Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2010, 11:22   #2101
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is een uitspraak waarin een grote kern van waarheid besloten ligt.
Het is ook een onzinnige uitspraak. Er zijn gaan harde culturele grenzen in Europa. Zo is het Nederlandse katholicisme altijd veel vrijzinniger geweest dan dat in Belgie. En zeker Noord-Brabanders zijn 'Hollandser' dan ze zelf durven toe te geven. De mentaliteit van Zuid-Europa begint dus niet bij Den Bosch. Want zelfs Vlaanderen is meer Noord-Europees dan Zuid-Europees. Wat niet wegneemt dat men in de Zuidelijke Nederlanden latijnser is dan in het Noorden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 17:18   #2102
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En toch, system, komt het mij heel sterk voor dat u willens en wetens (te) grof geschut inzet daar waar het uw agitatie betreft jegens het Vlaams-nationalisme.

Gaston Feremans was van 1 mei 1942 tot 31 december 1943 directeur van de muziekdiensten van Zender Brussel, want hij verliet juist het radio-instituut uit protest tegen de bemoeienissen en de censuur van de Duitse overheid. Niettemin werd hij na de oorlog veroordeeld tot zeven jaar gevangenis, en ontzetting uit zijn burgerrechten waarin hij jaren later hersteld werd.

Geeft u toch gewoon toe dat mensen als Gaston Feremans het slachtoffer zijn geweest van een belgicistische heksenjacht uit opportunistisch ressentiment van het franco-Belgische establishment.
U bent in ieder geval in deze erg onvolledig. Weer eens, omdat u klakkeloos en gemakshalve copieert van Wikipedia. Wat meer dan een oppervlakkig onderzoek ligt u blijkbaar niet erg.

Gaston Feremans ging tijdens de oorlog niet alleen werken bij Zender Brussel, maar was ook reeds sedert 1941 verbonden aan het N.I.R. (muzikaal directeur) . NIR, dat natuurlijk volledig in handen van de Duitsers en volledig met de bezetter collaboreerde. En dat werd hem ook kwalijk genomen. Wat mij tevens opvalt, is dat die mensen altijd ontslag nemen (net als Wies Moens op 1 januari 1944) begin 1944, wanneer het stilaan duidelijk wordt dat de Duitsers het pleit gaan verliezen. Dan lijken ze het plots 'moeilijk te hebben met de Duitsers'. Tenminste, dat beweerden ze. Wees er maar zeker van dat ze nooit hun ontslag hadden ingediend moest de bezetter volop aan de overwinnende hand was geweest. Dat is kristalklaar.

Wat anders nu. Wat lees ik nu toevallig in de krant van vandaag? Wel, het blijkt dat de grootvader van Bart Dewever lid was van... het VNV.

En dus en daarom herhaal ik mijn vraag:
'wat is dat toch met die 'morele' en 'culturele' en 'geestelijke' en ook bij de laatste hedendaagse nep-leiders van het Vlaams-nationalisme. Telkens wanneer men wat gaat grasduinen in hun familiaal leven, komt men vroeg of laat uit bij de collaboratie?!'

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2010 om 17:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 17:49   #2103
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U bent in ieder geval in deze erg onvolledig. Weer eens, omdat u klakkeloos en gemakshalve copieert van Wikipedia. Wat meer dan een oppervlakkig onderzoek ligt u blijkbaar niet erg.

Gaston Feremans ging tijdens de oorlog niet alleen werken bij Zender Brussel, maar was ook reeds sedert 1941 verbonden aan het N.I.R. (muzikaal directeur) . NIR, dat natuurlijk volledig in handen van de Duitsers en volledig met de bezetter collaboreerde. En dat werd hem ook kwalijk genomen. Wat mij tevens opvalt, is dat die mensen altijd ontslag nemen (net als Wies Moens op 1 januari 1944) begin 1944, wanneer het stilaan duidelijk wordt dat de Duitse bezetters het pleit gaan verliezen. Dan lijken ze het plots 'moeilijk te hebben met de Duitsers'. Tenminste, dat beweerden ze. Wees er maar zeker van dat ze nooit hun ontslag hadden ingediend, moest de bezetter volop aan de overwinnende hand zijn geweest. Dat is kristalklaar.

Wat anders nu. Wat lees ik nu toevallig in de krant van vandaag? Wel, het blijkt dat de grootvader van Bart Dewever lid was van... het VNV.

'wat is dat toch met die 'morele' en 'culturele' en 'geestelijke' en ook bij de laatste hedendaagse nep-leiders van het Vlaams-nationalisme. Telkens wanneer men wat gaat grasduinen in hun familiaal leven, komt men vroeg of laat uit bij de collaboratie?!'

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2010 om 18:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2010, 09:38   #2104
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gaston Feremans ging tijdens de oorlog niet alleen werken bij Zender Brussel, maar was ook reeds sedert 1941 verbonden aan het N.I.R. (muzikaal directeur) . NIR, dat natuurlijk volledig in handen van de Duitsers en volledig met de bezetter collaboreerde. En dat werd hem ook kwalijk genomen. Wat mij tevens opvalt, is dat die mensen altijd ontslag nemen (net als Wies Moens op 1 januari 1944) begin 1944, wanneer het stilaan duidelijk wordt dat de Duitsers het pleit gaan verliezen. Dan lijken ze het plots 'moeilijk te hebben met de Duitsers'. Tenminste, dat beweerden ze. Wees er maar zeker van dat ze nooit hun ontslag hadden ingediend moest de bezetter volop aan de overwinnende hand was geweest. Dat is kristalklaar.

U reageert weer eens als door een horzel gestoken. U moet u eens gaan beseffen dat u met deze 'berichtgeving' aan een soort Belgische intifada doet tegen Vlamingen.

Brandmerken is uit de tijd. Zelfs bij runderen is het tegenwoordig verboden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2010, 09:50   #2105
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, hoogstwaarschijnlijk zijn die nu leider (niet nep) omdat ze de geniale genen hebben geërfd van diegenen die toen al slimmer waren dan de massa
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2010, 12:48   #2106
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

De repressie van de Vlamingen wordt herdacht:

Citaat:
Herdenking in Lokeren van de Vlaamse slachtoffers van een even genadeloze als zinloze repressie

Zondag 11 september 2011 om 11u00 - Paterskerk, Luikstraat, 10, Lokeren

Herdenking in Lokeren van de Vlaamse slachtoffers van een even genadeloze als zinloze repressie
Bron: http://www.ovv.be/page.php?ID=3849
Oud 23 september 2010, 12:54   #2107
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De repressie van de Vlamingen wordt herdacht:

Bron: http://www.ovv.be/page.php?ID=3849
Waarom zou die repressie zinloos geweest zijn? Waarom zouden landverraders en klikkers amnestie moeten krijgen?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 12:56   #2108
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Waarom zou die repressie zinloos geweest zijn? Waarom zouden landverraders en klikkers amnestie moeten krijgen?
Ik vraag mij dat ook af.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:08   #2109
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Hangt af van het geval. Tijdens de Repressie zocht men in bepaalde kringen ook opzettelijk Vlaams-gezinde doelwitten, zelfs indien die niets met de Collaboratie te maken hadden. Zo werden leden van het Davidsfonds zomaar mishandeld. Verder pakte men ook familieleden van collaborators aan en in het gruwelijkste geval ontzag men zelfs vrouwen en zelfs tienermeisjes niet.
Persoonlijk bekijk ik de Repressie als een evenzeer zwarte pagina, zeker al het dat krapuul van gelegenheidswitten betreft of zelotenwitten.

Meestal is dit logica, behalve voor mensen met familie in het Verzet. Omgekeerd heb je ook die ontbrekende logica voor mensen met een Collabfamilie, daar niet van.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 september 2010 om 14:11.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:12   #2110
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hangt af van het geval. Tijdens de Repressie zocht men in bepaalde kringen ook opzettelijk Vlaams-gezinde doelwitten, zelfs indien die niets met de collaboratie te maken hadden. Zo werden leden van het Davidsfonds zomaar mishandeld. Verder pakte men ook familieleden van colaborators aan en in het gruwelijkste geval ontzag men zelfs vrouwen en zelfs tienermeisjes niet.
Persoonlijk bekijk ik de Repressie als een evenzeer zwarte pagina, zeker al het dat krapuul van gelegenheidswitten betreft of zelotenwitten.

Meestal is dit logica, behalve voor mensen met familie in het Verzet. Omgekeerd heb je ook die ontbrekende logica voor mensen met een Colabfamilie, daar niet van.
Er zijn inderdaad uitwassen geweest en dat valt te betreuren. Maar tegelijk zijn slechts een 200-tal mensen geëxecuteerd en zijn een boel klikkers en andere collabo's de dans ontsprongen. Dat valt evenzeer te betreuren. Er is helemaal geen nood aan amnestie en al helemaal niet voor de figuren waarvoor dat geëist wordt, zoals Irma Laplasse. Ze hebben verkeerd gegokt en zijn daarvoor gestraft.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:14   #2111
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zijn inderdaad uitwassen geweest en dat valt te betreuren. Maar tegelijk zijn slechts een 200-tal mensen geëxecuteerd en zijn een boel klikkers en andere collabo's de dans ontsprongen. Dat valt evenzeer te betreuren. Er is helemaal geen nood aan amnestie en al helemaal niet voor de figuren waarvoor dat geëist wordt, zoals Irma Laplasse. Ze hebben verkeerd gegokt en zijn daarvoor gestraft.
Geheel akkoord hoor. Ergens begrijp ik ook sommige blijvende woede, omdat veel van die roep naar amnestie vaak om vereerders gaat van rotsvast overtuigde collaborators. Dat vergeef je niet zelfs als je de Oorlog niet meegemaakt hebt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 september 2010 om 14:17.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 15:28   #2112
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het is ook een onzinnige uitspraak. Er zijn gaan harde culturele grenzen in Europa. Zo is het Nederlandse katholicisme altijd veel vrijzinniger geweest dan dat in Belgie. En zeker Noord-Brabanders zijn 'Hollandser' dan ze zelf durven toe te geven. De mentaliteit van Zuid-Europa begint dus niet bij Den Bosch. Want zelfs Vlaanderen is meer Noord-Europees dan Zuid-Europees. Wat niet wegneemt dat men in de Zuidelijke Nederlanden latijnser is dan in het Noorden.
Ik ben het met je eens, dat er geen harde culturele grenzen zijn in Europa, maar ik heb ook wat op- en aanmerkingen.
Ten eerste die uitspraak over het Nederlandse katholicisme is behoorlijk boud, tenminste het woordje altijd is wat overdreven. Het katholicisme in Nederland (Noordelijke Nederlanden) en België (Zuidelijke Nederlanden)/Vlaanderen, heeft een andere uitgangspositie, in de Zuidelijke Nederlanden was het min of meer de staatsgodsdienst terwijl het in de Noordelijke Nederlanden lang gedoogd is en pas bij de stichting van de Bataafse Republiek weer officieel toegestaan, hierna volgde een lang proces van emancipatie die tot zeker midden in de vorige eeuw heeft geduurd. Het lijkt mij dan ook in ieder geval sterk, dat men tijdens dit proces al zoveel vrijzinniger was. Later tijdens de ontzuiling is men veel vrijzinniger geworden, hoewel dat voor de huidige ''harde kern'' vaste kerkbezoekers niet geldt. Daarbij is het door de achtergrond van de katholieken in Nederland ook een culturele identiteit geworden, meer mensen noemen zich katholiek dan er naar de mis gaan.
Kortom dit geldt sinds de ontzuiling, maar het officiële beleid (ook in België) is er nu juist weer een wat conservatieve lijn.

Ten tweede Noord Brabanders zijn Hollandser dan ze toe durven geven.
Bedoel je met Hollands een pars pro toto voor Nederlands of juist dat er wel degelijk overeenkomst zijn met de Noord- en Zuid Hollanders. Beide is in zekere waar, maar dat geldt zeker ook in meer of mindere mate voor andere groepen Nederlanders met een sterke regionale identiteit, zoals Zeeuwen, Limburgers en zelfs Friezen.
Hoewel voor allen ook geldt, dat men zich in een andere provincie juist ook de verschillen ziet, buiten Noord Brabant maar binnen Nederland kan een Brabander zich juist meer Brabants voelen.
Die eerste definitie geldt meer buiten Nederland.
Hoe dan ook er zijn verschillen en overeenkomsten; het is mijn indruk dat men er zich in Brabant niet voor schaamt om Brabander te zijn, maar dat men dat in Brabant niet gebruikt om zich af te zetten tegen de rest van Nederland.

Wat betreft, dat culturele, daarin zijn geen duidelijke grenzen, maar zoals (toegegeven wat generaliserend) Vlaanderen Bourgondischer in gesteld is dan Nederland, zo is men in Nederland beneden de rivieren weer Bourgondischer dan boven de rivieren (en dat is inderdaad nog sterker in Limburg, dan in Brabant)...

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 24 september 2010 om 15:39.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 16:17   #2113
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik ben het met je eens, dat er geen harde culturele grenzen zijn in Europa, maar ik heb ook wat op- en aanmerkingen.
Ten eerste die uitspraak over het Nederlandse katholicisme is behoorlijk boud, tenminste het woordje altijd is wat overdreven. Het katholicisme in Nederland (Noordelijke Nederlanden) en België (Zuidelijke Nederlanden)/Vlaanderen, heeft een andere uitgangspositie, in de Zuidelijke Nederlanden was het min of meer de staatsgodsdienst terwijl het in de Noordelijke Nederlanden lang gedoogd is en pas bij de stichting van de Bataafse Republiek weer officieel toegestaan, hierna volgde een lang proces van emancipatie die tot zeker midden in de vorige eeuw heeft geduurd. Het lijkt mij dan ook in ieder geval sterk, dat men tijdens dit proces al zoveel vrijzinniger was. Later tijdens de ontzuiling is men veel vrijzinniger geworden, hoewel dat voor de huidige ''harde kern'' vaste kerkbezoekers niet geldt. Daarbij is het door de achtergrond van de katholieken in Nederland ook een culturele identiteit geworden, meer mensen noemen zich katholiek dan er naar de mis gaan.
Kortom dit geldt sinds de ontzuiling, maar het officiële beleid (ook in België) is er nu juist weer een wat conservatieve lijn.

Ten tweede Noord Brabanders zijn Hollandser dan ze toe durven geven.
Bedoel je met Hollands een pars pro toto voor Nederlands of juist dat er wel degelijk overeenkomst zijn met de Noord- en Zuid Hollanders. Beide is in zekere waar, maar dat geldt zeker ook in meer of mindere mate voor andere groepen Nederlanders met een sterke regionale identiteit, zoals Zeeuwen, Limburgers en zelfs Friezen.
Hoewel voor allen ook geldt, dat men zich in een andere provincie juist ook de verschillen ziet, buiten Noord Brabant maar binnen Nederland kan een Brabander zich juist meer Brabants voelen.
Die eerste definitie geldt meer buiten Nederland.
Hoe dan ook er zijn verschillen en overeenkomsten; het is mijn indruk dat men er zich in Brabant niet voor schaamt om Brabander te zijn, maar dat men dat in Brabant niet gebruikt om zich af te zetten tegen de rest van Nederland.

Wat betreft, dat culturele, daarin zijn geen duidelijke grenzen, maar zoals (toegegeven wat generaliserend) Vlaanderen Bourgondischer in gesteld is dan Nederland, zo is men in Nederland beneden de rivieren weer Bourgondischer dan boven de rivieren (en dat is inderdaad nog sterker in Limburg, dan in Brabant)...
Den Bosch ('s Hertogenbosch) behoorde indertijd in ieder geval zeker tot de 'zuidelijke Nederlanden'. Dit stuk zuidelijke Nederlanden (een groot gedeelte van het huidige Nederlands Brabant), samen met nog andere gebieden, werd gewoon kunstmatig gescheiden van de rest van de zuidelijke Nederlanden en gevoegd bij het noorden op het einde van de Tachtigjarige Oorlog.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2010 om 16:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 16:28   #2114
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Den Bosch ('s Hertogenbosch) behoorde indertijd zeker tot de 'zuidelijke Nederlanden'. Dit stuk zuidelijke Nederlanden (een groot gedeelte van Nederlands Brabant), samen met nog andere gebieden, werden gewoon kunstmatig gescheiden van de rest van de zuidelijke Nederlanden en gevoegd bij het noorden op het einde van de Tachtigjarige Oorlog.
Ik mag dan wel uit westelijk Noord Brabant (baronie van Breda en markizaat van Bergen op Zoom) komen, maar u hoeft mij als Brabander niets te vertellen over de generaliteitslanden.

Ik voegde gemakshalve de generaliteitslanden bij het overzicht van het Noordelijk gedeeltelijk, omdat het de Noordelijke Nederlanden waren, die het voor het zeggen hadden in dit gedeeltelijk van de Zuidelijke Nederlanden (de Generaliteitslanden), waardoor het af is gaan wijken van de rest van de Zuidelijke Nederlanden, zeker wat betreft het godsdienstige verleden.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 24 september 2010 om 16:29.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 16:38   #2115
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik mag dan wel uit westelijk Noord Brabant (baronie van Breda en markizaat van Bergen op Zoom) komen, maar u hoeft mij als Brabander niets te vertellen over de generaliteitslanden.

Ik voegde gemakshalve de generaliteitslanden bij het overzicht van het Noordelijk gedeeltelijk, omdat het de Noordelijke Nederlanden waren, die het voor het zeggen hadden in dit gedeeltelijk van de Zuidelijke Nederlanden (de Generaliteitslanden), waardoor het af is gaan wijken van de rest van de Zuidelijke Nederlanden, zeker wat betreft het godsdienstige verleden.
De gebieden 'werden' de noordelijke Nederlanden. Maar qua mentaliteit behoorde Den Bosch tot de uithoek van de katholieke zuidelijke Nederlanden.

De inname van Den Bosch.

'Het jaar 1629 bracht een belangrijke ommekeer in de geschiedenis van 's-Hertogenbosch. 'Stedendwinger' Frederik Hendrik veroverde de stad op de katholieke Spanjaarden.

De gevolgen.
Op 14 september 1629 capituleert ‘s-Hertogenbosch. Dit gebeurt na bijna vijf maanden belegering en 28.000 bommen en kanonskogels op de stad ....

Vanaf dat moment wordt de voormalige Moerasdraak bestuurd vanuit Den Haag. Mannelijke religieuzen moeten de stad verlaten. De katholieke godsdienst mag niet meer in het openbaar worden beoefend.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 september 2010 om 16:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 17:44   #2116
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De gebieden 'werden' de noordelijke Nederlanden. Maar qua mentaliteit behoorde Den Bosch tot de uithoek van de katholieke zuidelijke Nederlanden.

De inname van Den Bosch.

'Het jaar 1629 bracht een belangrijke ommekeer in de geschiedenis van 's-Hertogenbosch. 'Stedendwinger' Frederik Hendrik veroverde de stad op de katholieke Spanjaarden.

De gevolgen.
Op 14 september 1629 capituleert ‘s-Hertogenbosch. Dit gebeurt na bijna vijf maanden belegering en 28.000 bommen en kanonskogels op de stad ....

Vanaf dat moment wordt de voormalige Moerasdraak bestuurd vanuit Den Haag. Mannelijke religieuzen moeten de stad verlaten. De katholieke godsdienst mag niet meer in het openbaar worden beoefend.
Dus? Alsof dat zoveel anders was voor West Brabant, dat oorspronkelijk bij het kwartier van Antwerpen hoorde binnen het hertogdom Brabant. De gevolgen voor de godsdienstuitoefening waren hier namelijk precies hetzelfde.
Oud 27 september 2010, 08:31   #2117
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch, system, komt het mij heel sterk voor dat u willens en wetens (te) grof geschut inzet daar waar het uw agitatie betreft jegens het Vlaams-nationalisme.

Gaston Feremans was van 1 mei 1942 tot 31 december 1943 directeur van de muziekdiensten van Zender Brussel, want hij verliet juist het radio-instituut uit protest tegen de bemoeienissen en de censuur van de Duitse overheid. Niettemin werd hij na de oorlog veroordeeld tot zeven jaar gevangenis, en ontzetting uit zijn burgerrechten waarin hij jaren later hersteld werd.

Geeft u toch gewoon toe dat mensen als Gaston Feremans het slachtoffer zijn geweest van een belgicistische heksenjacht uit opportunistisch ressentiment van het franco-Belgische establishment.
Dit is in fact een knelpunt tussen de Vlaamse en Waalse betrekkingen. De invoering van de Kulturkammer in Vlaanderen werd een flop evenals in Nedeland. Hitler en zeker Joseph Gobbels moesten werken met gezichtsverlies. Als voorbeeld haal ik het bekende lied "Lili Marlene" aan. Via een radiostation in Yougoslavie bereikte dit lied ook de geallieerde. Hiermee had Gobbels de greep de Nazi-Cultuur verloren.
Vlaanderen was in die tijd toe aan vernieuwing. Toen de geallieerden het strategisch belang van Antwerpen opvoerden, gaven de Duitsers als de Walen alle troeven uit handen. De bloei van Antwerpen werd een feit. Met de verschuiving van het economisch blok naar met name naar Oost en Westvlaanderen hebben de Vlamingen bereikt wat het wilde. Het Vlaanderen werd in ere hersteld. Hiermee verwijs ik naar de klassieke havensteden van Kortrijk tot aan Veere en Antwerpen als de Gulden Sporenslag.
Nu ligt de keus aan de Walen of het nog verder wil wegzakken na de opdeling van BHV. Het zal het hoofd moeten bieden aan de verschuiving van de industrie naar de ontwikkelingslanden enerzijds en de creditcrisis anderzijds.
Ook het socialisme staat onder druk en kan Wallonie deze omwentelingen wel aan?
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 08:31   #2118
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit is in fact een knelpunt tussen de Vlaamse en Waalse betrekkingen. De invoering van de Kulturkammer in Vlaanderen werd een flop evenals in Nedeland. Hitler en zeker Joseph Gobbels moesten werken met gezichtsverlies. Als voorbeeld haal ik het bekende lied "Lili Marlene" aan. Via een radiostation in Yougoslavie bereikte dit lied ook de geallieerde. Hiermee had Gobbels de greep de Nazi-Cultuur verloren.
Vlaanderen was in die tijd toe aan vernieuwing. Toen de geallieerden het strategisch belang van Antwerpen opvoerden, gaven de Duitsers als de Walen alle troeven uit handen. De bloei van Antwerpen werd een feit. Met de verschuiving van het economisch blok naar met name naar Oost en Westvlaanderen hebben de Vlamingen bereikt wat het wilde. Het Vlaanderen werd in ere hersteld. Hiermee verwijs ik naar de klassieke havensteden van Kortrijk tot aan Veere en Antwerpen als de Gulden Sporenslag.
Nu ligt de keus aan de Walen of het nog verder wil wegzakken na de opdeling van BHV. Het zal het hoofd moeten bieden aan de verschuiving van de industrie naar de ontwikkelingslanden enerzijds en de creditcrisis anderzijds.
Ook het socialisme staat onder druk en kan Wallonie deze omwentelingen wel aan?
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 10:05   #2119
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In die gevallen waarin collaboratie en landverraad daadwerkelijk aan de orde was, was arrestatie op haar plaats, net als in Nederland ten aanzien van NSB'ers. Zonder meer.

Maar het komt mij voor dat in het toenmalige België, dat nog zwaarder dan nu leunde op het franco-Belgische karakter, het oude ressentiment tegen de Vlaams-nationalisten de wind mee kreeg.
Oud 27 september 2010, 11:02   #2120
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
U reageert weer eens als door een horzel gestoken. U moet u eens gaan beseffen dat u met deze 'berichtgeving' aan een soort Belgische intifada doet tegen Vlamingen.

Brandmerken is uit de tijd. Zelfs bij runderen is het tegenwoordig verboden.
Ik kan System volgen. Waarom reageer je niet inhoudelijk in plaats van er horzels en een Belgische intifada (juiste vergelijking?) erbij te halen.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be