![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan is er het Duits nog onze "derde" landstaal, en de meest gesproken taal in de EU. Ik denk nog meer verwant met het Nederlands als Engels door evolutie.
Wslk omdat UK en Ierland eilanden zijn ? Citaat:
grote kaart ´taalfamilies´: http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._of_Europe.png overzicht alle talen, wereldwijd: ( ook EU-talen) Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2010 om 14:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wilt ge dat vlaanderen uit zijn neergaande spiraal klimt, dan zult ge u hierop moerten focussen, erger nog, degenen die hierin belemmerd worden door een gebrekkige taalkennis, niet langer hinderen. En in dit alles is engels een perfekt kompromis. Het leert tamelijk gemakkelijk aan, en zowat gans de wereld, zeker de wetenschappelijke wereld, spreekt het. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Talen zijn een noodzakelijk kwaad voor ingenieurs en wetenschappers. Ik heb er ook vaak genoeg op gevloekt, maar ik was toch maar wat blij dat ik dat congres kon volgen met de beperkte kennis die ik had van het middelbaar.... Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Engels heeft zich idd echt doorgezet in het "computertijdperk".
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Toch doorbijten op iets wat nuttig is en voor u moeilijk is...chapeau ! Ze gaan het nodig hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar gaat het niet, of minder over. Wel over het tijdsverlies dat velen, zonder noemenswaardige talenknobbel moeten ondergaan, door frans onderwezen te krijgen, terwijl zij op andere gebieden wel beter zouden gescoord hebben. In elk geval, economisch gezien, heeft frans voor het grote publiek geen grote waarde, in tegenstelling met engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het heeft lang geduurd maar kom,het zit er aan te komen.
Ondertussen stel ik in mijn werksituatie vast dat het met de geschreven kennis van het Engels in Duitsland en Frankrijk heel goed meevalt.Vooral het "industrieel" email-verkeer wordt bijna volledig in de Engelse taal gedaan.Doordat zelfs betrekkelijk kleine bedrijven meer en meer in een internationale groep zitten,en er dus mails in 2 of 3 landen terzelfdertijd bekeken worden is dat eigenlijk iets dat vanzelf "binnensluipt" in de correspondentie.Dat komt me heel goed uit gezien ik het Frans en Duits vrij goed versta,maar in het schrijven kompleet ten onder ga...(wat je niet nodig hebt onderhoudt je niet,en ja,je VERGEET dingen...) nog een kleine opmerking : In menig bedrijf beschouwt men een zorgvuldig opgestelde- en taalkundig foutloze- mail als iets waar veel te lang aan gewerkt is... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 26 september 2010 om 15:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de industrie wegen deze landen nog steeds zwaar door en het is mijn ervaring als ingenieur dat dat vaak nog gewoon de voertaal is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een aantal geachte forumdeelnemers lijken te denken dat het voorstel van Smets leidt tot een verbod op het Frans.
De essentie is echter dat het Engels een verplichte vreemde taal wordt in Vlaanderen en het Frans deze verplichting niet meer kent. Iedereen in Vlaanderen die vermoedt dat het nuttig is kan zich blijven uitleven met het Frans. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar het hem over gaat, is op welke manier we uit de neerwaartse spiraal moeten geraken. En een middel hiertoe is, om ons te focussen op deze dingen die economische waarde hebben. Maw niet teveel tijd verliezen met frans, doch met een minimum aan moeite, engels aanleren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Gouverneur
|
![]() Reactie van iemand op de site van HLN:
Citaat:
Smets voorstel lijkt me dus niet onredelijk. Dat wil niet zeggen dat de Franse les daarom moet verdwijnen natuurlijk. Ik probeer het bij te schaven omdat ik wel eens Baudelaire of Comte de Maistre zijn Considérations in het origineel zou willen lezen, maar voor de gemiddelde scholier zal zijn kennis van het Engels toch wel primeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of standup comedy.
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar evenzeer is waar, dat niet iedereen met een technische knobbel, ook nog een talenknobbel heeft, en voor hem is Engels de perfekte oplossing. En in die optiek bliijf ik toch bij mijn mening, dat in het onderwijs teveel belang wordt gehecht aan Frans, en te weinig aan Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Tegen, iedereen kan engels. Alle tv shows, muziek zijn in het engels. Frans is toch belangrijk voor ons land. De 3de taal Duits zou interessanter zijn dan Engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op je werk ga je ook genoeg situaties tegenkomen die je niet liggen of waar je geen zin in hebt. Ik zeg maar wat, veel technici zijn communicatief en/of sociaal niet zo vaardig. Moeten zij dan ook maar niet met de klanten communiceren ? Ik dacht van niet. Soms moet je dingen in het leven doen die je niet liggen of die je niet graag doet. Al decennia leren studenten frans en zien ze er mee af. Vlaanderen heeft een prima reputatie op het gebied van talenkennis. Laten we dat zo houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 26 september 2010 om 15:41. |
||
![]() |
![]() |