![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. In dat geval zouden de kruistochten geen reactie zijn op expansie van moslimstaten, maar op de behandeling van christenen binnen die staten. Citaat:
Als je nu eens argumenten zou geven? Je zit hier maar de hele tijd te herhalen 'dat het zo was', maar nergens raak je verder dan die uitspraak. Ik heb hier van u nog geen enkele toelichting of argument gezien. Ik zou trouwens hopen dat je beseft dat de kruistochten en de reconquista van elkaar los staan, maar gezien de vorige manifestaties van uw historisch bewustzijn vrees ik er voor. Laatst gewijzigd door Rogge : 27 augustus 2010 om 09:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zelfs dit conflict, dat minder religie-overschrijdende bindingen kende dan de kruistochten, laat zich niet vatten in een kader van 'islam vs christendom'. Mag ik u er terloops op wijzen dat je ook in deze post enkel stelling ingenomen hebt, maar geen enkel argument bovenhaalt? Laatst gewijzigd door Rogge : 27 augustus 2010 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Parlementslid
|
![]() Die twee reeksen oorlogen zijn niet gerelateerd he. Hoogstens kan je een verbinding zien via de deelname van tempeliers in enkele Iberische veldtochten, maar dat heeft weinig betekenis aangezien die ook deelnamen aan andere conflicten in Europa.
Laatst gewijzigd door Rogge : 27 augustus 2010 om 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou dus meer zeggen: de kruistochten bevatten niet enkel de kruistochten tegen het Heilige Land, maar ook (een deel van) de reconquista, de albigenzerkruistochten, de oorlog in Litouwen, de Noordse kerstening, &c. Telkenmale viel men terug op dezelfde legitimatie, dezelfde middelen (er was een speciale kerkbelasting die steeds efficiënter werd) enzovoort.
Laatst gewijzigd door lombas : 27 augustus 2010 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_i...erland#History |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Banneling
|
![]() De joden kregen het van Jahwe, de christenen waren afvallige joodse ketters. De christenen hadden het dus van god gekregen, via de joden: Genesis 14:18 "Salem", gesticht door de voorouders van Abraham, Shem en Eber volgens de Midrash.
Abraham wordt als één van de belangrijkste profeten van de islam beschouwd. Ze hadden het alle drie dus van die god gekregen. ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 27 augustus 2010 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jeruzalem gaf zich (waarschijnlijk) zonder bloedvergieten over. De meeste inwoners zullen best opgelucht zijn geweest.
![]() |
![]() |
#131 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Calatrava was trouwens de de facto voortzetting van de tempeliersorde en kan je dus moeilijk als iets afzonderlijks beschouwen. Verder verwijs jij naar analogieen met andere expansiebewegingen, als je het zo mag uitdrukken. Maar het enige wat zij gemeen hebben is een gelijkaardig maatschappelijk lanceerplatform, terwijl ik het, zoals ik al zei, had over het militaire aspect. Laatst gewijzigd door Rogge : 27 augustus 2010 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Mijn stelling was dat de ondernemingen in het heilig land en die in Iberie op militair vlak niet gerelateerd zijn. Ik verwees naar de tempeliers omdat zij de enige, beperkte, terugkoppeling zijn van de Levant naar Iberie. De andere ordes zijn simpelweg Iberisch, zonder meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Parlementslid
|
![]() Kan je die tweede zin eens anders verwoorden? Ik begrijp niet wat je bedoelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Rogge : 28 augustus 2010 om 00:09. Reden: typfout |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() Er is inderdaad ook een kruistocht tegen Europeanen geweest: tegen de Catharen. Dit was weerom een politico-religieuze oorlog. De nobelen uit Zuid Frankrijk wilden enerzijds niet langer de Koning van Frankrijk gehoorzamen, en hadden anderzijds meer en meer sympatie voor de Cathaarse leer, wat als resultaat had dat Koning en Paus de handen inéénsloegen, en opriepen tot een kruistocht tegen deze " ketters ". Een rijke buit wachtte de deelnemers, en een verzekering van volledige kwijtschelding van al hun zonden, inbegrepen dewelke ze eventueel zouden begaan tijdens de kruistocht ! Een soort vrijgeleide voor plundering, moord en verkrachting dus.
|
![]() |
![]() |