Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2010, 09:05   #141
DriesO
Vreemdeling

Standaard graag nuance

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382
We spreken wel waar fietsers tegen de rijrichting van een éénrichtingstraat in rijden met verschillende naast elkaar,want dat was mijn stelling hé !!!!!
En dat mag niet.
Dag mag dus wel bij beperkt eenrichtingsverkeer (dus met onderbord voor fietsers), op voorwaarde dat er geen tegenliggers verhinderd worden te kruisen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Moderne personenauto´s maken enorme vooruitgang betreft *Pedestrian Protection, maar zoals je goed opmerkt werkt dat enkel bij voldoende lage snelheden (binnen bebouwde kom) of als de autobestuurders nog voldoende tijd hadden tot een niet-dodelijke snelheid af te remmen.
Die iets betere bescherming is er voorlopig enkel voor voetgangers, niet voor fietsers (zwaartepunt en hoofd zitten een stuk hoger).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik nodig U eens uit om met het groen licht op weekdagen om 6.30 op de leien (Italialei) samen met mij over te steken bij groen licht,doe dat nu eens hé
Gelukkig zijn er om 6u30 nauwelijks fietsers op de Italiëlei (de piek komt later), dus van de fietsers heb je alvast niet veel te vrezen

Citaat:
Voetgangers die niet anders kunnen dan de regels te volgen zijn het grote slachtoffer,zelfs voetpaden zijn fietspaden geworden dezere dagen....
Dat niet iedereen de regels volgt, betreur ik, als fietser, samen met jou.
Ik probeer steeds strikt de wegcode te volgen. Ik merk dat velen hieraan hun voeten vegen, of ze nu in een auto (snelheid, parkeren) of op een fiets (plaats op de rijbaan) zitten.

Je moet wel de achterliggende oorzaak van dit probleem bestrijden in plaats van de symptomen:

Soms worden fietsers als het ware weggedrukt door het vele en snelle autoverkeer dat een weg ingepalmd heeft.
Als assertieve fietser heb ik er zelf geen probleem mee om op een drukke weg met gemengd verkeer tussen de auto's te rijden en mijn plaats in het verkeer in te nemen.
Velen vinden dit echter moeilijk, en vinden het (onterecht) veiliger om op het trottoir of aan de verkeerde kant op het fietspad te fietsen.

Kun je wat meer details geven over de achterliggende oorzaken, waarom fietsers in jouw geval op het voetpad rijden?

Overigens denk ik dat het risico tussen voetgangers en fietsers wel meevalt, want veel voetgangers gaan vrijwillig wandelen/joggen op het fietspad van een hoofdfietsroute ipv. op het voetpad of berm, bekijk maar eens de Coupure in Gent...
Laatst moest ik daar nog vriendelijk een oud dametje overtuigen dat ze verkeerd liep. Ze kwam af met excuses als "maar al die anderen doen dat ook". Tja, als de ouderen al niet meer het goede voorbeeld geven aan de jeugd...

Overigens klopt het niet echt dat tussen fietser en voetganger de fietser de sterke weggebruiker is: ze zijn beiden onbeschermd en kwetsbaar, de fietser heeft zelfs meer kans op hoofdletsels.

Maar inderdaad: fietsen op het voetpad mag niet (tenzij het voetpad doorloopt over een kruispunt of bij een in- of uitrit, en dan moet een fietser natuurlijk voorrang geven aan de voetganger).

PS. Ik heb trouwens gemerkt dat het niet altijd voldoende is om als fietser gewoon te vertragen en te stoppen voor een zebrapad. De voetganger die staat te wachten steekt toch niet meteen over. Dan staan we daar allebei stil, terwijl de auto's maar doorrijden.
Daarom dat ik nu al vanop een afstandje met brede armgebaren teken doe dat ik de voetganger gezien heb en dat hij wel degelijk mag oversteken op het zebrapad (zoals zijn recht is).
DriesO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 09:27   #142
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DriesO Bekijk bericht
Dag mag dus wel bij beperkt eenrichtingsverkeer (dus met onderbord voor fietsers), op voorwaarde dat er geen tegenliggers verhinderd worden te kruisen.

Die iets betere bescherming is er voorlopig enkel voor voetgangers, niet voor fietsers (zwaartepunt en hoofd zitten een stuk hoger).

Gelukkig zijn er om 6u30 nauwelijks fietsers op de Italiëlei (de piek komt later), dus van de fietsers heb je alvast niet veel te vrezen

Dat niet iedereen de regels volgt, betreur ik, als fietser, samen met jou.
Ik probeer steeds strikt de wegcode te volgen. Ik merk dat velen hieraan hun voeten vegen, of ze nu in een auto (snelheid, parkeren) of op een fiets (plaats op de rijbaan) zitten.

Je moet wel de achterliggende oorzaak van dit probleem bestrijden in plaats van de symptomen:

Soms worden fietsers als het ware weggedrukt door het vele en snelle autoverkeer dat een weg ingepalmd heeft.
Als assertieve fietser heb ik er zelf geen probleem mee om op een drukke weg met gemengd verkeer tussen de auto's te rijden en mijn plaats in het verkeer in te nemen.
Velen vinden dit echter moeilijk, en vinden het (onterecht) veiliger om op het trottoir of aan de verkeerde kant op het fietspad te fietsen.

Kun je wat meer details geven over de achterliggende oorzaken, waarom fietsers in jouw geval op het voetpad rijden?

Overigens denk ik dat het risico tussen voetgangers en fietsers wel meevalt, want veel voetgangers gaan vrijwillig wandelen/joggen op het fietspad van een hoofdfietsroute ipv. op het voetpad of berm, bekijk maar eens de Coupure in Gent...
Laatst moest ik daar nog vriendelijk een oud dametje overtuigen dat ze verkeerd liep. Ze kwam af met excuses als "maar al die anderen doen dat ook". Tja, als de ouderen al niet meer het goede voorbeeld geven aan de jeugd...

Overigens klopt het niet echt dat tussen fietser en voetganger de fietser de sterke weggebruiker is: ze zijn beiden onbeschermd en kwetsbaar, de fietser heeft zelfs meer kans op hoofdletsels.

Maar inderdaad: fietsen op het voetpad mag niet (tenzij het voetpad doorloopt over een kruispunt of bij een in- of uitrit, en dan moet een fietser natuurlijk voorrang geven aan de voetganger).

PS. Ik heb trouwens gemerkt dat het niet altijd voldoende is om als fietser gewoon te vertragen en te stoppen voor een zebrapad. De voetganger die staat te wachten steekt toch niet meteen over. Dan staan we daar allebei stil, terwijl de auto's maar doorrijden.
Daarom dat ik nu al vanop een afstandje met brede armgebaren teken doe dat ik de voetganger gezien heb en dat hij wel degelijk mag oversteken op het zebrapad (zoals zijn recht is).
Kijk eens aan, een genuanceerde forummer. Wij moeten samen eens gaan fietsen!
Oud 28 september 2010, 14:40   #143
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Dit is weer zo’n stereotiepe reactie van een gefrustreerde automobilist die zich enkel en alleen met de auto verplaatst. Pas op ik begrijp het wel hoor; hobbelen van drempel naar verkeerslicht om dan vervolgens elkaar in de file te staan vergassen en na ook nog eens geflitst geweest te zijn; je zou voor minder behoorlijk gefrustreerd worden. Komt er ook nog eens bij dat je met al die opgebouwde negatieve energie geen weg kan in de auto. Je zit gevangen in een kooi in de zetel en kan je dus niet afreageren wat leidt tot frustraties en ergernissen aan andere weggebruikers en niet zelden tot zelfs verkeersagressie

Wel meneer de automobilist; ik heb enkele cijfertjes voor u ;
7/10 gebruikt geen pinkers bij verlaten rond punt, 2/3 rijdt te snel in de bebouwde kom, 2/3 gebruikt dagelijks de GSM in de wagen, 1/3 draagt de gordel niet. Alstublieft.
Ongelofelijk wat die automobilisten zich allemaal permitteren hé!

Komt er nog eens bij dat de ze voor een hoop overlast zorgen (lawaai) en voor milieuschade door de lucht bezoedelen met giftige bestanddelen. Daarnaast worden er talloze dieren gedood of verminkt en zorgen ze tevens ook voor een hoop emotioneel leed door families uiteen te rukken doordat mensen vermoord worden of verminkt voor het leven. U begrijpt dus vast wel waarom deze groep van autoterroristen en moordenaars harder moet gecontroleerd worden dan een gemiddelde fietsers die zich stil en milieuvriendelijk verplaatst én vooral bovendien zo goed als nooit iemand anders zal doodrijden.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 september 2010 om 14:41.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 21:18   #144
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dit is weer zo’n stereotiepe reactie van een gefrustreerde automobilist die zich enkel en alleen met de auto verplaatst. Pas op ik begrijp het wel hoor; hobbelen van drempel naar verkeerslicht om dan vervolgens elkaar in de file te staan vergassen en na ook nog eens geflitst geweest te zijn; je zou voor minder behoorlijk gefrustreerd worden. Komt er ook nog eens bij dat je met al die opgebouwde negatieve energie geen weg kan in de auto. Je zit gevangen in een kooi in de zetel en kan je dus niet afreageren wat leidt tot frustraties en ergernissen aan andere weggebruikers en niet zelden tot zelfs verkeersagressie

Wel meneer de automobilist; ik heb enkele cijfertjes voor u ;
7/10 gebruikt geen pinkers bij verlaten rond punt, 2/3 rijdt te snel in de bebouwde kom, 2/3 gebruikt dagelijks de GSM in de wagen, 1/3 draagt de gordel niet. Alstublieft.
Ongelofelijk wat die automobilisten zich allemaal permitteren hé!

Komt er nog eens bij dat de ze voor een hoop overlast zorgen (lawaai) en voor milieuschade door de lucht bezoedelen met giftige bestanddelen. Daarnaast worden er talloze dieren gedood of verminkt en zorgen ze tevens ook voor een hoop emotioneel leed door families uiteen te rukken doordat mensen vermoord worden of verminkt voor het leven. U begrijpt dus vast wel waarom deze groep van autoterroristen en moordenaars harder moet gecontroleerd worden dan een gemiddelde fietsers die zich stil en milieuvriendelijk verplaatst én vooral bovendien zo goed als nooit iemand anders zal doodrijden.
Zo cru hoef je het niet te stellen. Duveltje zit wellicht niet vaak op de fiets en das de reden dat hij zo uithaalt naar fietsers. Maar het is eerder de aard van het beestje. Die heb je onder alle weggebruikers.
Moest duveltje een fervent fietser zijn dan kwam ie zich hier afreageren t.o.v. voetgangers en automobilisten.

Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat de weg van hun alleen is, op welke manier ze zich ook verplaatsen en er zijn mensen die rekening houden met en begrip kunnen tonen voor anderen in het verkeer.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:00   #145
fabianen
Gouverneur

Standaard

Ik rij met een hybride auto,dus eco en logisch meer denkend voor een voetganger of fietser dan die die denken wat meer mogen met een 200pk monster die denkt dat de weg voor hem alleen is
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:07   #146
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Zo cru hoef je het niet te stellen. Duveltje zit wellicht niet vaak op de fiets en das de reden dat hij zo uithaalt naar fietsers. Maar het is eerder de aard van het beestje. Die heb je onder alle weggebruikers.
Moest duveltje een fervent fietser zijn dan kwam ie zich hier afreageren t.o.v. voetgangers en automobilisten.

Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat de weg van hun alleen is, op welke manier ze zich ook verplaatsen en er zijn mensen die rekening houden met en begrip kunnen tonen voor anderen in het verkeer.
Ik wandel idd naar mijn werk,awel ik nodig U eens uit om smorgens om 6.40 over te steken op onze zebra paden,het is echt hallucinant tegenwoordig ,verkeersregels bestaan niet meer,erger nog mijn leven telt niet meer
Oud 30 september 2010, 16:50   #147
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wandel idd naar mijn werk,awel ik nodig U eens uit om smorgens om 6.40 over te steken op onze zebra paden,het is echt hallucinant tegenwoordig ,verkeersregels bestaan niet meer,erger nog mijn leven telt niet meer
Dat klopt wel. Ik fiets ook geregeld langs de Leien maar ik stop steeds aan de zebrapaden. Verbindingen voor auto's kruis ik wel eens met rood licht. Fietsers die geen respect hebben voor voetgangers dat zijn gewoon automobilisten in spé.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:53   #148
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Dat klopt wel. Ik fiets ook geregeld langs de Leien maar ik stop steeds aan de zebrapaden. Verbindingen voor auto's kruis ik wel eens met rood licht. Fietsers die geen respect hebben voor voetgangers dat zijn gewoon automobilisten in spé.
²

Sorry maar ook steeds meer fietsers
Oud 18 oktober 2010, 00:52   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
fietsers zijn de baas op de straat dezere dagen
walgelijk zeg
In bepaalde omstandigheden lijkt me dat maar meer dan normaal. In steden bijvoorbeeld is de fiets het snelste, doeltreffendste en voordeligste vervoermiddel. Daar is het dan ook logisch dat de fietser de voorrang krijgt op al het andere gemotoriseerd vervoer.

Kijk maar eens wat de uitbouw van de fietsinfrastructuur in een stad als Kopenhagen voor het welzijn van de inwoners heeft gebracht. Daar kunnen wij nog iets van leren!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 19:17   #150
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In bepaalde omstandigheden lijkt me dat maar meer dan normaal. In steden bijvoorbeeld is de fiets het snelste, doeltreffendste en voordeligste vervoermiddel. Daar is het dan ook logisch dat de fietser de voorrang krijgt op al het andere gemotoriseerd vervoer.

Kijk maar eens wat de uitbouw van de fietsinfrastructuur in een stad als Kopenhagen voor het welzijn van de inwoners heeft gebracht. Daar kunnen wij nog iets van leren!
Dat is zeker zo, maar ze moeten zich wel aan de regels houden natuurlijk.
Een automobilist die zich niet aan de regels houdt, kan natuurlijk veel meer schade aanrichten dan een fietser die de regels overtreedt; die brengt voornamelijk zichzelf in gevaar. Dat rechtvaardigt waarom automobilisten strenger gecontroleerd moeten worden dan fietsers. De fietser zal niet zo snel iemand doodrijden, de automobilist daarentegen ...

Vroeger werd de auto verheerlijkt en men bouwde ervoor een enorme infrastructuur uit opdat men alle verplaatsingen met de auto zou doen. Parkeerplaatsen werden pal in het centrum aangelegd zodat al het verkeer de hele stad moest doorkruisen. Toen men echter geconfronteerd begon te worden met de negatieve gevolgen van al dat verkeer ( luchtvervuiling, lawaai, onveiligheid, verloedering enz ) en de toenemende onleefbaarheid, is men het over een andere boeg beginnen gooien met verkeersvrije centra te creëren zoals men dat bv in Duitsland al regelmatig ziet. En toegegeven het leven in de stad wordt er een heel pak gezelliger en aangenamer door.

Veel weten uit gewoonte niet beter en vinden het doodnormaal om overal met de auto in het centrum rond te rijden. Als ze echter zouden zien hoe het anders kan en ze zien en ervaren de voordelen, zouden ze wel bijdraaien.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2010, 18:19   #151
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen
Ik ben wielertoerist en ik kan alles doen wat ik wil met mijne koersfiets

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2010, 18:23   #152
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Gisteren tien wielerterorristen voorbijgestoken. Ze reden netjes op een rijtje, naast het fietspad.
Tuurlijk als het fietspad slecht is, rij ik daar ook niet op hoor. Ze zouden beter al die betonplaatvakken uitgooien en asfalteren en zolang geen nieuwe fietspaden meer maken.

Een dunne koersfietsband moet niet veel hebben hoor.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 23 oktober 2010 om 18:32.
Oud 23 oktober 2010, 18:25   #153
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Ik ben akkoord dat er fietspaden zijn die dringend onderhouden moeten worden. Maar degene die de rit uitzet zou hier rekening mee moeten houden.
In mijn vroegere fietsclub werd de rit, die je uitstipelde, eerst gereden met fiets of met scooter.
Ik stippel ook zelf mijn route uit met zo weinig mogelijk fietspaden daarin, meest over rustige landbouwwegen of langs vaarten, maar soms is er geen mogelijkheid of je moet kweet nie oe ver omrijden. Als het fietspad dan slecht ligt, rij ik op rijbaan.

Oud 23 oktober 2010, 18:28   #154
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
och arme

Oud 23 oktober 2010, 18:29   #155
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

In de winter is 't ergste, men heeft gestrooid op de wegen maar de fietspaden liggen vol sneeuw en ijs. Natuurlijk rij je dan op de rijweg. Toch heb je dan nog automobilisten die daar geen begrip kunnen voor opbrengen.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 06:28   #156
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik stippel ook zelf mijn route uit met zo weinig mogelijk fietspaden daarin, meest over rustige landbouwwegen of langs vaarten, maar soms is er geen mogelijkheid of je moet kweet nie oe ver omrijden. Als het fietspad dan slecht ligt, rij ik op rijbaan.
In Limburg zou een wielerterroristenbende eigenlijk niet op de rijbaan mogen komen. We hebben een zeer dicht fietsroutenetwerk, waarbij het conflict met de gewone wegen zeer meniem gehouden is.
Oud 24 oktober 2010, 06:30   #157
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
In de winter is 't ergste, men heeft gestrooid op de wegen maar de fietspaden liggen vol sneeuw en ijs. Natuurlijk rij je dan op de rijweg. Toch heb je dan nog automobilisten die daar geen begrip kunnen voor opbrengen.

Dit is een zeer grove nalatigheid van de overheid. Toch heeft iedere automobilist (enkele uitzonderingen daargelaten) hier begrip voor.
Oud 24 oktober 2010, 07:10   #158
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Limburg zou een wielerterroristenbende eigenlijk niet op de rijbaan mogen komen. We hebben een zeer dicht fietsroutenetwerk
... dat voor 95% op de rijbaan ligt.
Oud 24 oktober 2010, 07:39   #159
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Tuurlijk als het fietspad slecht is, rij ik daar ook niet op hoor. Ze zouden beter al die betonplaatvakken uitgooien en asfalteren en zolang geen nieuwe fietspaden meer maken.

Een dunne koersfietsband moet niet veel hebben hoor.
Das waar met die bandjes. Ik fiets ook veel in de Limburg maar ik gebruik een mountainbike, stevig robuust. Als de fietspad slecht is kan die dat aan en vaak gebruik ik het bospad. Genoeg bos om door te crossen.
Standaard fietsroute N273 naar Maaseik (N78), vaak pik ik ergens een stuk bos mee of soms de route langs de Maas. Woon in dorp langs de Maaskant.
Dus ik ga van Oost-Limburg naar West-limburg. Hoewel Maaseik, Maasmechelen enz liggen eigelijk ook beetje oostwaarts.
De Maasplassen Roermond zijn ook prachtig en de route langs Thorn enz.
Doch wat die fietspaden betreft klopt wel dat verschil: bij Kinrooi zit ge plots op een smal strookje met lijntje gescheiden vd rijbaan. En de camions rijden daar de vouw uit uw broek. De Napoleonsweg N273 gaat daar over in de Venlosesteenweg N78. Een veilige route is afslaan en binnendoor langs de grintafgraving vd Maas te fietsen tot in Maaseik; daar gaat ge ook nog langs de Maas zelfs.
Dus in de zuidelijke Nederlanden mogen ze de infrastructuur van gescheiden fietspad uit het Noorden gauw overnemen.
Reden temeer weer om te splitsen want alles is naar Belzieke regels met de "franse "slag aangelegd.
Oud 24 oktober 2010, 13:42   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Limburg zou een wielerterroristenbende eigenlijk niet op de rijbaan mogen komen. We hebben een zeer dicht fietsroutenetwerk, waarbij het conflict met de gewone wegen zeer meniem gehouden is.
De Belgische wegcode is nochtans heel duidelijk: zodra men in groep met een bepaald aantal fietst, is de aangewezen plaats die van de rijbaan. Dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld "rijwielen" met drie wielen en die een breedte hebben van meer dan 0,70 m. Een grote bakfiets moet volgens de strikte toepassing van de wet op de rijbaan.

Het netwerk is een toeristisch geheel, dat voor wielertoeristen vaak niet aantrekkelijk is daar ze vaak niets gelegen laten aan de streek maar gefixeerd zijn op snelheid en kilometers. Vaak weten ze na een rit niet eens waar ze ergens gereden hebben, maar weten ze wel te vertellen wat hun gemiddelde snelheid was en hoeveel kilometers ze achter de kiezen hebben. Als geroutineerd fietser (ik moet er meer dan 15.000 op jaarbasis) vind ik dat een beetje gek. Ik pas dan ook niet in het plaatje van de "wielertoerist".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be