![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik citeer: Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En laten we eerlijk zijn: hoevelen zitten er geen 2 weken thuis voor een snotvalling of zo? En 'invaliden' ten koste van de echte invaliden. enz... enz... En al dat tijdskrediet en 1/2, 2/3, 4/5 jobs enz. Op den duur zijn het uitzonderingen die nog een normale fulltime job hebben, zonder overdreven veel ziek te zijn. Dit is een collectieve verantwoordelijkheid en de énige remedie is een grondige mentaliteitsverandering. Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even een stukje redelijk recente geschiedenis:
Citaat:
![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 augustus 2010 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
- Wat "studies betalen" betreft; je bedoelt dat iedereen niet dezelfde kansen krijgt, dat dat afhangt van afkomst/welstand etc? Klopt, maar daarvoor hebben we hier al enorm veel maatregelen, om die ongelijkheid te minimaliseren. Bijna nergens elders ter wereld is het sociaal netwerk zo groot. Wordt het niet tijd toe te geven dat het nu eenmaal altijd zo zal zijn dat de ene mens begaafder is dan de andere? Dat de ene succesvoller zal zijn dan de andere? Dat kan je niet wegwerken, tenzij je echt alles dusdanig wil verdelen dat een niksnut evenveel krijgt dan iemand met inzet. Maar dat is niet betaalbaar, en bovendien heel oneerlijk tov de persoon met inzet. Lees; hij voelt nu de ongelijkheid (hij moet ervoor werken en de andere niet), dus gaat hij lopen en zijn talenten elders gebruiken. Het verlies van goede werkkrachten wil je ten koste vermijden. Noteer dat de IQ-vlucht bij ons nu reeds zeer hoog is, door al die (sociale) belastingdruk. - Wat betreft die enkelen met zéér hoge lonen; dat zijn er enkele duizendtallen op een bevolking van nu zowat 11 miljoen. Als je, laat ons zeggen, de helft van die mannen hun pree afpakt, denk je dan écht dat je daarmee veel gelijk kan trekken? Het enige waar je in gaat slagen is weeral dat zo'n grote managers elders gaan met hun - jawel - talenten. En de kans is groot dat op termijn ze hun bedrijven en bijhorende jobs meenemen. Akkoord, er zijn profiteurs bij, wiens talenten ik betwijfel (niet geheel toevallig politiekers), maar da's dan nog eens een minderheid van al die zware verdieners. Neen man, je argumenten zijn slechts jaloezie in mijn ogen. Kalimero. Zij zijn groot en ik ben klein. Focus niet waarom zij zo groot zijn. Focus op waarom jij zo klein bent, en werk daaraan. Een topsporter zeurt toch ook niet over de anderen hun prestaties. Die probeert gewoon de zijne te verbeteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Naam de VLD die zogezegd keen schulden maakt maar dan wel de staatseigendommen (eigenlijk de eigendommen van de burgers) verkoopt om ze dan terug te huren. En de opbrengst van de verkopen zijn evengoed verdwenen. Paul www.opstand.be
![]() |
![]() |
#67 |
Minister-President
|
![]() Met verspilling denk ik vooral op overheidsniveau Pixel. Corruptie, prestigeprojecten, verspilling door inefficiëntie,... Voorts vind ik je debateerwijze zeer twifjelachtig hier. Je post hier een combinatie van waarheden, twijfelachtige uitspraken en persoonlijke aanvallen zonder de minste kennis van de andere persoon. Waar stel ik dat deze mensen geen goede pree mogen krijgen? Ik heb het over gevallen van mensen die in 1 jaar verdienen wat een ander nooit in zijn leven kan verdienen. Inzet moet beloond worden, daar is geen twijfel van en talent mag ook beloond worden maar het moet in balans blijven. Ik heb een simpel vraagje voor jou, hoeveel kinderen van arbeiders eindigen in topfuncties en omgekeerd? Er komt net iets meer bij kijken dan inzet. Ooit al wat gelezen van Bourdieu en Elchardus? IQ speelt een rol in alles maar de factoren van thuis uit zijn evenmin te verwaarlozen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maar waarom jij denkt dat je daaraan iets kan verhelpen door toplonen drastisch te belasten, is me een raadsel. Misschien levert het 5% op aan "nieuwe-talenten-die-anders-niet-de-kans-hadden-gekregen". Maar 95% zou verloren gaan. Je overschat de gewone mens in zijn kunnen, en vooral in zijn ambities. En nogmaals; voor die 5% resultaat zal je een zéér nefast gevolg zien; massale vlucht van bedrijven en gelden naar het buitenland. Je kan mij boeken aanraden, maar ik kan dat ook. Kijk hier; lees eens Sartre, om wat meer inzicht te krijgen in "de mens". Ach nee, je moet hem niet lezen. Zijn meest bekende uitspraak is genoeg: "l'enfer c'est les autres" Dat is waar iedereen mee bezig is. Het vingertje te wijzen naar de anderen. Da's het gemakkelijkst. In dit geval zie ik de doorsnee mens al bezig aan de toog van zijn stamcafé: "zij hebben meer geld dan mij en ze verdienen dat niet, en ik vind dat ik méér verdien". Als je denkt aan die menselijke natuur iets te veranderen door een belasting op toplonen, dan heb ik ontmoedigend nieuws voor je; het zal nooit genoeg zijn, en het geklaag zal blijven. Totdat ze allemaal ne Ferrari onder hun kont hebben. Wat natuurlijk een utopie is. Dus dat is wat ik zeg. Dat is mijn conclusie; je jaagt een utopie na. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze moet eindelijk verantwoordelijkheid durven nemen over een heel aantal zaken. BV. België kan X aantal asielzoekers aan. Het kaf moet van het koren gescheiden worden, maar dan ook effectief gescheiden. Degenen die overblijven kunnen op onze steun rekenen.
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Ik beweer ook niet dat al het geld naar SZ meot gaan, ik stel gewoon dat efficiëntie al veel zou helpen. Dan zou de belastingsdruk misschien eindelijk eens verlaagd kunnen worden wat dan weer positief is voor de werkgelegenheid. Ik vind het weinig geloofwaardig dat de politici spreken van iedereen de broeksriem aanspannen wanneer ze zelf zo met geld spelen. Ik voel me niet beledigd, ik ken je niet en dus kan je mening me gestolen worden maar iemadn direct een calimero complex toelichten is voor mij geen deftige tactiek. Dat mensen moeten kijken hoe ze kunnen opklimmen klopt natuurlijk wel Pixel.
Waarom krijg je er de bibbers van? Als we kijken naar de lonen en de bevolking, denk je dat de laagste lonen 1/10 zijn van de hoogste of spreken we dan van een veelvoud denk je? Het zijn uitzonderingen, dat ga ik niet ontkennen maar in bepaalde gevallen kan je moeilijk beweren dat ze hun verloning verdienen (ik denk dan bvb aan het koningshuis). Mijn "afkeer" (twijfel is correcter) is eerder gericht aan mensen die fortuinen erven waarvan we ons de omvang niet kunnen voorstellen. Mogen ouders hun kinderen cadeaus nalaten? Waarom niet, maar als je dan aan het type Rotschild denkt... Ik stel niet "belast iedereen maar tot ze een maximum nettoloon hebben van 3000 euro", wel dat we toch kritisch moeten staan tussen de band prestaties/compensaties. Vooral dan bij openbare zaken betaald door de belastingsbetaler eerder dan in de privé. Dat ze in de privé hun managers betalen wat ze willen, zolang Jan Modaal er niet voor opdraait. Topmanagers bij de NMBS mogen ook goed beloond worden...als ze goed presteren en gezien hun prestaties mag ikd aar toch enkele "?" bij plaatsen me dunkt. Ben ik te utopisch? Mogelijk alhoewel dat niet per definitie slecht is volgens mij. Zolang dit niet uit in extremisme om de ongewenste situatie te "corrigeren". Zaken zoals de functiewaarderingsdiscriminatie hoef ik toch niet te accepteren? Ik verwacht niet dat morgen iedereen een mercedes heeft, lijkt me ook niet wenselijk. Ik wens gewoon dat er minder armoede is maar dan wel eerder doordat er meer werkgelegenheid is dan door een gigantische uitkering voor iedereen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Deze was ik even uit het oog verloren.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat boek gaat in feite over de foute aanpak van armoede in derde wereldlanden, maar het is in deze discussie ook van toepassing: de auteur maakt het verschil tussen "planners" en "searchers", en dat verschil loopt als rode draad door het boek. Om kort te gaan; planners gaan voor top-down benaderingen; ze zien een ideaal model en willen dat model ten uitvoer brengen door het gewoon op te dringen zonder zich vragen te stellen of dat op het laagste niveau (de arme mens) wel werkt, of die daar wel baat bij heeft. Een searcher werkt omgekeerd; hij zoekt naar lokale, kleinschalige verbeteringen die werken: win-win situaties voor investeerder en de lokale bevolking. En nu de conclusie; jouw idee om topverloners hun loon deels af te nemen om een klein nivellerend effect te bewerkstelligen is het idee van een planner, en allesbehalve een bevordering van de markt (en dus de tewerkstelling). Je hebt echter wel een punt wat betreft managers in de openbare sector (want da's geen vrije markt, dus toplonen zouden daar in theorie pas mogen als die sector massaal winst gaat maken ipv belastingen op te slorpen), en nog méér wat betreft het Koningshuis. Mvg, J. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad Gwyndion
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De 3 managers v.d. NMBS krijgen 5 tot 8 % opslag.
Het personeel : misschien een indexaanpassing De reizigers die naar het buitenland willen: 7 € extra betalen |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
soms tegen de gang van "zaken"... Citaat:
![]() En nu: Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2010 om 19:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ik nu even denk aan de ramp in Pakistan. Pakistan heeft miljoenen geïnvesteerd in de kernbom. Heeft de overheid ooit gedacht aan hun 1-dollar-mensen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Politici zijn meer bezig met de volgende verkiezingen.... Citaat:
Maar stel dat het dan toch lukt? Ik heb&ken voorbeelden hoor ![]() Genoeg centen kunnen hierbij ook een rol spelen. Citaat:
![]() Tegenwoordig heeft niemand nog de zekerheid op vast werk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President
|
![]() Ik heb het wel concreet over de openbare sectoren en niet over de privé. Dat de dynamieken tussen de 2 totaal verschillen zijn besef ik ook. Ik stel gewoon dat de lonen die de "top"managers krijgen bij de NMBS, B-Post etc meer gebonden moeten zijn aan hun prestaties (bereiken van doelen, welzijn werknemers,...) ipv de opslagen die ze nu krijgen. Op dat niveau bewierroken ze elkaar te veel ipv concrete beloningen voor concrete prestaties.
Sommige mensen hebben een Calimero complex, dat klopt en dat ontkennen is simpel. Ik poneer gewoon dat "ga naar school en zet je in" de werkelijkheid net iets te symplistisch voorstelt. Ik denk dan aan de symbolische samenleving van Elchardus en Habitus van Bourdieu. Niet dat deze mensen de waarheid in pacht hebben maar op bepaalde punten hebben ze zeker gelijk vind ik. Ik ben meer een fan van een bottom-up methodiek. Niet dat ik veel hoop stel in onze instellingen om een degelijke methode voor, toegegeven, dit complex probleem te ontwikkelen. Zowel het Mattheüseffect als de inactiviteitsval (om maar enkele zaken te noemen) moeten aangepakt worden. Het zal natuurlijk niet iets zijn dat van vandaag op morgen zal opgelost worden. Een aanmoediging voor de KMO's zou al helpen. Ik ben nog jong en de correctheid van mijn beeld kan variëren maar dit is een indruk die ik toch krijg. Het beeld van "Ik ga studeren, ik trouw en ik woon bij voorkeur binnen de 50 KM van waar ik geboren ben" helpt niet bepaald. We moeten ons niet in alle mogelijke hoeken wringen om maar iets te vinden maar voor al onze befaamde flexibiliteit tonen we het weinig vind ik. De werkloosheidscijfers spreken deels voor zich, redelijk deel werkloosheid, redelijk deel beroepen die niet gevuld raken. Voor een deel heb je bepaalde verworven capaciteiten nodig die je niet altijd door bijscholing kan krijgen maar de anderen? Denk je dat het is door een gebrek aan capaciteiten of omdat deze jobs als onder ons beschouwd worden? Bij bepaalde banen denk ik toch aan nummer 2. Als we naar het GINI- coëfficiënt kijken moeten er toch structurele maatregelen komen. Langzaam maar zeker kruipt dat cijfer omhoog... Laatst gewijzigd door Gwyndion : 24 augustus 2010 om 08:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat kan je ginds kopen voor 1$ en wat kan je voor diezelfde $ hier kopen?
![]() |