Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Vincent Van Quickenborne (VLD) - 31 mei tot 6 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vincent Van Quickenborne (VLD) - 31 mei tot 6 juni "Ging voorheen door het leven als senator Q en is nu staatssecretaris voor Administratieve vereenvoudiging. Initiatieven zoals kafka.be trokken de aandacht van het publiek en recent nam hij ook initiatieven om het stemmen per volmacht eenvoudiger te

Discussietools
Oud 31 mei 2004, 21:37   #1
pielewuiter
Schepen

Stuur een bericht via Instant Messenger naar pielewuiter Stuur een bericht via MSN naar pielewuiter Stuur een bericht via Yahoo naar pielewuiter
Standaard

hoe komt het dat de kleine man een stemplicht heeft
maar geen stemrecht ?

waarom een migranten-stemrecht , maar niet voor de belg

werkgever overhandigd u een schrijven waar dat in staat
dat u op 13 juni het werk niet kan verlaten en dit aan alle tijdelijke
werknemers

met een volmacht stemmen is voor mij uit den boze !
ik wil zelf stemmen , maar als kleine man heb je door mensen
als jullie , niet eens het recht
Oud 1 juni 2004, 10:30   #2
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ook voor een stemrecht in plaats van een stemplicht. Dan zouden er tenminste niet zoveel foertstemmen naar het Vlaams Blok gaan…
verten is offline  
Oud 1 juni 2004, 16:40   #3
pielewuiter
Schepen

Stuur een bericht via Instant Messenger naar pielewuiter Stuur een bericht via MSN naar pielewuiter Stuur een bericht via Yahoo naar pielewuiter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Dan zouden er tenminste niet zoveel foertstemmen naar het Vlaams Blok gaan…
is dat die partij met die bende voorbij gestreefde lummels ?
kunnen zich mischien beter agalev noemen !
Oud 1 juni 2004, 16:58   #4
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Ik baseer mijn mening op enkele personen uit mijn leefomgeving die ontevreden zijn met het huidige paarse beleid. Daarom zullen zij als protest op het Vlaams Blok stemmen, terwijl ze amper weten waar die partij voor staat.
verten is offline  
Oud 1 juni 2004, 17:23   #5
AYMERICK07
Vreemdeling

Standaard

Ik heb al jaren een hekel aan politiekers omdat ze van partij veranderen zoals van hemd . Principes kwamen er niet meer aan te pas . Van Quickenborne was iemand die me vertrouwen inspireerde en met een profiel ,Vlaming en republikein was hij het die mijn stem kreeg . Zijn overstap naar de VLD was een ontgoocheling en toen ik hem zijn eed hoorde afleggen voor de koning was mijn sympathie voor Van Quickenborne voorbij . Zijn ""Ik zweer getrouwheid aan de koning , gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het Belgische volk "" betekende voor mij een definitieve overstap naar het Vlaams Blok . Ik voelde me weer bedrogen door een politieker .
AYMERICK07 is offline  
Oud 1 juni 2004, 20:18   #6
sillyfire
Vreemdeling

sillyfire's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het volledig met je eens !
Bestaat er zoiets als erfrecht voor Ministerposten en andere zetels?
Zolang die overgaan van vader op zoon/dochter enz zal hier van een
"politieke klimaatsverandering",weer zo'n "Cool" begrip, niks in huis komen.
Het is al "Multicultureel" wat de klok slaat maar het blijft bij den "boerinnekesdans" als het om Vlaanderen gaat. Typisch voor de media die,als ze het over het "Blok" hebben, beeldmateriaal tonen uit een kroeg op "DEN DAM". Als het over een andere partij gaat zitten ze bijna in de "Loge". Spijtig dat S.Bracke, die graag afbreekt i.p.v zijn "werkstuk" op te bouwen, vergeten is dat tal van zijn voorgangers in het "broederschap", B.V's (bekende Vlamingen) waren die baanbrekend werk hebben verricht. Men gebruikt nu geen truweel en passer meer, men gebruikt de media !
sillyfire is offline  
Oud 1 juni 2004, 23:33   #7
Vincent Van Quickenborne
Vreemdeling

Standaard

De VLD is al altijd voor stemrecht geweest. Elke legislatuur opnieuw dienen er wel enkele VLD'ers wetsvoorstellen in die zin in, die spijtig genoeg altijd weggestemd zijn, maar we blijven proberen.
Vincent Van Quickenborne is offline  
Oud 2 juni 2004, 07:05   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor buiten-Europese vreemdelingen is het jullie toch al gelukt stemRECHT door te (laten) duwen, waarvoor een dikke proficiat.
Oud 2 juni 2004, 13:07   #9
pielewuiter
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Van Quickenborne
De VLD is al altijd voor stemrecht geweest. Elke legislatuur opnieuw dienen er wel enkele VLD'ers wetsvoorstellen in die zin in, die spijtig genoeg altijd weggestemd zijn, maar we blijven proberen.
kan u nu eens antwoorden op de vraag

heb ik het recht om te gaan stemmen ?

mag een werkgever aan alle tijdelijke werknemers een verbod opleggen
om het werk te verlaten om te gaan stemmen ?
Oud 2 juni 2004, 13:15   #10
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Tekstje gebaseerd op "Unequal participation: democracy's unresolved dilemma" van Lijphart

pro's:
- hoge en relatief gelijke opkomst. In landen zonder opkomstplicht is er een erg lage opkomst en dit vergroot de kloof tussen de bevolkingsgroepen en de ongelijkheid steeds meer. Er is namelijk een sterke link tussen socio-economische status en stemopkomst. Mensen die het beter hebben en hogere geschool zijn gaan meer stemmen (is empirisch bewezen), en die beïnvloeden het beleid dus onrechtsstreeks (in hun voordeel). (Die ongelijk is een groot probleem..)
- stemplicht stimuleert en versterkt de deelname en interesse, ook voor andere politieke activiteiten (waar de ongelijkheid nog groter is.)
- stemplicht reduceert de rol van geld in politiek. Er zijn namelijk geen grote campagnes nodig om mensen naar de stembus te lokken. 'verkiezingscampagnes kosten minder, zijn eerlijker en meer vertegenwoordigd.'(Gosnell)
- stemplicht ontmoedigt lastercampagnes, cynisme en wantrouwen in de anderen. De 'attack'tactiek verliest zijn kracht.
- dit staat niet bij die tekst en is misschien minder relevant maar bij stemrecht kunnen mensen onder druk gezet worden om niet te gaan stemmen. vb. Afro-Amerikanen in VS..

Contra's:
- stemplicht forceert mensen om te gaan stemmen ook al hebben ze weinig politieke interesse en kennis. ze brengen geen goed afgewogen stem uit..
kritiek Lijphart: niets toont aan dat ze bij stemrecht wel beter geïnformeerd zijn. Stemplicht (opiniepeilingen ed) stimuleert de mensen om zich te informeren. (aangetoond door Amerikaanse & Europese studies). Partijen en kandidaten gaan mensen beter informeren, en dan in het bijzonder die groep met weinig interesse.
- Het is een gevaar voor de democratie. In tijde van crisis (vb. naziperiode) zijn er plots hoge deelname, mensen die vroeger niet geïnteresseerd en betrokken waren gaan nu plots wel stemmen en zij steunen extreme partijen.
kritiek Lijphart: dit is een argument vóór stemplicht, door de opkomst constant hoog te houden, gaat die opkomst niet plots stijgen bij crisis of als er een charismatisch figuur opduikt.
- Volgens Lijphart de enige serieuze contra: Om de democratische idealen (gelijkheid en participatie) te bereiken, wordt het derde democratische ideaal aangevallen, nl. individuele vrijheid.
kritek: Lijphart: je moet niet daadwerkelijk een stem uitbrengen. Je moet enkel opkomen.
Hier nog ff aantoevoegen dat het Europees Hof vdRechten vd Mens hier een uitspraak over gedaan heeft: het is niet ondemocratisch als er een mogelijkheid is om blanco te stemmen..
Oud 2 juni 2004, 19:21   #11
sillyfire
Vreemdeling

sillyfire's schermafbeelding

Standaard

De grote vrees bij de traditionele partijen is,als men de stemplicht afschaft, alleen de gemotiveerde mensen gaan stemmen, m.a.w. de mensen die geloven in een idealisme zoals bvb de "VB's". De rest huilt mee met de wolven in het bos, hopende op een verkiesbaar plaatsje, en als dat er niet komt plegen ze vaandelvlucht, in de hoop ergens ander een bijverdienste te vinden, net zoals iemand die elk jaar een mosselsoupé organiseert voor de politieke partij en omdat ze niet op een verkiesbare plaats staat geen mosselen meer wil koken, de mossel! Beste voorbeeld: Waar zit Covelliers met zijn groot bakkes? Zwijgt in alle talen! is zijn zoontje iets beloofd?
Zolang Noël Slangen, raadgever van Guy, gaat dineren en stappen in Antwerpen met Steve , het scheinheilig paterke, zal er niet veel veranderen. Hoe rood is blauw en paars ?
sillyfire is offline  
Oud 2 juni 2004, 23:01   #12
Vincent Van Quickenborne
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pielewuiter

Een werkgever mag vragen dat je het werk uitvoert waarvoor hij je betaalt.

Ik weet niet welk werk jij doet, maar als het daardoor niet mogelijk is om te gaan stemmen, moet je een volmacht geven.
Oud 3 juni 2004, 14:08   #13
pielewuiter
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Van Quickenborne
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pielewuiter

Een werkgever mag vragen dat je het werk uitvoert waarvoor hij je betaalt.

Ik weet niet welk werk jij doet, maar als het daardoor niet mogelijk is om te gaan stemmen, moet je een volmacht geven.

wat mag ik dan afleiden uit art. 20 , 5° en art 30 wao 3/7/1978

mijn partner is een vlaams blok stemmer en ik wil niet dat mijn stem
daar naartoe gaat , en zeker in dit kanton niet aangezien die gruwel hiervan kan profiteren .

ik snap zelfs ni dat ze die makker nog ni hebben geconfronteerd met zijn campagne abortus is moord het is nochtans de moment !

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be