![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1361 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
trouwens, op de wikipagina over het onderwerp, vinden we onder http://nl.wikipedia.org/wiki/Toegepa...e_kinesiologie : Citaat:
vrede, redwasp vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 19 augustus 2010 om 16:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1362 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat jij jezelf als moslim ziet. En wikipedia kan onmogelijk een overdachte bron zijn voor een rechtgeaarde moslim. Het staat namelijk vol bevindingen die tegen de letterlijke koran ingaan. Vergeef mij mijn vooringenomenheid, ik ben namelijk niet gelovig, om dit etiket op een moslim te plakken. Maar dat is mijn menig. Het is maar raar dat jij iets staaft met wikipedia.
Uw conclusie daarentegen: kwakzalverij dus, is wel correct. En als reactie een stuk nauwkeuriger dan je vorige onverschillige woorden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1363 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1364 |
Banneling
|
![]() Het is een rare gedachtensprong die je maakt maar ok, wel , dat iets bizar klinkt wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Ik kan je vertellen dat de realiteit raarder en bizarder is dan jij kan verzinnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1365 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1366 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
religie heeft te maken met onze niet feitelijke ervaring van deze wereld. het is het geheel van handelingen en uitspraken die we doen om met dan niet-feitelijke (datgeen wat de feiten transcendeert) om te gaan. wikipedia kan hier eigenlijk niets bij helpen. zo'n encyclopedie kan ons hoogstens iets vertellen OVER deze of die religie, hij kan echter nooit BINNEN die religieuze beleving spreken. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1367 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Derhalve kan ik uw belerend vingertje: Citaat:
Ik hoef niet terug te gaan in de tijd om dat aan te tonen. Ik kan dat ook aan de hand van wat er zich vandaag afspeelt. Maar teruggaan in de geschiedenis is het gemakkelijkste omdat ik dan simpel (lokaal) bij het westen kan blijven (zonder in een Islam discussie te vallen). De mensheid had gisteren minder kennis dan vandaag. Kennis evolueert. Van weinig naar meer en meer. Als we ver genoeg terug gaan, dan komen we op een punt waarin kennis niet verkregen werd via de wetenschappelijke methode. Op dat punt zijn godsdienst en wetenschap waarneembaar een aantoonbaar hetzelfde. Namelijk een methode om kennis ter vergaren,een methode om kennis op te slaan en een methode om kennis te verspreiden. De wetenschappelijk methode zette zijn eerste kinder-stapjes pas rond 1550. Daarvoor hadden we nog de scholastiek, een onweerlegbaar bewijs dat godsdienst en wetenschap een vorm van de zelfde bouwstenen zijn. Elk volk kende wel haar godsdienst. Al hebben ze niet allemaal de tand des tijd overleeft. Elk volk verwierf een methode om kennis ter vergaren (meten) en een methode om die kennis op te slaan. En die methode was tegelijk wetenschap en godsdienst. Beiden een andere gedaante van het zelfde. Elk volk keek naar de hemel. Elk volk is die hemel beginnen te meten. Elk volk is op een gegeven moment tot de vaststelling gekomen dat wij rond de dingen draaien. En niet de dingen rondom ons: ooit de meest voor de hand liggende conclusie uit een eenvoudige waarneming. Op het moment van die vaststelling viel elk volk in het paradigma van Thomas Kuhn. Bij het toepassen van de wetenschappelijke methode, komen steeds opnieuw waarnemingen naar boven die niet in de bestaande modellen passen. Nieuwe modellen moest men ontwikkelen. Het ging en het gaat niet anders. Zo was het steeds astronomie dat aan de wieg van de carrousel van het paradigma van Thomas Kuhn lag. Of te wel de stuwmotor voor wetenschap. Godsdienst is nog steeds van dezelfde 'substantie' als dat wetenschap 'gemaakt' is. Alleen voegt godsdienst geen nieuwe bevindingen meer toe aan haar canon. Godsdienst probeert daarmee het paradigma van Thomas Kuhn te omzeilen. Het spreekt voor zich dat dit een illusie is. Maar in de grond is alles een illusie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gemakkelijk te begrijpen als je weet dat Gods Geest ( de logica ) de grondslag is van alle bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1369 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij vbent daat het levend bewijs van ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1370 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze meent dat alles uit de natuur is, zonder deze natuur geestelijk te kunnen verklaren. Citaat:
Tijd om je daarin te verdiepen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1371 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1372 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1373 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Religie is de hoogste vorm van wetenschap: het bewustzijn van de oneindige en eeuwige Geest, geopenbaard in de filosofie van Hegel en in de atoomtheorie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1374 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1375 |
Europees Commissaris
|
![]() Jouw hoogste vorm van wetenschap, denk ik.
![]() |
#1376 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1377 | |
Minister
|
![]() Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 21 augustus 2010 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1378 |
Parlementslid
|
![]() 1
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1379 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1380 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk dat in deze topic een paar individuen rondlopen die geen bal snappen wat wetenschap is.
|
![]() |
![]() |