Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2010, 11:46   #81
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Er is zelfs een medische verklaring waarom ik niet ruik, maar ik heb weinig zin om daarover uit te weiden. Maar dan nog, wie zich elke dag wast, meurt niet. Dat neemt niet weg dat ik mezelf graag parfumeer. Schoonheidsidealen hebben altijd bestaan en zullen altijd bestaan. Onze goede vriend Deepeco bewijst andermaal dat hij totaal wereldvreemd is.
schoonheidsidealen mogen best altijd bestaan, maar ik zou willen dat "naturel" het schoonheidsideaal wordt, omdat dat beter is voor het welzijn van vele mensen (vrouwen), voor het milieu en voor armoedebestrijding. Jij kunt niet aantonen dat dat onmogelijk is. En zolang je dat niet kan bewijzen, moeten we proberen om van naturel het nieuwe ideaal te maken.
Mijn visie heeft dus niets met wereldvreemdheid te maken, maar wel met de goede ethische keuzes en inzet.
Oud 19 september 2010, 11:47   #82
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Ik zou toch nog graag van artisjok horen waarom hoofddoeken overal en altijd toegelaten moeten zijn en cosmetica verboden moeten worden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 11:47   #83
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
schoonheidsidealen mogen best altijd bestaan, maar ik zou willen dat "naturel" het schoonheidsideaal wordt, omdat dat beter is voor het welzijn van vele mensen (vrouwen), voor het milieu en voor armoedebestrijding. Jij kunt niet aantonen dat dat onmogelijk is. En zolang je dat niet kan bewijzen, moeten we proberen om van naturel het nieuwe ideaal te maken.
Mijn visie heeft dus niets met wereldvreemdheid te maken, maar wel met de goede ethische keuzes en inzet.
'Wij' moeten niks.
Oud 19 september 2010, 11:55   #84
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou toch nog graag van artisjok horen waarom hoofddoeken overal en altijd toegelaten moeten zijn en cosmetica verboden moeten worden.
Wij allemaal denk ik
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 11:59   #85
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Das toch normaal.
Een veel voorkomende fout, de eigen toestand als "normaal" in de algemene zin bestempelen.
Oud 19 september 2010, 12:02   #86
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dit is aangeleerd gedrag, beste Leeuwin. Toen ik klein was, was het nog zo dat de meeste mensen zich slechts één keer in de week helemaal wasten. Eenmaal in de 14 dagen waste onze moeder onze lange haren (moet een serieuze karwei geweest zijn voor haar!) maar ze gebruikte wel zuiver regenwater en spoelde onze haren na met echte kamillethee (dus geen zakje maar getrokken uit gedroogde bloemetjes). Bij zowat iedereen in mijn omgeving was het zo, de mensen hadden geen badkamers. 's Morgens wassen aan de pomp en eens in de week in het grote zinken bad.
Ik vond niet dat de mensen toen meer stonken!
Ik herinner me nog dat mijn grootouders een maal per week naar het badhuis gingen waar je kon douchen.
Oud 19 september 2010, 12:03   #87
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, in de Middeleeuwen waste niemand zich en scheten de mensen gewoon op straat. Nochtans lees je in geen enkel manuscript dat het daar toen stonk (wat wel zo moet geweest zijn). Een scheet ruik je niet meer na 20 seconden, niet omdat ze dan weg is, maar omdat je aan de geur gewend bent. En toch wil ik mezelf graag elke dag wassen en deo en parfum gebruiken. Het zal me benieuwen welke ongewassen provo me daarvan zal weerhouden.
LOL.
Oud 19 september 2010, 12:07   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
en toch overleefden ze het tot 100jaar? terug.
? Ze zijn toch allemaal dood ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 12:11   #89
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik niet. Als het gaat om hoofddoeken werk je je uit de naad om de vrijheid te verdedigen. Nu het gaat om een ander identiteitskenmerk, is het ok dat dat verboden wordt. Dat is ronduit belachelijk.
Is er iemand die pleit om make-up, parfum, te verbieden?
Daar heb ik over gelezen.
Ik neem er de openingspost even bij
Ik werd weer kwaad toen ik vandaag veel reclame zag over parfum, make-up en cosmetica.
Dat is milieuonvriendelijke luxe, het geld dat men daaraan uitgeeft kan men beter geven aan de armen. Veel van die producenten deden gruwelijke experimenten op dieren. En de irreële schoonheidsidealen in die reclame leiden tot depressies (anorexia, laag zelfbeeld,...). Dus dat is onverantwoord.
Die reclame en consumptie van cosmetica en parfums zijn in tegenstrijd met ethische waarden zoals zorgzaamheid en rechtvaardigheid,...
Dus ofwel kiest men voor uiterlijke schijn, hebzucht en status, ofwel kiest men voor ethische waarden.
Ik lees hierin geen pleidooi voor een verbod op make-up, parfum of cosmetica.

Er mag gerust nagedacht worden over een verbod op dierproeven voor het ontwikkelen van producten die niet levensreddend en niet levens-verbeterend zijn.

In navolging van een verbod op reclame voor tabak; en een minimale code voor reclame voor alcohol; kan er ook gepleit worden voor het aan banden leggen van de reclame voor make-up, parfum, cosmetica en dergelijke. Zeker in verband met de irreële schoonheidsidealen die ons opgedrongen worden; en de gevolgen die dit heeft.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 12:18   #90
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
?
Besmettingsgevaar is groter bij vaste zeep dan bij vloeibare zeep. Het ideale zou vloeibare zeep in een dispencer zijn maar dat zie ik niet direct gebeuren in een gewone huishouden. Dezelfde reden waarom je steeds minder droogblazers ziet in openbare toiletten en steeds meer wegwerpdoekjes.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 12:25   #91
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Is er iemand die pleit om make-up, parfum, te verbieden?
Daar heb ik over gelezen.
Ik neem er de openingspost even bij
Ik werd weer kwaad toen ik vandaag veel reclame zag over parfum, make-up en cosmetica.
Dat is milieuonvriendelijke luxe, het geld dat men daaraan uitgeeft kan men beter geven aan de armen. Veel van die producenten deden gruwelijke experimenten op dieren. En de irreële schoonheidsidealen in die reclame leiden tot depressies (anorexia, laag zelfbeeld,...). Dus dat is onverantwoord.
Die reclame en consumptie van cosmetica en parfums zijn in tegenstrijd met ethische waarden zoals zorgzaamheid en rechtvaardigheid,...
Dus ofwel kiest men voor uiterlijke schijn, hebzucht en status, ofwel kiest men voor ethische waarden.
Ik lees hierin geen pleidooi voor een verbod op make-up, parfum of cosmetica.
Hij is wel voor een verbod op stropdassen. Verbieden is zijn ding.

Citaat:
Er mag gerust nagedacht worden over een verbod op dierproeven voor het ontwikkelen van producten die niet levensreddend en niet levens-verbeterend zijn.
Testing of cosmetics on animals is banned in the Netherlands, Belgium, and the United Kingdom, and in 2002, after 13 years of discussion, the European Union (EU) agreed to phase in a near-total ban on the sale of animal-tested cosmetics throughout the EU from 2009, and to ban all cosmetics-related animal testing.

Citaat:
In navolging van een verbod op reclame voor tabak; en een minimale code voor reclame voor alcohol; kan er ook gepleit worden voor het aan banden leggen van de reclame voor make-up, parfum, cosmetica en dergelijke. Zeker in verband met de irreële schoonheidsidealen die ons opgedrongen worden; en de gevolgen die dit heeft.
Ik herhaal: als het om een schoonheidsideaal gaat, zijn blijkbaar allerlei ingrepen noodzakelijk. Als het gaat om religieuze uitingen geldt vrijheid, blijheid. Dat ruikt naar hypocrisie.
Oud 19 september 2010, 12:26   #92
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent wel wat ongeduldig.
Je hebt mijn antwoord onderwijl gezien.
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=89

Je hebt ook genoteerd dat ik niet pleit voor een verbod voor cosmetica.

Moet voor jou, naar analogie van een verbod op de hoofddoek op school (vooral omwille van de groepsdruk als ik het me goed herinner) er ook een verbod komen op cosmetica op school?
Oud 19 september 2010, 12:30   #93
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Ik zou vooral willen pleiten voor een totaalverbod op stompzinnige analogieën en daaraan verbonden vraagstellingen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 12:31   #94
Steve_M

Standaard

Citaat:
Je bent wel wat ongeduldig.
Je hebt mijn antwoord onderwijl gezien.
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=89

Je hebt ook genoteerd dat ik niet pleit voor een verbod voor cosmetica.

Moet voor jou, naar analogie van een verbod op de hoofddoek op school (vooral omwille van de groepsdruk als ik het me goed herinner) er ook een verbod komen op cosmetica op school?
Jij pleit voor een beperking. Het verbod (oorspronkelijk alleen geldig in 2 Antwerpse athenea) is ook een beperking. Maar blijkbaar is de ene beperking niet gelijk aan de andere. Er zijn trouwens scholen zat waar het gebruik van cosmetica door het schoolreglement aan banden wordt gelegd. Ik vind dat niet abnormaal. Zoals ik het niet abnormaal vind dat die hoofddoek in sommige scholen niet langer toegelaten wordt.

Deepeco pleit volgens mij voor een verbod (naar analogie met zijn vorige oproepen tot allerlei onzinnige verboden). Dat zou je dan kunnen gelijkstellen met een algemeen verbod op hoofddoeken, dus ook thuis en op straat. Ongezonde bemoeizucht noem ik dat.
Oud 19 september 2010, 12:34   #95
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik zou vooral willen pleiten voor een totaalverbod op stompzinnige analogieën en daaraan verbonden vraagstellingen.
Ik vind die analogie allesbehalve stompzinnig. Er zijn nl. nogal wat overeenkomsten: er is in beide gevallen sprake van druk, uiterlijkheden en beperkingen. Ik vond het frappant dat de grootste verdediger van zgn. vrijheden nu plots komt pleiten voor beperkingen.
Oud 19 september 2010, 12:40   #96
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij is wel voor een verbod op stropdassen. Verbieden is zijn ding.
Maar in de openingspost staat dat toch niet. In de openingspost staat evenmin een pleidooi om cosmetica te verbieden.

Citaat:
Testing of cosmetics on animals is banned in the Netherlands, Belgium, and the United Kingdom, and in 2002, after 13 years of discussion, the European Union (EU) agreed to phase in a near-total ban on the sale of animal-tested cosmetics throughout the EU from 2009, and to ban all cosmetics-related animal testing.
In welke fase zit de EU in de "near-total ban" om die producten te verkopen?

Citaat:
Ik herhaal: als het om een schoonheidsideaal gaat, zijn blijkbaar allerlei ingrepen noodzakelijk. Als het gaat om religieuze uitingen geldt vrijheid, blijheid. Dat ruikt naar hypocrisie.
Zo'n oneerlijke weergave van mijn mening ben ik van jou niet gewend.
Kan je a.u.b. reageren op wat ik werkelijk schrijf?

Laatst gewijzigd door artisjok : 19 september 2010 om 12:41.
Oud 19 september 2010, 12:45   #97
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind die analogie allesbehalve stompzinnig. Er zijn nl. nogal wat overeenkomsten: er is in beide gevallen sprake van druk, uiterlijkheden en beperkingen. Ik vond het frappant dat de grootste verdediger van zgn. vrijheden nu plots komt pleiten voor beperkingen.
Ik vind het nogal een rare vergelijking, want hoewel er inderdaad overeenkomsten zijn, is er geen enkel religieus voorschrift of heilig boek of iets dergelijks waarop cosmeticagebruikers een beroep kunnen doen in een poging hun eventuele recht op gebruik van cosmetica af te dwingen, terwijl er voor hoofddoeken wel een beroep wordt gedaan op religieuze ge- en verboden.

Vandaar dus.

En ja, ik ben het met u eens dat het uiterst merkwaardig en inconsistent is dat de grootste verdediger van zgn. vrijheden nu plots komt pleiten voor beperkingen.
Oud 19 september 2010, 12:48   #98
Steve_M

Standaard

Citaat:
Maar in de openingspost staat dat toch niet. In de openingspost staat evenmin een pleidooi om cosmetica te verbieden.
Hij heeft in het verleden meermaals gepleit voor het verbieden van luxe. Hij beschouwt cosmetica als luxe. Ergo ... Maar hij mag gerust zelf komen toelichten hoe hij dat ziet, hij is tenminste eerlijk over zijn bedoelingen.

Citaat:
In welke fase zit de EU in de "near-total ban" om die producten te verkopen?
Ik zou het niet weten, maar het toont aan dat zulke beperkingen al bestaan.

Citaat:
Zo'n oneerlijke weergave van mijn mening ben ik van jou niet gewend.
Kan je a.u.b. reageren op wat ik werkelijk schrijf?
Je mag gerust zeggen wat er oneerlijk is aan mijn weergave van je mening.
Oud 19 september 2010, 12:51   #99
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij pleit voor een beperking. Het verbod (oorspronkelijk alleen geldig in 2 Antwerpse athenea) is ook een beperking. Maar blijkbaar is de ene beperking niet gelijk aan de andere. Er zijn trouwens scholen zat waar het gebruik van cosmetica door het schoolreglement aan banden wordt gelegd. Ik vind dat niet abnormaal. Zoals ik het niet abnormaal vind dat die hoofddoek in sommige scholen niet langer toegelaten wordt.

Deepeco pleit volgens mij voor een verbod (naar analogie met zijn vorige oproepen tot allerlei onzinnige verboden). Dat zou je dan kunnen gelijkstellen met een algemeen verbod op hoofddoeken, dus ook thuis en op straat. Ongezonde bemoeizucht noem ik dat.
Ik pleit voor een beperking op de ongebreidelde promotiecampagne; waar bedrijven veel geld in steken.

Ik vind het niet normaal dat cosmetica verboden is op school. Ik vind dit evenmin normaal voor piercings, tatoeages, kledingsvoorschriften en hoofddoeken en andere religieuze/levensbeschouwelijke kenmerken.
Oud 19 september 2010, 13:01   #100
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Een ongebreidelde promotiecampagne waar bedrijven veel geld in steken, wordt nog altijd door dat bedrijf zelf betaald. Dit in tegenstelling tot de ongebreidelde promotiecampagnes van diverse overheden en daaraan geliëerde instellingen, politieke partijen en allerlei gesubsidiëerde clubjes, die geheel of gedeeltelijk door belastinggeld betaald worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be