![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
CD&V N-VA Enkel sympathisanten van CD&V en N-VA, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'CD&V N-VA' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben eigenlijk toch eens benieuwd hoe vlaamsgezind de vlaamskartelisten wel zijn.
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() In zekere zin vind ik dat de verengelsing te ver gaat. Je ziet hier bvb. overal reclame in het Engels, zelfs bvb. de overheidsspot i.v.m. preventie voor tienermoeders. Als het in het Nederlands kan en enkel bestemd is voor Nederlandstaligen is het nogal absurd om het in het Engels te doen.
Ik ben het er echter niet mee eens dat we de verengelsing van het universitair onderwijs en de economie moeten terugdraaien. In het huidig systeem van globalisatie is het belangrijk dat er een goede communicatie bestaat, en op vlak van termengebruik loopt die soms moeilijk. We moeten daarin natuurlijk ook niet tot in het absurde gaan en alles verengelsen. Ik ontwerp en programmeer website, en dat is echt een tak die zeer verengelst is. Ik vind het ook maar logisch dat ik bvb. mijn code documenteer in het Engels en m'n functies in het Engels schrijf omdat het internet nu eenmaal internationaal is en Engels de dominante taal. Maar idealistisch gezien zag ik het natuurlijk graag anders. Het zou ideaal zijn als er een onpartijdige, neutrale taal was die internationaal gebruikt kan worden. Ik probeer nu ook wat Esperanto te leren omdat ik de idee van die taal zeer waardevol vind. Maar helaas zijn er maar weinig mensen die dit doen, dus in zekere zin is het een utopisch ideaal. |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De verengelsing moet tegengegaan worden, maar dat is grotendeels individuele zaak ("verander de wereld, begin bij jezelf"). Ik probeer als amateur-webmeester (
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja het is wel een nobel streven Fribre. Ik vind het voor internet echter een moeilijke zaak. Ik werk samen met een international team van web designers en dan doe je het nu eenmaal in het Engels. Dat bepaalde termen uit het Engels worden gehaald vind ik niet zo erg, het maakt het alleen maar makkelijker voor nieuwelingen die net zoals ik internationaal willen samenwerken.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het moet tegengegaan worden, maar dan door goed onderwijs, brede culturele vorming (dan kijk je gewoon minder naar sommige amerikaanse brol...) en goeie inlandse alternatieven (webstek, hoekschop, ...).
Niet door taalpurisme of iets dergelijks. Ook is het probleem een beetje overroepen, er zal altijd een invloed zijn van een dominerende taal. Vroeger was het frans, nu engels.
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |