Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2010, 10:26   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Erg dat jij(wel niet via de kerkfabriek) iemand als slachtoffer veroordeeld als dader,terwijl ik wel slachtoffer ben !!!
??? Gelden de rechtsregels dan niet meer? Leeft u ergens nog in het verleden waarbij men mogelijke of veronderstelde misdadigers zonder vorm van eerlijk proces aan een boom knoopt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 10:27   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
er is een verschil tussen feitelijkheden en de houding van een kerkleider die meent in deze barre tijden voor zijn kerk nog wat extra olie op het vuur te moeten gooien door zeer conservatieve ongenuanceerde standpunten in te nemen.

Van mij mag de mens zeggen wat hij wil, in deze vind ik zijn mening héél laakbaar.
Verder mag hij van mij verkondigen dat ik geen condoom zou mogen gebruiken, dat ik 'smorgens vijf keer rond mijn living moet lopen en dat ik op zaterdag enkel varkensvlees mag nuttigen.
Geen van die dingen raken mijn koude kleren want ik ben geen katholiek.
Wat is er bijgevolg "laakbaar" aan zijn uitspraken als "geen van die dingen uw koude kleren raakt"?
Oud 30 oktober 2010, 10:34   #103
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er is een verschil tussen feitelijkheden en de houding van een kerkleider die meent in deze barre tijden voor zijn kerk nog wat extra olie op het vuur te moeten gooien door zeer conservatieve ongenuanceerde standpunten in te nemen.

Van mij mag de mens zeggen wat hij wil, in deze vind ik zijn mening héél laakbaar.
Verder mag hij van mij verkondigen dat ik geen condoom zou mogen gebruiken, dat ik 'smorgens vijf keer rond mijn living moet lopen en dat ik op zaterdag enkel varkensvlees mag nuttigen.

Wèl heb ik medeleven met mensen die wèl katholiek zijn (en bijgevolg enige waarde hechten aan de mening én aanwijzingen van de kerkleider) en die zich dus in hun verdediging als slachtoffer geschaad voelen als ze per ongeluk een dader hebben die ondertussen op pensioen is, dan moeten ze maar mondje dicht doen en verder zwijgen zoals ze steeds gedaan hebben, want ocharme die oude peekes toch.
Wel d�*�*r heb ik dus een probleem mee.
Deze mening onderschrijf ik ook.
Oud 30 oktober 2010, 10:41   #104
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is er bijgevolg "laakbaar" aan zijn uitspraken als "geen van die dingen uw koude kleren raakt"?
lees de laatste paragraaf die U zo conveniently niet mee kopieerde:

Citaat:
Wèl heb ik medeleven met mensen die wèl katholiek zijn (en bijgevolg enige waarde hechten aan de mening én aanwijzingen van de kerkleider) en die zich dus in hun verdediging als slachtoffer geschaad voelen als ze per ongeluk een dader hebben die ondertussen op pensioen is, dan moeten ze maar mondje dicht doen en verder zwijgen zoals ze steeds gedaan hebben, want ocharme die oude peekes toch.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 10:41   #105
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Deze mening onderschrijf ik ook.

oei!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 30 oktober 2010, 10:43   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lees de laatste paragraaf die U zo conveniently niet mee kopieerde:
Bij mijn weten heeft mgr. Léonard niets van die aard gesteld. Hij heeft zich wel afgevraagd wat voor zin het heeft verjaarde (veronderstelde! want in onze rechtstaat is niemand schuldig tot het tegendeel bewezen wordt) misdaden op te rakelen en daarmee bejaarde priesters te treffen. Terecht vraagt hij zich dan ook af of daar niet een heel andere bedoeling achter steekt dan een veronderstelde gerechtigheid van de mogelijke slachtoffers.
Oud 30 oktober 2010, 10:50   #107
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Terecht vraagt hij zich dan ook af of daar niet een heel andere bedoeling achter steekt dan een veronderstelde gerechtigheid van de mogelijke slachtoffers.
hewèl d�*t vind ik dus een walgelijke laakbare mening! Zelfs al willen die slachtoffers dat die oude pedo's driekwart van hun pensioen moeten afstaan, dan NOG is dat hun RECHT om dit te willen, en daar heeft enkel de rechtbank over te beslissen en niet een of andere hoofdpastoor in Mechelen.
Die mensen nu nog steeds proberen te overhalen om toch maar "menselijk" te zijn, en "vergeving" te schenken, en misschien ook nog eens over hun verschrompeld leuterke te wrijven is een zeer laakbare houding.

Met wèlk recht gaat die pipo zich nu eens afvragen vanuit welke optiek de slachtoffers hun genoegdoening willen opeisen. Daar heeft de kerk noch zijn leiders iets mee te maken, d�*t hebben ze jarenlang gedaan, en we hebben gezien tot welke smerige situaties dit heeft geleid.

Laatst gewijzigd door circe : 30 oktober 2010 om 10:51.
Oud 30 oktober 2010, 10:51   #108
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Over andere kindermishandelingen, verkrachtingen, pedofiliezaken etc... staat het u vrij om telkens een apart draadje te openen. Ik kan niet alles doen hé makker.
Schijnbaar onlogisch gedraai, maar tegelijk een antwoord op mijn vraag.

U bent geen katholiek en het raakt uw koude kleren niet wat Leonard zegt, maar u neemt het op voor de andere katholieken (buiten leonard) die nochtans zelf voor dat geloof gekozen hebben. Hoe raar dat klinkt, toch lovenswaardig en ik vind dat u hiervoor naar de hemel mag (en niet de katholieke, als u dat niet wenst).

Minder mooi is het dan wel dat de feitelijke slachtoffers, neem nu die 12 jarige, duidelijk niet hoeven te rekenen op een gelijkaardig medeleven. Noch van u, noch van de anderen.

Zodra uw haat tegenover de kerk minder groot wordt als uw liefde voor het welzijn van de eigenlijke slachtoffers, zal dat nog wel veranderen zeker ?

Laatst gewijzigd door Raven : 30 oktober 2010 om 10:51.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 10:52   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hewèl d�*t vind ik dus een walgelijke laakbare mening! Zelfs al willen die slachtoffers dat die oude pedo's driekwart van hun pensioen moeten afstaan, dan NOG is dat hun RECHT en daar heeft enkel de rechtbank over te beslissen en niet een of andere hoofdpastoor in Mechelen.

Met wèlk recht gaat die pipo zich nu eens afvragen vanuit welke optiek de slachtoffers hun genoegdoening willen opeisen. Daar heeft de kerk noch zijn leiders iets mee te maken, d�*t hebben ze jarenlang gedaan, en we hebben gezien tot welke smerige situaties dit heeft geleid.
De rechtbank beslist. Alleen echter op basis van onze wetten. En voor bepaalde misdaden - in de veronderstelling dat de betrokkene die heeft gepleegd - zijn er ook verjaringstermijnen voorzien.

En dat, beste vriend, heeft alles te maken met onze rechtstaat die bepaalden onder jullie blijkbaar niet meer willen volgen als het om geestelijken gaat. Dan gedragen jullie je als overjaarse cowboys die mensen zonder enige vorm van proces aan de muur willen nagelen of nog liever aan de hoogste boom opknopen.
Oud 30 oktober 2010, 10:58   #110
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Schijnbaar onlogisch gedraai, maar tegelijk een antwoord op mijn vraag.

U bent geen katholiek en het raakt uw koude kleren niet wat Leonard zegt, maar u neemt het op voor de andere katholieken (buiten leonard) die nochtans zelf voor dat geloof gekozen hebben. Hoe raar dat klinkt, toch lovenswaardig en ik vind dat u hiervoor naar de hemel mag (en niet de katholieke, als u dat niet wenst).

Minder mooi is het dan wel dat de feitelijke slachtoffers, neem nu die 12 jarige, duidelijk niet hoeven te rekenen op een gelijkaardig medeleven. Noch van u, noch van de anderen.

Zodra uw haat tegenover de kerk minder groot wordt als uw liefde voor het welzijn van de eigenlijke slachtoffers, zal nog wel veranderen zeker ?
Ik ga naar het mosselmina paradijs alwaar 37 Denzel Washingtons en 42 Heath Ledgers op mij zullen staan wachten.... niet niks hé.

Citaat:
Maar waar haalt U dat. Natuurlijk heb ik medeleven met dat 12 jarig slachtoffertje. Ik ben zelf moeder van twee dochters. Maar zulke zaken zijn tegenwoordig schering en inslag en men kan moeilijk bij elk slachtoffer apart een hele commentaar schrijven. De daders zijn voortvluchtig.

Citaat:
Zodra uw haat tegenover de kerk minder groot wordt als uw liefde voor het welzijn van de eigenlijke slachtoffers, zal nog wel veranderen zeker ?
ik heb zelfs geen haat tegen de kerk zoals vele vrijzinnigen zijn opgevoed. Ben zelf naar een katholieke school geweest, mijn enige buis ooit was natuurlijk op godsdienst omdat ik mijn mond niet hield tegen "mijnheer directeur". Van hem heb ik wel geleerd nooit nog een pastoor te betrouwen (geen sexuele aanranding, wel de verzekering dat we "alles mochten zeggen" en dan op het einde tot de conclusie moeten komen dat degenen die hem counterden allemaal gebuisd waren bij een openboek examen...) Goede levensles, dat wel.

Oud 30 oktober 2010, 11:01   #111
Albrecht
Banneling

Standaard

Ah, verbitterd om één slechte godsdienstleerkracht, die als ik het goed lees pastoor was. Wat als er nu een vrijzinnige leerkracht je zoiets had gelapt, had je dan je leven lang geen vrijzinnigen vertrouwd?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 11:12   #112
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ah, verbitterd om één slechte godsdienstleerkracht, die als ik het goed lees pastoor was. Wat als er nu een vrijzinnige leerkracht je zoiets had gelapt, had je dan je leven lang geen vrijzinnigen vertrouwd?
ik heb wel wat meer katholieke pilarenbijters tegengekomen die liefst zoveel mogelijk rond te pot draaiden zonder voor hun mening uit te komen. Hij was niet de enige. Maar de levenles is me wèl bijgebleven en heeft me al dikwijls behoed voor naief vertrouwen.

Oud 30 oktober 2010, 11:23   #113
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
ik heb wel wat meer katholieke pilarenbijters tegengekomen die liefst zoveel mogelijk rond te pot draaiden zonder voor hun mening uit te komen. Hij was niet de enige. Maar de levenles is me wèl bijgebleven en heeft me al dikwijls behoed voor naief vertrouwen.
Gewoon, een algemeen vraagje, hebt u voor of na de jaren '60 op midderbare school gezeten?

Als u na de jaren '60 op een Katholieke school heeft gezeten, heeft u waarschijnlijk geen echte Katholieken ontmoet.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 13:33   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb zelfs geen haat tegen de kerk zoals vele vrijzinnigen zijn opgevoed. Ben zelf naar een katholieke school geweest, mijn enige buis ooit was natuurlijk op godsdienst omdat ik mijn mond niet hield tegen "mijnheer directeur". Van hem heb ik wel geleerd nooit nog een pastoor te betrouwen (geen sexuele aanranding, wel de verzekering dat we "alles mochten zeggen" en dan op het einde tot de conclusie moeten komen dat degenen die hem counterden allemaal gebuisd waren bij een openboek examen...) Goede levensles, dat wel.
"Pastoors mogen alles". Is het in uw grijze hersencellen nooit opgekomen dat die conclusie misschien volledig uit de lucht gegrepen was? Als u meent dat uw ervaringen in een college gelden voor alle geestelijken, is wel wat heel kort door de bocht. Of meent u dat niet-geestelijke leraren hun macht soms niet eens misbruiken?
Oud 30 oktober 2010, 13:35   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De levenles erachter is dat sommige mensen hun macht misbruiken. Dat is jammer genoeg van alle tijden, van alle plaatsen, van alle godsdiensten. Uw conclusie is evenwel eenzijdig en toont niet onmiddellijk veel wijsheid.
Oud 30 oktober 2010, 14:00   #116
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Rik Devillé is Léonard "dankbaar voor de klare taal"

Citaat:
De gepensioneerde priester Rik Devillé is aartsbisschop André Léonard "dankbaar". Niet dat Devillé het eens is met Léonard, maar door de "klare taal" van de aartsbisschop kunnen veel katholieke organisaties nu gemakkelijker afstand nemen van "hardliners als Léonard en Ratzinger" en van het "Roomse dictaat".

Ook binnen de katholieke kerk groeit het verzet tegen aartsbisschop Léonard. Zo distantieerde het Interdiocesaan Pastoraal Beraad (IPB), het grootste overlegorgaan in de katholieke kerk in Vlaanderen, zich gisteren van Léonard. Volgens het IPB gedraagt Léonard zich hooghartig en stelt hij zich boven de gelovigen. Ook de Broeders van Liefde en de katholieke weekbladen Tertio en Kerk & Leven hebben kritiek op de aartsbisschop.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...are-taal.dhtml
Oud 30 oktober 2010, 14:03   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Rik Devillé is Léonard "dankbaar voor de klare taal"
Ach, Devillé. En ach, het IPB. En ach, Tertio. En ach, Kerk en Leven. En ach, bepaalde congregaties. Allemaal mensen en organisaties die zogezegd katholiek zijn, maar in werkelijkheid allang geen deel uitmaken van het sociale, morele en dogmatische weefsel van de RKK.
Oud 30 oktober 2010, 14:20   #118
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, Devillé. En ach, het IPB. En ach, Tertio. En ach, Kerk en Leven. En ach, bepaalde congregaties. Allemaal mensen en organisaties die zogezegd katholiek zijn, maar in werkelijkheid allang geen deel uitmaken van het sociale, morele en dogmatische weefsel van de RKK.
Ach de 'pure' RKK, al decennialang qualité negligable en nu ook meer en meer quantité negligable.

Dat de laatste aub de kaarsen uitblaast want die kerkgebouwen kunnen nog dienen als polyvalente zalen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 14:22   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ach de 'pure' RKK, al decennialang qualité negligable en nu ook meer en meer quantité negligable.

Dat de laatste aub de kaarsen uitblaast want die kerkgebouwen kunnen nog dienen als polyvalente zalen.
Het maatschappelijk katholicisme bestaat inderdaad niet meer. Alhoewel ik het in bepaalde opzichten wel jammer vind, beschouw ik het echter algemeen genomen niet als een verlies. Liever een kleine kerkelijke gemeenschap dan een die slechts in naam het is. En aan kerkgebouwen zijn we niet echt gehecht.
Oud 30 oktober 2010, 14:26   #120
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het maatschappelijk katholicisme bestaat inderdaad niet meer. Alhoewel ik het in bepaalde opzichten wel jammer vind, beschouw ik het echter algemeen genomen niet als een verlies. Liever een kleine kerkelijke gemeenschap dan een die slechts in naam het is. En aan kerkgebouwen zijn we niet echt gehecht.
Binnen 30 jaar tellen jullie slechts enkele duizenden leden in dit land.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be