Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Schuldig of onschuldig?
Schuldig 48 38,71%
Onschuldig 76 61,29%
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2010, 22:32   #2361
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
LOL, terug naar AF, u ontvangt géén vrijspraak.
Maar ik passeer toch start voor mijn tweehonderd euro he?
Oud 27 oktober 2010, 22:38   #2362
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Kan je de passage in het strafwetboek eens citeren waar staat dat materieel bewijs een voorwaarde is voor een veroordeling?

Er zijn genoeg precedenten in de geschiedenis overigens, die maken dat die verantwoorelijkheid er niet is.
De ENIGE verantwoordelijkheid die er is, is dat de jury oordeelt naar eer en geweten en dat oordeel motiveert.

Als u daar niet mee kan leven, kan u altijd verhuizen naar een ander land.
Natuurlijk dat de wetgever voor zichzelf zorgt.

Met dat motiveren zou ik trouwens maar opletten, een kopietje van het betoog van Vermassen als motivering, het kan tellen als vooringenomenheid.

Maar dit deel van de discussie, win je, als er geen procedurefouten worden weerhouden, staat het arrest, en daar heeft iedereen zich dan bij neer te leggen.

Rechtvaardigheid daarentegen is iets anders,

Op naar de vrijspraak Els,

Noorman

Op naar de vrijspraak
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 23:01   #2363
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Kijkt, mijn psychologisch rapport zou uitwijzen dak ne seniele zot zen dat maar al te graag aanslagen op Amerika wenst.
Moest er morgen een aanslag gebeuren kan ik verantwoordelijk gesteld worden omdat er geen bewijzen liggen, maar ik wel het profiel pas.
Oud 28 oktober 2010, 00:17   #2364
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Het was niet willekeurig.

Waarom denk jij feitenlijk dat minstens 8 op de 12 juryleden haar veroordeeld hebben zonder al te veel twijfel? Veel sneller dan bvb. in het geval van Leopold Storme.

Dat die mensen hun opdracht zeer conscientieus hebben volbracht staat trouwens wel vast.

Waarom is mr. Van Aest er niet in geslaagd hen te overtuigen, als het dan toch zo poepsimpel was?

Veel succes in de box Els, de film 'Cube' is een aanrader vopr als het even te veel wordt.
Misschien net om de reden die hier al menig maar geponeerd is : Een afglijding van het systeem naar eentje waar de status van verdachte voldoende is om gevonnist te worden tenzij de verdedigende partij dat label kan doorprikken ?
Bij mijn weten heeft Van Aest voldoende gehamerd op 't vlak van het ontbreken van duidelijke bewijslast en in zijn eindpleidooi hamerde hij nog eens op 't feit dat bij geringe twijfel.....
Het heeft niet mogen baten daar, er volgens mijn persoonlijke overtuiging, enkel nog hard tegenbewijs ( waarom kan die persoon het niet hebben gedaan ), het aanbrengen ( bij naam dus ) van een alternatief iemand of het volledig doorprikken van het voorgehouden profiel gepikt wordt in tijden waar men blijft roepen dat criminelen harder moeten aangepakt worden, het gerecht krachtdadiger en minder softies moet optreden, en het beter is één onschuldige in de gevangenis te hebben dan 10 schuldigen op vrije voeten.

Vertel me eens parcifal, in jouw eerlijke opinie, wat had Van Aest aldus jou moeten doen om die jury te overtuigen bovenop wat hij nu gedaan heeft ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 05:53   #2365
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Misschien net om de reden die hier al menig maar geponeerd is : Een afglijding van het systeem naar eentje waar de status van verdachte voldoende is om gevonnist te worden tenzij de verdedigende partij dat label kan doorprikken ?
Bij mijn weten heeft Van Aest voldoende gehamerd op 't vlak van het ontbreken van duidelijke bewijslast en in zijn eindpleidooi hamerde hij nog eens op 't feit dat bij geringe twijfel.....
Het heeft niet mogen baten daar, er volgens mijn persoonlijke overtuiging, enkel nog hard tegenbewijs ( waarom kan die persoon het niet hebben gedaan ), het aanbrengen ( bij naam dus ) van een alternatief iemand of het volledig doorprikken van het voorgehouden profiel gepikt wordt in tijden waar men blijft roepen dat criminelen harder moeten aangepakt worden, het gerecht krachtdadiger en minder softies moet optreden, en het beter is één onschuldige in de gevangenis te hebben dan 10 schuldigen op vrije voeten.

Vertel me eens parcifal, in jouw eerlijke opinie, wat had Van Aest aldus jou moeten doen om die jury te overtuigen bovenop wat hij nu gedaan heeft ?
Volgens mij hebben velen onder u voor de allereerste keer een écht assisenproces gevolgd en geen wijftv serie..

Onschuldig tot het tegendeel bewezen is of er geen redelijke twijfel meer is een naïeve stelling die alleen hollywood nog hanteert..

Van Aelst had niks meer om te overtuigen, geen andere pistes, geen alibi's, zelfs geen maagdelijk onschuldige persoonlijkheid om weemoed op te wekken..

En voor alle sympathisanten die Elsje veel sterkte toe wensen in haar beproeving...ze heeft nu alles wat een ziekelijke aandachtshoer zich maar kan wensen..de spotlights..(info van bewaarders, uit eerste hand)
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 07:50   #2366
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
laat ons beginnen met het tasje dat ze pas op 't einde teruggevonden hebben.
puur amateurisme van de verdediging dat ze dat niet weten. en buiten 'er zijn geen bewijzen' of ' ze heeft niet bekend' objectieve elementen zoeken die haar vrijpleiten.
die waren er blijkbaar niet.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 08:58   #2367
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
laat ons beginnen met het tasje dat ze pas op 't einde teruggevonden hebben.
puur amateurisme van de verdediging dat ze dat niet weten. en buiten 'er zijn geen bewijzen' of ' ze heeft niet bekend' objectieve elementen zoeken die haar vrijpleiten.
die waren er blijkbaar niet.
Men kan verdergaan met het aanpakken van de bewezen leugens die de andere verdachten vertelden ... Oh ja , daar mocht men niets van zeggen ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 09:07   #2368
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een client aanpakken die geen moord heeft gepleegd.
Oud 28 oktober 2010, 09:08   #2369
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is blijkbaar meester van Aelst, sorry voor de typo.

Wat hij had kunnen doen was volgens mij toch in de eerste plaats zijn cliente een beetje meer sturen.
Haar gedrag en uitspraken op het proces hebben veel kwaad bloed gezet, waaronder bij mezelf, ik kan me voorstellen dat de jury daar ook niet ongevoelig voor is.

Daarnaast had van Aelst misschien toch meer kunnen focussen op Marcel Somers.
Moest hij erin geslaagd twijfel te zaaien over Somers gedrag en hem eventueel zelfs een motief kunnen aangesmeerd hebben, dan was er werkelijk kans dat ze vrijgesproken was.
Nu verliep de getuigenis van Somers eerder mak had ik de indruk, dat had best een beetje gepeperder gemogen.

Enfin, ik was er niet bij misschien sla ik de bal wel fout, just my 2 cents.

Laatst gewijzigd door parcifal : 28 oktober 2010 om 09:09.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 11:05   #2370
system
Banneling

Standaard

Gust kwam gisterenavond een beetje later thuis en werd er door zijn vrouw Julia van beschuldigd gedronken te hebben.
Gust: bewijs dat maar eens.
Julia: hoeft niet, want...

je hebt er het karakter voor.
je weet de drank staan.
je hebt de kennis om een flesje te openen.
en .... je had er vandaag de tijd voor.
Straf: 30 jaar drooglegging.

Merci J. Vermassen.

Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2010 om 11:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 11:14   #2371
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Gust kwam gisterenavond een beetje later thuis en werd er door zijn vrouw Julia van beschuldigd gedronken te hebben.
Gust: bewijs dat maar eens.
Julia: hoeft niet, want...

je hebt er het karakter voor.
je weet de drank staan.
je hebt de kennis om een flesje te openen.
en .... je had er vandaag de tijd voor.
Straf: 30 jaar drooglegging.

Merci J. Vermassen.
Je bent het motief vergeten..zéér belangrijk..

Julia : ik ben een klerezeikteef die haar man constant op de nek zit, dus je hebt een motief om te zuipen..
Gust: ik pleit schuldig..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 11:30   #2372
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Je bent het motief vergeten..zéér belangrijk..

Julia : ik ben een klerezeikteef die haar man constant op de nek zit, dus je hebt een motief om te zuipen..
Gust: ik pleit schuldig..
Inderdaad. Het motief dat was ik vergeten. Hoe kon ik toch. Want we weten allemaal dat het motief veel belangrijker is dan de misdaad zelf. Tenminste volgens onze lekenrechtspraak (jury) dan.

En dat vonden Vermassen & Co ook . En die eerste kan het weten, want die wordt gevraagd door zijn fanclub om te signeren. Een man van zeer grote importantie dus.

Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2010 om 11:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 13:03   #2373
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad. Het motief dat was ik vergeten. Hoe kon ik toch. Want we weten allemaal dat het motief veel belangrijker is dan de misdaad zelf. Tenminste volgens onze lekenrechtspraak (jury) dan.

En dat vonden Vermassen & Co ook . En die eerste kan het weten, want die wordt gevraagd door zijn fanclub om te signeren. Een man van zeer grote importantie dus.
En niet alleen dat.

Julia: en al den drank is weg.
Gust: de buurman is ook een dronkaard, die zal het wel gepikt hebben want de achterdeur stond vanmorgen open.
Julia: de achterdeur was vanmorgen dicht, ik heb ze zelf moeten losdraaien en de sleutel hing rond mijne nek.
Gust: Dan zal het de 5 jarige dochter van de buurman geweest zijn, die kan door het katluik.
Julia: De vijfjarige dochter vand e buurman is nog te klein om te beseffen dat ze de fleske moet meenemen, en ze zijn weg.
Gust: Wacht efkes.
5 min later
Gust: de fleskes stonden in een kartonnen doos onder het oud papier, toen ik toevallig kolen ging halen daarnet zag ik ze liggen.
Julia: we hebben geen kolenstoof, waarom zou jij kolen gaan halen.
Gust: ben ik vergeten.
Julia: Het is pas 5 minuten geleden.
Gust: Doe nu eens niet zo ambetant zeg.

en dat drie weken lang.
Oud 28 oktober 2010, 14:46   #2374
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Een client aanpakken die geen moord heeft gepleegd.
Dit soort humor zou na cassatie wel eens voorbijgestreefd kunnen zijn

Noorman
Oud 28 oktober 2010, 14:51   #2375
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Dit soort humor zou na cassatie wel eens voorbijgestreefd kunnen zijn

Noorman
Je denkt werkelijk dat Cassatie ontvankelijk verklaard zal worden?
Oud 28 oktober 2010, 15:09   #2376
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Volgens mij hebben velen onder u voor de allereerste keer een écht assisenproces gevolgd en geen wijftv serie.
Sensibilisering op zijn vermassens, jij gebruikt "wijftv", hij gebruikte "de champetter met zijn vergrootglas"

Citaat:
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is of er geen redelijke twijfel meer is een naïeve stelling die alleen hollywood nog hanteert..
Waarmee natuurlijk niet is aangetoond dat die stelling niet meer juist zou zijn, maar ja, als je al geen moord meer moet bewijzen, wat zou je dan moeten bewijzen dat die stelling niet meer juist is !

Citaat:
Van Aelst had niks meer om te overtuigen, geen andere pistes, geen alibi's, zelfs geen maagdelijk onschuldige persoonlijkheid om weemoed op te wekken..
Inderdaad, het schavot met jef de beul stond allang klaar, van andere pistes zagen de heren onderzoekers "het probleem" niet, persoonlijkheid en weemoed in een pleidooi verwerken kan alleen als er schuldig wordt gepleit.

Citaat:
En voor alle sympathisanten die Elsje veel sterkte toe wensen in haar beproeving...ze heeft nu alles wat een ziekelijke aandachtshoer zich maar kan wensen..de spotlights..(info van bewaarders, uit eerste hand)
En voor alle sympathisanten van de weduwenaar en zijn emo-queen teenagertjes.....die hebben alles wat een ongeloofwaardige "horendrager" zich maar kan wensen..spotlights, zijn "ik wist van niks ook al sliep ze vaak niet thuis" verhaal dat werd geloofd, al heel lang een nieuw lief en met wat geluk straks nog een cadeauke van 200.000 Euro, om het te vieren !

Noorman
Oud 28 oktober 2010, 15:13   #2377
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je denkt werkelijk dat Cassatie ontvankelijk verklaard zal worden?
Nee hoor, daar hebben we geen zicht op, daarom dat ik ook in de "voorwaardelijke wijs" spreek : .....zou.......kunnen.....maar 't is lang niet zeker.

Een beetje zoals EC veroordeeld is, 't zou namelijk ook heel goed kunnen dat ze het gedaan heeft.........maar 't is op een jury naar de hand van jef die met 30 jaar klaarstond na..........ook lang niet zeker.

Noorman
Oud 28 oktober 2010, 15:32   #2378
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, daar hebben we geen zicht op, daarom dat ik ook in de "voorwaardelijke wijs" spreek : .....zou.......kunnen.....maar 't is lang niet zeker.

Een beetje zoals EC veroordeeld is, 't zou namelijk ook heel goed kunnen dat ze het gedaan heeft.........maar 't is op een jury naar de hand van jef die met 30 jaar klaarstond na..........ook lang niet zeker.

Noorman
Als er in het dossier procedurefouten zaten dan was het zelfs niet verwezen geweest.

Wees gerust dat het strafdossier jaren geleden al is uitgeplozen op procedurefouten.
Oud 28 oktober 2010, 15:35   #2379
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als er in het dossier procedurefouten zaten dan was het zelfs niet verwezen geweest.

Wees gerust dat het strafdossier jaren geleden al is uitgeplozen op procedurefouten.
Die hoeven niet in het dossier te staan,

Noorman
Oud 28 oktober 2010, 16:09   #2380
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die hoeven niet in het dossier te staan,

Noorman
Cassatie zal, moest het zover komen, het dossier nakijken op procedurefouten.

Over welke procedures en eventuele fouten in die procedures heb jij het dan als ze niet in het dossier staan?

En op welke manier zijn die fouten dan relevant als ze niet in het dossier staan?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 28 oktober 2010 om 16:10.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be