![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ter gelegenheid van de ouderavonden kunnen - en moeten - de exemplaren van de schriftelijke examens in principe door de leerlingen en/of hun ouders op 'foutieve verbetering' nagekeken worden. Ik heb nog maar héél zelden de moeite moeten doen de individuele exemplaren uit de stapeltjes te halen, omdat ik van bij het begin de reputatie had streng maar rechtvaardig te zijn. Ik heb nog wel zoiets als 'beroepseer', wees maar gerust. Mijn collega's en leerlingen zijn het er in elk geval roerend over eens: de examens van Meneer XXXXXXX zijn van moeilijk, maar wie voldoende gestudeerd heeft, slaagt. Zij het soms met de hakken over de sloot. En wie van Meneer XXXXXXX herexamens aangesmeerd krijgt, heeft ze dubbel en dik verdiend. U mag ook weten dat ikzélf NIETS heb 'verklaard' over die betoging: de leerlingen die de vraag stelden, kregen het antwoord van hun klasgenoten die min of meer op de hoogte waren, en toen bleek dat dezen wel een klok hadden horen luiden, maar niet wisten waar de klepel hing, heb ik aan allen gezegd: "zoekt en gij zult vinden." Ik ben inderdaad een linkse jongen (een linkiewinkie pamperflikker, zelfs, althans volgens sommigen die we hier niet vaak meer op 't forum zien posten), maar zoals ik reeds heb gemeld: daar zijn mijn leerlingen niet van op de hoogte. Ze weten ondertussen wél dat ik 'un flamand' ben, en dat ik het niet op racisme heb begrepen, zelfs niet als het tegen de 'flamoutch' is gericht. Ik hoop dat u dat geen catastrofe vindt. Voor de rest ben ik voor mijn leerlingen eigenlijk één groot vraagteken, letterlijk zelfs; ik vertel hen namelijk dat - volgens mij - de 'essentie' van de Europese cultuur, d.i. de cultuur waarmee zij zullen moeten leren leven, erin bestaat het uitroepteken ("Ik heb de Waarheid in pacht, en alle anderen hebben er niks van begrepen, of erger!") telkens opnieuw te vervangen door het vraagteken: "Wat gebeurt hier? WIE zegt WAT WANNEER tegen WIE, en WAAROM, OP WELKE WIJZE, met WELKE BEDOELING en met WELK(E) EFFECT(EN)/RESULTA(A)T(EN)? Hebt u daar een bewijs voor? Klopt dat wel? Is dat oordeel gebaseerd op wetenschappelijke gegevens, op folklore, op vage vermoedens, op traditie, ...?" enz. enz. enz. En ik voeg daar steeds weer aan toe: "maar misschien vergis ik mij. Indien dat zo zou zijn, dan doen jullie mij er een groot plezier en genoegen mee mij dat zo snel mogelijk te laten weten." Uw voorstel om ook "Erika" tijdens de lessen Duits te laten horen, zal ik ter harte nemen, al had ik persoonlijk liever voor het Horst Wessel-lied gekozen. Of zou dat laatste bij wet verboden zijn? Ik zal het eens moeten uitvlooien. "De Fiere Vlaamse Leeuw" staat in elk geval nog niet op een zwarte lijst, en dat hebben mijn leerlingen dan ook al voorgeschoteld gekregen. "Dat zal wel geen kwaad kunnen," dacht ik destijds. Vergis ik mij?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 2 oktober 2010 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zwakte van links en het verraad van hun leiders is in Europa dus geen recent fenomeen, maar is al 35 jaar aan de gang. Maar, zoals Herakleitos reeds meer dan 25 eeuwen geleden wist, "panta rhei te kai ouden menei" - alles vloeit en niets blijft bestaan. Ook de Bouddha (vrede zij met hem) legde hier sterk de nadruk op. M.a.w. deze situatie is niet onvermijdelijk en we zien n.a.v. de crisis wel degelijk een heropflakkering van bewustzijn en verzet bij de bevolking. Iedereen heeft gezien dat het neoliberale sprookje in volle vlucht is ontploft en de reëele machtsrelaties worden steeds duidelijker: de grote fortuinen achter de banken werden met miljarden belastinggeld gered, maar als men de Grieken enkele miljoentjes moet toestoppen dan is het plots niet meer mogelijk. Dan moet de gewone man het betalen met 25% loonverlies. De sociaal-democratische Europese partijen, een jaar geleden nog morsdood, zijn verplicht terug te grijpen tot linkse retoriek en stijgen gevoelig in de peilingen. Zelfs Labour staat zo kort na de verkiezingen al opnieuw oog in oog met de Conservatieven, terwijl de Lib-Dems boeten voor hun alliantie met de Conservatieven. Hier zal dus strijd gevoerd worden, en de uitkomst van deze strijd is open.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar is dat juist niet wat de verscheuring bij links altijd veroorzaakt? Iedereen wil dat zijn. Ik heb nog nooit een lid van de PVDA, LSP, of ander ver links, horen pleiten voor een maatschappij waar zij de arbeider zijn. Ieder ziet zich altijd als voorzitter, of hoge plaats in de partij. Altijd als leiding gevend, nooit als arbeider. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waar is de gigantische verkiezingsoverwinning van SPA en PVDA? Waarom zijn de mensen van CAP niet betrokken bij de regeringsonderhandelingen? Of weer hetzelfde verhaal, wacht tot de volgende verkiezingen? In die maatschappij dewelke je nu beschrijft, maar 60.000 deelnemers, tjonge, de bevolking hangt aan jullie lippen en heeft jullie echt nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarover is er nu in heel Europa (en heel de wereld) strijd. D�*�*rover gaan de betogingen en de stakingen. Zonder betogingen of stakingen is het heel eenvoudig: de lonen zullen dalen "om onze concurrentiekracht te vrijwaren", de sociale zekerheid zal worden teruggeschroefd, enz... De vraag is dus: wil jij minder loon ontvangen, minder sociale bescherming, een hogere prijs betalen voor het onderwijs van jouw kinderen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
lk". de belofte Copy and paste van de website : Het basisidee van de Pomp van het Volk is heel eenvoudig: Deze tankstations delen hun winst met de mensen die er tanken en met bancontact betalen. Iedereen ontvangt op het einde van het boekjaar een deel van de winst, in verhouding met de hoeveelheid die hij of zij dat jaar tankte. Een voorbeeldje? Mijnheer S. Gooris tankt in 1 jaar 2.500 liter diesel. Hij tankt aan een heel voordelige pompprijs die op de goedkoopste concurrenten in de regio wordt afgestemd. Op het einde van het jaar wordt bekendgemaakt dat Pomp van het Volk 10.000.000 liter heeft verkocht en 200.000 euro besteedbare winst heeft gemaakt. Mijnheer Gooris kan de hele balans inkijken. Hij heeft dus 1/4000 van de totale omzet gerealiseerd en kan aanspraak maken op 1/4000 van de winst: 50 euro. Daarvoor dient mijnheer Gooris zich enkel in te schrijven (bij "aanmelden") en met bancontact te betalen. einde paste. de realiteit momenteel krijgen de leden al een mail dat de winstdeelname minimaal zal zijn ( 1 �* 3 euro). Uitleg : van de gelden dewelke we binnen krijgen, openen we nieuwe pompen, we starten nu in wallonie. Samengevat, er zal nooit winst zijn, men zal altijd nieuwe stations blijven openen. Einde van het verhaal, weeral een groep mensen, de gewone klanten, niet de leidinggevende of kaderpersoneel, die weeral eens een degoe krijgen van het linkse systeem van werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Stom voorbeeld: aan de 'Pomp van het Volk' is niets links, het is een kapitalistische ondernemer die een marketingconcept heeft gevonden. Het is geen democratisce coöperatieve of zo, hé. De klanten bezitten de pompen niet.
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Pom van het volk beschouwt zichzelf als links, met als grote voorbeeld "geneeskunde voor het volk". Een doctor van "geneeskunde voor het volk " kun je dan ook beschouwen als een kapitalistische ondernemer. De zieken bezitten de artsen praktijken ook niet, ze hoeven enkel minder te betalen, en krijgen meer tijd, 3 bezoekers per uur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als men wil concluderen 'het einde van links in Europa' dan moeten de betogingen op andere plaatsen in Europa ook meegeteld worden. Ik las Madrid 500000 betogers en Barcelona 400000 bijvoorbeeld. Lijkt me toch een groot aantal. Voor wat het waard is natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Heel de idee van een 'winstuitkering' aan de klanten is niets anders dan een vorm van korting en klantenbinding. Er is niets links aan (en dat is geen kritiek of belediging maar een vaststelling). Je vergelijking met Geneeskunde voor het Volk gaat helemaal niet op. Dat is een initiatief van een collectief (de PVDA) en wordt collectief beheerd in functie van een politieke doelstelling en als uitdrukking van een politiek engagement. helemaal anders dan de PvhV dus. U mag me trouwens eens wijzen waaruit blijkt dat Pomp van het Volk zichzelf als links beschouwt.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 2 oktober 2010 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bovendien vonden zulke discussies met name plaats tijdens de taallessen, uiteraard in de vreemde taal in kwestie. Of moet het taalonderwijs zich terug beperken tot: "je n'aime pas du spaghetti". Of: "Nee, meneer de baas, voor mij geen loonsverhoging alsjeblieft, ik zou niet willen dat u zou moeten beknibbelen op uw golfuitgaven"? EDIT en OT: je mag mij anders altijd eens zeggen waarvoor er de laatste jaren in Brussel nog 60000 mensen op straat kwamen? En dan zwijg ik nog over Spanje en de andere Europese steden. Laatst gewijzigd door Steve_M : 2 oktober 2010 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Lees eventjes hoe Brazilië uit de vicieuze cirkel van een toenemende welvaartskloof is geraakt & welke ideologische richting er toonaangevend is bij de huidige presidentsverkiezingen. Het is niet omdat er in een paar kleine landjes in Europa nu een rechtse meerderheid is, de ganse rest van de wereld plotseling terug verlangt naar feodale tijden !
![]() |
#75 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Eindelijk, ik was er op aan het wachten, de persoonlijke aanval is er ^-^. Ik had het eigenlijk niet van jouw verwacht, maar toch bedankt om mijn vooroordelen te bevestigen Waarom moeten mensen op straat komen als ze tevreden zijn met hun eigen leven? En lees vorige reacties, er is een posting van een persoon ter plekke wat klaagde over het kleine aantal belgen dewelke aanwezig was. Laatst gewijzigd door flatliner : 2 oktober 2010 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of er nu 60.000 dan wel 80.000 mensen in Brussel waren, zegt niet alles. Maar de 'officiële' cijfers van de politiediensten voor waar aannemen, is idioot. Ik heb zoals anderen hier de betoging meegemaakt van Brussel Zuid (waar ik halverwege de betoging ben ingepikt) tot het Jubelpark en terug. Die betoging ging in beide richtingen. Het lijkt mij onmogelijk om te tellen hoeveel mensen er juist waren, laat staan schatten. Maar dat is ook louter een kwantitatieve analyse die louter betrekking heeft op wat in Brussel aan de hand was en voorbij gaat aan de betogingen, acties en stakingen elders in Europa (bijna een miljoen betogers alleen al in Spanje). Het is een analyse die ook voorbij gaat aan wie er in Brussel was en wat dat feit betekent. Volgens mij was het een historisch moment. Ik verklaar me nader, er zijn voor die stelling drie argumenten: - Ik zag in Brussel vakbondsdelegaties uit België, Nederland, Frankrijk (massale delegatie van CGT), het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Tsjechië, Slovenië, Polen (een grote delegatie van Solidarnosc), Ierland, Baskenland, Spanje, Italië, Griekenland, Luxemburg en ik vergeet er wellicht nog. Dit is niet minder dan historisch. Want nooit voordien kwamen tegelijkertijd zoveel mensen uit zoveel landen in Europa tegelijkertijd in opstand tegen het gevoerde beleid. Dit is letterlijk nooit gezien, temeer daar die strijd vandaag gecoördineerd wordt zoals nooit tevoren. Bovendien waren die vakbondsdelegaties vertegenwoordigers van hun achterban. Ze vertegenwoordigden nog veel meer mensen die er om tal van redenen niet konden bijzijn (de afstand en de kostprijs om te beginnen). Het ging in grote mate om militanten, om delegues die hun leden vertegenwoordigen. Wat je in Brussel zag mag je dus vermenigvuldigen als je wil weten hoeveel mensen de eisen delen. - De eisen die naar voor werden geschoven (en ook dat maakt het historisch) waren geen kleine bekommernissen, geen kleine vragen, geen loonsopslag van een halve euro per uur of een week extra vakantie of een premie hier of daar. Men eiste niets minder dan een radicaal andere politiek die de kapitalisten zou doen betalen voor de crisis en de werknemers ontzien. Men eiste hardop en massaal de opheffing van het bankgeheim, een extra belasting op kapitaal, de nationalisatie van banken, een tax op speculatie. Dat is de eis voor een ander economisch beleid, een andere politiek. Ook in die zin was de betoging historisch en bijzonder belangwekkend. - Tot slot was de betoging in Brussel slechts één actie die die dag doorgang vond en die allen samen deel uitmaakten van een offensief dat pas gestart is en zijn hoogtepunt nog niet gekend heeft. Er was een algemene staking in Spanje die bijzonder goed opgevolgd werd, er waren tal van stakingen in Frankrijk en Italië. In Griekenland lag het hele land zo goed als plat, In Letland waren rellen, in Duitsland tal van betogingen en er waren (voor zover ik weet) acties in Tsjechië, Slovakije, Luxemburg, Ierland en Polen. Men kan gerust stellen dat die 29ste september over heel Europa tussen de drie (volgens de politiediensten) en zeven miljoen mensen actie gevoerd hebben. Ook dat is ongezien in de geschiedenis en het is een voorafspiegeling van een evolutie die al een tijdje aan de gang is. Wie daarin een teken ziet van het einde van de linkse beweging vergist zich dus zeer sterk. Het tegendeel is waar: we zien een systematische uidijning van Griekse toestanden naar de rest van Europa. Dat zal de komende maanden en jaren niet verminderen maar de polarisatie zal zich versterken, de tegenstellingen zullen scherper worden. Men zal duidelijker kunnen zien wie zich als klootjesvolk aan de kant van de uitbuiters en onderdrukkers schaart en wie partij trekt voor de werkende bevolking en voor een links, emancipatorisch beleid dat zowel op politiek als economisch vlak een democratisering voorstaat waarbij de werkende mens inspraak en beslissingsbevoegdheid verwerft op economisch vlak, tegen de banken in, tegen de speculanten in en tegen de slippendragers ervan in de regeringen en de EU. Het weze gezegd.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Kijk hoe echt links "chaves" het aanpakt, nationaliseren, en na enkele jaren een puinhoop achter laten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Steve_M : 2 oktober 2010 om 14:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De economie is een wetenschap, het gaat over de manier waarop mensen omgaan met schaarse goederen. In die zin kun je met de economie natuurlijk niet samenwerken en kan er van samenwerking tussen mensen en economie geen sprake zijn. Jij doet alsof de economie een bewust organisch wezen is dat op gelijke voet staat met de mens en waarmee we dan maar best allemaal goed samenwerken, want anders eet de boze economie ons op of zo. Citaat:
2) Van 'puinhoop' is helemaal geen sprake. Venezuela is één van de weinige landen ter wereld die de milleniumdoelstellingen haalt, wat gezondheidszorg betreft, wat kindersterfte betreft, wat alfabetisering betreft, wat onderwijs betreft, wat armoedebestrijding betreft. Het gaat goed met de bevolking, in ieder geval veel beter dan voorheen. In uw visie zijn dat soort van maatstaven wellicht in tegenspraak met 'de economie' (dat dan als een soort monster opduikt). Men kan zich terecht de vraag stellen in welke mate en hoe lang de PSUV dat soort politiek kan volhouden, hoe zo'n politiek weegt op de ontwikkeling van de industrie, de investeringen en dus de technologische ontwikkeling in het land. Men kan allerlei kritische vragen stellen bij de afhankelijkheid wat olie betreft en het beleid van sommige genationaliseerde industrieën. Zo'n bedenkingen en kritische vragen zijn belangrijk en nodig. Maar da's iets heel anders dan spreken over 'puinzooi'. Weet u wel hoe Venezuela eraan toe was voor Chavez? Enig idee waarom hij zoveel stemmen haalt? Waarom hij nog altijd zo populair is?
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Europees Commissaris
|
![]() Het populisme werkt met hersenspoeling en indoctrinatie dmv media en het politieke programma waarmee ze "aanhangers" manipuleren.
|
![]() |
![]() |