Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2010, 15:12   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Inderdaad: omdat die borden geld kosten en ze er daarom nog niet staan. En dus zijn de huidige limieten daar niet helemaal terecht, itt wat jij beweert.
Natuurlijk zijn ze wel terecht: tijdens de schooldag is 30 echt wel de aangewezen snelheid.

En omdat er (nog) geen geld is bij veel gemeenten voor dynamische borden, is het verstandiger de strengte limiet voorlopig op te leggen. Voor onze kinderen hebben we dat wel over.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:13   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Die frustratie en stress bij sommigen is niets nieuws, dat zie ik al decennia lang.
Ik zou ook op dat vlak niet over een stijging spreken.

Er is wel een polarisatie tussen te twee zijden.
De ene helft die veiliger, rustiger, minder verkeer wil.
De andere helft die sneller, sportiever, met minder regels wil rijden.

De kloof tussen de twee wordt dieper.
Toch zal die laatste groep het moeten afleggen, want ze zijn echt niet mee met het huidig mobiliteitsdenken.
Oud 30 oktober 2010, 15:15   #143
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om een welles-nietesspelletje te vermijden: in welke gevallen niet en waarom is dat volgens u zo? Misschien ook eens concreet illustreren.
Bijvoorbeeld: Wanneer je van Hamme-Mille naar Leuven rijdt over de Naamse Steenweg, dan kom je op een bepaalde plaats op een groot kruispunt. Daar is er een opsplitsing naar enerzijds het vervolg van de steenweg, en anderzijds de expressweg naar Kessel-Lo (langs de Brabanthal). Een brede expressweg waar vroeger 2 rijvakken in elke richting waren, gescheiden door een middenberm, met een limiet van 90 per uur. Nu hebben ze er 1 vak van gemaakt, nog steeds met middenberm, en een limiet van 50 per uur over een groot stuk. De meeste mensen rijden daar nog steeds minstens 70. 50 is daar dan ook belachelijk.

Bijvoorbeeld: een heel deel van de ring van Leuven. Fietspad volledig gescheiden, twee rijvakken in elke richting met brede middenberm. Kruispunten duidelijk zichtbaar, allemaal met lichten. En toch mag je er maar 50 (vroeger heel terecht 70). Absurd gewoon.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 15:18   #144
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die frustratie en stress bij sommigen is niets nieuws, dat zie ik al decennia lang.
Ik zou ook op dat vlak niet over een stijging spreken.
Toch wel. Enerzijds komen er steeds meer chauffeurs op de baan. Procentueel verandert er misschien niets, maar in absolute cijfers dus wel. Anderzijds stijgt de frustratie volgens mij in intensiteit. Bvb de vergrijzing zorgt voor meer trage chauffeurs op de weg. Er zijn ook meer rode lichten, langere files, en meer debiele snelheidsverlagingen.

Citaat:
Er is wel een polarisatie tussen te twee zijden.
De ene helft die veiliger, rustiger, minder verkeer wil.
De andere helft die sneller, sportiever, met minder regels wil rijden.

De kloof tussen de twee wordt dieper.
En het gevoerde beleid schaart zich voor 100% aan slechts 1 zijde.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 30 oktober 2010, 15:22   #145
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien moet die automobilist dan eens nadenken over zijn mobiliteitsgedrag. Is de fiets, tram, bus... geen alternatief voor "een hele week aanschuiven en filerijden" bijvoorbeeld?
Meestal niet. Met de fiets is het vaak te ver (ik moet bvb van Leuven naar A'pen), voor zover het natuurlijk goed weer is en voor zover je je deftig kan opfrissen op het werk. En het openbaar vervoer is een ramp. Met de trein ben je vaak nog langer onderweg. Ter illustratie: toen ik in Melsbroek werkte, kon ik kiezen: ofwel een 25-tal minuten met de wagen, enkele richting (waar ik overigens helemaal niet over te klagen had - slechts 25 minuten is een luxe tegenwoordig), ofwel 2 uur en half met de trein en de bus, ook enkele richting. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
Oud 30 oktober 2010, 15:24   #146
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, neen?! Hoezo dan wel?

Dus nogmaals: in schoolomgevingen is 30 heel terecht. En dus moet dat correct toegepast worden tijdens de schooldagen. Dan is er nood aan.

Echter tijdens de nacht en op weekends hoeft dit niet: er zijn dan immers geen kinderen. Enkel dan is er geen nood aan.
Dus zijn de vaste borden van 30 per uur daar dan niet terecht op die moment. Wat contrasteert met uw uitspraak als zouden de limieten altijd helemaal terecht zijn.

Vraag me a.u.b. niet om er ook nog een tekeningske bij te maken.
Oud 30 oktober 2010, 15:26   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meestal niet. Met de fiets is het vaak te ver (ik moet bvb van Leuven naar A'pen), voor zover het natuurlijk goed weer is en voor zover je je deftig kan opfrissen op het werk. En het openbaar vervoer is een ramp. Met de trein ben je vaak nog langer onderweg. Ter illustratie: toen ik in Melsbroek werkte, kon ik kiezen: ofwel een 25-tal minuten met de wagen, enkele richting (waar ik overigens helemaal niet over te klagen had - slechts 25 minuten is een luxe tegenwoordig), ofwel 2 uur en half met de trein en de bus, ook enkele richting. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
Mmmm. Ergens klopt uw redenering niet. Als een automobilist dan toch voortdurend met files en traag verkeer te maken krijgt, dan zal het openbaar vervoer in bepaalde gevallen toch wel sneller zijn. U moet immers niet oordelen over het heden door voorbeelden te halen uit het verleden: de mobiliteit is immers vele malen toegenomen invergelijking tot vroeger.
Oud 30 oktober 2010, 15:26   #148
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch zal die laatste groep het moeten afleggen, want ze zijn echt niet mee met het huidig mobiliteitsdenken.
Inderdaad, met meer agressie en ongevallen tot gevolg. Het huidig mobiliteitsdenken is er immers een van mathematiek en statistiek, en houdt geen rekening met de psychologische kant van het verhaal.
Oud 30 oktober 2010, 15:27   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus zijn de vaste borden van 30 per uur daar dan niet terecht op die moment. Wat contrasteert met uw uitspraak als zouden de limieten altijd helemaal terecht zijn.

Vraag me a.u.b. niet om er ook nog een tekeningske bij te maken.
Inderdaad, de limieten zijn terecht. De vorm van borden niet. U ziet: blijkbaar is het moeilijk voor u dergelijke, nochtans vrij eenvoudige redeneringen te volgen.
Oud 30 oktober 2010, 15:29   #150
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mmmm. Ergens klopt uw redenering niet. Als een automobilist dan toch voortdurend met files en traag verkeer te maken krijgt, dan zal het openbaar vervoer in bepaalde gevallen toch wel sneller zijn. U moet immers niet oordelen over het heden door voorbeelden te halen uit het verleden: de mobiliteit is immers vele malen toegenomen invergelijking tot vroeger.
Ook naar A'pen ben ik zelfs in het allerbeste geval niet sneller hoor. De verbinding met Leuven loopt minstens 2 keer per week vertraging op, waardoor ik dus ook mijn aansluiting in Leuven mis. Ik heb het dik een half jaar geprobeerd, voor ik terug voor de auto koos. En laten we wel wezen: A'pen-Leuven is nu niet meteen van boerengat naar boerengat he.
Oud 30 oktober 2010, 15:31   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, met meer agressie en ongevallen tot gevolg. Het huidig mobiliteitsdenken is er immers een van mathematiek en statistiek, en houdt geen rekening met de psychologische kant van het verhaal.
Toch wel, als men het in bepaalde gevallen de automobilist moeilijk maakt (wat ook de bedoeling is), zal er na verloop van tijd wel een mentaliteitswijziging gebeuren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Brugge. Enkele jaren geleden hebben ze daar het parkeerbeleid volledig gewijzigd. Nu hebben bewoners de voorrang en niet-bewoners worden geconfronteerd met ofwel betalend parkeren (beperkt in de tijd) ofwel met gratis parkeren dat slechts voor vier uur geldt. Toen dat nieuwe beleid werd ingevoerd, werd er moord en brand geschreeuwd door veel automobilisten. Er gingen petities rond e.d. 't Was net alsof het ergste van het allerergste gebeurd was.

We zijn een aantal jaren verder en de stedelijke overheid heeft voet bij stuk gehouden. Resultaat: daar waar het vroeger rond bepaalde uren in Brugge ronduit hallucinant was, is dat nu verdwenen. Volgens de tellingen van de Vlaamse overheid is nu 3/4 van het inkomend en uitgaand verkeer tijdens de spitsuren fietsverkeer. En heeft dat de leefbaarheid van Brugge verbeterd? U moet het maar eens aan de doorsnee Bruggeling vragen? 'n Volmondig ja zult u veel horen, neem het van mij aan!
Oud 30 oktober 2010, 15:32   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook naar A'pen ben ik zelfs in het allerbeste geval niet sneller hoor. De verbinding met Leuven loopt minstens 2 keer per week vertraging op, waardoor ik dus ook mijn aansluiting in Leuven mis. Ik heb het dik een half jaar geprobeerd, voor ik terug voor de auto koos. En laten we wel wezen: A'pen-Leuven is nu niet meteen van boerengat naar boerengat he.
Cijfermatig?
Oud 30 oktober 2010, 15:37   #153
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. Enerzijds komen er steeds meer chauffeurs op de baan. Procentueel verandert er misschien niets, maar in absolute cijfers dus wel. Anderzijds stijgt de frustratie volgens mij in intensiteit.
Daar hebt ge wel een punt.
Ik denk ook dat de intensiteit van de frustraties verhogen omwille van de verhoging van de intensiteit van het verkeer.

Dus indien we het verkeer terugdringen door maatregelen zoals thuiswerk, beter en sneller openbaar vervoer en dichter bij huis werken financieel aanmoedigen, dan kunnen we de frustraties op een vrij goedkope manier terugdringen denk ik.

Citaat:
Bvb de vergrijzing zorgt voor meer trage chauffeurs op de weg.
Ook dat klopt, maar daar moeten we gewoon rekening mee houden.
Gewoon rustig afwachten tot ge kunt inhalen is daar de boodschap.

Citaat:
Er zijn ook meer rode lichten
Dat varieert, in mijn streek zijn ze al een paar decennia lang kruispunten met lichten aan het vervangen door ronde punten.

Citaat:
en meer debiele snelheidsverlagingen.
Dat is natuurlijk een kwestie van subjectiviteit.
Oud 30 oktober 2010, 16:44   #154
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de limieten zijn terecht. De vorm van borden niet. U ziet: blijkbaar is het moeilijk voor u dergelijke, nochtans vrij eenvoudige redeneringen te volgen.
Maar door de worm van de borden wordt er na de schooluren een limiet opgelegd die op die moment niet terecht is. Moest ze wel terecht zijn, zouden ze de borden niet gaan veranderen. U ziet: blijkbaar is het moeilijk voor u dergelijke, nochtans vrij eenvoudige redeneringen te volgen.
Oud 30 oktober 2010, 16:45   #155
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, als men het in bepaalde gevallen de automobilist moeilijk maakt (wat ook de bedoeling is), zal er na verloop van tijd wel een mentaliteitswijziging gebeuren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Brugge. Enkele jaren geleden hebben ze daar het parkeerbeleid volledig gewijzigd. Nu hebben bewoners de voorrang en niet-bewoners worden geconfronteerd met ofwel betalend parkeren (beperkt in de tijd) ofwel met gratis parkeren dat slechts voor vier uur geldt. Toen dat nieuwe beleid werd ingevoerd, werd er moord en brand geschreeuwd door veel automobilisten. Er gingen petities rond e.d. 't Was net alsof het ergste van het allerergste gebeurd was.

We zijn een aantal jaren verder en de stedelijke overheid heeft voet bij stuk gehouden. Resultaat: daar waar het vroeger rond bepaalde uren in Brugge ronduit hallucinant was, is dat nu verdwenen. Volgens de tellingen van de Vlaamse overheid is nu 3/4 van het inkomend en uitgaand verkeer tijdens de spitsuren fietsverkeer. En heeft dat de leefbaarheid van Brugge verbeterd? U moet het maar eens aan de doorsnee Bruggeling vragen? 'n Volmondig ja zult u veel horen, neem het van mij aan!
Heel handig natuurlijk wanneer de fiets eeen alternatief is. Ik stel voor dat je dat eens voorlegt aan de mensen die elke morgen op de E19 vanaf Rumst staan aan te schuiven in de richting van Brussel.
Oud 30 oktober 2010, 16:51   #156
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cijfermatig?
Het is intussen enige tijd geleden, dus de toenmalige cijfers heb ik niet meer. Ik ben gestop toen de uren veranderen en de trein Leuven A'pen 's morgens van een bijna-direct (enkel halte in Mechelen) veranderde in een "ik stop overal" boemel.

Volgens de site van de NMBS ben ik met de huidige uren van Herent in A'pen op 1 uur en 11 minuten, omgekeerd ook. Dat wilt dus zeggen: 's morgens verlies ik bijna een half uur, 's avonds doe ik er even lang over. Natuurlijk, dan rekenen we de vertragingen niet mee die zich minstens tweemaal per week voordeden. Genoeg om mijn aansluiting met Herent te missen en er nog eens een half uur bovenop te doen.

Dan kom ik in totaal per week op 3 uur en half verloren tijd, best wel veel. Plus, als consultant weet ik nooit wanneer ik bij de klant weg kan, dus regelmatig kan ik in A'pen ook nog op de trein wachten wanneer ik de vorige net gemist heb.

Laatst gewijzigd door Distel : 30 oktober 2010 om 17:01.
Oud 30 oktober 2010, 17:00   #157
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar hebt ge wel een punt.
Ik denk ook dat de intensiteit van de frustraties verhogen omwille van de verhoging van de intensiteit van het verkeer.

Dus indien we het verkeer terugdringen door maatregelen zoals thuiswerk, beter en sneller openbaar vervoer en dichter bij huis werken financieel aanmoedigen, dan kunnen we de frustraties op een vrij goedkope manier terugdringen denk ik.
100% akkoord.

Citaat:
Ook dat klopt, maar daar moeten we gewoon rekening mee houden.
Gewoon rustig afwachten tot ge kunt inhalen is daar de boodschap.
Ah, maar daar loopt het net mis. Een moegefrustreerde chauffeur is niet zo begripvol. Hij zal gaan bumperkleven en dan voorsteken op een plaats of tijdstip waar het eigenlijk niet veilig is om dat te doen, met alle gevolgen van dien. Dat valt niet goed te praten, begrijp me niet verkeerd, maar het maakt wel deel uit van de dagelijkse verkeerssituatie. En tenzij je daar rekening mee houdt en de druk van de ketel haalt (door bvb diezelfde chauffeur elders wat rapper te laten rijden ipv veralgemeende limieten op te leggen), kan je met het vermanende moraal-vingertje staan schudden zoveel je wilt.

Citaat:
Dat varieert, in mijn streek zijn ze al een paar decennia lang kruispunten met lichten aan het vervangen door ronde punten.
Daar ben ik heel hard voorstander van.

Citaat:
Dat is natuurlijk een kwestie van subjectiviteit.
Klopt, het is meer dan alleen maar statistiek en gewestplannen.
Oud 30 oktober 2010, 19:49   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar door de worm van de borden wordt er na de schooluren een limiet opgelegd die op die moment niet terecht is. Moest ze wel terecht zijn, zouden ze de borden niet gaan veranderen. U ziet: blijkbaar is het moeilijk voor u dergelijke, nochtans vrij eenvoudige redeneringen te volgen.
Kuch. Wat u stelt, heb ik al aangegeven. De limiet is terecht, want die moet gelden voor het grootste deel van een schooldag. M.a.w. op de momenten dat er het meest verkeer is. Voor het overige weet en beseft men wel dat 30 km/u om twee uur 's nachts of op een zondag bijvoorbeeld weinig zin heeft. Dit alles gaf ik al aan.

Als u wil strijden over iets waar het we met elkaar eens, mij niet gelaten, maar de zin ontgaat me toch wel eventjes.
Oud 30 oktober 2010, 19:51   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel handig natuurlijk wanneer de fiets eeen alternatief is. Ik stel voor dat je dat eens voorlegt aan de mensen die elke morgen op de E19 vanaf Rumst staan aan te schuiven in de richting van Brussel.
Misschien moeten die mensen eens nadenken over alternatieven. Dat kan ook heel handig zijn.
Oud 30 oktober 2010, 19:54   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is intussen enige tijd geleden, dus de toenmalige cijfers heb ik niet meer. Ik ben gestop toen de uren veranderen en de trein Leuven A'pen 's morgens van een bijna-direct (enkel halte in Mechelen) veranderde in een "ik stop overal" boemel.

Volgens de site van de NMBS ben ik met de huidige uren van Herent in A'pen op 1 uur en 11 minuten, omgekeerd ook. Dat wilt dus zeggen: 's morgens verlies ik bijna een half uur, 's avonds doe ik er even lang over. Natuurlijk, dan rekenen we de vertragingen niet mee die zich minstens tweemaal per week voordeden. Genoeg om mijn aansluiting met Herent te missen en er nog eens een half uur bovenop te doen.

Dan kom ik in totaal per week op 3 uur en half verloren tijd, best wel veel. Plus, als consultant weet ik nooit wanneer ik bij de klant weg kan, dus regelmatig kan ik in A'pen ook nog op de trein wachten wanneer ik de vorige net gemist heb.
Me dunkt dat variëren in het verkeer lonend kan zijn. In plaats van alles met de trein te doen, kan je ook voor een ander station kiezen waar de verbinding vlotter is. Op die manier kan men bepaalde pijnpunten vermijden en aldus veel tijd uitsparen.

Het kan dus inderdaad goed mogelijk zijn dat de hele reisweg met de trein geen pluspunt wordt, maar dat een combinatie van fiets/wagen/bus en trein wel weer een meerwaarde geeft.

Vraag is trouwens ook of wachten inherent slecht is en te vermijden valt. Misschien moeten we eens afstappen van onze mentaliteit van "huisdeur tot huisdeur" die er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat we meer tijd verliezen dan we uiteindelijk winnen in bepaalde gevallen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be