![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat de grens moeilijk te definiëren is. Ik heb het gevoel (geen wetenschappelijke kennis, hiervoor zou het begrip gedefinieerd moeten worden) dat het zuiden van het land profiteert van het noorden van het land. Dit gevoel is gebasseerd op een aantal stellingen die naar voor gebracht worden en waarop men vanuit het zuiden steeds met ontwijkende antwoorden (nooit met klare taal) op reageert. Datzelfde geld trouwens voor de Franstalige politici. Hun uitspraken zijn in schril contrast met bvb BDW die zeer klare taal spreekt waarop zij steeds met mistige algemeenheden reageren. Hetgeen me doet vermoeden dat het gelijk toch wel meer langs deze kant van de taalgrens te vinden is. Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Ik ben blij met de tendens dat Vlamingen zich steeds minder als een natte dweil beginnen te gedragen en zich meer en meer beginnen te vereenzelvigen met het beest op hun vlag (al hoeft men daar wat mij betreft ook niet te ver in te gaan hoor ![]() Ik ben blij met politici die opkomen voor hun volk en het niet keer op keer verraden. De tendens dat er voor deze politici hier steeds meer waardering ontstaat is wat mij betreft een positieve evolutie. Laatst gewijzigd door satiper : 14 oktober 2010 om 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Term als "natte dweil" of "volk verraden" komt dubbelzinnig over. Waar heeft men mensen verraden? Naar kampen laten brengen? Men heeft de indruk dat deze slogans in dezelfde context moeten gezien worden als vette vis of borrelnootjes,.... niemand weet nog waarover het gaat Beeldspraak moet dan het ondoorzichtige bedekken. Het vijandbeeld moet onderhouden worden.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je het graag concreet ziet: Geldstroom loopt al van sinds het ontstaan van België in 1 richting: ‘van noord naar zuid’. Als geld bijna 200 jaar lang steeds in dezelfde richting stroomt zou er dan geen sprake kunnen zijn van profitariaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De oorzaak is meervoudig. Het is verkeerd enkel om de taal een deel van de bevolking te verketteren en ze allerlei slechte eigenschappen toe te schrijven. De media dragen een grote verantwoordelijkheid bij dergelijke indoctrinatie.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat ze andere klemtonen leggen (vooral hun politici) maar ook de bevolking voor een stuk. Het zijn tenslotte zij die hun politici verkiezen, niet wij. Zij mogen voor mijn part gerust voor andere klemtonen kiezen, maar ze zouden wel mogen opdraaien voor hun keuzes. Nu schuiven ze een groot deel van de factuur gewoon door naar ons, en dat klopt natuurlijk niet. Als ik met een Porsche wil rijden is dat mijn goed recht, maar als ik jou vraag om het grootste stuk van de rekening hiervoor te betalen zal je ook wel niet akkoord gaan vermoed ik. Vandaar de noodzaak tot financiële verantwoordelijkheid. Vandaar de noodzaak tot een hervorming van het systeem. In de verhouding oost west stelt dit probleem zich niet. De politici die die zaken regelen worden door zowel de mensen uit west als oost gekozen en vertegenwoordigen bijgevolg de hele groep. Federaal was het echter bijna steeds het zuiden die de wet aan het noorden dicteerde, met het gevolg dat de geldstromen steeds enkel richting waren. Vandaar mijn waardering voor politici aan onze kant die hiertegen eens eindelijk een welgemeende stop willen inroepen. Laatst gewijzigd door satiper : 16 oktober 2010 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Op mijn voorbeeld van Het Fonds voor de Beroepsziekten ga je niet in. Over het feit dat het Oosten en het Zuiden geen Havens hebben lijkt geen invloed te hebben. Ben je niet wat geïndoctrineerd? De anderen zijn de slechten. Het populisme van de jaren dertig van vorige eeuw.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zou helpen moest er ook wat wijn zijn waarin Dewever water zou kunnen kappen. Maar er is geen wijn, alleen azijn voor de Vlamngen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hetgeen u nu beweert, wordt tegengesproken door De Wever zelf. Hijzelf zegt dat in zijn komend voorstel , dat hij vandaag op tafel legt , elke partij dingen zal zien die hem zal aanstaan en minder zal aanstaan. Dus dat iedereen water in de wijn zal moeten doen (ook zijn eigen partij) .En dat is wat system ook suggereert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan kan hij zich ootmoedig op de borst kloppen en met een onschuldig misdienaarsgezicht komen verklaren: 'ge ziet nu wel dat ik het serieus geprobeerd heb met de Franstaligen , maar ze zijn hardleers en ze willen niet. Dus we moeten naar nieuwe verkiezingen'. En zo hoopt Stoere Bart dan een eclatante verkiezingsoverwinning te boeken met zijn partij en op die manier de splitsing van België af te dwingen. Dat zou óók een scenario en vooral een strategie kunnen zijn. Maar goed, we zullen vandaag zien wat we zullen zien. En dus geven we De Wever het voordeel van de twijfel. Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2010 om 09:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
dus die krokodillentranen die we zullen zien morgen, maken slechts dat ik hier met een NOG grotere bak popcorn naar jullie politiek ga zitten kijken. vermakelijk, dus. ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Persoonlijk vind ik het spijtig dat niet wordt ingegaan op praktische voorstellen. Het voorstel van de broer van Bart De Wever om Engels als brugtaal te gebruiken zou nochtans interessant zijn. Het zou een aantal voordelen hebben en weinig nadelen. Wat Noord, Centrum, Zuid en Oost nog verder samen wil doen zou ook eens op papier mogen gezet worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Hamburger is overigens ook in zn huidige vorm een Europees bedenksel, en nog verder terug leidt het spoor naar naar de horden van Dzjengis Khan. Cookies komen uit de Lage Landen (ook wel bekend als 'koekjes') Donuts komen ook uit de Lage Landen in de vorm van oliebollen. dus, wat bedoel je precies? Of is het broodje kroket soms een Amerikaanse uitvinding?
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trafiek op zich is geen probleem. Er is trafiek van man naar vrouw of omgekeerd. Er is trafiek van ouder naar kind of omgekeerd. Er is trafiek tussen mensen die mekaar iets gunnen. Als echter mensen het gevoel krijgen dat deze trafiek een vorm van profitariaat wordt van de één tov de ander stopt deze trafiek, tenminste als men daar enige zeggenschap over heeft. Daar knelt het schoentje. Meer en meer vlamingen beginnen te beseffen dat er van hun geprofiteerd wordt. Vlamingen willen best solidair zijn, maar wel steeds minder tov een partner die hun stank voor dank geeft. Mijn inziens een goede evolutie. Een volk dat zichzelf respecteerd is begaan met het lot van anderen en wil meehelpen om ook anderen te helpen om voor zichzelf een betere maatschappij op te bouwen. Anderzijds is zo'n volk zelfbewust genoeg om niet van zich te laten profiteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |