![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
|
Discussietools |
|
|
#421 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zie trouwens niet in waarom de overdracht van taal en cultuur volgens u bestempeld moet worden als iets wat past bij "musea". |
|
|
|
|
|
#422 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Da's dus 3 tegen 1, he.
|
|
#423 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Indien er een dynamiek is die een zekere cultuur VANZELF laat bestaan, dan is dat niet nodig, en dan "profiteren" de mensen ervan. Indien men speciale behoudsmaatregelen moet treffen om iets cultureels uit het verleden te behouden omdat het bij een normale dynamiek zou verdwijnen, dan is het een museumstuk he.
|
|
#424 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zij willen in de eerste plaats het behoud van de sociale zekerheid. Zij komen op voor het belang van de werknemers. Welke institutionele hervorming is er nodig om de sociale verworvenheden te vrijwaren? Een splitsing van het kindergeld? Meer loonconcurrentie? Om het meest doppers schorsen? |
|
|
|
|
|
#425 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vakbonden met lef zouden gewoon de staatshervorming aangrijpen als middel om het Vlaanderen van de toekomst zélf vorm te geven in plaats van het over te laten aan Voka en Unizo. |
|
|
|
|
|
#426 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het probleem met het "taalracisme" in belgie is dat er daadwerkelijke mensen zijn die daardoor sociaal-economisch werden achtergesteld. Het nut van de Vlaamse beweging was dus van die discriminatie te bestrijden. Indien men eerst een unitair tweetalige cultuur heeft ingesteld, en die zou (volgens jouw zeggen) evolueren in een mono-taal cultuur na verschillende generaties, dan gaat met de "verloren taal" geen discriminatie meer gepaard, en dus is 't nie erg he. Of die verloren taal nu het nederlands of het frans is. Je kan het met iets anders vergelijken. 't is maar een analogie die niet helemaal opgaat. Huidskleur. Het is niet goed om mensen te discrimineren omdat ze een donkere huidskleur hebben. Daar gaat leed mee gepaard dat "onverdiend" is. Maar wil dat nu zeggen dat we erover moeten waken dat er wel degelijk nog mensen blijven bestaan met een zuiver zwarte huidskleur en een zuiver witte huidskleur ? Is metissatie uit den boze, omdat dan blijkt dat ze "allemaal verbleken" (bijvoorbeeld) en uiteindelijk allemaal "witten" zullen zijn ? En dat er uiteindelijk een "ethnische cultuur" verloren gaat als de zuiver zwarten en de zuiver witten verdwijnen en uiteindelijk allemaal "bleken" worden ?
|
|
|
#427 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Dat is vandaag de dag nog steeds niet anders. Taal is verder ook opvallend bepalend voor de culturele invloedssfeer en heeft politieke gevolgen. Taal is politiek in België en beschavingen hebben doorheen de geschiedenis wel vaker dat instrument gezien als middel om aan invloed te winnen en die te verspreiden. De Fransen zijn wat dat betreft nog steeds van die slag en hollen niet zomaar achterop. Als het om personen gaat, tot daartoe, maar voor een maatschappij vind ik het wel belangrijk een zekere taalcultuur door te geven. Op zich wordt die vanzelf behouden indien men gesteld is op een verzorgd taalgebruik en men toegang heeft tot degelijk onderwijs. Zeker voor iemand van mijn slag, wiens blik naar het Noorden gericht is, is het Nederlands handiger dan het Frans. Verder herinner ik u te opperen dat men in Vlaanderen zich te hard beledigd schijnt te voelen dat men in Franstalig België weinig interesse toont het Nederlands te leren. Wellicht bestaat die houding inderdaad. Nu, bij mij is dat persoonlijk van weinig tel en doen ze wat ze willen. Wat me wel stoort is de tendens in Franstalig België om neer te kijken op meertaligheid (wat wel degelijk aanwezig is daar ! Je krijgt er meteen de bijnaam 'talenfreak'.) Uit zulk een mentaliteit is de werkloosheidsgraad nóg hoger geworden dan die hoorde te zijn. Dat laatste is voor�*l wat er bij mij niet in gaat. De discriminatie is ook grotendeels daardoor gestegen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 oktober 2010 om 15:43. |
|
|
|
|
|
#428 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#429 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#430 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
#431 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het enige wat ik Genez als tegenspraak hoorde zeggen; was dat het niet hun beste campagne van de laatste jaren was. Maar inhoudelijk, heeft ze niets uit de campagne tegengesproken. |
|
|
|
|
|
#432 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Deze tweetaligheid is slechts zo te benaderen dat ze aanvaardbaar wordt binnen een onbestaand, theoretisch kader. In de praktijk echter leidt tweetaligheid automatisch na enkele generaties tot eentaligheid, daar de sociologische omstandigheden uiteindelijk tot een bepaalde keuze leiden.
|
|
|
|
|
#433 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het zou trouwens in de wereld uiteindelijk gemakkelijker zijn mocht er een dynamiek zijn die uiteindelijk 1 wereldtaal oplegt. Daar waar het problematisch is, is "alvorens de conversie" dat zij die niet tot de "winnende groep" behoren, daar geen politiek-economisch nadeel van ondervinden. En dan zijn er erudieten die "dode talen" bestuderen en daarop flippen (ik ben met zo een 'erudiet' getrouwd).
|
|
|
#434 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch wel, ze stellen in hun affiche dat de regionalisering van de belasting gelijkgesteld hoort te worden met verarming en meer ongelijkheid. Dit is een holle slogan zonder enige toetsing.
|
|
|
|
|
#435 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat ik erg vind is dat groepen mensen door zulke dynamieken politiek-economische discriminatie ondervinden die ze niet "gezocht" hebben. Als dat aspect opgelost is, mij niet gelaten.
|
|
|
#436 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#437 |
|
Minister-President
|
Wakker liggen is veel gezegd maar er zijn mensen die toch graag oude culturen wat in leven wensen te houden. Zo ben ik nu wat boeken aan het lezen over Keltische mythologie. Voorts is cultuur nodig om de geschiedenis correct te kaderen.
|
|
|
|
|
#438 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ze leggen uit waarom. |
|