![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat het wanbeleid in de PS-baronieën, maar niet alleen daar, precies de belangrijkste reden is waarom nogal wat jonge allochtonen in geval van splitsing liever bij Vlaanderen willen aangehecht worden.
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. Ik vrees dat veel allochtonen (lees: van Noord-Afrikaanse of Turkse) in Brussel nu al voor de PS van Moureaux en Onkelinx stemmen, hoor... Het zou mij trouwens niet verwonderen of de eerste "allochtone" burgemeester er in Brussel komt (en dat zal dan waarschijnlijk in Sint-Joost-ten-Node zijn). Ik zou eerder zeggen dat de "blanke Brusselaar" geneigd is om niet op de PS te stemmen. 2. Dan nog, waarom zouden die allochtonen voor Vlaanderen kiezen terwijl zij nu reeds voor de overgrote meerderheid op Franstalige partijen stemmen? Uiteraard is het moeilijk te zeggen hoe de jongeren exact stemmen, maar echt veel stemmen krijgen de Vlamingen niet in Brussel, hé, zelfs met de jongeren inbegrepen. Vlaanderen heeft trouwens een enorm probleem inzake allochtone Brusselaars, genoemd het Vlaams Belang.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 30 augustus 2010 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Partijlid
|
![]() Zoeke wie hem vinden kan. Celui qui cherche trouve.
Nee serieus: Brussel moet terug het pronkstuk van Belgie worden. Daarvoor is ademruimte, belastingsgeld van de rijkere inwoners van het hinterland die hun verdiensten aan de hoofdstad te danken hebben, en een meertalige aanpak voor nodig. Op lange termijn ook een superieur taalonderwijs van de jeugd in het metropool gebied, misschien wel in heel het land om van de Brusselaars, en of Belgen, een soort super-Europeanen te maken. Onze goede educatie systemen gebruiken om nog beter te worden, om wel bereisde en mondaine vruchten af te werpen: DE waardige gastheren van de Hoofdstad van het eerste grensoverschrijdende ECHTE project. De E.U. Brussel doet het al, maar zal zo NOG meer bijdragen aan de Belgische economie. Brussel kost geen geld, het trekt geld aan vanuit de wereld. De regionalisatie van de export heeft niet gewerkt. What the fuck is a Flemish waffel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Burger
|
![]() Lol.
Klinkt erg idealistisch. Als een trein (in taalkundige zin) eenmaal op gang gekomen is, zet je die doorgaans niet meer stil. In deze context betekent dat: wat verfranst is, is verfranst. Tenzij je natuurlijk lak gaat hebben aan de democratie en net zo gaat doen zoals de Waalse bestuurders sedert 1831 gedaan hebben... Door bepaalde activiteiten hebben Franstalige machtshebbers het Nederlands systematisch verdreven uit Brussel. Doelbewust, dus het eventjes redelijk tweetalig maken zie ik zo gauw niet gebeuren. Voor de rest denk ik dat er radicaal gesloopt moet worden voordat je Brussel weer een authentiek sfeertje kunt geven. Sinds de jaren '60 heeft de vestiging van de nieuwe Europese bureaucratie geen goed gedaan aan het stadslandschap, naar het schijnt.
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet het dus maar, meneer de Mossel van Brussel. Ge zult uw plannekes alleen moeten uitvoeren zonder de steun van Vlaanderen. Als ge ooit van uw racistische ingesteldheid afgeraakt, moogt ge terugkomen, we zullen dan nog eens klappen. Tot dan: salut en de wind van voor!
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
het is eerst goed tweetalig worden, een hoofdstad waardig zijn en dáárna pas ademruimte krijgen, extra middelen en mógelijk andere ruimte. En zéker niet andersom. Want als Brussel eerst extra ruimte krijgt, extra belastinginkomsten en dergelijke, dan weten we al wat er van het tweede deel van het plan terecht gaat komen. njets
![]() |
![]() |
#49 |
Partijlid
|
![]() Ik citeer mijzelf:
'De regionalisatie van de export heeft niet gewerkt. What the fuck is a Flemish waffel?' Dit was geen denigrerende uitspraak over Vlamingen, zeker geen racistische uitspraak tegenover mijn eigen taalgroep en mijn medeleden van de Vlaamse Gemeenschap. Dit was een verwijzing naar de realiteit, dat Belgium en Brussels heel sterke merken zijn die zijn wat ze zijn na decennia werk. Om van Flemish een sterke merknaam te maken zijn dus waarschijnlijk ook decennia nodig. Ik verwijs hierbij naar volgende tekst: http://www.nieuwpierke.be/forum_voor...ie/nl/node/529 Aan een Amerikaan of Chinees verkoop je wel Belgische Chocolade, maar geen Vlaamse. Belgische diplomatie is nog steeds gekend en erkend (ondanks alles). Brussels doet een belletje rinkelen maar van Vlaanderen is Brugge misschien nog de meest gekende naam, die verwijst naar een middeleeuwse poppenkast. Brussels en Belgium zijn noodzakelijk voor de welvaart van ... Vlaanderen en Wallonie. Ik wil daarmee ook meteen de GIGANTISCHE misconceptie van de baan helpen, nl. dat Brussel geld kost. Neen, hardwerkende Vlaming die ik respecteer, de enige wereldstad die ons land kent is een netto betaler aan de Federale Overheid. Denk jij dat de Europese Unie, de NATO, de vele bedrijven die er hun hoofdzetel hebben, de rol van Brussel als ontmoetingspunt en de - weeral - sterke merknaam geen miljarden binnen brengen? Brussel geeft jullie trouwens ook werk! Waarom denk je dat Vlaamse politiekers Brussel willen inlijven in Vlaanderen? Zoek het op, Brussel staat in voor minimum 1/5e van de nationale economie, en herbergt slechts 1/10e van de landgenoten. Keer Brussel de rug toe, en over een paar jaar stort het Vlaamse economietje in. Maar laat het niet alleen om geld draaien. Brussel, als internationaal knooppunt, is ook ons sociaal en cultureel contactpunt met de wereld. Het Paleis voor Schone Kunsten, de duizenden toeristen op de Grote Markt, de gehaaste TGV en Thalys reizigers, de Europese carrieremakers en Argentijnse muzikanten. Rugzaktoeristen die maar 1 dag in Belgie stoppen, in Brussel, en die je dan kan overtuigen om langer te blijven omdat er in de stad en in ons land nog zoveel meer te zien is. Mensen die jezelf kunnen verrijken. Cultuur die je wereldbeeld opentrekt. Wil je dat dan echt kwijt, en zit je liever geisoleerd in een monocultuur? Nee, wij moeten onze culturele, politieke en economische wereldhaven Brussel op handen dragen als een glimmend blazoen. Vlamingen, keer jullie stad de rug toch niet toe, en kom er wonen! Kom in Schaarbeek wonen! Prachtige groene lanen, een dorpssfeer in een grote stad, waar kom je dat tegen? Gekke kunstenaars, gratis festivals, lang uitslapen en te voet naar het werk. Alles binnen handbereik en het Zonienwoud als zondagse joggingstuin? Waarom zijn jullie in die - met 'The American Dream' vergelijkbare val van 'suburbia' getrapt? ja Suburbia, want voor mij is het grootste deel van Vlaanderen al lang geen platteland meer. Wat is er nu leuk aan wonen in een lintdorp? Waarom sluiten mensen zich op tussen vier muren en aan een lapje gras ommuurd door hagen, enkel bereikbaar met de auto na uren filerijden per dag. Daar waar zoveel verkeersdoden zijn? Is dat dan levenskwaliteit? En wat met de voetafdruk van Suburbia wonen? Alle dagen file, tuinslang sproeien, vier muren die warmte doorlaten? De laatste vierkante meter van het land verkavelen? Binnenkort is het groener in de parken van Brussel dan in de Vlaamse 'dorpen', als het zo verdergaat. Nee, kom asljeblieft terug naar Brussel, en denk eens na wat een groter meertalig Brussels gewest - met groeiruimte en iedereen zijn insteek zou kunnen worden en opleveren voor de rest van ons land. Ons land, dat ondanks alles, bewondering en nieuwsgierigheid teweegbrengt bij menig buitenlander, dat toeristen echt prachtig vinden en waar het eerste echte grensoverschriijdende project, de EU, is ontstaan! Laat de Chinezen maar komen, wij zullen hun taal spreken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Partijlid
|
![]() Brussel kan nu niet zomaar tweetalig worden. Talen leer je door immersie. Zolang er zo weinig nederlandstaligen wonen zal de bevolking het nederlands ook niet machtig worden. Een taal leer je als je niet anders meer kan (ref. mijn post in forumtopic over verfransing)
Volgens mij zijn er maar twee oplossingen om brussel goed tweetaligt elaten worden: 1) immigratie van nederlandstaligen en een stop op de emigratie van diezelfden 2) vergroting van het Gewest tot ver in Vlaams Brabant en het betere taal evenwicht dat deze vergroting met zich meebrengt door de nieuwe gewestelingen dan meer in Brussel te betrekken |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vanwaar toch die obsessie van bijna elke Brusselaar om uit te breiden??
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Brussel ligt zo (zelf)geisoleerd, waar gaat een Brusselaar werken als dat in Brussel niet kan? Niet in Gent, Antwerpen of Leuven. Niet in Halle of Mechelen, want hij spreekt de taal niet. Brussel wordt niet tweetaliger door de import van nederlandstaligen. Die woonden er namelijk al. Brussel wordt tweetaliger als haar oogkleppen afvallen, als zij ziet dat ze nu kansen mist, als ze minder in zichzelfgekeerd wordt. Als ze werkelijk openstaat voor meertaligheid, voor groei, voor kansen.
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Partijlid
|
![]() Hey Hollander,
Het is echt niet zo eenvoudig een taal te leren als je ergens woont waar bijna niemand die taal spreekt. Als franstaligen dan hun eerste inspanningen toch maken, dan schakelen wij nederlandstalige Brusselaars of Vlamingen maar al te snel over naar het Frans omdat het 'toch beter communiceert'. Net zoals de Noren mij in het Engels antwoordden toen ik in Noorwegen Noors probeerde te praten. Enkel als je op een zeker niveau geraakt bent beginnen ze Noors terug te praten. En daar woonden dan nog alleen Noors sprekenden terwijl in Brussel de nederlandstaligen echt niet met zoveel zijn... Toegegeven, een fransman zal sneller Nederlands leren dan een franstalige Belg en er is wel degelijk soms een negatieve houding maar die is er volgens mij vooral door de wederzijdse verzuring en de negatieve politiek en journalistiek die gevoerd worden. Het moet dus zeker van hun kant komen zoals je zegt, maar ze zouden wel veel sneller Nederlands leren moesten hier daadwerkelijk ook meer nederlandstaligen wonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Kom naar buiten, Brussel!
![]() |
![]() |
#56 |
Partijlid
|
![]() Onze gastvrijheid mag met gerustheid gekoppeld worden aan het feit dat wij uit een relatief klein taalgebied komen in vergelijking met de frans-, duits-, engels- of spaanstaligen. Franstaligen hebben een hele franstalige leefwereld, veel groter dan de onze, een soort franstalig universum waar ze bijna alles in terugvinden, waar wij dikwijls naar buiten toe moeten gaan kijken omdat niet alles in het Nederlands kan worden teruggevonden. Je kan die trend overal terugvinden daar waar een groot volk naast een klein volk leeft.
Voor een Brit is het uitermate moeilijk om een andere taal te leren... En je hebt gelijk, Brusselaars moeten ook naar buiten komen, naar waar ze in contact kunnen komen met de andere taal (hoewel een tripje nu en dan volgens mij nog steeds niet voldoet als immersie in een taal). Tja, het leven in de grote stad kan je erin opzuigen. Hoeveel Parijzenaars komen er niet zelden buiten Parijs. De media en negatieve politiek werken ook niet mee als stimulans voor de franstalige Brusselaars om Vlaanderen te gaan ontdekken. Voor de franstalige die moegewerkt is, is een weekendje Wallonie (volgens mij trouwens ook nog behorende tot 'de omliggende regio') misschien iets voor de hand liggender. Velen leven in een volledig franstalige leefwereld... |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus als het daar om gaat hoef ik dus ook mijn taalgebied niet uit. En toch doe ik dat, uit interesse. Als het uit desinteresse is dat de Franstalige in zijn schelp blijft zitten, dan heeft dat niet in eerste instantie te maken met een overvloed aan cultuur tov. bij ons, maar aan MENTALITEIT.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 3 september 2010 om 15:26. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Burger
|
![]() Het Nederlands heeft een slordige 23 miljoen sprekers (de Afrikaanse aftakking niet meegeteld), en wordt tenminste in drie landen serieus gesproken. Daarmee is het de derde Germaanse taal, na het Engels en het Duits.
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen een Franstalige in Belgie kan uitstekend funtioneren zonder ooit een woord Nederlands te leren. Alle Vlamingen worden namelijk, door hun eigen overheid, verplicht om Frans te leren. Kijk, da's handig. De Belgische biotopen van de Brusselaar beperken zich meestal ook tot Brussel zelf, De Rand, De Kust, en de Ardennen. En nee de Vlaamse tv stations doen Engels dus ook daar wordt hij niet lastiggevallen met Nederlands. Radiostations idem dito. Wat zou die in godsnaam moeten doen met Nederlands, omringd als hij is door Vlaamse kruipers? Het enige Nederlands dat uiteindelijk handig is is het verkeersborden Nederlands (Brussel =Bruxelles, en Luik = Liege), maar voor de rest kom je het eenvoudigweg niet tegen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 september 2010 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |