Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 augustus 2010, 18:54   #61
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En tóch zit er (alweer) een adder onder het gras. Het Frans communiqué van het Hof heeft het over:

Daarentegen zegt de Nederlandse tekst:

Ik geef jullie op een blaadje dat dit weer tot meningsverschillen zal aanleiding geven. De franstaligen zullen geen enkele reden zien om ook een responsabilizering te aanvaarden voor de bevoegdheden die reeds van vroeger aan de deelstaten zijn toegewezen.
Volgens Tim Pauwels (journal VRT 19u) zou dit ondertussen rechtgezet zijn.
Kawadude is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:59   #62
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Volgens Tim Pauwels (journal VRT 19u) zou dit ondertussen rechtgezet zijn.
De fundamentalisten zoeken spijkers op laag water.
BWarrior is offline  
Oud 18 augustus 2010, 19:00   #63
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Iedereen begint stilaan wel in te zien dat het de Franstalige partijen menens is. Buiten enkele fundamentalisten.
Daarom dat ze krijsend en gillend meegesleept moeten worden eh?
Gwyndion is offline  
Oud 18 augustus 2010, 19:05   #64
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De fundamentalisten zoeken spijkers op laag water.
't Zou me in dat opzicht niet verbazen mocht op Le Swar de originele versie nog staan, kwestie van de gemoederen wat te bedaren en ze reden tot discussie te geven op het forum. Iemand zin om hen uit die droom te halen?
Kawadude is offline  
Oud 18 augustus 2010, 19:25   #65
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Daarom dat ze krijsend en gillend meegesleept moeten worden eh?
Wie?
BWarrior is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:16   #66
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

De paters, wie dacht je dan? De Franstaligen natuurlijk. Niet dat de Vlamingen heilige boontjes zijn maar kijk eens naar de afgelopen jaren. Hun vrees voor responsabilisering en voor een hervorming van de financiërignswet is net niet fobisch te noemen.
Gwyndion is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:46   #67
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet nog niet of het zozeer NVA onder druk zetten is. Hij heeft letterlijk toegegeven dat hij zijn missie wou teruggeven (maw, laat iemand anders maar voorstellen over de financieringswet doen) en dat de koning hem uitdrukkelijk gevraagd heeft verder te doen. Bovendien is het communiqué van het paleis wel heel expliciet over welke richting er uit gegaan moet worden (waarbij Tim Pauwels meldde dat de franstalige versie softer was dan de nederlandstalige, maar dat dit nu reeds rechtgezet is).

Wat z'n Nederlands betreft, 't blijft toch nog een tekstje aflezen. Wat als er als premier een persconferentie gegeven wordt en er vragen gesteld worden? Hij is al goed geëvolueerd, maar heeft nog een weg af te leggen.

OVer z'n Frans kan ik moeilijk oordelen, ik ken alleen du belge En gelukkig maar dat hij niet als een Parijzenaar of Marseillais heeft gepraat, daar zouden we verkeerde conclusies uit kunnen trekken...
Laat mij misschien verduidelijken wat ik bedoel met “het N-VA onder druk zetten om toe te geven”, want dat is naar mijn mening precies wat er nu aan het gebeuren is, en hoe ik de persconferentie van Di Rupo begrijp.

De Belgische Franstaligen vinden kennelijk dat zij nu, met wat er op tafel ligt, aan hun uiterste limiet zijn. Er kan wel nog wat aan komma’s gesleuteld worden, maar verdere toegevingen – vooral als het gaat om hun verworvenheden, die zij weliswaar liever “principes” noemen – zijn voor hen politiek niet mogelijk, menen ze.

De Vlaamse onderhandelaars, en dan vooral deze van het N-VA, blijken echter niet tevreden te zijn met wat nu op tafel ligt, en willen duidelijk méér. Zij zeggen weliswaar akkoord te gaan met de “breedte” van de voorgestelde hervormingen, maar willen nu praten over de “diepgang”.

Resultaat : een ogenschijnlijk onoverkomelijke patstelling.

Schrik vanwege de Franstaligen voor wat er bij een mislukking zou kunnen gebeuren (vult u zelf maar in) leidt er toe dat men extreem lief en meegaand is voor de Vlamingen, met de heilige hoop en het bijhorend gebibber dat De Wever en zijn N-VA nu zullen begrijpen dat het vat vol is, en er niets méér kan gevraagd worden dan wat nu op tafel ligt.

Albert zelf zal morgen donderdag en zonodig ook vrijdag nog een handje helpen door De Wever ten paleize tot wat meer zogenaamde verantwoordelijkheidszin aan te zetten, voor het goed van la Belgique en het voortbestaan van de monarchie.

Lukt dat niet, tja, dan is het koekenbak. En dat weten Albert en de andere Belgische Franstaligen maar al te goed.

Kortom : het vallen of staan van een mogelijk compromis, en wie weet zelfs van het blijven aanmodderen als een schijnbare Belgische natie, ligt volkomen in handen van het N-VA.

Wie de persconferentie van Di Rupo anders begrepen heeft mag het gerust zeggen, maar naar mijn mening was dat – en niets anders - de essentie ervan (en de duidelijke boodschap voor de spreekwoordelijke goede verstaanders).

Ik heb Di Rupo noch in zijn schabouwelijk Nederlands, noch in zijn koeterfrans horen zeggen dat hij zijn opdracht wou teruggeven. Hij beweerde wel geen “demandeur” geweest te zijn om die opdracht verder te zetten. Dat is een niet onbelangrijke nuance. Wie beweert geen vragende partij te zijn om een taak op zich te nemen, kan achteraf – als het een mislukking wordt – makkelijker doen alsof het geenszins zijn eigen fout is, nietwaar.
Gwylan is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:50   #68
BWarrior

Standaard

N.VA = 16% der Parlementszetels, nietwaar
BWarrior is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:50   #69
Shadowke

Standaard

duidelijke analyse gwylan.
Shadowke is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:51   #70
Shadowke

Standaard

Citaat:
van het hele federale parlement, maar hoeveel van de Vlaamse zetels in het federaal parlement?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2010 om 20:51.
Shadowke is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:52   #71
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
De paters, wie dacht je dan? De Franstaligen natuurlijk. Niet dat de Vlamingen heilige boontjes zijn maar kijk eens naar de afgelopen jaren. Hun vrees voor responsabilisering en voor een hervorming van de financiërignswet is net niet fobisch te noemen.
Natuurlijk,het is de achilleshiel der francofonen...

Zonder Vlaams geld,of met een controle vanwege Vlaanderen uit wat betreft het gebruik van die transferts zullen ze héél wat minder hoog van de toren blazen....

Ze kunnen niet zonder Vlaanderen,wij echter wel zonder hen.
Svennies is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:52   #72
BWarrior

Standaard

Het Hof geeft de Vlamen wat kruimels en zy noemen het al "het thuishalen ener slag"
BWarrior is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:55   #73
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoeveel heeft de CDH er ook alweer....Juist ja....
Svennies is offline  
Oud 18 augustus 2010, 20:56   #74
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En hoeveel heeft de CDH er ook alweer....Juist ja....
Die zijn wel demandeur de rien
BWarrior is offline  
Oud 18 augustus 2010, 21:02   #75
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Waarmee het N-VA duidelijk de grootste partij in Vlaanderen én in België is.
Gwylan is offline  
Oud 18 augustus 2010, 21:04   #76
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Op niets gebaseerde speculatie.
Daar wil ik niet bedreven in zijn.
HAHAHAHAHAHAHAHAHA
dit moet het meest ongeloofwaardige bericht zijn dat u ooit geplaatst heeft!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 18 augustus 2010, 21:08   #77
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Laat mij misschien verduidelijken wat ik bedoel met “het N-VA onder druk zetten om toe te geven”, want dat is naar mijn mening precies wat er nu aan het gebeuren is, en hoe ik de persconferentie van Di Rupo begrijp.

De Belgische Franstaligen vinden kennelijk dat zij nu, met wat er op tafel ligt, aan hun uiterste limiet zijn. Er kan wel nog wat aan komma’s gesleuteld worden, maar verdere toegevingen – vooral als het gaat om hun verworvenheden, die zij weliswaar liever “principes” noemen – zijn voor hen politiek niet mogelijk, menen ze.

De Vlaamse onderhandelaars, en dan vooral deze van het N-VA, blijken echter niet tevreden te zijn met wat nu op tafel ligt, en willen duidelijk méér. Zij zeggen weliswaar akkoord te gaan met de “breedte” van de voorgestelde hervormingen, maar willen nu praten over de “diepgang”.

Resultaat : een ogenschijnlijk onoverkomelijke patstelling.

Schrik vanwege de Franstaligen voor wat er bij een mislukking zou kunnen gebeuren (vult u zelf maar in) leidt er toe dat men extreem lief en meegaand is voor de Vlamingen, met de heilige hoop en het bijhorend gebibber dat De Wever en zijn N-VA nu zullen begrijpen dat het vat vol is, en er niets méér kan gevraagd worden dan wat nu op tafel ligt.

Albert zelf zal morgen donderdag en zonodig ook vrijdag nog een handje helpen door De Wever ten paleize tot wat meer zogenaamde verantwoordelijkheidszin aan te zetten, voor het goed van la Belgique en het voortbestaan van de monarchie.

Lukt dat niet, tja, dan is het koekenbak. En dat weten Albert en de andere Belgische Franstaligen maar al te goed.

Kortom : het vallen of staan van een mogelijk compromis, en wie weet zelfs van het blijven aanmodderen als een schijnbare Belgische natie, ligt volkomen in handen van het N-VA.

Wie de persconferentie van Di Rupo anders begrepen heeft mag het gerust zeggen, maar naar mijn mening was dat – en niets anders - de essentie ervan (en de duidelijke boodschap voor de spreekwoordelijke goede verstaanders).

Ik heb Di Rupo noch in zijn schabouwelijk Nederlands, noch in zijn koeterfrans horen zeggen dat hij zijn opdracht wou teruggeven. Hij beweerde wel geen “demandeur” geweest te zijn om die opdracht verder te zetten. Dat is een niet onbelangrijke nuance. Wie beweert geen vragende partij te zijn om een taak op zich te nemen, kan achteraf – als het een mislukking wordt – makkelijker doen alsof het geenszins zijn eigen fout is, nietwaar.
Over de breedte zijn we het inderdaad eens, over de diepte zullen verdere gesprekken (zelfs tot na de regeringsvorming) plaatsvinden en -eventueel- leiden tot wetteksten.

Daar waar je volgens mij de macht van de NVA in deze situatie onderschat, is dat zowel paleis als preformateur de responsabilisering benadrukken.

Indien er nu een mislukking komt, zal het vooral dáár aan liggen en je kan moeilijk De Wever de angst (of onwil) voor responsabilisering vanwege de franstalige politici verwijten. Aan hem zal het niet gelegen hebben.

Leg maar eens uit aan je kiezers dat je akkoord was om aan 70% van de verzuchtingen van Vlamingen te voldoen, en tegelijk hebt moeten toegeven dat je niet wil -financieel- verantwoordelijk gesteld worden voor je beleid.

Ze zullen gerustgesteld zijn.
Kawadude is offline  
Oud 18 augustus 2010, 21:17   #78
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over de breedte zijn we het inderdaad eens, over de diepte zullen verdere gesprekken (zelfs tot na de regeringsvorming) plaatsvinden en -eventueel- leiden tot wetteksten.

Daar waar je volgens mij de macht van de NVA in deze situatie onderschat, is dat zowel paleis als preformateur de responsabilisering benadrukken.

Indien er nu een mislukking komt, zal het vooral dáár aan liggen en je kan moeilijk De Wever de angst (of onwil) voor responsabilisering vanwege de franstalige politici verwijten. Aan hem zal het niet gelegen hebben.

Leg maar eens uit aan je kiezers dat je akkoord was om aan 70% van de verzuchtingen van Vlamingen te voldoen, en tegelijk hebt moeten toegeven dat je niet wil -financieel- verantwoordelijk gesteld worden voor je beleid.

blijkbaar hebben ze daar in Wallonië en Brussel toch geen problemen mee he... "geen probleem mannen, we lossen dat budgettair evenwicht de volgende jaren wel op!"
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 18 augustus 2010, 21:18   #79
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:

Na de regeringsvorming is het kalf verdronken. Wie een compromis wil bereiken moet dat doen vòòr de vorming van een regering. Daarna is het te laat. Leterme's aanmodderen was daar zowat een schoolvoorbeeld van.

En even terzijde : ik onderschat de macht van het N-VA helem�*�*l niet, wel integendeel. En ik verwijt De Wever niets (voorlopig, althans).

Dat het N-VA onder druk wordt gezet is mijn vaststelling, maar het is geenszins mijn wens dat het N-VA of de Vlaamse partijen in het algemeen aan die druk zouden toegeven.
Gwylan is offline  
Oud 18 augustus 2010, 21:21   #80
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Slotsom: een hoop komkommers, water en wind dus.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be