van je verwacht worden.

Daarenboven nemen we aan dat je ongewild wel eens 5 per uur te rap rijdt, maar geen 35.
Je gaan niet 'ongewild' parkeren op een zebrapad of op een plaats voor gehandicapten ..

bla bla ...
Onzin. Niemand is zonder fout. Vroeg of laat maak je er een.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2010, 18:31   #74
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nooit last van gehad, ik ben dan ook geen bumperklever.
Ik evenmin, maar als je dagelijks de E19 moet doen tijdens de spits is er absoluut geen optie om veel ruimte tussen jou en degene voor jou te laten.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 5 augustus 2010 om 18:32.
Oud 5 augustus 2010, 23:30   #75
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat zou kunnen helpen natuurlijk.
Maar we hebben meer dan één wagen bollen en telkens een halve of ganse dag keuring gaan doen is gewoon bijna onmogelijk.
Het ergst van al van die bekeuringen is dat die wagens niet technisch niet in orde waren want dat zijn ze wel...maar de bekeuring is gewoon omdat de datums over tijd zijn en men een hypothetische gebrek aan de wagen aan het verzinnen is.
Oud 6 augustus 2010, 19:31   #76
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Niet alle automobilisten, enkel diegeen die verkeersovertredingen begaan.
Iedereen maakt wel eens een fout, das zo voorzien.

Bijna dagelijks. Ik ben fietser en onderweg naar het werk heb ik fietspaden van uiteenlopende kwaliteit maar ook qua legitimering. Mooiste voorbeeld is het verplicht fietspad. Dagelijks is dat versperd door een auto of vrachtwagen. Soms voor langere periode door of vanwege werkzaamheden.

Eerst effe werkzaamheden. Dat kunnen werken zijn aan de openbare infrastructuur (dus ook verbeteringen voor de fietser) maar meestal is het een privé-bouwwerf. Gebodsborden zoals voetgangers en / of fietsers, "hier oversteken" komt men langs de werven wel eens tegen maar borden die autobestuurders tot voorzichtigheid aanmanen omdat voetgangers en fietsers zich genoodzaakt op "hun" weg kunnen bevinden zijn eerder uitzondering. Ik stel me er wel eens de vraag bij. Wie is verantwoordelijk bij een ongeval? Meest logisch is het "slachtoffer". In het beste geval stond ergens een bord dat hem of haar verplichte (toelating gaf) de rijbaan voor d gemotoriseerde voertuigen te betreden of te dwarsen. Als de rechtmatige gebruiker van dat deel van de infrastructuur niet verwittigd werd valt hem of haar ook niets te verwijten. Volgens mij blijft de wetgeving in deze in gebreke. Maar wie ben ik? Ik ben maar 1 stem. 1 dode door toedoen van 1 moslim levert vele stemmen op 10 doden in het verkeer door toedoen van "de" politiek, O stemmen.

Maar ik wijk af. Meestal wordt het verplichte fietspad niet onderbroken door "werven" maar gewoon door voertuigen die zich daar ophouden. Natuurlijk mogen ze daar niet staan maar degenen die er staan kunnen en willen desnoods de boete wel voor betalen. Welke opties heb ik?

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 20:09   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Bron: BVOM Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie

http://www.autoblog.nl/archive/2007/...nelheidsboetes

In Nederland maakt de hoeveelheid snelheidsboetes tot 10 kmh te snel meer als 70% van alle snelheidsboetes uit in 2007, en het blijft natuurlijk stijgen.

En af en toe hier en daar snelheidsverlagingen van 20-30 kmh invoeren helpt ook nog..., betere pakplaatsen ook nog... enz...

In 2005 was het nog 62% op het totaal, en als ik deze grafiek toon kan men zich voorstellen wat een kassa-kassa deze lichte snelheidsovertredingen opbrengen op het totaal van alle soorten verkeersboetes.

Verkeersveiligheid

http://www.flitsservice.nl/images/boetes2005.gif

De eerste kolom zijn snelheidsboetes, die restjes zijn de andere boetes...

Maak dat vooral heel belangrijk voor de verkeersveiligheid wat gemakkelijk te innen is. Ook al is het maar 1 kmh boven de marge, vele kleine beetjes maken ook kassa.

Natuurlijk moet in België die melkkoe ook blijven bestaan, daarom dat de heksenjacht verdergaat.
En liefst met de trukken van de foor. De snelheidskas= vast deel vd begroting, moet elk jaar opgevuld blijven en best elk jaar stijgen.

Of Be nu al 20 jaar of meer steeds verder achteruitboert qua verkeersveiligheid tov alle andere Europese landen doet er niet toe. We flitsen het meest per km² en hebben de meeste flitspalen per km², dus we zijn goed bezig.

Ex-Oostbloklanden zijn ondertussen al veiliger...

tot absurd lage snelheidlimieten tegen de geest van het verkeersreglement.

Snelheidsbeperkingen die eigenlijk uitzonderlijk en plaatselijk mogen zijn (bvb 90 (ex 120 kmh) 70 (ex 90 kmh) of 50 (ex 90/70/60 kmh) worden doorgetrokken over de gehele lengte met een bordenbos (C43´s na elk kruispuntje) voor gevolg. Natuurlijk flitst men liefst bij weinig verkeer op pakplaatsen.

Voor de mensen en wegbeheerders die het verkeersreglement nog altijd niet kennen:
Citaat:
Artikel 11: Snelheidsbeperkingen

11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
C43

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

C43

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;

b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :
1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

3° tot de grens vastgesteld in het technisch reglement van de auto's of, bij ontstentenis daarvan, tot 40 km per uur voor de voertuigen met cushionbanden, met elastische of onbuigzame banden alsook voor de voertuigen die naar bouw en oorsprong niet met een ophanging uitgerust zijn;

4° tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B;

5° tot 25 km per uur voor de bromfietsen klasse A.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11

Citaat:
http://www.minocw.nl/documenten/kame...2030413380.pdf page 3
1.4 Stijging aantal doden op 120 km-wegen

Het aantal doden op 120 km-wegen is fors gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003. Deze stijging baart mij, ook in mijn rol als wegbeheerder, grote zorgen. Opvallend is dat er met name een toename van doden is in weekenddagen: in 2002 26 doden en in 2003 40. Voor weekdagen is het risico constant gebleven. Vier mogelijke oorzaken zijn expliciet onderzocht:
- alcoholgebruik: er zijn geen aanwijzingen dat dit de oorzaak is;
- spitsstroken: hiermee is geen relatie te leggen; op 120 km-wegen zijn geen spitsstroken en op de onderzochte spitsstroken op wegen met een lagere maximumsnelheid zijn in 2003 geen doden gevallen;
- achterstallig onderhoud: de wegvakken met achterstallig onderhoud zijn vergeleken met de overige wegvakken. Weliswaar is op deze wegvakken sprake van een hoger risico, maar dat was in de jaren 2001 en 2002 ook het geval, zodat niet kan worden geconcludeerd dat dit feit in 2003 tot meer onveiligheid zou hebben geleid;
- snelheid: dit blijkt maar bij drie dodelijke slachtoffers de oorzaak te zijn; dit is in vergelijking met andere
jaren een laag aantal, dus dit kan geen verklaring zijn van de opgetreden stijging.

Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.
Ter informatie geef ik u een overzicht van de toedracht van ongevallen waarbij verkeersdoden vielen op 120 km/uur-wegen:

Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen.

1998 1999 2000 2001 2002 2003

Totaal op alle 120 km/uur wegen :
57 59 77 64 68 89 = 69 / jaar
Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen, verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen):
17 10 25 14 28 19 = 19 / jaar
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden:
4 3 0 6 0 17 = 5 / jaar

Onvoldoende of juist teveel rechts rijden:
4 11 10 9 7 6 = 8 / jaar
Onvoldoende afstand bewaren:
3 2 5 6 4 9 = 5 / jaar
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3 = 1,8 / jaar

Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen:
2 6 7 7 1 4 = 4,5 / jaar
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg, slaap/ziekte) :
1 7 6 1 5 6 = 4,3 / jaar
Onbekend/geen toedracht:
24 17 22 21 22 25 = 22 / jaar

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2010 om 20:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 20:50   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Als ge twijfel hebt aan de link van maar 1,8 verkeersdoden gemiddeld per jaar door te snel rijden in NL op 120 kmh wegen (evaluatie 6 jaar)... oef...

Trefwoord * toedrachten * ingeven en op |toon| klikken, daarna downloaden, de cijfers staan te lezen op p 3 en 4.

Citaat:
http://www.rijksoverheid.nl/document...pe=#ref-minocw

resultaat:

Vragen Dijksma (PvdA) over de stijging van het aantal verkeersdoden
PDF document | 7 pagina's | 68 Kb

Kamerstuk | 14-10-2005 | OCW

Download
En nu de kassa-kassa in Be op autosnelwegen waar de allerminste of bijna geen doden door de toedracht "te snel" vallen.
(let wel: ongevalgevolgen zijn wel erger bij botsimpact aan hogere snelheid maar dat is bij hogere massa evenzo, en bij 120 kmh evenzo meer als bij 100 kmh, enzoverder-naar-beneden-evenzo...)

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=7D2QGB2O
200.000 meer geflitste bestuurders in 2009

750.000 snelheidsboetes, met dank aan digitale flitspalen

vrijdag 21 mei 2010

Auteur: Koen Baumers

De federale wegpolitie heeft vorig jaar maar liefst 746.000 bestuurders op de bon geslingerd voor overdreven snelheid. Dat zijn er 200.000 meer dan in 2008. Een enorme stijging die te danken is aan de digitale flitspalen, die onafgebroken werken.

Er kon in 2009 geen minuut voorbijgaan of er werd weer een snelheidsovertreder betrapt door een camera. Meer zelfs: gemiddeld gingen er alleen al op autosnelwegen en grote gewestwegen elke twee minuten drie laagvliegers op de bon. De federale politie schreef vorig jaar maar liefst 746.000 boetes uit voor overdreven snelheid. In 2008 waren dat er nog maar 540.000 oftewel één per minuut, maar ook dat was een record. Deze keer gaat het om een stijging met ruim een derde op één jaar.

‘Dat komt natuurlijk omdat de wegpolitie flitsend werk heeft afgeleverd', zegt woordvoerster Tine Hollevoet lachend. ‘Maar het grootste deel van de stijging is te verklaren door de komst van de digitale flitspalen.'

Bij die digitale toestellen moet de politie geen filmrolletjes meer vervangen. Ze zijn dan ook het hele jaar actief en sturen hun gegevens rechtstreeks door naar de politiedatabank. Daardoor zijn ze een pak rendabeler dan de oudere modellen. In het najaar van 2008 werden er tachtig van die digitale, onbemande camera's op de Vlaamse wegen bijgezet. Die waren vanaf november in bedrijf en hebben dus in heel 2009 hun werk kunnen doen. De federale politie verwacht dan ook dat ze ook dit jaar veel automobilisten zal kunnen betrappen.

Camera naast flitspaal

‘Maar we moeten natuurlijk vermijden dat er gewenning optreedt', zegt de politiewoordvoerster. ‘Nu gebeurt het dat mensen die een flitspaal weten staan, honderd meter ervoor beginnen af te remmen en daarna weer vollen bak gas geven. Zeker omdat er vóór de camera's altijd een waarschuwingsbord staat.'

En om die reden stationeert de wegpolitie zich voortaan ook vlak vóór of net ná een flitspaal. ‘We willen bekomen dat mensen permanent op hun snelheid letten en gaan onze mobiele camera's inzetten in de buurt van flitspalen', zegt Hollevoet. ‘Want dat plotse afremmen voor een flitspaal heeft al tot ongevallen geleid. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.'

Het is de Vlaamse regering die het initiatief heeft genomen om dat grote aantal digitale flitspalen op de autosnelwegen te plaatsen. Nu nog investeert de Vlaamse overheid elk jaar 6miljoen euro. Vorig jaar werden er nog 31 flitspalen bijgezet, waarvan dertien in Oost-Vlaanderen alleen. Die staan, voor alle duidelijkheid, niet alleen op autosnelwegen.

Ook in Wallonië gebeurt er een –weliswaar kleine– inhaalbeweging. Er komen dit jaar twintig flitspalen op de Waalse autosnelwegen, zeven ervan zijn al geplaatst.
Uiteraard zijn de snelwegen doorgaans 3 maal veiliger per voertuigkilometer als de overige wegen maar de kassa-kassa is toch zo easy snel op de snelweg.
http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf

Waarom zouden we dan niet beter flitsen op de plaatsen waar veel ongevallen gebeuren en liefst daar waar hoofdoorzaak is door te hoge snelheid... euhm waar zijn die, de Be-politie doet daar helemaal geen onderzoek naar, dus natte vinger ?

Citaat:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf
Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2010 om 21:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 21:11   #79
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

bla bla ...
IK zou wel het loon van die lijnpiloot willen
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 21:12   #80
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Vreemd, Ik rij al auto sinds 1990 en heb nog geen enkel verkeersovertreding (verkeersboete) gehad.
Proficiat. U hebt tot nog toe geluk gehad. Ik zou u toch wel eens willen volgen voor een dag. In de auto welteverstaan. Benieuwd hoeveel euro's aan boetes ik zou kunnen aanrekenen met mijn kennis van het "verkeersreglement"

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be