Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2010, 08:45   #121
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
fernand haesbrouck

het heeft nog lang geduurd...
check post 42 en 43

het was tamelijk voorspelbaar welke richting deze discussie ging uitgaan

Laatst gewijzigd door Anna List : 2 september 2010 om 08:46.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 08:46   #122
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Dus we proppen ze vol "mind altering drugs" want het moet snel gaan?
"Creer je eigen stropop". Mooi voorbeeldje hiervan.

Een behandeling zou multidisciplinair moeten zijn (ik zeg zou en moeten omdat ik al een tijdje niet meer in de praktijk ermee bezig ben), en zowel medicamenteus als niet-medicamenteus. De medicamenteuze pijler is een ondersteunende pijler die niet op zichzelf staat noch een leven lang gewenst is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Jouw info spreekt de BBC niet tegen.
en dat beweer ik dan ook niet. Ik geef je de raadgeving aan dokters mee, en kleur creatief, zoals jij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Drugs werken altijd op korte termijn.
serieus?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Van een lijntje wordt je ook high.
serieus?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Het gaat hier over opgroeiende kinderen waarvan het lichaam nog aan sterke verandering onderhevig is.
Ah, het "Think of the Children" argument. Zoals Nyn al stelde, waarom is het zo moeilijk om voor te stellen dat er in de hersenen van ADHD-patienten iets functioneels misloopt, en waarom is het zo moeilijk voor te stellen dat medicamenten daar op korte termijn dat kunnen corigeren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Zijn er al studies over de effecten bij adults die hun halve leven Rilatine kregen?
Use your powers!
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 08:48   #123
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Toch behoorlijk vreemd dat sommige mensen nog steeds niet kunnen snappen dat ook met aandacht, concentratie, impulsbeheersing,... iets fout kan gaan. Die zaken, executieve functies noemen we ze ook wel eens, zijn geen paranormale dingen die ergens in een lichaam 'rondzweven' of ergens vasthangen in een onzichtbare 'geest'. Het zijn zaken die gereguleerd worden door je hersenen, door zenuwcellen, neurotransmitters, endocriene stoffen,... Blijkbaar zijn sommigen van mening dat er niks mis kan gaan met die dingen, dat die bij iedereen even goed werken, dat daar geen mankement aan kan zijn. Diezelfde mensen denken dan ook dat je die functies normaal kunt laten werken door de persoon in kwestie onder z'n voeten te geven, of door er een goeie mep op te geven. Behoorlijk bevreemdend dat mensen dat denken.

Ik veronderstel dat die mensen ook hetzelfde doen met mensen met de ziekte van parkinson, of met alzheimer. Ook twee aandoeningen waarbij het zenuwstelsel niet doet wat het moet doen. Het is natuurlijk algemeen bekend dat iemand met Alzheimer beter gaat onthouden door er gewoon een mep op te geven.

Àlles kan mankeren in een mensenlichaam. Waarom dan niet de fysiologische functies die instaan voor de executieve functies? Ik hoop dat diegenen die het bestaan van executieve problemen ontkennen, mij een grondige argumentatie kunnen geven over waarom dat nu een functie is waar niks mee kan misgaan op een basaal, neurologisch niveau.


dank je Nynke
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 08:48   #124
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
"Creer je eigen stropop". Mooi voorbeeldje hiervan.

Een behandeling zou multidisciplinair moeten zijn (ik zeg zou en moeten omdat ik al een tijdje niet meer in de praktijk ermee bezig ben), en zowel medicamenteus als niet-medicamenteus. De medicamenteuze pijler is een ondersteunende pijler die niet op zichzelf staat noch een leven lang gewenst is.


en dat beweer ik dan ook niet. Ik geef je de raadgeving aan dokters mee, en kleur creatief, zoals jij.


serieus?


serieus?


Ah, het "Think of the Children" argument. Zoals Nyn al stelde, waarom is het zo moeilijk om voor te stellen dat er in de hersenen van ADHD-patienten iets functioneels misloopt, en waarom is het zo moeilijk voor te stellen dat medicamenten daar op korte termijn dat kunnen corigeren?
Use your powers!
op korte termij , op korte termijn, op korte termijn.....

De vraag is : wat doen deze drugs op LANGE termijn en is de corrigering BLIJVEND

Softenon anyone?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 08:55   #125
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Het is allebei hetzelfde: er gaat iets mis in de hersenen. Hersenfuncties kunnen fout gaan. En het kan ook al fout gaan van bij de conceptie.
Sommigen lijken er vanuit te gaan dat ADHD niet bestaat, en dat je problemen als aandachttekort, concentratieproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit kunt aanpakken op pedagogisch corrigerende wijze. Dat zal soms lukken, als de problemen te wijten zijn aan pedagogische oorzaken of aan een ander probleem dat daardoor te wijzigen valt. Aandachts- en concentratieproblemen kunnen bijvoorbeeld een symptoom zijn van een depressie, of van een ander probleem. Maar een neurologisch probleem kan je niet op pedagogische wijze aanpakken. Hoogstens kan je door middel van therapie de negatieve gevolgen ervan aanpakken, en een persoon leren hoe hij beter met zijn stoornis kan omgaan. Dat behoort niet op een straffende manier te gebeuren. Je gaat een doof persoon ook niet helpen door gebarentaal als straf of op een straffende manier aan te brengen.

Vroeger wisten we trouwens ook niet hoe Alzheimer of Parkinson werkte.
Het was niet duidelijk waaraan het lag, en zeker bij Parkinson werden de symptomen toegeschreven aan de meest vreemde dingen.
ADHD is de Parkinson van deze tijd. Men ziet een bende symptomen maar kan ze niet éénduidig linken aan een onderliggend fysiologisch proces. We weten steeds meer over de werking van de hersenen en alle daarmee interagerende fysiologische stelsel. Zo is men in de loop van de decennia tot een verklaring kunnen komen voor verschillende sydromen (waaronder Alzheimer en Parkinson). Ondertussen zijn we aanbeland aan de moeilijker verklaarbare syndromen. Ook daar zijn we stap voor stap aan het uitraken.
Ondertussen moeten we het wel doen met hetgeen we weten.
En dat vereist het uit elkaar halen van de symptoomcluster die we ADHD noemen, in verschillende syndromen volgens hun etiologie. Daar wordt aan gewerkt.
Maar ondertussen hoef je de mensen bij wie duidelijk neurologisch iets aan de hand is niet te straffen voor hun stoornis (en dat kan getest worden aan de hand van psychoneurologische testbatterijen, en ook FMRI kan helpen).
Er wordt volop gepleit voor een multidisciplinair onderzoek bij een vermoeden van ADHD - een psychiater zou dit eigenlijk niet alleen mogen doen. Probleem is natuurlijk dat je daardoor nog meer mensen in de kou zet: de wachtlijsten voor multidisciplinair onderzoek zijn LANG, HEEL LANG, en ondertussen kan een kind soms een jaar of meer schoolachterstand oplopen, gewoon omdat het zou moeten wachten.

Maar de vraag "is Rilatine beter dan een tik" is gewoon irrelevant.
Iemand met een neurologisch probleem help je niet met een tik, of met iets dat pedagogisch bedoeld is. Je helpt die door de neurologie te proberen aanpakken, en daarbij komend: begeleiding om te leren omgaan met het probleem. Bij Alzheimer probeer je ook met geneesmiddelen in te werken op het neuro-deel, en daarnaast hulpmiddelen te voorzien zodat de persoon zo goed mogelijk kan functioneren.
Je hebt dus medicatie nodig voor de onderliggende neurologie van executieve problemen. Rilatine is geen wondermiddel. We kunnen maar hopen dat we later betere middelen hebben. Ondertussen is het wel het enige dat we hebben.

Voor aandachts-, concentratie-, en andere problemen die niét gelinkt zijn aan een neurobasis kan pedagogisch ingrijpen wel helpen, zeker als er sprake is van een 'zuiver' gedragsprobleem (cf. leertheorie).
Maar je pedagogische tik, en gemekker allerhande, gaat weinig helpen als je met een depressieve 8-jarige zit, of een 8-jarige die zich totaal misdraagt omdat hij midden in een situatie van seksueel misbruik zit. Daar gaat Rilatine overigens ook niet helpen.

Misschien zou het gewoon een interessant idee zijn om echt eens te luisteren naar kinderen die problemen hebben met aandacht of die zich nogal roekeloos, impulsief en storend gedragen. Het hoeft niet altijd slechte wil te zijn. Dat luisteren is trouwens niet per sé letterlijk. Kinderen met dieper liggende problemen die het uiten via gedrag doen dat nl. vaak omdat ze met hun taal tekort schieten.

Ik vind dat dit topic echt BOL staat van een heel negatieve houding ten aanzien van kinderen. Precies of het zijn allemaal wandelende ettertjes die per sé het bloed vanonder de mensen hun nagels willen halen. Die alleen maar te corrigeren vallen met een harde aanpak.
Het gaat hier om kinderen eh, om kleine wezentjes die ook allerlei gevoelens hebben. Het gaat om dezelfde kinderen die aangerand worden door priesters en ander pedo- of incesttuig. Om kinderen die gepest worden door anderen. Om kinderen die hun ouders zien scheiden en niet begrijpen wat er aan de hand is en niet weten wat ze aanmoeten met hun emoties. Om kinderen die misschien wel een neurologisch probleem hebben en daarvan afzien. En soms ook om kinderen wiens ouders het totaal verprutsen in de opvoeding, ja, maar in dat geval gaat slaan op zich ook niets uithalen hoor.
pls elaborate ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 08:56   #126
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Ah, het "Think of the Children" argument. Zoals Nyn al stelde, waarom is het zo moeilijk om voor te stellen dat er in de hersenen van ADHD-patienten iets functioneels misloopt, en waarom is het zo moeilijk voor te stellen dat medicamenten daar op korte termijn dat kunnen corigeren?
Use your powers!
Beste Pieke,

En waarom zouden mensen zich volgens u moeten voorstellen dat er bij kinderen die het etiket ADHD krijgen iets funktioneel misloopt in de hersenen?

Is daar enige objectieve wetenschappelijke grond voor, of moeten ze dat gewoon even inbeelden omdat U zegt dat het niet zo moeilijk voor te stellen is, en dat het evenmin moeilijk voor te stellen is dat medicatie op de korte termijn effectief kan zijn tegen de ingebeelde stoornis.
__________________
Ex-CEO van Google betrapt op het verdedigen van AI t.a.v. de mensheid.
Eric Schmidt: "The real dangers of AI, which are cyber and biological attacks, will come in three to five years when AI acquires free will."
Een AI kan geen biologische aanval uitvoeren...

https://mh17waarheid.nl/google/ (Google's Corruptie voor AI Leven)

Laatst gewijzigd door ArjanD : 2 september 2010 om 08:58.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 08:57   #127
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
@Nyn

Het betreft hier vaak bejaarde opvattingen van bejaarde mensen. Opvattingen die kinderen zien als huisdieren die men kan aftrainen. Waarbij een etalon bestaat voor goed gedrag. Waarbij kinderen zitten als men "zit" zegt, een poot geven als men dat zegt, en een diploma behalen als men "afstuderen" zegt.

Braaf zijn is dan het etalon, en als kinderen niet braaf zijn, is men te lui om op te voeden, wat dat ook moge zijn.



Overblijfselen van tijden waarin conditionering het enige opvoedingsparadigma was. Waarbij men geloofde dat mensen geen inherente morele patronen hadden maar dat alles ingeconditioneerd moest worden. Dat men mensen letterlijk kon vormen.

Nu sterft dat denkkader uit. De bejaarden die het meedragen moeten gewoon nog allemaal doodgaan. Hoe vroeger hoe beter uiteraard.
Dan zijn we allemaal bevrijd van "de tik is beter dan medicatie" en ander irrelevant Pavloviaans gedoe.
ik hoop dat je van jezelf beseft dat je in deze post net hetzelfde doet dan wat je een generatie verwijt

ik hoop met ander woorden dat je post ironisch bedoeld was. ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 08:59   #128
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Consulteer toch maar eens de DSM-IV (TR). Hoewel het de bijbel is voor psychiaters is dit best wel door leken te lezen en te interpreteren.
Lees de symtomen van ADHD. Minstens de helft van de bevolking voelt zich zeker aangesproken.
ADHD op zich is geen probleem. Het is uiteindelijk niet meer dan een concentratiestoornis, waar destijds met wat klappen een oplossing voor werd gevonden.
Maar, dit wordt niet meer aanvaard: noch door de medischen noch door de moderne pedagogische wereld;
Dit laatste is een dooddoener, wat de pedagogische wereld is vooral jong en vrouwelijk.
Als je met wat klappen je zoon op andere gedachten durft te brengen zal de pas afgestudeerde juffrouw je zeggen dat er iets mis is met je manier van opvoeden.
Dus beter naar de dure psychiater, die je zoon onder begeleiding wat rilatine voorschrijft, en steun verwacht van de ouders; Hoe goedgelovig moeten we niet zijn ?
Rudy, wat adviseer je voor ADD ?

ook klappen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:01   #129
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Niemand uit de praktijk die vreemd opkijkt als een studie geen enkel effect van Rilatine toont, hoor.
Er zijn kinderen die echt gebaat zijn met Rilatine. Als je als begeleider die kinderen lange tijd volgt, kun je dat duidelijk zien.
Er zijn ook kinderen die helemaal niet gebaat zijn met Rilatine: dan doet het niks, of krijg je negatieve effecten.
Tel dat bij elkaar op, en je hebt een nuleffect.
De interessant vraag is: bij wie werkt het, wat is het verschil tussen de mensen bij wie het werkt en bij wie het niet werkt?

Je zal met je Alzheimer-medicatie ook geen afdoende effect hebben op mensen die geheugenproblemen hebben omwille van een ander proces (bijv. een depressie). Of misschien een beetje, misschien wat placebo-effect ofzo.

ADHD is een term die gaat verdwijnen in de toekomst hoor. Er zijn zoveel "pathways" naar ADHD-symptomen, en de diagnose staat nog allesbehalve op punt.
Zie CVS. Daar hebben ze nu blijkbaar toch een doorbraak kunnen maken in de etiologie ervan: http://vtm.be/nieuws/binnenland/4684...eroorzaakt-cvs
Nu, het zou zeer onlogisch zijn dat �*lle mensen met CVS (ook gewoon een cluster van symptomen) dat virus dragen. Maar CVS dat veroorzaakt wordt door dat virus kan men best een andere naam geven - als je de oorzaak weet benoem je best de oorzaak, niet de symptomen. Dan gaat er nog steeds onverklaarde CVS blijven, nl. de mensen met CVS die dat virus dus niet dragen. Bij hen zal het een andere oorzaak hebben, die we nog niet kennen. Maakt natuurlijk wel een verschil voor de behandeling.
Geef die mensen met CVS die het virus niet hebben een antiviraal middel, en het zal niet veel uithalen eh. Dat wil daarom niet zeggen dat dat antiviraal middel niet werkt.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:10   #130
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Beste Pieke,

En waarom zouden mensen zich volgens u moeten voorstellen dat er bij kinderen die het etiket ADHD krijgen iets funktioneel misloopt in de hersenen?

Is daar enige objectieve wetenschappelijke grond voor, of moeten ze dat gewoon even inbeelden omdat U zegt dat het niet zo moeilijk voor te stellen is, en dat het evenmin moeilijk voor te stellen is dat medicatie op de korte termijn effectief kan zijn tegen de ingebeelde stoornis.
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=54

Deze post heb je vakkundig genegeert Arjan. Je krijgt een nieuwe kans...
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:11   #131
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
pls elaborate ?
Dat je als ouder erin kan slagen je kinderen zo te miskweken dat ze gigantische gedragsproblemen stellen op alle vlak. Meestal zit daar dan ook wel iets aandachtsgerelateerd tussen.
Ik denk dat we allemaal op tv wel al voorbeelden gezien hebben van ouders die compleet verkeerde opvoedingstechnieken hebben.
Dan is het nogal van belang om die ouders de juiste opvoedingstechnieken aan te brengen. Dat is paternalistisch, ik weet het, maar een kind doe je ook geen plezier met het zo te laten. Maar dat is wel een pedagogische aanpak.
En als er vroeg genoeg ingegrepen wordt komt dat wel goed door gewoon met de ouders te werken. Als dat te lang aansleept zit je met kleine gedragsmonsters waarmee geen enkele ouder nog weet wat gedaan.

Maar dat is geen ADHD eh. Wie in zo'n situatie een diagnose ADHD stelt gaat gewoon uit de bocht.

Die ouders doen dat overigens zelden 'expres'. Nog nooit een ouder gezien die het tof vindt om z'n kind verkeerd op te voeden.

Maar goed, 'k moe gaan zien
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:14   #132
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat je als ouder erin kan slagen je kinderen zo te miskweken dat ze gigantische gedragsproblemen stellen op alle vlak. Meestal zit daar dan ook wel iets aandachtsgerelateerd tussen.
Ik denk dat we allemaal op tv wel al voorbeelden gezien hebben van ouders die compleet verkeerde opvoedingstechnieken hebben.
Dan is het nogal van belang om die ouders de juiste opvoedingstechnieken aan te brengen. Dat is paternalistisch, ik weet het, maar een kind doe je ook geen plezier met het zo te laten. Maar dat is wel een pedagogische aanpak.
En als er vroeg genoeg ingegrepen wordt komt dat wel goed door gewoon met de ouders te werken. Als dat te lang aansleept zit je met kleine gedragsmonsters waarmee geen enkele ouder nog weet wat gedaan.

Maar dat is geen ADHD eh. Wie in zo'n situatie een diagnose ADHD stelt gaat gewoon uit de bocht.

Die ouders doen dat overigens zelden 'expres'. Nog nooit een ouder gezien die het tof vindt om z'n kind verkeerd op te voeden.

Maar goed, 'k moe gaan zien
ik dacht dat je t letterlijk bedoelde : "op een aandachtsprobleem pedagogisch ingrijpen" ... en kon dus niet meteen volgen (of was heeel geinteresseerd in mogelijke info )
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:16   #133
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Niemand uit de praktijk die vreemd opkijkt als een studie geen enkel effect van Rilatine toont, hoor.
Er zijn kinderen die echt gebaat zijn met Rilatine. Als je als begeleider die kinderen lange tijd volgt, kun je dat duidelijk zien.
Er zijn ook kinderen die helemaal niet gebaat zijn met Rilatine: dan doet het niks, of krijg je negatieve effecten.
Tel dat bij elkaar op, en je hebt een nuleffect.
De interessant vraag is: bij wie werkt het, wat is het verschil tussen de mensen bij wie het werkt en bij wie het niet werkt?

Je zal met je Alzheimer-medicatie ook geen afdoende effect hebben op mensen die geheugenproblemen hebben omwille van een ander proces (bijv. een depressie). Of misschien een beetje, misschien wat placebo-effect ofzo.

ADHD is een term die gaat verdwijnen in de toekomst hoor. Er zijn zoveel "pathways" naar ADHD-symptomen, en de diagnose staat nog allesbehalve op punt.
Zie CVS. Daar hebben ze nu blijkbaar toch een doorbraak kunnen maken in de etiologie ervan: http://vtm.be/nieuws/binnenland/4684...eroorzaakt-cvs
Nu, het zou zeer onlogisch zijn dat �*lle mensen met CVS (ook gewoon een cluster van symptomen) dat virus dragen. Maar CVS dat veroorzaakt wordt door dat virus kan men best een andere naam geven - als je de oorzaak weet benoem je best de oorzaak, niet de symptomen. Dan gaat er nog steeds onverklaarde CVS blijven, nl. de mensen met CVS die dat virus dus niet dragen. Bij hen zal het een andere oorzaak hebben, die we nog niet kennen. Maakt natuurlijk wel een verschil voor de behandeling.
Geef die mensen met CVS die het virus niet hebben een antiviraal middel, en het zal niet veel uithalen eh. Dat wil daarom niet zeggen dat dat antiviraal middel niet werkt.
Hmmmm, een antiviraal middel is gefabriceerd op delen van (delen van de eiwitmantel?) dat specifiek virus.
Rilatine is een (soort) amphetamine. Als ik het neem krijg ik hetzelfde effect als met "speed".
Het effect op neurotransmittors ligt toch (nog) iets gecompliceerder.

Wat zijn "negatieve effecten" ? Kan je daar eens vb van geven aub?

Wat mij vooral verontrust is dat :

1- Het een (korte termijn)symptoombestrijder is.
2- Het over langere periode, mogelijk levenslang wordt gegeven.
3- Dat het aangetoond is dat pre puberale kinderen onder invloed van psychopharma blijvende veranderingen van de hersens ontwikkelen.

Neen, ik ben geen pro of kan de studies voorleggen P.
Dat is jouw specialiteit maar ook gezond verstand.

Laatst gewijzigd door Cdude : 2 september 2010 om 09:17.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:17   #134
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat je als ouder erin kan slagen je kinderen zo te miskweken dat ze gigantische gedragsproblemen stellen op alle vlak. Meestal zit daar dan ook wel iets aandachtsgerelateerd tussen.
Ik denk dat we allemaal op tv wel al voorbeelden gezien hebben van ouders die compleet verkeerde opvoedingstechnieken hebben.
Dan is het nogal van belang om die ouders de juiste opvoedingstechnieken aan te brengen. Dat is paternalistisch, ik weet het, maar een kind doe je ook geen plezier met het zo te laten. Maar dat is wel een pedagogische aanpak.
En als er vroeg genoeg ingegrepen wordt komt dat wel goed door gewoon met de ouders te werken. Als dat te lang aansleept zit je met kleine gedragsmonsters waarmee geen enkele ouder nog weet wat gedaan.

Maar dat is geen ADHD eh. Wie in zo'n situatie een diagnose ADHD stelt gaat gewoon uit de bocht.

Die ouders doen dat overigens zelden 'expres'. Nog nooit een ouder gezien die het tof vindt om z'n kind verkeerd op te voeden.

Maar goed, 'k moe gaan zien
Mja, voor alles heb je "bewijs" of "certificaat" nodig.
Om een levend wezen op de wereld te zetten ...
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:29   #135
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Mja, voor alles heb je "bewijs" of "certificaat" nodig.
Om een levend wezen op de wereld te zetten ...
alsof je gebrek aan opvoedtalent zou kunnen op voorhand screenen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:45   #136
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alsof je gebrek aan opvoedtalent zou kunnen op voorhand screenen
Probeer eens te adopteren...
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 09:48   #137
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Probeer eens te adopteren...
heel die screenings van k&g en tutti quanti zijn dan ook een heel hypocriete en fundamenteel discriminerende uiterst subjectieve bedoening ...

kennis van mij is er net (succesvol) doorgegaan ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 10:01   #138
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Overigens, (ik weet het, ik ga even een extreem voorbeeldje geven)
Hoe vaak laat men moordenaars en andere misdadigers niet gewoon vrij na hun proces omdat ze vroeger mishandeld (geslagen, gemanipuleerd,...) werden.. ?

Ik zeg niet dat elke volwassene dat vroeger geslagen werd, een psychopaat wordt. Ik zeg gewoon dat er bij een kind iets kan knakken als je hem kletsen geeft omwille van iets waaraan hij niet kan doen (bvb. ADHD)
Snap je?
Ik heb het altijd gehad over 'tikken'...afranselingen door ('dronken') ouders werden vroeger ook beschouwd als mishandeling...
ADHD was vroeger niet gekend...tevens had 95% van de kinderen die vroeger tikken kregen hoogstwaarschijnlijk géén ADHD..

Als leraar ken je het fenomeen 'pesten' wel, daarvan weet men dat veelvuldig pesten héél negatief is voor de persoonlijkheid van het slachtoffer..pesten is voor 99% psychologisch..een pedagogische tik is daarmee vergeleken totaal onschadelijk..

Tegenwoordig is het het millennium van de pil..een probleem..neem een pilletje..ook de tweeverdieners hebben niet meer de tijd noch energie om een 'natuurlijke' opvoeding te geven..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 11:21   #139
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
u bent niet de enige leerkracht die er geen rekening mee houdt. Een spijtige zaak vind ik dat.
Ik hou geen rekening met de fakers, dat is mijn volste recht.
Ik pak ADHD aan op de lastige manier en ik destimuleer de weg van de pillekes nemen!
Concequent een duidelijke grens aanhouden
de STOP-DOE-DENK methode toepassen
en vooral
EINDELOOS veel geduld opbrengen

Als dat u spijt, dan zitten we met een perceptieprobleem.
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 11:24   #140
markasiet
Burger
 
markasiet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Heeft u al eens gelezen wat de gevolgen van ADHD kunnen zijn bij volwassenen?
?
welke dan?
De gevolgen van de medicatie 'tegen' ADHD daarentegen!!
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be