![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me dan ook steeds vaker af waarom ik überhaupt met hen overeen zou moeten (willen) komen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() Jammer genoeg zijn we geen buren, maar delen we één huis met verschillende kamers. Als we buren zouden zijn, zouden de relaties verbeteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als iemand als absolute voorwaarde stelt dat taal x gebruikt moet worden, anders wil men niet communiceren, dan heb ik daar geen probleem mee. Het is duidelijk dat die persoon dan niet echt geïnteresseerd is met me te praten, maar dan ben ik ook zo vrij om evenmin interesse in een gesprek te hebben. Maar dat zint bepaalde Franstaligen dan weer niet... Taal is in dit land het probleem niet, het is louter een middel van vooral een bepaalde Brusselse kliek om duidelijk te maken: ik stel de voorwaarden, ik heb jou niet nodig (wel je kluiten), ik ben de baas. Het 'geldprobleem' is pas van tweede orde van belang, voornamelijk voor Wallonië, maar met hen kan volgens mij wel een werkbaar model uitgewerkt worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
(Vraag maar aan de pro-Wapperaars...) Maar het moet wel een beetje geloofwaardig zijn...
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
|
![]() Je vergelijking deugt niet. De afstand tussen de twee landen is te groot (er liggen duizenden kilometers oceaan tussen). Niet alleen liggen Nederland en Vlaanderen naast elkaar en gebruiken ze dezelfde standaardtaal en lopen hun dialecten vloeiend in elkaar over, maar ze zijn ook te klein (ook vergeleken met de VS en het VK) om zich blijvende staatkundige, economische, culturele, taalkundige enz. versnippering te kunnen veroorloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een Engelsman zei me verder ook: „We're the bridge between the US and Europe.“
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik kan je geen ongelijk geven, maar de VS en het VK zijn grote jongens. De versnippering van jullie taalgebied op allerlei fronten vind ik rampzalig voor zowel Nederland als Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 4 oktober 2010 om 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Volledig mee akkoord. De versnippering - het wig tussen onze populaties - is nog steeds te groot te noemen, ook ik ben van die mening.
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Elke parallel met het orangisme lijkt me ook vreemd aangezien de Duitse natievorming veel sterker is dan dit orangisme. Je kent imho veel te veel krediet toe aan dit orangisme door die twee te vergelijken. Hiermee zeg ik niet dat het orangisme geen positieve gevolgen zou kunnen hebben, maar een echt Nederlands natiegevoel is er niet, net zo min als een Europees gevoel. Of bega ik nu een fout door die twee te vergelijken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik dacht hier nochtans te lezen dat taal niet voor identiteit en natievorming zorgt?
Laatst gewijzigd door SDG : 6 oktober 2010 om 09:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
ALS België splitst en dat is lang niet zeker, dan heeft Brussel meer gemeen met Vlaanderen dan met Wallonië, buiten de taal. Althans de lingua franca. Azert, je kan niet zeggen dat taal geen enkele natievormende factor heeft en dan toch zeggen dat Wallobrux meer kans heeft dan Flamobrux. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Een heel VL moeten niets weten van samengaan met Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() BEtalen zorgt voor natievorming van la belgique
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Ik stel alleen vast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Parlementslid
|
![]() U stelt helemaal niks vast, u verkondigt uw mening.
Alleen al het feit dat er zich op dit forum Vlamingen bevinden die zich verbonden voelen omwille van hun taal, ontkracht uw stelling. Zonder de taal zouden Vlamingen geen gemeenschap vormen, en dat staat in contrast met de franstaligen in Belgie. Als zij omwille van hun taal een gemeenschappelijke identiteit zouden bezitten, welke is dat dan? Hoe zien zij zichzelf en hoe noemen zij zich? "Franse Gemeenschapper" of zo? Taal is niet wervend voor de Franstaligen Belgie, en wel vanwege het gebrek aan territoriale samenhang. Er zijn twee institutionele formaties die de franstaligen bindt, en dat zijn 1. de Franse gemeenschap en 2. Belgie. Aan het eerste kunnen zij geen identiteit ontlenen, want "Franse gemeenschapper", dat klinkt niet, en "Fransen" bestaan al. Zij kunnen zich slechts samenbrengen onder het label "Belg". Vanwege het Vlaamse verleden van Brussel én de territoriale consistentie, bestaan die semantische problemen niet voor Vlamingen. Voor ons is het simpel: wij spreken Nederlands en wonen in Belgie, dus we zijn Vlamingen. Taal is hier wél wervend, niet enkel vanuit het verleden, maar eveneens omdat het aansluit bij onze ene sub-nationale vertegenwoordiging, de Vlaamse overheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |