Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 september 2010, 16:31   #461
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik bestrijd uw meer preciese versie van de feiten niet, ik zeg alleen dat dit onderscheid zeer subtiel is temeer omdat de Waalse machten het spelletje meespelen en hun lot blijkbaar verbonden hebben.

Ik denk niet dat als de (gemiddelde) Vlaming in het stemhokje staat en N-VA aanklikt hij dan denkt, "omdat het de Brusselse francophonie is en niet de Walen." Er is niemand die denkt dat de gemiddelde Waal de schuldige is.

Als je de massa wil wakker maken ga je dat zeker niet doen door op zulke details te hameren.
Het gaat nochtans om een zeer simplistische kijk op de realiteit. Meer dan voldoende om de masse te overtuigen, hoor.
Oud 4 september 2010, 16:46   #462
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is juist de sterkte van de tweedracht die Brussel gezaaid heeft, door het spel zo te spelen dat in Vlaanderen 'de Walen' als boosdoener gezien worden. Veelal heeft men het dan echter over volledig Franstalig België, zijnde Brussel én Wallonië.
Excuseert, maar de Happarts of de inwoners van Komen die de "niet-bestaande Vlamingen" in hun gemeente gingen bespuwen waren geen Brusselaars.
De Walen die liever werkloos blijven dan 30 km verder een job te zoeken omdat daar Nederlands gesproken wordt zijn ook geen Brusselaars.
De Walen zijn naar mijn mening echt wel even Nederlandsofoob als de Brusselaars.
Zucht is offline  
Oud 4 september 2010, 16:56   #463
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het is inderdaad een mythe te denken dat Walen Nederlandsvriendelijker zouden zijn. Ik bekijk niemand als individu als een 'vijand', godbetert, maar ik frons wel mijn wenkbrauwen bij de gedachte dat Walen een slachtoffer waren van de Belgische staat. Gezever!
Als ik sommigen hier mag geloven zijn Walen zodanig arm en tekortgedaan in hun rechten, dat hun kinderen in vuilniszakken rondlopen en niet eens potloden kunnen betalen om op school hun Waals dialect te kunnen leren.

Ik ben absoluut geen Walenhater, maar het wensdenken stimuleert wel erg hard de fantasie van sommigen hier.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 september 2010 om 17:01.
Scarabaeida is offline  
Oud 4 september 2010, 16:59   #464
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Excuseert, maar de Happarts of de inwoners van Komen die de "niet-bestaande Vlamingen" in hun gemeente gingen bespuwen waren geen Brusselaars.
De Walen die liever werkloos blijven dan 30 km verder een job te zoeken omdat daar Nederlands gesproken wordt zijn ook geen Brusselaars.
De Walen zijn naar mijn mening echt wel even Nederlandsofoob als de Brusselaars.
Het is uiteraard logisch dat het concept 'België' en de tweedracht die het gezaaid heeft ook de nodige invloed gehad heeft in Wallonië zelf. Toch is het onjuist als men beweert dat Wallonië instrinsiek vijandig tegenover Vlaanderen staat. Het is hier een paar dagen terug al eens aangestipt op het forum: Vlaanderen en Wallonië hebben in de loop van de geschiedenis gedurende ettelijke eeuwen in verschillende staatsconstructies naast elkaar geleefd. Het is echter pas sedert de oprichting van de Belgische staat dat hun onderlinge verhouding beginnen verzuren is.
Zwartengeel is offline  
Oud 4 september 2010, 17:13   #465
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het is uiteraard logisch dat het concept 'België' en de tweedracht die het gezaaid heeft ook de nodige invloed gehad heeft in Wallonië zelf. Toch is het onjuist als men beweert dat Wallonië instrinsiek vijandig tegenover Vlaanderen staat. Het is hier een paar dagen terug al eens aangestipt op het forum: Vlaanderen en Wallonië hebben in de loop van de geschiedenis gedurende ettelijke eeuwen in verschillende staatsconstructies naast elkaar geleefd. Het is echter pas sedert de oprichting van de Belgische staat dat hun onderlinge verhouding beginnen verzuren is.
België splitsen en gewone vriendschappelijke en economische banden behouden, kan toch ook?
Shadowke is offline  
Oud 4 september 2010, 17:25   #466
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Die stilaan door de mand begint te vallen. Men men kan niet eeuwig de mensen dingen blljven wijsmaken en een mogelijk historisch compromis zomaar in de vuinisbak gooien zoals hij nu gedaan heeft. De mensen zijn ook niet meer van gisteren.
Je voorspellingen zijn bekend. Ze zijn niks waard. De verkiezingsuitslag had je ook voorspeld. Je zat er mijlenver naast.

De situatie is simpel. Bart De wever bepaalt de agende. Hij is op het ogenblik incontournable. Veruit de meest populaire en bekwaamste politicus van dit apenland.

Hij zal bepalen hoe dit land verder evolueert.
Een confederatie of indien de Walen blijven dwarsliggen de boedelscheiding.

De belgicisten hebben niks meer in de pap te brokken. Jullie staan er bij en kijken er naar. Onmachtig. De rollen zijn omgekeerd. Het is pay-back time.
robert t is offline  
Oud 4 september 2010, 17:31   #467
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rekenkundig is het NVA niet eens nodig om Belgie te regeren.Met aan Vlaamse kant een "verantwoordelijkheid opnemend Cd&V",Groen! en SpA en aan de andere kant PS,CdH en Ecolo zou het waarschijnlijk wel lukken om aan een nipte meerderheid te komen....En als ze eens heel lief kijken kunnen zelfs de liberalen er bij..knus....

Komaan,doen,laat de "verantwoordelijke partijen" maar eens "regeren",nikske BHV splitsen,financieel goede afspraken maken,pffff....ammenooinie.,we zien wel hoe de wind er bij staat.....

DAT is de boodschap die ik gekregen heb van aan Franstalige kant en van de SpA.....hier flamins;uw bevoegdheidjes mag je hebben,geef even uw geld,and shut up!

Laatst gewijzigd door kelt : 4 september 2010 om 17:32.
kelt is offline  
Oud 4 september 2010, 17:36   #468
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het zo vredelievend aan te pas kwam op bepaalde culminatiemomenten. In 1799 bij de Franse intrede bijvoorbeeld, waren veel Walen van vooraan in de rij de Fransen te verwelkomen (ze stonden immers in de Franse culturele invloedsfeer), geheel in tegenstelling tot de Nederlandstaligen. Let maar op de herbenamingen van bepaalde Waalse steden.

Ook tijdens de Tachtigjarige Oorlog waren enkel Protestantse Walen Staatsgezind, terwijl talloze Walen hun kost verdienden in het Spaanse leger (dat terwijl er toch Katholieke Nederlanders waren die Staatsgezind waren).

Lees eens onder relatie met Wallonië: http://nl.wikipedia.org/wiki/Unie_van_Atrecht

Ook toen kon je spreken van een gedwongen verstrengeling. De vreedzaamheid in de tussentijd was gewoon een onverschilligheid en algemene menslievendheid in ondemocratische tijden en waarin de gewone man niet belet werd zijn brood te verdienen.
Echter, het heeft al eens oorlog geweest tussen 'Wallonië' en 'Vlaanderen' en zo erg dat talloze Katholieke 'Vlamingen' zich aansloten tot een Protestantse Opstand (notabene een religie die verboden was in de Republiek, puur omdat men het moe was leeggeplunderd te worden en fiscaal uitgeknepen).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 september 2010 om 17:53.
Scarabaeida is offline  
Oud 4 september 2010, 17:41   #469
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je voorspellingen zijn bekend. Ze zijn niks waard. De verkiezingsuitslag had je ook voorspeld. Je zat er mijlenver naast.

De situatie is simpel. Bart De wever bepaalt de agende. Hij is op het ogenblik incontournable. Veruit de meest populaire en bekwaamste politicus van dit apenland.

Hij zal bepalen hoe dit land verder evolueert.
Een confederatie of indien de Walen blijven dwarsliggen de boedelscheiding.

De belgicisten hebben niks meer in de pap te brokken. Jullie staan er bij en kijken er naar. Onmachtig. De rollen zijn omgekeerd. Het is pay-back time.
Welke voorspelling. In ieder geval had ik de voorspelling juist toen ik zei dat JMDD indertijd de kiesdrempel zou halen, terwijl iedereen hem geen kans gaf. Zeer exact de juiste voorspelling doen, kan natuurlijk niemand. Zelfs de zogenaamde 'opiniepeilers' niet.

Ik zeg allen dat de NVA bij een eventuele vekiezingen achteruit zal gaan. Dat is wat ik zeg. Niet meer noch minder. Natuurlijk kan ik me vergissen. En daarom ben ik voorstander van verkiezingen nu. Dan zullen we vlug zien of ik me vergist heb.
system is offline  
Oud 4 september 2010, 18:12   #470
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat al eens uitgelegd. Dewever doet het niet beter dan Leterme. En nu hebben juist vele niet-nva-ers op Dewever gestemd omdat zij geloofden dat hij het wèl beter zou doen dan Leterme. Bovendien wil Dewever te veel alles in één keer en nu krijgt hij niets en zitten we weer in de impasse. Hij heeft een historische kans laten liggen. Zo'n kans krijgt Bart Dewever niet meer. En de mensen willen dat er gerergeerd wordt. Maw: Dewever is mislukt. Net zoals Leterme.
Door niet in een minderheidsregering (aan Vlaamse kant) te stappen, doet BDW al een pak meer dan Leterme.
Kawadude is offline  
Oud 4 september 2010, 18:14   #471
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Door niet in een minderheidsregering (aan Vlaamse kant) te stappen, doet BDW al een pak meer dan Leterme.
Het eindresultaat voor de beide heren is: 00,00 op 10.

Dat is de huidige stand van zaken. Punt uit.

Laatst gewijzigd door system : 4 september 2010 om 18:17.
system is offline  
Oud 4 september 2010, 18:17   #472
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik bestrijd uw meer preciese versie van de feiten niet, ik zeg alleen dat dit onderscheid zeer subtiel is temeer omdat de Waalse machten het spelletje meespelen en hun lot blijkbaar verbonden hebben.

Ik denk niet dat als de (gemiddelde) Vlaming in het stemhokje staat en N-VA aanklikt hij dan denkt, "omdat het de Brusselse francophonie is en niet de Walen." Er is niemand die denkt dat de gemiddelde Waal de schuldige is.

Als je de massa wil wakker maken ga je dat zeker niet doen door op zulke details te hameren.
De gemiddelde Waal werd gisteren (in Namen als ik me niet vergis) door de RTBf op straat ondervraagd mbt het afspringen van de onderhandelingen.

Wat me opviel was dat deze spraken in termen van Vlamingen en Walen, Brussel werd helemaal niet vernoemd en ze hadden het ook niet over nederlandstaligen en franstaligen.
Kawadude is offline  
Oud 4 september 2010, 18:23   #473
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het eindresultaat voor de beide heren is: 00,00 op 10.

Dat is de huidige stand van zaken. Punt uit.
We zijn nog niet eens halfweg de 1ste helft (hoewel Le Swar beweert dat we al verlengingen spelen), dus over het eindresultaat spreek ik me niet uit.

Voorlopig staat BDW daar waar Leterme besloot in een minderheidsregering (aan Vlaamse kant) te stappen (namelijk de belofte dat er later gesproken zou worden, cfr. 'c'est reporté'), dus staat BDW al verder.

Nu gaan we pas zien wat er gebeurd zou zijn indien CD&V in 2007 zijn kiesbelofte was nagekomen (nl. niet in een regering stappen zonder oplossing voor BHV en grondige staatshervorming).
Kawadude is offline  
Oud 4 september 2010, 18:39   #474
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Meneerke nooit genoeg' heeft vooral grote inhalige handen die druipen van hebberigheid en van het frietvet.
En nochtans was een garantie voor de uitvoering van een al gesloten akkoord het enige dat hij vroeg. Is dat 'meneerke nooit genoeg'? Wie wel nooit genoeg schijnt te hebben is de Brusselaar. Die krijgt vandaag al 1.000.000.000 Euro cadeau van België om zijn rol als hoofdstad op te nemen. Dat is dus 4.000€ per Brussels gezin. En daar willen ze nog eens 500.000.000€ bij, tot 6.000€ per Brussels gezin dus. Er zijn in Vlaanderen armen die van 6.000€ per jaar moeten leven!
fonne is offline  
Oud 4 september 2010, 18:51   #475
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat al eens uitgelegd. Dewever doet het niet beter dan Leterme.
Je bedoelt Di Rupo. Di Rupo is de (pre-)formateur, die net zoals Leterme gefaald heeft.
Nyquist is offline  
Oud 4 september 2010, 18:54   #476
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De berg af met de NVA indien er nu verkiezingen zijn. Ik herhaal het luid en klaar. En daarom hoop ik dat er in de kortste keren verkiezingen zullen zijn.
System de Octopus. Je begint meer en meer te gelijken op Paul de octopus in het Duitse Oberhausen. Die schakelde men ook in om voetbaluitslagen te voorspellen. Dus system, als jij ook gloriedagen wil beleven kruip dan in een aquarium.
Oud 4 september 2010, 18:57   #477
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System de Octopus. Je begint meer en meer te gelijken op Paul de octopus in het Duitse Oberhausen. Die schakelde men ook in om voetbaluitslagen te voorspellen. Dus system, als jij ook gloriedagen wil beleven kruip dan in een aquarium.
lol
Shadowke is offline  
Oud 4 september 2010, 19:01   #478
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nu haalt ge precies wel het verkeerde voorbeeld aan. Want Paul de Octopus voorspelde de uitslag keer op keer correct.

Daarom Querus: bezint eer dat ge begint.

Laatst gewijzigd door system : 4 september 2010 om 19:02.
system is offline  
Oud 4 september 2010, 19:09   #479
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu haalt ge precies wel het verkeerde voorbeeld aan. Want Paul de Octopus voorspelde de uitslag keer op keer correct.
En da zult gij zekers nie kunnen.
Oud 4 september 2010, 19:12   #480
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daarom Querus: bezint eer dat ge begint.
dan is dat inderdaad het verkeerde voorbeeld.

Beetje dom van Quercus om je te vergelijken met een octopus die correcte voorspellingen doet, dat ben ik helemaal met je eens.
Hollander is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be