Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 oktober 2010, 14:05   #401
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe ziet u dat belgicistisch alternatief (in "een goede vorm")?
Ik vrees dat ik niet de waarheid in pacht heb. Een goed sociaal-economisch programma is maatwerk en ik ben geen kleermaker.
Vito is offline  
Oud 24 oktober 2010, 14:24   #402
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is manifest onjuist. Niet de taalwetgeving is de bron van alle problemen, wel de onevenwichtige federalisering van de Belgische institutionele structuren.
Wat een probleem vormde voor het vastleggen van de taalgrenzen, was de taaltellingen en de zogezegde vrije keuze van taal, he. Men had die vrije keuze moeten opdoeken in ruil voor de tweetaligheid. Infeite was Vlaanderen al zo goed als perfect tweetalig op dat ogenblik, het is aan de overkant dat men zijn neus ophaalde hiervoor, he.
De tweetaligheid had dan voor een nationale eenheid kunnen zorgen, als een (uiterst interessante) particulariteit, zoals bijvoorbeeld het Frans dat is in Frankrijk.

Citaat:
België was nog unitair toen de huidige taalwetgeving min of meer al op het huidige niveau stond.
Jaja, institutioneel wel, maar de polarizatie was er al. Als je twee verschillende identiteiten hebt, dan kan je niks anders dan oftewel alles in het werk stellen om die identiteiten totaal te mixen, ofwel moet je een doorgedreven scheiding van de verantwoordelijkheden bewerkstelligen. Maar halfslachtig unitair met twee verschillende identiteiten, dat geeft hommeles.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 oktober 2010 om 14:26.
patrickve is offline  
Oud 24 oktober 2010, 14:30   #403
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat een probleem vormde voor het vastleggen van de taalgrenzen, was de taaltellingen en de zogezegde vrije keuze van taal, he. Men had die vrije keuze moeten opdoeken in ruil voor de tweetaligheid. Infeite was Vlaanderen al zo goed als perfect tweetalig op dat ogenblik, het is aan de overkant dat men zijn neus ophaalde hiervoor, he.
De tweetaligheid had dan voor een nationale eenheid kunnen zorgen, als een (uiterst interessante) particulariteit, zoals bijvoorbeeld het Frans dat is in Frankrijk.
Nogmaals, tweetaligheid als continu gegeven bestaat niet, iets wat de geschiedenis op meerdere plaatsen soms schrijnend heeft aangetoond. Tweetaligheid leidt sociologisch tot eentaligheid.

In de 19e eeuw was Vlaanderen verre van "perfect tweetalig". Er was wel een bepaalde toplaag die dat was, maar de grote massa van vaak ongeletterde mensen was eentalig. Het Frans was een middel om zich van deze grote groep sociaal te onderscheiden.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 24 oktober 2010, 14:31   #404
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle sociologen zullen uw idee weerleggen: tweetaligheid als blijvende toestand bestaat niet, maar wordt na verloop van tijd of een generatie al heel snel eentaligheid.
Misschien wel, maar dat op zich is niet erg. Dat is een sociologische dynamiek. Maar wat dan tenminste gebroken is, is de opsplitsing in "clans" op basis hiervan en de unitariteit is bewaard zonder polarisatie, of zonder dat 1 het gevoel heeft gedomineerd te worden door de ander, want er is geen "een" meer en geen "ander".

Maar ik ben het toch niet met U eens: er zijn wel degelijk meertalige culturen (geen juxtapositie van mono-culturen, maar een gemixte cultuur).

Het is misschien een zot voorbeeldje, maar verschillende mensen onderhouden tegelijkertijd een officiele taal kultuur samen met een dialect cultuur. Mijn ander voorbeeld is natuurlijk Luxemburg. Maar er zijn er nog.
Oud 24 oktober 2010, 14:32   #405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
aja, institutioneel wel, maar de polarizatie was er al. Als je twee verschillende identiteiten hebt, dan kan je niks anders dan oftewel alles in het werk stellen om die identiteiten totaal te mixen, ofwel moet je een doorgedreven scheiding van de verantwoordelijkheden bewerkstelligen. Maar halfslachtig unitair met twee verschillende identiteiten, dat geeft hommeles.
In Zwitserland zijn er vier taalgroepen. Er is daar een heel strikte taalwetgeving die gebaseerd is op de eentaligheid van de gemeente (met slechts enkele uitzonderingen, meestal uit historische gronden). Zwitserland desintegreert niet.

Hieruit kunnen we dus besluiten dat niet een strikte taalwetgeving met onderscheiden taalgebieden de oorzaak is van polarisatie, maar dat er andere factoren aan de basis liggen ervan.
Oud 24 oktober 2010, 14:34   #406
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien wel, maar dat op zich is niet erg. Dat is een sociologische dynamiek.
U vindt dat niet belangrijk; ik wel. Taalbehoud is belangrijk. Daarom ook bijvoorbeeld dat Zwitserland een actief taalbeleid voert als het om haar Reto-Romaanse bevolking haar taal te laten behouden. Met het verdwijnen van een taal, verdwijnt ook een welbepaalde cultuur. Dit is dan ook de weldaad geweest van de Vlaamse Beweging dat door haar inspanningen onze taal en cultuur bewaard en doorgegeven werden.
Oud 24 oktober 2010, 14:34   #407
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, tweetaligheid als continu gegeven bestaat niet, iets wat de geschiedenis op meerdere plaatsen soms schrijnend heeft aangetoond. Tweetaligheid leidt sociologisch tot eentaligheid.
Misschien wel, maar daar is niks mis mee. Wat vervelend is, is dat een groep mensen zich met 1 (taal) cultuur identificieert en een andere groep met een andere en dat dat aanleiding geeft tot tegenstellingen, discriminaties, en grondgebied scheidingen. Enfin, dat is niet vervelend, maar dan moet men de scheiding onder ogen zien.

Citaat:
In de 19e eeuw was Vlaanderen verre van "perfect tweetalig". Er was wel een bepaalde toplaag die dat was, maar de grote massa van vaak ongeletterde mensen was eentalig. Het Frans was een middel om zich van deze grote groep sociaal te onderscheiden.
Ik sprak over, zeg maar, de jaren 60 of 70. Ik denk wel dat de meeste Vlamingen toen wel ook redelijk goed Frans spraken.
Oud 24 oktober 2010, 14:36   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is misschien een zot voorbeeldje, maar verschillende mensen onderhouden tegelijkertijd een officiele taal kultuur samen met een dialect cultuur. Mijn ander voorbeeld is natuurlijk Luxemburg. Maar er zijn er nog.
In de praktijk komt dat in Luxemburg neer op een wisselwerking tussen Luxemburgs (dialect, opgewaardeerd tot medeofficiële taal) en Duits (genormeerd, cultuurtaal). Net zoals bij onze de dialecten tegenover het AN.

Frans blijft een wat vreemde eend in de bijt, en vaak bedoeld om zich op de een of andere wijze uiterlijk te onderscheiden van de Duitse buren. Afgezien van enkele dorpen is Frans vaak geen dagelijkse omgangstaal bij de meeste Luxemburgers.
Oud 24 oktober 2010, 14:36   #409
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Zwitserland zijn er vier taalgroepen. Er is daar een heel strikte taalwetgeving die gebaseerd is op de eentaligheid van de gemeente (met slechts enkele uitzonderingen, meestal uit historische gronden). Zwitserland desintegreert niet.
Juist, maar Zwitserland heeft dan ook vrij strikt gescheiden groepen. Dat moet niet noodzakelijk het land opblazen, maar er moet dan een verregaande scheiding in bevoegdheden komen. Ieder 't zijn, en enkel samen wat we samen willen doen.

Citaat:
Hieruit kunnen we dus besluiten dat niet een strikte taalwetgeving met onderscheiden taalgebieden de oorzaak is van polarisatie, maar dat er andere factoren aan de basis liggen ervan.
Ja, 4 is natuurlijk gemakkelijker dan 2. Als er in een groep van 4, 1 moeilijk doet, is het 3 tegen 1. Als er in een groep van 2, 1 moeilijk doet, is het 1 tegen 1.
Oud 24 oktober 2010, 14:37   #410
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik sprak over, zeg maar, de jaren 60 of 70. Ik denk wel dat de meeste Vlamingen toen wel ook redelijk goed Frans spraken.
Dat is wel een heel positief droombeeld over het verleden. In die jaren ging slechts een klein gedeelte van de mensen naar de colleges of athenea.
Oud 24 oktober 2010, 14:38   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, maar Zwitserland heeft dan ook vrij strikt gescheiden groepen. Dat moet niet noodzakelijk het land opblazen, maar er moet dan een verregaande scheiding in bevoegdheden komen. Ieder 't zijn, en enkel samen wat we samen willen doen.
Wij hebben ook vrij strikt gescheiden groepen. Als u Brussel met iets wil vergelijken, dan kan dat bijvoorbeeld met Genève (officieel eentalig Frans, maar met een bijzonder grote Duitstalige minderheid - die trouwens geen enkele taalfaciliteit vraagt!!!).
Oud 24 oktober 2010, 14:39   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, 4 is natuurlijk gemakkelijker dan 2. Als er in een groep van 4, 1 moeilijk doet, is het 3 tegen 1. Als er in een groep van 2, 1 moeilijk doet, is het 1 tegen 1.
In Zwitserland is de praktijk dat het meestal om 1 - 1 gaat. Duitstaligen tegenover Franstaligen (verbazend genoeg gaan de Italiaans- en Romaanstaligen vaak mee met de Duitstaligen).
Oud 24 oktober 2010, 14:47   #413
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Hoezo, verbazend genoeg? Ik denk dat die mensen goed genoeg weten wat voor taalracisten de francofonen soms kunnen zijn. Frankrijk zélf is het beste voorbeeld.
Pelgrim is offline  
Oud 24 oktober 2010, 14:47   #414
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

In Geneve sprak men trouwens oorspronkelijk niet eens Frans.
Pelgrim is offline  
Oud 24 oktober 2010, 14:48   #415
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Doe zoals ik gedaan heb vandaag, onmiddellijk stoppen met lid van ABVV vakbond te zijn.
Vandaag? Op een zondag?
Ik hoop dat je tenminste eerst de argumentatie gelezen hebt.

Het staat je natuurlijk vrij om je sociale rechten en verworvenheden zo maar op te geven.
Maar dat zou ik toch niet doen.
artisjok is offline  
Oud 24 oktober 2010, 14:59   #416
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Vandaag? Op een zondag?
Ik hoop dat je tenminste eerst de argumentatie gelezen hebt.

Het staat je natuurlijk vrij om je sociale rechten en verworvenheden zo maar op te geven.
Maar dat zou ik toch niet doen.
Welke "verworvenheden" zijn dat zoal in jouw geval ?
Pericles is offline  
Oud 24 oktober 2010, 15:04   #417
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Welke "verworvenheden" zijn dat zoal in jouw geval ?
Moet ik hier nu het arbeidsrecht overtypen? En de reglementering van de sociale zekerheid?
artisjok is offline  
Oud 24 oktober 2010, 15:07   #418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet ik hier nu het arbeidsrecht overtypen? En de reglementering van de sociale zekerheid?
Indertijd waren de vakbonden dus progressief en gingen in tegen het establishment. Nu echter zijn de Belgische vakbonden bondgenoten geworden van dit establishment en sturen aan op een behoud van de staatsstructuren. Daarbij staan ze heel ver van de werkelijkheid en beseffen ze niet dat door hun immobilisme ze juist de oude sociale verworvenheden op het spel zetten. Zonder institutionele hervorming komen die immers in het gedrang.
Oud 24 oktober 2010, 15:07   #419
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet elke werknemer heeft dezelfde verworven rechten.
Pericles is offline  
Oud 24 oktober 2010, 15:15   #420
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vindt dat niet belangrijk; ik wel. Taalbehoud is belangrijk.
Bof, als het enkel maar om het abstracte voortbestaan van een taal te doen is, dan kunnen we beschouwen dat de Nederlanders wel de conservator van dat museum zullen spelen, he.

Als niemand (als mens) zich specifiek met een zekere (taal) cultuur verbonden voelt en uit eigen beweging verkiest van een andere aan te hangen, dan stoort dat ook niet, he.

Citaat:
Daarom ook bijvoorbeeld dat Zwitserland een actief taalbeleid voert als het om haar Reto-Romaanse bevolking haar taal te laten behouden. Met het verdwijnen van een taal, verdwijnt ook een welbepaalde cultuur. Dit is dan ook de weldaad geweest van de Vlaamse Beweging dat door haar inspanningen onze taal en cultuur bewaard en doorgegeven werden.
Bof, mensen moeten niet speciaal dienen als museumstukken he. Ik spreek ook geen Druidisch niet meer, he. Ik lig daar niet wakker van.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be