Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 september 2010, 21:57   #181
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U begrijpt er niet veel van. Ik heb het hier over de zogenaamde geopperde 'verdraagzaamheid' der calvinisten. Die waren helem�*�*l niet verdraagzaam. Integendeel. Men kan ze zelfs beschouwen als symbool, als prototypes van onverdraagzaamheid. Alles wat niet calvinistisch was , was verdorven en slecht.[/b]
Inquisitie. Moet ik er meer woorden vuil aan maken? Of moet je het eerst nog gaan opzoeken op wikipedia?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 16 september 2010, 21:58   #182
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hadden het niet over de inquisitie maar over de calvinisten.
En waarom dan niet? De balk in je eigen oog niet zien?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 16 september 2010, 22:02   #183
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Inquisitie. Moet ik er meer woorden vuil aan maken? Of moet je het eerst nog gaan opzoeken op wikipedia?
Wat system tevergeefs aan jullie verstand probeert te brengen is dat iemand opperde dat de calvinisten verdraagzaam zijn. System brengt in verschillende posts daar info om het tegenovergestelde te bewijzen. Als reactie komt er alleen maar gekap op wat de Katholieken deden. Het is een afdwaling van het onderwerp. Zand in de ogen proberen te strooien om gelijk te halen waar er geen gelijk te halen is. System heeft gewoon gelijk.

Natuurlijk deden de Kat's ook gore dingen, en ja misschien nog erger, maar dat doet niks af aan de stelling dat calvinisten NIET verdraagzaam zijn.

QED.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 16 september 2010, 22:09   #184
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tut tut. Daar ging de discussie niet over. Het valse verhaal wordt altijd zo neergezet uit een bepaalde hoek dat 'katholieken' (lees hier : het katholiek instituut) onverdraagzaam waren, terwijl de calvinisten vedraagzaam zouden geweest zijn. Niets is minder waar.

We mogen eerder besluiten dat de katholieken onverdraagzaam waren en de calvinisten iets minder onverdraagzaam, maar toch nog zeer onverdraagzaam.
Had ik klompen, ze waren nu allen gebroken. Je ben verzopen, verbrand en wat nog allemaal, omdat je de calvinisten eerst als geboren onverdraagzamen bestempelde en nu moet toegeven dat zowat elke mens niet erg vriendelijk is tov. vreemde meningen. Moet ik er soms (zoals je graag doet) een plaatje bij zetten van twee torens die door vliegtuigen vol passagiers worden doorboord? Of het Pentagon dat voor een 1/5 werd opgeblazen? Of het vliegtuig dat boven een stukje woestijn de grond werd ingeboord? Allemaal Calvinisten meneer. Stuk voor stuk.

Idioot.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 17 september 2010, 10:13   #185
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Die kerels waren geslepen: ze wisten dat de hogere geestelijken dat goedkeurden, maar dat de gewone mensen het omgekeerde gingen doen.
Twee maal prijs.
Jij zit écht al te lang op dit forum.

In het nauw gedreven, en gelijk een wilde in het rond aan 't roepen in de hoop ooit eens iets uit uw toetsenbord te slagen dat ergens op slaat.
xrc is offline  
Oud 17 september 2010, 12:06   #186
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Had ik klompen, ze waren nu allen gebroken. Je ben verzopen, verbrand en wat nog allemaal, omdat je de calvinisten eerst als geboren onverdraagzamen bestempelde en nu moet toegeven dat zowat elke mens niet erg vriendelijk is tov. vreemde meningen. Moet ik er soms (zoals je graag doet) een plaatje bij zetten van twee torens die door vliegtuigen vol passagiers worden doorboord? Of het Pentagon dat voor een 1/5 werd opgeblazen? Of het vliegtuig dat boven een stukje woestijn de grond werd ingeboord? Allemaal Calvinisten meneer. Stuk voor stuk.

Idioot.
Mijn indruk is dat EddyBal gelijk heeft. System bedoelt te zeggen dat ook de calvinisten onverdraagzaam waren. En dat zou zeker kunnen gezien de verhitte sfeer op dit vlak. Religieuze intolerantie aan beids kanten die lange tijd bleef bestaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 september 2010 om 12:08.
Het Oosten is offline  
Oud 17 september 2010, 12:07   #187
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
er was een verschil tussen de top van de kerk en de gewone priester-leraars die hun kindertjes allerlei rare ideeën aanpraatten.
Ik heb nog nooit beleefd dat de ideeën van "gewonere" mensen onverstandiger waren dan de ideeën van een of andere zelfbenoemde elite.
Oud 17 september 2010, 12:29   #188
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk is de BUB ook een onderafdeling van de N-VA.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 17 september 2010, 12:30   #189
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zal inderdaad zo wel zijn. Maar daar gaat het niet over. Het gaat over het feit dat de calvinisten intolerant waren. En men plakt ze hier een aureool op van vrijdenkende, verdraagzame, breeddenkende, zeer tolerante, lieve mensen dus.

Niet is minder waar. Engdenkende, bekrompen, verbeten, krenterige, fanatieke mensen waren het ja. Met een groot gehalte aan filisterij en ezelarij. Enfin en kortom: Holland op zijn smalst.
Fijn dat u tenminste inziet dat dit een huidig of allang verdwenen Nederland of Holland hooguit "op zijn smalst" karakteriseert. Hebt u ook belangstelling voor Nederland "op zijn breedst"? Of is dat soms minder interessant... voor u? Over wie zou dat dan iets zeggen?

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 17 september 2010 om 12:31.
Kodo Kodo is offline  
Oud 17 september 2010, 12:42   #190
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het zal nog niet. De calvinisten voerden de slaven in en installeerden een hard slavenregime in Suid- Afrika en in de Hollandse kolonies op de plantages. Een regime dat eeuwenlang standhield. En neem maar van me aan dat daar gefolterd werd en nog veel meer enge onmenselijke dingen waarvan ik u hier de details ga besparen.
Het blijft me verbazen dat Kongo-Vrijstaat er nog niet bijgesleurd is. Voor de gegadigden: er is hier ook nog een subforum "geschiedenis".
Oud 17 september 2010, 12:44   #191
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat u allemaal vertelt is oude koek.
En hieronder volgt nu de nieuwe koek:
Citaat:
Zelfs Willem van Oranje moest niets hebben van de calvinisten die hij te fanatiek en te onverdraagzaam vond. En hij kon het weten want hij had al een voorsmaakje gehad tijdens de zogenaamde 'Gentse Calvinistische Republiek'. Hij wist welk vlees hij in de kuip had met die calvinistische kornuiten en dat janhagel.
Oud 17 september 2010, 14:44   #192
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Fijn dat u tenminste inziet dat dit een huidig of allang verdwenen Nederland of Holland hooguit "op zijn smalst" karakteriseert. Hebt u ook belangstelling voor Nederland "op zijn breedst"? Of is dat soms minder interessant... voor u? Over wie zou dat dan iets zeggen?
Citaat:
Het blijft me verbazen dat Kongo-Vrijstaat er nog niet bijgesleurd is. Voor de gegadigden: er is hier ook nog een subforum "geschiedenis
Gelieve bij het onderwerp te blijven aub.
system is offline  
Oud 17 september 2010, 15:08   #193
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mijn indruk is dat EddyBal gelijk heeft. System bedoelt te zeggen dat ook de calvinisten onverdraagzaam waren. En dat zou zeker kunnen gezien de verhitte sfeer op dit vlak. Religieuze intolerantie aan beids kanten die lange tijd bleef bestaan.
Hij kruipt nu terug, maar zijn initiële stelling was dat den 'Ollander (meteen allemaal gelijkstellend met Calvinisten om te beginnen) onverdraagzaam was.

Nu er genoeg wordt verwezen naar de folteringen en brandstapels van de inquisitie kan hij er niet meer onderuit. Het is menselijk gedrag en hopelijk liefst beperkt blijvend tot de middeleeuwen. Of het nu "den 'Ollander'" de katholieke Spanjaard of Portugees was of niet. Zijn initiële bedoeling was om de Nederlander af te schilderen als onverdraagzaam met in het begin zelf niet eens een referentie naar de tijdsperiode.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 17 september 2010, 15:10   #194
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Jij zit écht al te lang op dit forum.

In het nauw gedreven, en gelijk een wilde in het rond aan 't roepen in de hoop ooit eens iets uit uw toetsenbord te slagen dat ergens op slaat.
De kans op dat laatste is nihil. Dat in het nauw gedreven is een prachtig voorbeeld in deze draad.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 17 september 2010, 15:10   #195
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij kruipt nu terug, maar zijn initiële stelling was dat den 'Ollander (meteen allemaal gelijkstellend met Calvinisten om te beginnen) onverdraagzaam was.

Nu er genoeg wordt verwezen naar de folteringen en brandstapels van de inquisitie kan hij er niet meer onderuit. Het is menselijk gedrag en hopelijk liefst beperkt blijvend tot de middeleeuwen. Of het nu "den 'Ollander'" de katholieke Spanjaard of Portugees was of niet. Zijn initiële bedoeling was om de Nederlander af te schilderen als onverdraagzaam met in het begin zelf niet eens een referentie naar de tijdsperiode.
Niets van. Ik heb nooit ontkend dat de Inquisitie een uiterst wrede organisatie was. Dat kunt u checken. Maar u zit er volkomen naast. Ik zeg gewoon dat de calvinisten ook onverdraagzaam waren. Net zoals de katholieken.
system is offline  
Oud 17 september 2010, 15:17   #196
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 Bekijk bericht
Misschien niet OT maar ben ik nu de enige die vindt dat ze in den bak thuishoren en niet in 1 of ander klooster/land moeten zitten ? Veel mensen reclameren niet en trekken het hun niet aan blijkbaar .
Wie zich bezondigt aan seksueel misbruik hoort uiteraard in de gevangenis. Tenzij het weinig gewelddadig was en er met het slachtoffer kan worden gesproken en enige vorm van goedmaking en vergeving zou zijn. Uit de Danneels tapes bv. blijkt dat niet het geval. Vangheluwe was nog eerder uitgesproken in woorden van berouw en spijt terwijl Danneels (die sympathieke ex-aartsbisschop toch) koud en hardvochtig was tegenover het slachtoffer en van hem de dader probeerde te maken.

Daar zakt mijn broek echt van af (als er geen bisschop in de buurt is tenminste).

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 17 september 2010, 15:21   #197
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie zich bezondigt aan seksueel misbruik hoort uiteraard in de gevangenis. Tenzij het weinig gewelddadig was en er met het slachtoffer kan worden gesproken en enige vorm van goedmaking en vergeving zou zijn. Uit de Danneels tapes bv. blijkt dat niet het geval. Vangheluwe was nog eerder uitgesproken in woorden van berouw en spijt terwijl Danneels (die sympathieke ex-aartsbisschop toch) koud en hardvochtig was tegenover het slachtoffer en van hem de dader probeerde te maken.

Daar zakt mijn broek echt van af (als er geen bisschop in de buurt is tenminste).
Hier zit u -weer eens- fout. Sexueel contact met minderjarigen is een strafbaar feit en moet dus strafrechterlijk vervolgd worden. Of er nu veel geweld bij komt kijken of niet. Zo simpel is het
system is offline  
Oud 17 september 2010, 15:29   #198
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets van. Ik heb nooit ontkend dat de Inquisitie een uiterst wrede organisatie was. Dat kunt u checken. Maar u zit er volkomen naast. Ik zeg gewoon dat de calvinisten ook onverdraagzaam waren. Net zoals de katholieken.
Je bent het spelletje begonnen om "den 'Ollander" in een slecht daglicht te stellen. Nu kruip je terug en zegt dat iedereen wel onverdraagzaam was tov. van andere religies.

En het heeft overigens geen zin om er over door te bomen. De twee vandaag nog relevante religies die gevaarlijk zijn, zijn het Christendom in het algemeen en de Moslims. Het is waar die mensen in blok fundamentalistisch worden of zijn, dat er problemen komen. India vs. Pakistan, Klinieken waar abortus wordt gedaan die het slachtoffer worden van aanvallen door Amerikaanse gekken die denken dat ze naast het katholieke al dan niet calvinistische opperwezen staan, ... en och ik zal nog wel wat vergeten of heb geen zin om een post van 80.000 karakters te tikken.

Je begin was gewoon duidelijk. De Nederlander moest eraan want de Calvinist was onverdraagzaam. Dat laatste woordje betekent veel in een bijna middeleeuwse context. Nu krabbel je terug nu je aanval op "den 'Ollander'" even zinledig is het verheerlijken van een paar pausen tegelijkertijd in heel Europa in een tijd dat er nog leenheren en geïnstitutionaliseerde martelkamers waren.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 17 september 2010, 15:34   #199
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier zit u -weer eens- fout. Sexueel contact met minderjarigen is een strafbaar feit en moet dus strafrechterlijk vervolgd worden. Of er nu veel geweld bij komt kijken of niet. Zo simpel is het
Akkoord. Maar als het slachtoffer enkel vraagt om een kerkelijke straf, dan is dat de wil van het slachtoffer. Wat mij betreft gaat die Vangheluwe gerust eens wat in de cel zitten. Weet ie meteen wat een vallend stukje zeep kan doen als herinnering aan wat hij zelf heeft gedaan.

Mijn enige reden waarom ik dat zei was dat het slachtoffer zelfs geen gerechtelijke vervolging vroeg. Hij wou een kerkelijke vervolging. Het ontslag van de bisschop. Wat mezelf betreft, mag die kerel meteen achter de tralies.

En met de hoop dat ooit het besef groeit dat het celibaat niet deugt. Maar dat is een ander verhaal.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 17 september 2010, 15:38   #200
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord. Maar als het slachtoffer enkel vraagt om een kerkelijke straf, dan is dat de wil van het slachtoffer. Wat mij betreft gaat die Vangheluwe gerust eens wat in de cel zitten. Weet ie meteen wat een vallend stukje zeep kan doen als herinnering aan wat hij zelf heeft gedaan.

Mijn enige reden waarom ik dat zei was dat het slachtoffer zelfs geen gerechtelijke vervolging vroeg. Hij wou een kerkelijke vervolging. Het ontslag van de bisschop. Wat mezelf betreft, mag die kerel meteen achter de tralies.

En met de hoop dat ooit het besef groeit dat het celibaat niet deugt. Maar dat is een ander verhaal.
Het celibaat is maar een kleine oorzaak. Het is niet omdat men (half gedwongen) celibatair is, dat men zich daarom gaat vergrijpen aan kleine kinderen. Het begrip 'macht willen hebben over de medemens' is minstens even significant. En dat is wat de kerk altijd heeft gewild: macht, macht en nog eens macht. Geestelijke én wereldlijke macht.
system is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be