Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2010, 15:00   #2021
Limburg_NL
Vreemdeling

Limburg_NL's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het het nogal storend hoe 'bepaalde' personen denken te kunnen spreken vóór de Limburgers en over de Limburgers.

Oost-Limburg, West-Limburg, NL-Limburg of BE-Limburg. De enige personen die hier nog een verschil in maken zijn de mensen die klaarblijkelijk niet uit deze provincie komen. Ik zie het als een geheel, en zo denken 8/10 'NL-Limburgers' en 9/10 'BE-Limburgers'.

Het jammerlijke van dit geheel vind ik dan wel dat de bereikbaarheid tussen Oost en West, ronduit, dramatisch is. Dit is dan ook een taak van België en Nederland om dit zo spoedig mogelijk te realiseren. Als voorbeeld kan worden gekeken naar de verbindingen tussen Limburg en Duitsland ( Met name in mijn regio, Roermond ). Al laten we het A73-debacle maar achterwege...

Verder vind ik het jammer dat personen als 'Hollander' en 'Sidharta' met een nogal schertsende toon over de 'Limburgers' praten. Hoezo racistisch? Hoezo achterbaks? Hoezo indirect? Daar zou ik toch graag eens wat meer uitleg over willen krijgen?

Limburg heeft altijd affiniteit gehad met Nederland, Belgïe en Duitsland. En zal dat ook altijd blijven houden. Ik durf zelfs te stellen dat wij ons binnen 'De Lage Landen' nog het meest tolerant opstellen. Zeker in verhouding tot onze geschiedenis, waarbij deze provincie altijd in de frontlinie heeft gelegen.

Ik (voor)oordeel mensen dan ook niet of ze van Antwerpen, Brussel, Luik, Düsseldorf, München of Berlijn komen. Ik behandel mensen zoals ze mij ook behandelen en dat is mijn goed recht.

Zie ik een Groot-Limburg zitten? Absoluut, we weten al niet beter. Maar realistisch gezien, zal het jaren..als niet eeuwig duren voordat dit werkelijkheid wordt. Nederland noch België zal 'zijn' Limburg opgeven, wat ik ergens toch wel een romantische gedachte vind. Natuurlijk is dit een territoriale kwestie, maar goed!

Dit alles zal dan moeten afhangen van een Groot-Nederland, wat ik trouwens een oneerbiedige naam vind. Als Limburger zijnde ben ik hier voorstander van, puur en alleen om weer één Limburg te vormen. Maar als de saamhorigheid tussen Vlaanderen en Nederland er pakweg niet is, ga ik daar ook volledig mee akkoord. De tijd, zoals altijd, zal het leren.

Laatst gewijzigd door Limburg_NL : 22 juni 2010 om 15:02.
Limburg_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 22:30   #2022
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limburg_NL Bekijk bericht
Het jammerlijke van dit geheel vind ik dan wel dat de bereikbaarheid tussen Oost en West, ronduit, dramatisch is. Dit is dan ook een taak van België en Nederland om dit zo spoedig mogelijk te realiseren. Als voorbeeld kan worden gekeken naar de verbindingen tussen Limburg en Duitsland ( Met name in mijn regio, Roermond ). Al laten we het A73-debacle maar achterwege...
Idd

als je de kaart bekijkt op google zou een nieuwe brug over de maas ter hoogte van Stokkem/Dilsen de N75 kunnen verbinden met de n297 in Born.
Maar: als ik goed geïnformeerd ben weigert de Vlaamse regering geld te geven voor nieuwe grensoverschrijdende verbindingen. Of is het de Ned. regering die niet wil meewerken?
Voorlopig moeten we het dus voornamelijk stellen met zomerse voetveren en een autoveer.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 22:37   #2023
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Welke troeven heeft een groot-Nederland tegenover andere staten?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 22:38   #2024
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Welke troeven heeft een groot-Nederland tegenover andere staten?
Veel plat land, en fietspaden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 22:39   #2025
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Veel plat land, en fietspaden.
En economische?
Oud 22 juni 2010, 22:43   #2026
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
En economische?
Havens, uhm... en rivieren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 22:46   #2027
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke havens?
Oud 22 juni 2010, 23:03   #2028
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik wil ook een groot limburg. Als we dan allemaal bokkerijder mogen spelen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 23:17   #2029
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat mag, bokkerieje van bokkestal tot bokkestal, elk jaar in mei: http://www.bokkerieje.org/wat.htm
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 23:19   #2030
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat mag, bokkerieje van bokkestal tot bokkestal, elk jaar in mei: http://www.bokkerieje.org/wat.htm
dokter Joseph
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2010, 08:52   #2031
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spelen? Dat word de officiele Limburgse religie toch?
Oud 24 juni 2010, 15:16   #2032
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een netwerk van auto- en spoorwegen, kanalen en regionale vliegvelden. En niet vergeten de hollandse kaas inclusief de Hervense- en de Brugse kaas, trappistenbier met de kriekskes en de hollandse kroketten.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:37   #2033
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Bedenk een loflied op de bokkerijders. Erasmus schreef een boek genaamd "Lof der Zotheid." Misschien is deze titel toepasselijk op de Oostenrijkse bezetting en de daaropvolgende armoede.
"kerkelijke" en "staats" hierarchie; toen Lodewijk de XV stierf, was de schatkist leeg en het Franse volk leefde diep onder het minimaal bestaan. Geen wonder dat onder de Oostenrijkers de angst bestond dat de Revolutionaire ideeen naar het toenmalig Limburg zouden overslaan.
Het ontstaan van de Bokkenrijders was een reactie op de houding van Oostenrijkse hof op de zuidelijke Nederlanden.
Lorenza da Ponte en de Beaumarche en Mozart werden uit Wien geweerd vanwege de omstreden opera van W.A. Mozart "La nozze di Figaro." Keizer Franz Joseph II was bang dat de Franse Revolutie de stad Wien zou bereiken.
Tot op heden heeft de legende van de Bokkenrijders als de Oostenrijkse overheersing sporen achtergelaten in Belgisch- en Nederlands Limburg als het Kreisgebied Aken-Düren en Jülich, hetyij positief als negatief.
Oud 30 juni 2010, 09:37   #2034
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Bedenk een loflied op de bokkerijders. Erasmus schreef een boek genaamd "Lof der Zotheid." Misschien is deze titel toepasselijk op de Oostenrijkse bezetting en de daaropvolgende armoede.
De scheiding van "kerkelijke" en "staats" hierarchie in Frankrijk; toen Lodewijk de XV stierf, was de schatkist leeg en het Franse volk leefde diep onder het minimaal bestaan. Geen wonder dat onder de Oostenrijkers de angst bestond dat de Revolutionaire ideeen van scheiding van Kerk en Staat van vóór 1789 naar o.a. het toenmalig Limburg zouden overslaan.
Het ontstaan van de eerste Bokkenrijders was een reactie op de houding van Oostenrijkse hof op de zuidelijke Nederlanden.
Lorenza da Ponte en de Beaumarche en Mozart werden uit Wien geweerd vanwege W.A. Mozart's omstreden opera "La nozze di Figaro." Keizer Franz Joseph II was bang dat de Franse Revolutie de stad Wien zou bereiken.
Tot op heden heeft de legende van de Bokkenrijders als de Oostenrijkse overheersing sporen achtergelaten in Belgisch- en Nederlands Limburg als het Kreisgebied Aken-Düren en Jülich, hetzij positief als negatief.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 30 juni 2010 om 09:43.
Oud 11 juli 2010, 11:52   #2035
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

za 10 jul 2010, 11:47

Knaloranje markt in Van Marwijks Meerssen MEERSSEN - Op de Markt in het Limburgse dorp Meerssen, de thuishaven van Bert van Marwijk, is zaterdag een tweeduizend vierkante meter groot oranje tapijt gelegd. Daarmee loste stoffeerder Sjef Willems een oude belofte aan zijn vriend Bert van Marwijk in, liet Willems zaterdag weten.

Sjef Willems en Bert van Marwijk kennen elkaar goed. Willems is al jaren hoofdsponsor van hoofdklasser FC Meerssen, waar Van Marwijk trainer is geweest. „Bert heeft altijd een band gehouden met de club en komt er nog vaak kijken”, vertelt Willems. Op enig moment deed Sjef aan Bert de belofte: „Bert, als jij in de finale komt, leg ik de hele markt vol oranje tapijt”.

Belofte maakt schuld: vrijdag heeft Willems een vrachtwagen met rollen tapijt uit Frankrijk laten aanrukken, zaterdag hebben zes mensen het tapijt op de Markt gelegd. In de stamkroeg van Van Marwijk, café de Keizer, ook aan de Markt, heeft Willems al eerder een oranje tapijt over de stenen vloer gelegd.

Zondagavond verwacht Willems een grote drukte op de oranje Markt, waar mensen de finale op een groot tv-scherm kunnen bekijken. En ook donderdagavond, als Van Marwijk in Meerssen wordt gehuldigd, komt het oranje tapijt goed van pas.
http://www.telegraaf.nl/achteroranje...__.html?p=38,3

Ook hier weer een groot Limburger.
Oud 15 juli 2010, 21:24   #2036
stropke
Minister-President

Standaard

Van Marwijk benoemd tot ereburger Meerssen MEERSSEN -

Burgermeester Ricardo Offermans van Meerssen heeft bondscoach Bert van Marwijk donderdagavond benoemd tot ereburger van deze Limburgse gemeente. Dat gebeurde op een tjokvolle Markt in Meerssen ten overstaan van duizenden fans.
Gouverneur Leon Frissen benoemde bij de gelegenheid Van Marwijk en diens assistent Dick 'Cooky' Voorn tot Limburger van Verdienste. Dit uit waardering voor hun uitzonderlijke sportprestatie met het Nederlands elftal tijdens het WK.

Burgemeester Offermans prees Van Marwijk als een bescheiden man, een man die het beste uit mensen haalt en een voorbeeld voor de jeugd is. Frissen hield het publiek voor dat met Van Marwijk, diens schoonzoon Mark van Bommel en diens assistent Cooky Voorn uit Valkenburg de kern en de pit van Oranje Limburgs was.

De oorspronkelijk uit Deventer afkomstige Van Marwijk woont in Meerssen en is daar een graag geziene gast in zijn stamkroeg, café De Keizer aan de Markt. Dat plein werd voor de gelegenheid omgedoopt tot Bert van Marwijkplein.

Een schijnbaar onbewogen Van Marwijk begon zijn dankwoord met een „Hebben jullie een pilsje voor mij?”. De weg naar de tap met het geliefde vocht bleek helaas onbegaanbaar in de menigte, waarop zanger René Schuman hem een bekertje cola gaf. Tegen het uitzinnige, in oranje shirts met opschrift „Bertje!” gestoken publiek zei hij, na een slok genomen te hebben: „We zijn tweede geworden, maar ik denk dat ook dat een wereldprestatie is”.

Hoewel hij erkende dat het Nederlands elftal de finale terecht verloren heeft, zei hij dat toch jammer te vinden. „Ik ben nog steeds teleurgesteld”.

„Wij hebben in Zuid-Afrika niet veel meegekregen van de euforie in Nederland”, ging hij verder. Pas tijdens de rondvaart door de Amsterdamse grachten besefte hij, wat het elftal los had gemaakt in Nederland.

„Ik ben trots dat wij met zo'n klein landje tweede van de wereld zijn geworden”, sloot Van Marwijk af, om vervolgens vooral de inwoners van zijn Meerssen te bedanken: „Ik ben trots op mijn staf, mijn team, op Nederland, maar vooral toch op Meerssen. Bedankt voor de mooie opkomst!”.

De duizenden op de Markt, jong en oud, scandeerden „Bertje Bedankt“; een enkeling had een vuvuzela meegebracht. Anderen zwaaiden met grote oranje vlaggen. Sommigen hadden tranen in hun ogen van ontroering.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7...eerssen__.html

Wat die import Limburgers toch maar klaar krijge, he system..
Oud 17 augustus 2010, 17:28   #2037
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limburg_NL Bekijk bericht
Ik vind het het nogal storend hoe 'bepaalde' personen denken te kunnen spreken vóór de Limburgers en over de Limburgers.

Oost-Limburg, West-Limburg, NL-Limburg of BE-Limburg. De enige personen die hier nog een verschil in maken zijn de mensen die klaarblijkelijk niet uit deze provincie komen. Ik zie het als een geheel, en zo denken 8/10 'NL-Limburgers' en 9/10 'BE-Limburgers'.

Verder vind ik het jammer dat personen als 'Hollander' en 'Sidharta' met een nogal schertsende toon over de 'Limburgers' praten. Hoezo racistisch? Hoezo achterbaks? Hoezo indirect? Daar zou ik toch graag eens wat meer uitleg over willen krijgen?

Limburg heeft altijd affiniteit gehad met Nederland, Belgïe en Duitsland. En zal dat ook altijd blijven houden. Ik durf zelfs te stellen dat wij ons binnen 'De Lage Landen' nog het meest tolerant opstellen. Zeker in verhouding tot onze geschiedenis, waarbij deze provincie altijd in de frontlinie heeft gelegen.

Ik (voor)oordeel mensen dan ook niet of ze van Antwerpen, Brussel, Luik, Düsseldorf, München of Berlijn komen. Ik behandel mensen zoals ze mij ook behandelen en dat is mijn goed recht.

Zie ik een Groot-Limburg zitten? Absoluut, we weten al niet beter. Maar realistisch gezien, zal het jaren..als niet eeuwig duren voordat dit werkelijkheid wordt. Nederland noch België zal 'zijn' Limburg opgeven, wat ik ergens toch wel een romantische gedachte vind. Natuurlijk is dit een territoriale kwestie, maar goed!

Dit alles zal dan moeten afhangen van een Groot-Nederland, wat ik trouwens een oneerbiedige naam vind. Als Limburger zijnde ben ik hier voorstander van, puur en alleen om weer één Limburg te vormen. Maar als de saamhorigheid tussen Vlaanderen en Nederland er pakweg niet is, ga ik daar ook volledig mee akkoord. De tijd, zoals altijd, zal het leren.
Hoi welkom op het forum.
Wel mooi betoog en het groene stukje kwam nog tersprake in de L1 radio uitzending bij:

Willem-Alexander op bezoek bij Rolduc

Prins Willem-Alexander heeft dinsdag een bezoek gebracht aan Rolduc. De kroonprins werd in Kerkrade onder meer bijgepraat over het belang van Rolduc en het Hertog Limburg Pad

Bij Rolduc is de prins eerst welkom geheten door gouverneur Leon Frissen, burgemeester Jos Som van Kerkrade, bisschop Frans Wierts en voorzitter Frits Sprokel van de Stichting Vrinden van het Catharinagilde. Deze stichting heeft het Hertog Limburg Pad uitgezet: een langeafstandswandeling door het oude Hertogdom Limburg.

Diverse Kerkraadse verenigingen gaven de prins daarna een muzikaal onthaal. Hierna onthulde hij een zuiltje naast de Julianaboom ter ere van de honderdste geboortedag van zijn grootmoeder. De Julianaboom is bij Rolduc geplant ter ere van de geboorte van de prinses. Na de onthulling volgt een ontvangst in de abdij.

De prins werd bijgepraat over het belang van Rolduc en het Hertog Limburg Pad. Bisschop Wiertz, als hoogste bestuurder van Rolduc, leidde de prins tot slot rond door Rolduc.
http://www.limburger.nl/article/2010...oek_bij_Rolduc

In elk geval is de komende koning WillemIV weer met de neus op Limburg gedrukt en kan hij het niet vergeten.
En het Limburg charter ziet ge ook wel zitten als ik uit je bericht kan verstaan.
BTW hoe ik over limburg denk hebt ge wel gelezen ondertussen en vanwege mijn werk zit ik vaak in Roermond (Remunj) te laatste tijd.
Laatst nog bij de Boot2010 geweest en Solarfestival.
Oud 17 augustus 2010, 17:43   #2038
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Ik vind (Nederlands) Limburg samen met Zeeland de mooiste (Noord)-Nederlandse provincie. Mooie landschappen, nog vrij veel ruimte, lekker eten en drinken, bourgondische mentaliteit, dichtbij andere landen etc...
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 20:35   #2039
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
met Zeeland....bourgondische mentaliteit,
Nog nooit in Krabbendijke geweest????

Laatst gewijzigd door AAA : 22 augustus 2010 om 20:35.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 19:36   #2040
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AAA Bekijk bericht
Nog nooit in Krabbendijke geweest????
Mijn tweede zin had betrekking op (Nederlands) Limburg, al heb ik dat niet heel duidelijk verwoord.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be