Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 oktober 2010, 14:48   #1
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard Open brief voor VL-nationale frontvorming.

Toegegeven,

Ik heb er mijn reservaties bij, ik vertrouw de nva op diverse vlakken voor geen haar. Althans niet diegenen die achter de schermen mee de touwtjes in handen houden. Willen zij nog wel een onafhankelijke Vlaamse staat, staat in Europa, niet van Europa. Willen zij nog wel onze cultuur, zonder die onder de voet te laten lopen?

Twijfels, twijfels en nog eens twijfels...

Waar echter geen twijfel over kan zijn is de huidige patstelling. Groen! en sp.a staken al bij herhaling een mes in de rug van de behartigers van de Vlaamse zaak. We kunnen botweg zelfs stellen dat de Vlaamse zaak met de huidige partners blijft vastzitten aan de federale Belgische zaak.

En waarom?

Als alle nationalisten hun krachten zouden bundelen voor Vlaanderen en niet tegen elkaar. Met hun eigenheden, met hun karakters, met hun afzonderlijke punten, komma's en programma's... zijn wie ze zijn, maar samen zijn voor Vlaanderen.

Waren het niet de woorden van Eric Defoort, notior nva'er op 23 november 2007 op de 'volk, word staat!' evaluatie-dag:

'Als het om de natie gaat zijn we één'!?

Als het omdat ene politieke programma-punt gaat moeten we de andere punten durven overstijgen.

Het zijn misschien parels voor de zwijnen zoals iemand schamper opmerkt, maar dat wil niet zeggen dat het nutteloze parels zijn:

http://vlaamserepubliek.wordpress.co...r/#comment-320

Laatst gewijzigd door dominatrix : 16 oktober 2010 om 15:00.
dominatrix is offline  
Oud 16 oktober 2010, 15:20   #2
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de oproep gelezen.

Het zou NVA echter duidelijk rap mee achter het cordon plaatsen, en alle excuses geven aan de andere partijen om NVA te negeren. Als Bart wil de doodsteek geven aan de Vlaamse zaak, dan moet hij inderdaad openlijk samenhokken met het VB.

De strategie van beide partijen is duidelijk verschillend. Bart wil langzaamaan België afbouwen, het VB wil gewoon de bom gooien en afscheuren. De meeste Vlamingen zijn daar echter NIET voor gewonnen. Ze willen dat Vlaanderen wordt gerust gelaten door de franskiljons, en dat we ons eigen ding kunnen doen zonder inmenging. Dat is ook nodig, want ik denk hierbij bvb aan de sabotage van de ijzeren Rijn, gewoon om Vlaanderen dwars te zitten. En dat is maar een van de talloze voorbeelden, maar dat moet ik jou niet zeggen zeker?

Ik begrijp de goesting om er samen iets van te maken, maar in de praktijk... onmogelijk. Ik wens het VB het beste toe. Net zveel kiezers als de NVA. Als DAT zou gebeuren, tja, dan valt er misschien wel een en ander te doen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 16 oktober 2010, 15:27   #3
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik heb de oproep gelezen.

Het zou NVA echter duidelijk rap mee achter het cordon plaatsen, en alle excuses geven aan de andere partijen om NVA te negeren. Als Bart wil de doodsteek geven aan de Vlaamse zaak, dan moet hij inderdaad openlijk samenhokken met het VB.

De strategie van beide partijen is duidelijk verschillend. Bart wil langzaamaan België afbouwen, het VB wil gewoon de bom gooien en afscheuren. De meeste Vlamingen zijn daar echter NIET voor gewonnen. Ze willen dat Vlaanderen wordt gerust gelaten door de franskiljons, en dat we ons eigen ding kunnen doen zonder inmenging. Dat is ook nodig, want ik denk hierbij bvb aan de sabotage van de ijzeren Rijn, gewoon om Vlaanderen dwars te zitten. En dat is maar een van de talloze voorbeelden, maar dat moet ik jou niet zeggen zeker?

Ik begrijp de goesting om er samen iets van te maken, maar in de praktijk... onmogelijk. Ik wens het VB het beste toe. Net zveel kiezers als de NVA. Als DAT zou gebeuren, tja, dan valt er misschien wel een en ander te doen.
Tja, ik hoop met U dat het geloof in het participationisme met de traditionelen er iets terecht van zal brengen maar het cordon als ondemocratisch bestempelen en zelfs nog geen stemovereenkomst willen in overweging nemen...

Zo lang ge U lot blijft verbinden aan de Franstaligen... tja... ik denk dat ge eerder ten onder gaat zelf dan dat zij een kink geven.
Oud 16 oktober 2010, 15:42   #4
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Tja, ik hoop met U dat het geloof in het participationisme met de traditionelen er iets terecht van zal brengen maar het cordon als ondemocratisch bestempelen en zelfs nog geen stemovereenkomst willen in overweging nemen...

Zo lang ge U lot blijft verbinden aan de Franstaligen... tja... ik denk dat ge eerder ten onder gaat zelf dan dat zij een kink geven.
Maandag zijn we weer IETS wijzer. Ik popel om het voorstel van Bart onder ogen te krijgen. En dan hoop ik op een afwijzing door de franskiljotten. Zelfs op een afkeuring van de SPa, zodat we die voorgoed kunnen begraven
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 16 oktober 2010, 16:07   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik besluit met twee vaststellingen:

1. Het VB probeert, zoals elke partij trouwens, mee te eten van het N-VA-succes.

2. Het VB probeert te doen alsof ze een genereuze hand uitsteekt, maar vraagt in feite aan de N-VA mee te hollen in de luide retoriek van een partij die niet van plan is iets aan haar "eigenheid" te doen. Of anders verwoord: er wordt verwacht dat de N-VA zich op een aantal vlakken aanpast aan het VB. Je kan dat ook omdraaien: waarom zou het VB eens niet haar houding, retoriek... aan de N-VA aanpassen?

Het is overduidelijk dat het VB "Vlaams frontvorming" gebruikt als teaser. In werkelijkheid zoekt de partij een aanhangwagen richting 2012. In de hoop bij de N-VA mensen te vinden die een kartel tussen beide partijen gaan bepleiten. Daar trapt een N-VA niet in.

Goede poging, echter al te doorzichtig.

Aan Dominatrix: je eerste zin spreekt boekdelen en blaast in feite het "gewenste" Vlaams front al op. En ik denk dat voor menig N-VA'er het door jouw geformuleerde wantrouwen in de omgekeerde richting evenzeer geldt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 16 oktober 2010 om 16:08.
Txiki is offline  
Oud 16 oktober 2010, 16:26   #6
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik besluit met twee vaststellingen:

1. Het VB probeert, zoals elke partij trouwens, mee te eten van het N-VA-succes.

2. Het VB probeert te doen alsof ze een genereuze hand uitsteekt, maar vraagt in feite aan de N-VA mee te hollen in de luide retoriek van een partij die niet van plan is iets aan haar "eigenheid" te doen. Of anders verwoord: er wordt verwacht dat de N-VA zich op een aantal vlakken aanpast aan het VB. Je kan dat ook omdraaien: waarom zou het VB eens niet haar houding, retoriek... aan de N-VA aanpassen?

Het is overduidelijk dat het VB "Vlaams frontvorming" gebruikt als teaser. In werkelijkheid zoekt de partij een aanhangwagen richting 2012. In de hoop bij de N-VA mensen te vinden die een kartel tussen beide partijen gaan bepleiten. Daar trapt een N-VA niet in.

Goede poging, echter al te doorzichtig.

Aan Dominatrix: je eerste zin spreekt boekdelen en blaast in feite het "gewenste" Vlaams front al op. En ik denk dat voor menig N-VA'er het door jouw geformuleerde wantrouwen in de omgekeerde richting evenzeer geldt.
Het VB kan NIET meeëten van het NVA succes. Het blijven twee verschillende partijen, die sommige doelstellingen gemeen hebben, maar een andere reisweg hebben bepaald. Het staat vrij aan het VB om de NVA uit te nodigen dezelfde reisweg als hen te nemen, maar ik denk niet dat dat er in de kortste keren gaat inzitten.
Voorts vind ik het prima dat er een sterk VB blijft bestaan, al is het maar om de NVA ook rechts van zich te laten omkijken. Zo heb ik alle befip voor de week uitstel die de NVA gaf vooraleer te stemmen over BHV. Maar evenzeer vond ik het prima dat het VB hen herinnerde aan hun beloftes, en die kwamen hard aan. Het antwoord van Jan Jambon was dan ook een lachertje dat niks met de zaak te maken had, en zijn antwoord was nog fout ook. Als zweeppartij, heeft ze zonder regeringsdeelname, toch al wel wat standpunten kunnen in hun richting ombuigen...

Laatst gewijzigd door EddyBal : 16 oktober 2010 om 16:26.
EddyBal is offline  
Oud 16 oktober 2010, 16:28   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Geloof je dat nu werkelijk?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 16 oktober 2010 om 16:31.
Txiki is offline  
Oud 16 oktober 2010, 16:31   #8
EddyBal

Standaard

Citaat:
Geloof je dat nu werkelijk?
Tegen mij?
JA!
EddyBal is offline  
Oud 16 oktober 2010, 16:32   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegen mij?
JA!
Tja, percepties... niets aan te doen.
Txiki is offline  
Oud 16 oktober 2010, 16:44   #10
EddyBal

Standaard

Citaat:
Tja, percepties... niets aan te doen.
Mag ik je even wakker schudden? Burgemeester Janssens zei zelf dat hij een voor eenhun standpunten zou overnemen en oplossen, om ze zo in de verdoemhoek te duwen. Dank zij het VB hebben we in het atheneum een hoofddoekverbod, én: op de gemeentelijke diensten voor het personeel. Of dacht je dat Janssens daar op zichzelf zou op komen?
EddyBal is offline  
Oud 16 oktober 2010, 16:45   #11
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Heel mooie brief, heb ze ondertussen op fb gedeeld
plakker is offline  
Oud 16 oktober 2010, 16:59   #12
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Toegegeven,

Ik heb er mijn reservaties bij, ik vertrouw de nva op diverse vlakken voor geen haar. Althans niet diegenen die achter de schermen mee de touwtjes in handen houden. Willen zij nog wel een onafhankelijke Vlaamse staat, staat in Europa, niet van Europa. Willen zij nog wel onze cultuur, zonder die onder de voet te laten lopen?

Twijfels, twijfels en nog eens twijfels...

Waar echter geen twijfel over kan zijn is de huidige patstelling. Groen! en sp.a staken al bij herhaling een mes in de rug van de behartigers van de Vlaamse zaak. We kunnen botweg zelfs stellen dat de Vlaamse zaak met de huidige partners blijft vastzitten aan de federale Belgische zaak.

En waarom?

Als alle nationalisten hun krachten zouden bundelen voor Vlaanderen en niet tegen elkaar. Met hun eigenheden, met hun karakters, met hun afzonderlijke punten, komma's en programma's... zijn wie ze zijn, maar samen zijn voor Vlaanderen.

Waren het niet de woorden van Eric Defoort, notior nva'er op 23 november 2007 op de 'volk, word staat!' evaluatie-dag:

'Als het om de natie gaat zijn we één'!?

Als het omdat ene politieke programma-punt gaat moeten we de andere punten durven overstijgen.

Het zijn misschien parels voor de zwijnen zoals iemand schamper opmerkt, maar dat wil niet zeggen dat het nutteloze parels zijn:

http://vlaamserepubliek.wordpress.co...r/#comment-320
Wat heeft VB gemeenschappelijk met NVA volgens U?
Of om het anders te stellen: waarom denkt U dat er meer gemeenschappelijke punten zijn tussen VB-NVA enerzijds en VB-SPA anderzijds?
Francis Vere is offline  
Oud 16 oktober 2010, 17:30   #13
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Wat heeft VB gemeenschappelijk met NVA volgens U?
Of om het anders te stellen: waarom denkt U dat er meer gemeenschappelijke punten zijn tussen VB-NVA enerzijds en VB-SPA anderzijds?
Wat dacht je van: streven naar een ONafhankelijk Vlaanderen?
EddyBal is offline  
Oud 16 oktober 2010, 17:41   #14
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Hmm, waarom schreeuwen die VB'ers dan al maanden dat wie een ONafhankelijk Vlaanderen wil, moet stemmen op VB omdat NVA CONfederalisten zijn geworden?

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.858078

Citaat:
"Als voor de N-VA de zaak zelfs niet aan de orde is als de grootste Franstalige ze opwerpt, wanneer dan wel? Of heeft de N-VA de Vlaamse onafhankelijkheid definitief uit haar woordenboek geschrapt?", schrijft voorzitter Bruno Valkeniers in een mededeling.
Dus nadat VB (Annemans) dinsdag in het Parlement NVA te kakken zet, gaat VB (Valkeniers)op zaterdag NVA opvrijen.
Zijn er nu ook 2 VB's?

Laatst gewijzigd door Francis Vere : 16 oktober 2010 om 17:41.
Francis Vere is offline  
Oud 16 oktober 2010, 17:44   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik je even wakker schudden? Burgemeester Janssens zei zelf dat hij een voor eenhun standpunten zou overnemen en oplossen, om ze zo in de verdoemhoek te duwen. Dank zij het VB hebben we in het atheneum een hoofddoekverbod, én: op de gemeentelijke diensten voor het personeel. Of dacht je dat Janssens daar op zichzelf zou op komen?
1. Graag een verwijzing naar die uitspraak van Janssens;
2. Het debat daarrond laaide op dat moment niet enkel in Vlaanderen op. Als jij nu echt denkt dat het VB daarin een belangrijke rol gespeeld heeft, tja nogmaals: percepties.
3. Het VB heeft met de beslissing van het atheneum niets te zien: het is dankzij de directie van het atheneum dat daar nu een hoofddoekenverbod is.

Nu goed. Waarover het gaat, is natuurlijk de perceptie dat het VB invloed uitoefent en meent in de positie te verkeren om een andere partij te vertellen wat die zou moeten doen. Wel: vergeet het. Het VB staat ter plaatse te trappelen. De hele retoriek als zou het VB onafhankelijkheid enzovoort "bespreekbaar" gemaakt hebben, is natuurlijk onzin. Het is een manier om zichzelf toch maar een rol van "betekenis" toe te dichten. Een rol die de partij niet bekleedt.

Maar nogmaals: perceptie.
Txiki is offline  
Oud 16 oktober 2010, 17:46   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eddy... een simpel voorbeeld:

Jij en ik willen allebei een pint bier. Jij gaat daarvoor naar het café, bestelt een pint en betaalt daarvoor. Ik roep dat ik een pint wil, maar ga niet naar het café om die te bestellen en te betalen. Toch roep ik jou op om samen naar het café te gaan om die pint te drinken. Wat ga jij zeggen?
Txiki is offline  
Oud 16 oktober 2010, 17:47   #17
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Hmm, waarom schreeuwen die VB'ers dan al maanden dat wie een ONafhankelijk Vlaanderen wil, moet stemmen op VB omdat NVA CONfederalisten zijn geworden?

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.858078

Dus nadat VB (Annemans) dinsdag in het Parlement NVA te kakken zet, gaat VB (Valkeniers)op zaterdag NVA opvrijen.
Zijn er nu ook 2 VB's?
Het VB heeft nu eenmaal een harder standpunt in deze dan de NVA. Dat er onderking tussen partijen gekibbeld wordt om de stem van de kiezer is toch een normale zaak? Of wou je wat het VB aan de rokken van de NVA gaat hangen?
En tha, dat ze te kakken zijn gezet met hun eigen woorden, is normaal he. Beloftes dienen om gehouden te worden... in deze is de NVA afgeweken van haar rechtlijnigheid. Maar een week uitstel wil ik wel vergeven. Maandag echter: aren of joeng!
EddyBal is offline  
Oud 16 oktober 2010, 17:49   #18
Randa
Burgemeester

Standaard

waarom kan hier in Vlaanderen niet wat de walen wel kunnen, een front vormen,
spijtig en zolang dat niet is, zullen we bij den bok gezet worden door de walen, ik wacht af wat er maandag uit de bus komt, maar vrees het ergste.
gaat Bart ons verkopen en dezelfde weg op als de volksunie, het zou spijtig zijn.
Randa is offline  
Oud 16 oktober 2010, 17:53   #19
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Het VB heeft nu eenmaal een harder standpunt in deze dan de NVA. Dat er onderking tussen partijen gekibbeld wordt om de stem van de kiezer is toch een normale zaak? Of wou je wat het VB aan de rokken van de NVA gaat hangen?
En tha, dat ze te kakken zijn gezet met hun eigen woorden, is normaal he. Beloftes dienen om gehouden te worden... in deze is de NVA afgeweken van haar rechtlijnigheid. Maar een week uitstel wil ik wel vergeven. Maandag echter: aren of joeng!
Maar ik heb geen problemen met het feit dat partijen mekaar te kakken zetten
Maar het is nogal hypocriet om op dinsdag te slaan en op zaterdag te zalven.
Francis Vere is offline  
Oud 16 oktober 2010, 17:53   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het VB heeft nu eenmaal een harder standpunt in deze dan de NVA. Dat er onderking tussen partijen gekibbeld wordt om de stem van de kiezer is toch een normale zaak? Of wou je wat het VB aan de rokken van de NVA gaat hangen?En tha, dat ze te kakken zijn gezet met hun eigen woorden, is normaal he. Beloftes dienen om gehouden te worden... in deze is de NVA afgeweken van haar rechtlijnigheid. Maar een week uitstel wil ik wel vergeven. Maandag echter: aren of joeng!
Maar je bent er wel voorstander van om de N-VA aan de rokken van het VB te hangen...

Laten we het even over een andere boeg gooien. Stel dat de N-VA ingaat op de oproep van het VB en dat ze samen voor onafhankelijkheid gaan ijveren.
Dan heb ik drie vragen?

1. Hoe denk je dat ze onafhankelijkheid kunnen bereiken?
2. Welk Vlaanderen wordt onafhankelijk?
3. Beschikt dit Vlaanderen vandaag over de nodige structuren om een staat te zijn? Ik bedoel daarmee ondermeer verkeersinfrastructuur en -beheer, een sociale zekerheidssysteem enzovoort.
Txiki is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be