Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2010, 11:50   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Of gewoon al om te beginnen ketterij door pastoors en bisschoppen doen verdwijnen. Overigens behoren niet alle traditionalisten bij de FSSPX.

Allereerst, u ziet de Kerk van vroeger als iets kwaadaardigs. De praal was er om God te eren, de macht om mensen te begeleiden. Er was geen kloof tussen het "voetvolk" en de clerus, die kloof hebben de modernisten gegraven.

Ten tweede, ik heb persoonlijk met mgr. Léonard gesproken, en hij zei dat hij traditionalisten zoals FSSP (Traditioneel broederschap waarvoor hij een keer gewijd heeft) te extreem vindt.

De leiding van de katholieke kerk vroeger blonk in ieder geval niet uit in liefde voor de medemens. Zo bezaten de pausen galeislaven. In 1794 had Pius VI nog steeds galeislaven... De andere Europese vorsten hadden deze gruwelijke praktijk al een tijdje afgeschaft.

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2010 om 12:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 13:14   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
MAg ik even heeel cynisch zijn? Hoe kleiner het clubje, hoe meer eensgezindheid he
Als al de gedegoeteerden weggaan...

Maar zo wens ik dat echter NIET te zien. Is nogal een makkelijk schot in open doel, maar totaal naast de waarheid. Mensen die hun geloof in God wensen te beleven via de RKK mogen niet de dupe worden van de mening van diegenen die erbuiten staan. Hun leiders, zoals Leonard echter, die meent in de openbaarheid te moeten treden, stellen zich daardoor natuurlijk wel bloot aan welverdiende kritiek.
Mij valt steeds weer op dat niet-gelovigen er als de kippen bij zijn om de Kerk, haar geloof, haar moraal, haar afspraken, haar kerkorde, haar regels, haar gezagsdragers en zelfs haar gelovigen... met brandend pek te overgieten. Als het over bepaalde andere godsdiensten gaat, zwijgt diezelfde groep kritikasters evenwel als vermoord. De vraag dringt zich dan ook op of het die mensen wel te doen is om bepaalde (morele) principes te verdedigen, maar eerder om zich te voorzien van een goedkope en gemakkelijk aan te vallen bliksemafleider.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 13:14   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De leiding van de katholieke kerk vroeger blonk in ieder geval niet uit in liefde voor de medemens. Zo bezaten de pausen galeislaven. In 1794 had Pius VI nog steeds galeislaven... De andere Europese vorsten hadden deze gruwelijke praktijk al een tijdje afgeschaft.
Pius VI wordt door de Kerk dan ook niet als "lichtend voorbeeld" beschouwd.
Oud 30 oktober 2010, 13:19   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Vlaams Belang steunt Léonard!

Men doet precies of dit hier iets speciaals is. Natuurlijk steunt het VB Leonard. Veel katholieken van het VB behoren eerder tot de oerconservatieve strekking van wijlen bisschop Lefebvre. Lefebvre die trouwens door Rome werd gerehabiliteerd. Mensen zoals Alexander Colen & Co behoren tot die kleine kliek katholieke die-hards die terug willen naar de kerk van de macht, waar alles een plaats had en iedere mens zijn rang kende. Wat dan ook perfect past in de goed verborgen maar solidaristische politieke invalshoek van het VB.

Lefebvre, een vertegenwoordiger van een triomferende arrogante en hooghartige kerk met nog meer hooghartige prelaten met gouden mijter en fonkelende ringen en imposante bisschopsstaf, die eeuwenlang de plak zwaaiden in Europa zowel op politiek vlak als op religieus domein. Maar die alle contact met de grote meerderheid van het katholiek voetvolk verloren hadden terwijl ze ons effe kwamen vertellen hoe het moest, en vooral hoe het niet moest. De kerk waar de massale pedofiele praktijken van geestelijken onder de mat werden geveegd. De Kerk van glitter en glamour, van macht en praal. Van klatergoud dus. En Leonard behoort ook tot zulke kerk. En diep in zijn hart wenst hij die machtskerk terug. Het zal niet lukken.

http://www.youtube.com/watch?v=5p9DrPEq4c4
Of hoe een bepaalde niet-katholieke groep schijnbaar met graagte en ook met overgave allerlei etiketten op bepaalde katholieken kleeft. Gemakkelijk natuurlijk, want de kritikasters weten heel goed dat ze geen of weinig weerwerk zullen krijgen en dat ze in de grond van de zaak ook geen bedreiging vormen. Horen we diezelfde mensen in gelijkaardige striemende bewoordingen over bepaalde aspecten en gezagsdragers in de islam? Neen, ze weten dat kritiek daar wel ietsje anders wordt onthaald dan onder christenen.

Mgr. Lefebvre was helemaal niet voor een Kerk van "glitter en glamour". Als daarom te doen was geweest, had hij niet het pad gekozen die hij heeft gevolgd. Onder Paulus VI werd de man aan de kant geschoven, met alle zonden Israëls beladen en de priesters die zich aan zijn kant schaarden of door hem werden gewijd, werden op alle mogelijke manieren geboycott, de toegang tot heel veel kerken geweigerd en zelfs uit hun ambt ontzet. Mgr. Lefebvre heeft dat alles moedig gedragen. Hij stond wel voor een Kerk die bewust is dat zij de waarheid in de loop der eeuwen heeft overgedragen, een Kerk die zich de erfgenaam en behoedster van Jezus' boodschap weet.
Oud 30 oktober 2010, 13:22   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, dat klinkt me als muziek in oren. Zou u misschien via een persoonlijk bericht willen delen waar dat is? Ik kan het natuurlijk begrijpen als u dat niet wilt doen.

Hier in onze parochie zwijgt men er gewoon over. Men is hier tevreden met de besluiteloosheid en vaagheid van Bonny, vermoed ik.
Dat mag gerust iedereen weten. Ik en mijn gezin gaan regelmatig naar de Hemelstraat in Antwerpen. Ook gingen we vroeger wel eens bij pastoor Herroelen.
Oud 30 oktober 2010, 13:25   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten tweede, ik heb persoonlijk met mgr. Léonard gesproken, en hij zei dat hij traditionalisten zoals FSSP (Traditioneel broederschap waarvoor hij een keer gewijd heeft) te extreem vindt.
Nochtans kan mgr. Léonard op heel wat sympathie bij deze groep rekenen. Daarom ook vond ik het niet zo verstandig al op voorhand en in heel algemene termen tegen deze priesterbroederschap uit te varen, zeker ook omdat er nu officiële theologische gesprekken aan de gang zijn tussen het Vatikaan en de Priestersbroederschap Sint-Pius X.
Oud 30 oktober 2010, 13:27   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Marijke Bekijk bericht
Met stijgende verbazing merk ik dat er hier op het forum sympathieën bestaan voor Léonard en co. Sommigen wentelen zich als een Duivel in een wijwatervat (héél toepasselijk) om dat krapuul te verdedigen. Onbegrijpelijk.

Wat me ook opvalt is niet enkel de onvoorstelbare arrogantie van de kerkvaders maar ook van degenen die hen (ook hier) verdedigen. Waar halen jullie het uit dat jullie dé wijsheid en dé moraal in pacht hebben? Iedereen heeft recht om een leven te leiden zoals hij/zij dat verkiest, iedereen heeft recht op zijn eigen levensvisie, ideeën en idealen.
U schijnt een aantal zaken door elkaar te gooien. Als ik er diep van overtuigd ben dat het geloof dat ik aanhang, het enige, echte en juiste geloof is, dan zal ik dienovereenkomstig handelen en mensen oproepen dit geloof te delen. Met arrogantie e.d. heeft dat weinig te maken.
Oud 30 oktober 2010, 13:29   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Liefde preken en tegelijkertijd kinderen verkrachten. Om het in kerkelijke termen uit te drukken: dat is Des Duivels! En de clou is dat die pedo's bovendien beschermd worden en ongestraft zouden moeten blijven. De slachtoffers van dat schijnheilig kerkelijk gespuis zijn onbelangrijk: zij mogen kreperen door hun levenslange trauma's, dikwijls letterlijk. Oja, en homo's zijn zieke abnormale sukkels en AIDS is een immanente rechtvaardigheid. Er is maar één uitdrukking die hier bij past: ZUM KOTSEN! Dit alles heeft niks te maken met een eventuele God, maar alles met de kerkmaffia: misdadigers die elkaar beschermen en daar tot nu toe in slaagden met hun doofpotoperaties.
Pedofilie noch pedofielen worden door de Kerk of door gelovigen verdedigd. Ik ben als gelovige op dat punt heel formeel en ben dat altijd al geweest, daarom ook heb ik mij altijd heel kritisch getoond ten opzichte van kardinaal Danneels die in mijn ogen bijzonder laks was. Ook op andere vlakken heb ik nooit hoog opgelopen met die kerkvorst. Daarom ook is de komst van mgr. Léonard een ware zegen. Eindelijk eens iemand die spreekt en durft spreken en ook durft handelen.
Oud 30 oktober 2010, 13:30   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, mijn terechte repliek is ook vrije meningsuiting maar ik vergiftig mensen niet met zulke achterlijke standpunten, ik ga ertegen in.
Dat mag gerust, maar u schijnt nog altijd niet door te hebben wat mgr. Léonard juist heeft gezegd. En daarom is uw kritiek niet alleen onterecht maar ook onjuist.
Oud 30 oktober 2010, 14:01   #110
Hot Marijke
Staatssecretaris

Hot Marijke's schermafbeelding

Standaard

Iedereen is ervan overtuigd dat zijn eigen godsdienst de enige echte juiste is. Vooral extremisten leven met oogkleppen, kunnen zichzelf en hun geloof niet relativeren. Waarom? Infeite is de enige echte reden: schrik. Ze denken hun zieltje te kunnen afkopen en hun plaatsje in hun Hemel te verdienen door de regeltjes van hun geloof strikt na te leven. Helaas, té dikwijls ten koste van alles en iedereen. Voorbeelden zat.

Geloof is één van de drugs om mensen klein, koest en volgzaam te houden. Het walgelijke is dat hun leiders van het devies zijn: luister naar mijn raden maar zie niet naar mijn daden. Precies d�*t doen deze blinde schapen, kritiekloos, verdoofd door hun drug, en daardoor even wereldvreemd en onmenselijk als hun leiders.

Om te besluiten deze wijze woorden van John Lennon:

Keep you doped with religion and sex and TV,
And you think you're so clever and classless and free,
But you're still fucking peasents as far as I can see.

Hot Marijke

A Day without Sex is a Day without Sunshine
Hot Marijke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 14:05   #111
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Pedofilie noch pedofielen worden door de Kerk of door gelovigen verdedigd. Ik ben als gelovige op dat punt heel formeel en ben dat altijd al geweest, daarom ook heb ik mij altijd heel kritisch getoond ten opzichte van kardinaal Danneels die in mijn ogen bijzonder laks was. Ook op andere vlakken heb ik nooit hoog opgelopen met die kerkvorst. Daarom ook is de komst van mgr. Léonard een ware zegen. Eindelijk eens iemand die spreekt en durft spreken en ook durft handelen.
Hoe komt het dan, dat in het verleden, veel pedofiele pastoors gewoonweg overgeplaatst werden ipv hen aan te geven bij de gerechtelijke instanties ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 14:05   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen is ervan overtuigd dat zijn eigen godsdienst de enige echte juiste is. Vooral extremisten leven met oogkleppen, kunnen zichzelf en hun geloof niet relativeren. Waarom? Infeite is de enige echte reden: schrik. Ze denken hun zieltje te kunnen afkopen en hun plaatsje in hun Hemel te verdienen door de regeltjes van hun geloof strikt na te leven. Helaas, té dikwijls ten koste van alles en iedereen. Voorbeelden zat.
Schrik? Ten nadele van anderen mensen?

Tja, als u met dergelijke oogkleppen rondloopt, is het inderdaad meer dan moeilijk in te zien hoe gelovigen daadwerkelijk denken.
Oud 30 oktober 2010, 14:06   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hoe komt het dan, dat in het verleden, veel pedofiele pastoors gewoonweg overgeplaatst werden ipv hen aan te geven bij de gerechtelijke instanties ?
Omdat er bisschoppen waren die een loopje namen met de kerkelijke regels en bang waren om als daadwerkelijk katholiek te handelen. Mgr. Danneels is daar een mooi voorbeeld van: een halfzachte kwal die niet durfde op te treden als hij als katholiek bisschop moest handelen, maar zich wel haastte om conservatieve katholieken te benadelen en te belasteren.
Oud 30 oktober 2010, 14:06   #114
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag gerust, maar u schijnt nog altijd niet door te hebben wat mgr. Léonard juist heeft gezegd. En daarom is uw kritiek niet alleen onterecht maar ook onjuist.
hij zei bijvorbeeld, dat bejaarde pedofiele pastoors best met rust worden gelaten, wat ik nog altijd een verwerpelijke uitspraak vind.

Citaat:
Oud 30 oktober 2010, 14:07   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geloof is één van de drugs om mensen klein, koest en volgzaam te houden. Het walgelijke is dat hun leiders van het devies zijn: luister naar mijn raden maar zie niet naar mijn daden. Precies d�*t doen deze blinde schapen, kritiekloos, verdoofd door hun drug, en daardoor even wereldvreemd en onmenselijk als hun leiders.
Of hoe u dus echt niet weet, wat er onder gelovigen leeft.
Oud 30 oktober 2010, 14:07   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hij zei bijvorbeeld, dat bejaarde pedofiele pastoors best met rust worden gelaten, wat ik nog altijd een verwerpelijke uitspraak vind.
Zei hij dat in die bewoordingen? Lees maar eens zijn woorden erop na en situeer ze tegelijkertijd eens in de context waarin ze stonden.
Oud 30 oktober 2010, 14:08   #117
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat er bisschoppen waren die een loopje namen met de kerkelijke regels en bang waren om als daadwerkelijk katholiek te handelen. Mgr. Danneels is daar een mooi voorbeeld van: een halfzachte kwal die niet durfde op te treden als hij als katholiek bisschop moest handelen, maar zich wel haastte om conservatieve katholieken te benadelen en te belasteren.
Hou op met steeds weer één man te viseren, heel dat kerkelijk wereldje was zo rot als een kaas van drie weken.

Citaat:
Oud 30 oktober 2010, 14:09   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hou op met steeds weer één man te viseren, heel dat kerkelijk wereldje was zo rot als een kaas van drie weken.
Dat is slechts uw gratuite bewering. Ik ken evenwel vele, vele goede, geloofstrouwe en zedelijk zuivere priesters.
Oud 30 oktober 2010, 14:11   #119
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zei hij dat in die bewoordingen? Lees maar eens zijn woorden erop na en situeer ze tegelijkertijd eens in de context waarin ze stonden.
Kijk, ik ben dat soort flauwe excuses ("de uitspraken werden uit zijn context gerukt") zo beu als kouwe pap. Je beseft toch dat je met die zoutloze "argumenten" zo goed als moederziel alleen staat.

Citaat:
Oud 30 oktober 2010, 14:12   #120
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is slechts uw gratuite bewering. Ik ken evenwel vele, vele goede, geloofstrouwe en zedelijk zuivere priesters.
Ik had het kunnen denken dat je die kende, alleen spijtig voor u, dat je stilaan de enige bent die hen nog kent.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be