![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Asbest in de straat
In het buurtje waar ik woon is er een renovatie gaande. Daarom woon ik momenteel in een wisselwoning zo'n dertig meter verwijderd van m'n vorige etage. Terwijl ik in deze wisselwoning woon, werden er hekken geplaatst langs de gevels van de te renoveren panden, waarachter de renovatie gaande is. Op een gegeven moment hing er een bordje: Pas op Niet betreden ASBEST Ik zag geen werklieden met speciale kleding of mondbedekking, en wel allerlei stofwolken. Kan het zijn dat de WBV betere maatregelen had moeten nemen ivm dat ASBEST ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die stofwolken kunnen gewoon evengoed van verpulverde stenen zijn. Ik neem aan dat geen hond wil werken zonder mondmasker als het asbest echt vrij komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zucht, weer iemand die het niet begrijpt.
Tussen 1900 en 1975 was asbest een veelgebruikt brandwerend en isolerend materiaal. Redelijk goedkoop, en perfect voor de toepassing. Maar pure asbestvezels zullen, indien in vrije vorm en voldoende hoeveelheid, longkanker veroorzaken. Maar net zoals in de meeste andere gevallen, overdrijven de overheden in veiligheidsmaatregelen, als ze wakker worden. Je moet er niet van wakker liggen. De kans dat de concentratie vrije asbestvezels hoog genoeg is om je in open lucht op een normale afstand problemen te bezorgen, die staat gelijk aan een toestemming te krijgen op geen belastingen meer te betalen.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het molecuul asbest schijnt al genoeg te zijn voor het krijgen van longvlies- en/of buikvlieskanker.
En dan te bedenken dat ik zat remblokken heb lopen te vijlen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Ik ken een schilder die vroeger geregeld blokken asbest heeft staan doorzagen, en dan nog eens dagdagelijks in de solventendampen stond. De man is ondertussen al in de 70 zonder noemenswaardige gezondsheidsproblemen. Van nonchalantie tot hysterie, zonder middenweg, daar heb je het mensdom. We geven amfetamines aan prepuberale kinderen, maar op een broodrooster staat een waarschuwing dat je er niet mee in bad mag gaan (enfin, in de USA toch, dat komt wel nog naar hier). In de staat New York wordt een man veroordeeld omdat hij een sigaret stond te roken in zijn tuin. De buurman vond dat zijn gezondheid geschaad werd door passief meeroken en had hem dan maar aangeklaagd. Waarschijnlijk is die dan na de rechtzaak tevreden in zijn auto gestapt. Sic transit gloria mundi... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik roken nu gezond? Linkje van die veroordeling in N-Y? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
linkje naar die zaak is voor 't moment niet mogelijk (zit op mijn werk) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Doet me denken aan het natuurreservaat De Bourgoyen in Gent die een hele tijd afgesloten is geweest omdat een dame die haar hondje uitliet op het wandelpad een paar stukjes asbest tussen het grind vond, of was het haar hondje?
"Allez Fifi, doe pipi" *snuf* *snuf* (scherpe absestvezels met weerhaken planten zich vast in het hypergevoelige neusslijmvlies van dit preutelikkertje) *kajiet kajiet* "Mais qu'est-ce que c'est ça? Mais c'est de l'asbeste! Oei oei Fifi 'tis kij gaat krijg den cancèr van de poumons. 'Tis ik zal direct bel den 100 en den protection civiel." En dan een eindje verder zie je op een mooie, zonnige, droge dag de talrijke volkstuintjes met de typisch Vlaamse koterieën, vanwaar menige asbesten golfplaten als dakbedekking je toelachen. Wat is het leven toch mooi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Normaal luidt het "Voor mij een weet, voor jou een vraag". Er is dus een nieuw spreekwoord geboren. "Voor ons beiden geen weet".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in de VSA is het inderdaad zo ver reeds gekomen. Hier moet je buiten een sigaretje gaan roken op het werk (geen probleem mee want zelfs als roker vond ik een naar verschaalde damp ruikend gebouw niet bepaald prettig), daar geldt reeds de regel dat je minstens 100 meter van het bedrijf moet zijn vooraleer een safje op te steken. Je Amerikaanse baas zal dan wel met zijn Humvee de parking uitrijden en de hele buurt ermee vergiftigen inclusief je stom sigaretje.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 september 2010 om 12:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het hoeft niet enkel de VSA te zijn... Ik vind die Noormannen van weleer toch ook veel te politiek correct aan het worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Was het wel de Bourgoyen, Fien ?
Ik dacht dat het in de Rozebroeken was...
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
zie: http://www.gentblogt.be/2007/05/17/a...illende-parken Er zat (zit) asbest op verschillende plaatsen in het Gentse, enkel de Bourgoyen heeft men er in de tijd voor gesloten. Als je eens op een boemeltrein zit en je verveelt je, is het altijd leuk om een spelletje "tel de asbestplaten" te spelen. Niet enkel in de boerenbuiten maar ook in de rand van de steden zie je er veel. 't Heet "Eternit" voor een reden zeker? ![]()
Charles Baudelaire (oeuvres postumes): Pauvre Belgique - argument du livre sur la Belgique Charles Baudelaire (oeuvres postumes): Amoenitates Belgicae Laatst gewijzigd door Fien Fluytenzuyger : 13 september 2010 om 15:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hier nog een voorbeeld van iemand die aangeklaagd wordt om in zijn tuin te roken, deze keer in Californië: http://www.lite-news.com/couple-sues...moke-outdoors/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
Gouverneur
|
![]() http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4818530924.htm
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: