![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() We are the nobodies
Wanna be somebodies We're dead, we know just who we are We are the nobodies Wanna be somebodies We're dead, we know just who we are (The Nobodies) |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Trouwens, in het artikel van Wikipedia dateert het cijfer van 1999 (voor België) en dat cijfer was toen al in de 1900.
Kan iemand dat cijfer updaten? In het artikel van DS staat geen verwijzing naar een studie -trouwens nog een voorbeeld (i.v.m. kritiek in mijn thread 'visiting Flanders' dat niet al het nieuws in de krant echt nieuws is. Nieuws in een krant kan oud zijn-
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques ~Siméon Poisson (Wiskundige) ]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[ Laatst gewijzigd door gehuigert : 19 augustus 2010 om 14:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Pas op, ik zeg niet dat overbevolking geen probleem is. Integendeel. Maar als je teveel ratten in een te kleine kooi is, dan bijten die elkaar de strot over (waar mensen ook zeer bedreven in zijn), ze hangen zichzelf echter niet op. De overbevolkingshypothese lijkt me dus wat dunnetjes om het aantal zelfmoorden te verklaren (Kazachstan staat op nummer drie en dat is een land met de oppervlakte van China waar vijftien mensen, twee ezels en een blinde hond wonen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Vlaanderen noteerde in 2007 met 161 zelfmoorden per miljoen inwoners het tweede hoogste cijfer binnen de Europese Unie (gemiddeld 2,7 suïcides per week).[9] Ongeveer 2 % van alle overlijdens in België is het gevolg van zelfmoord, bijna 3 % van alle mannelijke overlijdens en iets meer dan 1 % van de vrouwelijke overlijdens. EDIT: dit is het volledige rapport: http://www.steunpuntwvg.be/swvg/_doc...Vlaanderen.pdf Laatst gewijzigd door Steve_M : 19 augustus 2010 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit een gesprek gehad met iemand die heel diep zat na zo'n verlies, en daarbij vertelde dat hij bang was dat z'n vrouw er samen met de kinderen vandoor zou gaan. Hij vermoedde dat zijn vrouw toch wel voornamelijk voor het geld bij hem was. Dat vermoeden had hij al altijd, maar hij kon daar wat naast kijken omdat het dagelijkse leven toch z'n gangetje maar gaat. Maar dan gebeurt zoiets, en komt dat pijnlijke aspect heel erg naar voor: ik ben niet geliefd om wie ik ben. Dan kan je daar niet meer naast kijken natuurlijk. Maar ook in liefdevolle koppels kan zo'n verlies leiden tot spanningen, ruzies,... en zo tot andere problemen. Zelden geweten of gehoord dat iets zo simpel is als het materiële aspect alleen. Maar zelfmoord komt, zoals ik al zei, nu niet bepaald enkel voor in de sociale klasse die al alles heeft wat nodig is, maar niet tevreden is en meer wil. Zelfmoord bij ouderen, bijv., is echt wel vaak voorkomend. Misschien dat die mensen ook wel veel materiële dingen verliezen maar dat is in die groep nu niet de hoofdreden lijkt me. Veelal draait het toch nog om liefde, eenzaamheid, isolatie,... en in een individualistische samenleving raak je daar inderdaad moeilijk uit. Veel mensen worden depressief omdat ze alleen zijn. Er zijn nu ook veel meer alleenstaanden dan vroeger. En dat heeft nu net niét te maken met een zucht naar materiele welvaart, maar wel omdat "liefde" nu veel belangrijker is in relatievorming dan vroeger. Allez, da's mijn idee eh .
Laatst gewijzigd door Nynorsk : 19 augustus 2010 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Gouverneur
|
![]() Men pleegt zelfmoord wanneer het huidige zelfbeeld te ver verwijderd is van het zelfbeeld dat men zich voorstelt te moeten hebben om nog enig zelfrespect en/of respect van de samenleving te krijgen.
Dat zelfbeeld hangt natuurlijk af van ontzettend veel factoren zoals carrière, liefde, gezin, godsdienst, cultuur, zelfvertrouwen, karakter, materialisme, levensomstandigheden enz.... Dat België in deze statistieken uitschiet ligt ofwel aan een gemiddeld laag zelfbeeld ofwel aan een gemiddeld hoog verwachtingspatroon ofwel aan beide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niets om voor te leven, dan maar sterven. Dat 'niets om voor te leven' heeft vele oorzaken, waaronder de wijze waarop de maatschappij georganizeerd is. Het is een interessant, wichtig, en moeilijk thema. Moeilijk om onder woorden te brengen. Zo om de paar jaar kom ik in België en dan voel ik het die ...verstikking. Niet omdat er teveel mensen zijn, maar omwille van hoe ze met elkaar omgaan. Hoe het zover gekomen is...dat is een hele avond.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 augustus 2010 om 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Bij het drama van de massazelfmoord in Dalhem bleek de famillie wel in een (zelfgekozen) sociaal isolement te zitten..sociaal contact wordt dan ook ten zeerste aanbevolen bij depressies of andere psychische laagtepunten..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie zelfmoord pleegt is een lafaard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfmoord wordt kortweg gepleegd door wie totaal is geïsoleerd, en voor wie de enige (betalende) vriend de psycholoog is. Of de psychiater, de door de sociale zekerheid gesubsidieerde vriend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() Dat laag zelfbeeld en niet geliefd zijn om wie je echt bent hadden Michael Jackson en Kurt Cobain ook. Michael Jackson heeft aangekondigd jong te willen sterven net omdat hij zo meer geliefd zou zijn na zijn dood. Het gaf iets mytisch zoals bij Elvis, James Dean, Marilyn Monroe, Lennon,... Hij vertelde ook andere dat zingen en dansen hem eigenlijk niet veel interesseerde en dat hij er zich in geperfectioneerd heeft omdat hij door iedereen geliefd wou zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=UITyNwcAtco Vanaf minuut 2:00 |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Ik heb drie mensen gekend waarvan ik met zekerheid weet dat ze zichzelf om het leven hebben gebracht en drie waarvan ik het vermoed en geen van allen passen in jouw plaatje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom ? Die heeft nog de kans zijn verantwoordelijkheid op te nemen. In tegenstelling tot de moeder en haar twee volwassen dochters die het voor bekeken hielden. Door huwelijksproblemen. Nogmaals, het zijn lafaards.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat is iemand die heel graag zelfmoord zou plegen maar het niet durft?