Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2010, 16:35   #281
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Eva Brems is een vrouwmens dat haar plaats in de maatschappij (nog) niet kent.
Ze is dan nog voorzitter geweest van Amnesty Intl.-Vlaanderen, voor jou de totale gruwel waarschijnlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 16:38   #282
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ze is dan nog voorzitter geweest van Amnesty Intl.-Vlaanderen, voor jou de totale gruwel waarschijnlijk.
Als ik een Nestor-Burmaclub zou oprichten, dan was ik ook voorzitter. Niet moeilijk hoor.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 16:42   #283
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Als niet-katholiek zijnde kan ik in deze discussie iedereen toch het boek De avonden in Sint-Petersburg aanraden. De ondertitel is: Gesprekken over hoe de voorzienigheid de wereld bestuurt.
Oud 16 oktober 2010, 16:46   #284
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
De bijbel is geen wetboek. Zal ik u eens zeggen welke religie er wél een wetboek heeft? Is niet nodig zeker?
Zuiver seculier recht heeft niets met deze of gene godsdienst te maken, maar alles met de moderniteit.
Oud 16 oktober 2010, 16:48   #285
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zuiver seculier recht heeft niets met deze of gene godsdienst te maken, maar alles met de moderniteit.
Wat is er mis met moderniteit ??

Citaat:
Oud 16 oktober 2010, 16:51   #286
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel. Hedonisme, consumentisme, materialisme, milieuverontreiniging, nihilisme, chaos, ...

Laatst gewijzigd door Inno : 16 oktober 2010 om 16:52.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 16:55   #287
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat de mens het overzicht en het inzicht heeft verloren over/in de dingen waarmee hij allemaal bezig is (om maar één iets te zeggen).
Oud 16 oktober 2010, 17:00   #288
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de mens het overzicht en het inzicht heeft verloren over/in de dingen waarmee hij allemaal bezig is (om maar één iets te zeggen).
U bent het levende bewijs.
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 17:01   #289
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Veel. Hedonisme, consumentisme, materialisme, milieuverontreiniging, nihilisme, chaos, ...
Juist ja, zestig jaar geleden was het in uw ogen dus beter leven ???

Citaat:
Oud 16 oktober 2010, 17:01   #290
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach ja, als we nu pakweg de mensen nemen die leefden ten tijde van het bouwen van de kathedralen, die hadden nogal een overzicht hee.
Ze zagen niet eens het bouwwerk voltooid waaraan ze werkten.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 17:02   #291
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is nogal vaag. Geef eens een concreet voorbeeld.

Citaat:
Oud 16 oktober 2010, 17:03   #292
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
U bent het levende bewijs.
Mocht ge nu gezegd hebben dat ik het levende bewijs van uw vrijheid van meningsuiting ben, akkoord.
Oud 16 oktober 2010, 17:06   #293
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terug komt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd.

Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie". Er is dus geen God aan het werk die straft of beloont. Een goede daad heeft van nature gunstige gevolgen voor degene die de handeling verricht, en slechte daden hebben van nature slechte en onplezierige gevolgen.

In de religies die van reïncarnatie uitgaan (boeddhisme, hindoeïsme, jainisme) strekt het begrip karma zich uit over het huidige en alle vroegere en latere levens. Het resultaat van de daden die men nú doet, kan in d�*t leven óf in een volgend leven terugkomen. Hetgeen ons overkomt is het resultaat van een actie die we in het huidige of een vorig leven uitgevoerd hebben, en we zijn in staat om nieuwe daden te verrichten die het resultaat van oude daden beïnvloedt. Ieder individu is door zijn daden zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven, vreugde en pijn. Slechte daden (slecht karma) houden de cyclus van geboorte, ouderdom en dood in stand. Het doel van religie is bevrijding (nirvana) uit die gevaarlijke cyclus (samsara).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karma
Het CGKR zal dus zijn werk hebben als het de aartsbisschop gaat vervolgen voor zijn uitspraak. Wie zal de volgende zijn?
Oud 16 oktober 2010, 17:08   #294
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Volgens mij zijn veel van die zaken die u noemt, ook te wijten aan de verstedelijking en de overbevolking van de wereld, die beide overigens worden aangespoord door de grote wereldreligies. Een wereld waarin vanwege vervreemding en statisme een afvlakking van cultuur en individu plaatsvindt. De staat behandelt mensen steeds meer als producten, en probeert een steeds grotere invloed op ons leven uit te oefenen, opdat wij allemaal dezelfde brave burgertjes worden.

Dit is een roep om meer liberalisme, hoewel ik nu al weet dat heel veel mensen dit juist als een oorzaak van liberalisme zullen zien. Zij zijn m.i. verkeerd.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 17:12   #295
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
dat is nogal vaag. Geef eens een concreet voorbeeld.
Milieuproblemen in de context van een op groei (en rente) gebaseerde economie. Dat vind ik een van de allergrootste vraagstukken van deze tijd (eigenlijk hét allergrootste).

Voor alles wat je verliest door "modernisering" komen alleen economie en verdere roofbouw op de aarde in de plaats. Is dat vooruitgang?

Inno heeft ook al een aantal goede voorbeelden gegeven.
Oud 16 oktober 2010, 17:21   #296
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Milieuproblemen in de context van een op groei (en rente) gebaseerde economie. Dat vind ik een van de allergrootste vraagstukken van deze tijd (eigenlijk hét allergrootste).

Voor alles wat je verliest door "modernisering" komen alleen economie en verdere roofbouw op de aarde in de plaats. Is dat vooruitgang?

Inno heeft ook al een aantal goede voorbeelden gegeven.
Milieuproblemen zijn er om opgelost te worden. En vooruitgang kan je gewoon niet tegenhouden.

Citaat:
Oud 16 oktober 2010, 17:24   #297
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Volgens mij zijn veel van die zaken die u noemt, ook te wijten aan de verstedelijking en de overbevolking van de wereld, die beide overigens worden aangespoord door de grote wereldreligies. Een wereld waarin vanwege vervreemding en statisme een afvlakking van cultuur en individu plaatsvindt. De staat behandelt mensen steeds meer als producten, en probeert een steeds grotere invloed op ons leven uit te oefenen, opdat wij allemaal dezelfde brave burgertjes worden.

Dit is een roep om meer liberalisme, hoewel ik nu al weet dat heel veel mensen dit juist als een oorzaak van liberalisme zullen zien. Zij zijn m.i. verkeerd.
Wat je schrijft, is niet helemaal onjuist, maar je mist het overzicht en de samenhang der dingen. Kritiek op de staat is één ding, maar je vergeet dat we allemaal in kapitalistische staten leven (wat van zowel kapitalisme- als staatskritiek een complexe zaak maakt).

Anarchisten zijn in jouw optiek eigenlijk de enige consequente "liberalen". Het enige verschil tussen anarchisten en mij is dat ik (noem mij zoals je wilt) niet tegen hiërarchieën en machtsuitoefening op zich ben, maar wel tegen de hiërarchie van het geld (plutocratie) en het getal (democratie).
Oud 16 oktober 2010, 17:32   #298
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Milieuproblemen zijn er om opgelost te worden. En vooruitgang kan je gewoon niet tegenhouden.
Was het maar zo eenvoudig. Trouwens elke nieuwe techniek zal nieuwe problemen (blijven) scheppen, die op hun beurt weer zullen moeten worden opgelost.

Op zich gaat het niet eens om de techniek. Instrumenten zijn er altijd geweest om de mens te helpen. De vraag is hoe kun je garanderen dat de techniek de mens zal blijven dienen, in plaats van omgekeerd? Er zijn redenen genoeg om wantrouwig te blijven in een wereld met atoombommen, Echelon, NSA, HAARP enz.

Het probleem zit veel dieper. Het WWF zei het deze week toch nog? Een kwarteeuw geleden kwam de mensheid nog net met één aarde toe om in zijn behoeften te voorzien, maar op dit ogenblik zijn er 50 procent meer grondstoffen nodig dan de aarde kan bieden.

In zo'n situatie vind ik het niet slecht dat de hoogmoedige moderne mens in zijn multiculturele, kapitalistische Babel (ook) wel eens op zijn zonden wordt gewezen.
Oud 16 oktober 2010, 17:37   #299
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat je schrijft, is niet helemaal onjuist, maar je mist het overzicht en de samenhang der dingen. Kritiek op de staat is één ding, maar je vergeet dat we allemaal in kapitalistische staten leven (wat van zowel kapitalisme- als staatskritiek een complexe zaak maakt).

Anarchisten zijn in jouw optiek eigenlijk de enige consequente "liberalen". Het enige verschil tussen anarchisten en mij is dat ik (noem mij zoals je wilt) niet tegen hiërarchieën en machtsuitoefening op zich ben, maar wel tegen de hiërarchie van het geld (plutocratie) en het getal (democratie).
Daar kan ik me ook grotendeels in vinden. Daarentegen ben ik het ook eens met o.a. Schumpeter, die beweren dat een kapitalistische maatschappij enkel schadelijk is wanneer overheden zich ermee bemoeien (i.e. hun belangen vertegenwoordigen), omdat zonder die overheidsinmenging monopolies zichzelf niet in stand kunnen houden vanwege verdwijnende marges. Ik zie mezelf niet als een anarchist, maar eerder als een klassiek-liberaal. De enige taak van de overheid is een zekere mate van veiligheid en orde, maar zeker niet op de huidige manier; zo tapt de Nederlandse regering meer telefoons af dan de voormalige DDR.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 18:11   #300
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als niet-katholiek zijnde kan ik in deze discussie iedereen toch het boek De avonden in Sint-Petersburg aanraden. De ondertitel is: Gesprekken over hoe de voorzienigheid de wereld bestuurt.
2 (buiten dat niet-Katholieke, dan)
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be