Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2010, 20:18   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Dat men het aantal misbruiken binnen en buiten de Kerk in verhouding moet bekijken en dan ligt het misbruik in de Kerk wel aanzienlijk hoger.
En waar haalt u die conclusie vandaan? Uit uw dikke duim?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 20:19   #322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Eens te meer word hier bewezen wat een meer dan walgelijke partij het VB is; totaal geen respect voor niets of niemand en dat zeg zeggen dat de uitspraken van Leonard verkeerd begrepen zijn maakt het nog walgelijker.... zodus Colen vind het dus normaal dat die oudere priesters niet moeten gestraft worden om hun vreselijke wandaden... en daar het VB daar nog niet op gereageerd heeft het ganse VB incluis.
Weet u eigenlijk wat mgr. Léonard heeft gezegd?
Oud 31 oktober 2010, 20:20   #323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Uit mijn verlichte duim. Het woord is toepasselijk op jou. Jij bent een paleoconservatieve katholiek die het oude (paleo, snapjem?) katholicisme pre Vaticanum II wilt bovenhalen.
Vraag is natuurlijk wat u meent te verstaan onder "het oude katholicisme pre Vaticanum II". Ik ben eigenlijk best wel benieuwd.
Oud 31 oktober 2010, 20:22   #324
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heeft u dus echt niet gelezen wat mgr. Léonard heeft gesteld in dat interview? Of gaat u ervan uit dat dat ene zinnetje dat door de Vlaamse media werd weerhouden, niet in de context van het interview moet worden gelezen?

Of begrijpt u gewoon niet zo goed Frans waardoor de brontekst voor u niet toegankelijk is?
Hij zei dat bejaarde pedo-priesters best met rust zouden gelaten worden. Het kan natuurlijk altijd, dat u de enige bent, die iets anders hoorde. Zelfs de bisschop van Antwerpen was verontwaardigd, maar ach, ik vermoed dat je die dan weer geen echte goede katholiek zult vinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 20:23   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een traditionalist is iemand die de school van Rene Guenon, Fritjof Schuon en aanverwanten volgt. Traditionalisme heeft niks te maken met zuur, verstard paleokatholiek geloof.
Als Albrecht stelt dat hij "een traditionalist" is, dan slaat dat helemaal niet op een of andere school of dergelijke. De benaming komt uit het Franse taalgebruik. Daar is de benaming "les traditionalistes" of "les tradis" de gangbare voor conservatieve katholieken, min of meer samenvallend met de strekking die door mgr. Lefebvre werd gestuwd.
Oud 31 oktober 2010, 20:24   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hij zei dat bejaarde pedo-priesters best met rust zouden gelaten worden. Het kan natuurlijk altijd, dat u de enige bent, die iets anders hoorde. Zelfs de bisschop van Antwerpen was verontwaardigd, maar ach, ik vermoed dat je die dan weer geen echte goede katholiek zult vinden.
Ik heb inderdaad iets anders gehoord. In een vorig bericht heb ik trouwens de bron vermeld alsook de desbetreffende tekst (in het Frans: in die taal gebeurde de uitspraak) volledig geciteerd. Misschien moet u eens die tekst grondig en aandachtig lezen.
Oud 31 oktober 2010, 20:45   #327
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Een traditionalist is iemand die de school van Rene Guenon, Fritjof Schuon en aanverwanten volgt. Traditionalisme heeft niks te maken met zuur, verstard paleokatholiek geloof.
Weet je, sommige woorden hebben meerdere betekenissen. Ik weet het, het is moeilijk dat te kunnen omvatten.

Traditionalisme kan verwijzen naar:
* Het algemene (willen) vasthouden aan tradities
* Traditionalisme (rooms-katholicisme): een stroming binnen de Rooms-Katholieke Kerk die het herstel van oude liturgische vormen nastreeft
* Traditionalisme (filosofie): een wijsgerige stroming die ervan uitgaat dat de waarheid niet enkel door de rede kan worden gekend maar enkel door een per traditie overgebrachte "oeropenbaring".
* Traditionalisme (architectuur): een stroming binnen de architectuur waarvan de Delftse School een belangrijke exponent was.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 20:49   #328
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
En waar haalt u die conclusie vandaan? Uit uw dikke duim?

Nee Jan er is wel degelijk iets ziek in de katholieke wereld ... lees mss deze eens . http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_sex_abuse_cases
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 22:00   #329
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Weet u eigenlijk wat mgr. Léonard heeft gezegd?
Haat strooien, haat strooien en nog eens haat strooien, dat hij zegt dat de oudere pedopriesters met rust moeten gelaten worden, dat ze dat niet meer verdienen vind ik een regelrechte schande. Nu ja laat hem maar verder de kerken leeglopen. hij is alleszins hééél sterk bezig.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 22:18   #330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Haat strooien, haat strooien en nog eens haat strooien, dat hij zegt dat de oudere pedopriesters met rust moeten gelaten worden, dat ze dat niet meer verdienen vind ik een regelrechte schande. Nu ja laat hem maar verder de kerken leeglopen. hij is alleszins hééél sterk bezig.
Is dat wat mgr. Léonard heeft gezegd?

Ik denk het niet, beste vriend.

Alleen moet u natuurlijk de bereidheid hebben de originele tekst na te lezen uit het interview van mgr. Léonard dat ik uiteindelijk zelf heb geplaatst daar niemand op m'n vraag kon ingaan: "Weten jullie wel wat mgr. Léonard letterlijk heeft gezegd?"
Oud 31 oktober 2010, 22:19   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Nee Jan er is wel degelijk iets ziek in de katholieke wereld ... lees mss deze eens . http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_sex_abuse_cases
En?
Oud 31 oktober 2010, 22:28   #332
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Kijk, we weten dat er door de nazi's, grote antiklerikalen, vele valse processen werden gespannen. Maar deze processen kregen niet genoeg aandacht. Het nazi-regime viel, en de antiklerikalen hadden toen de slag verloren.

Maar via infiltratie hebben ze de rook van de duivel in het Vaticaan doen komen, en horden onwetende modernisten binnengebracht om de boel te verzieken.

Of de fout aan Vaticaan II ligt, weet ik niet. Maar is sowieso iets enorm fout gelopen met de uitvoering.

Niet alleen pedofilie is een gevolg van modernisme, ook de Tweede Beeldenstorm en de ontkerkelijking zijn gevolgen.
Oud 31 oktober 2010, 22:29   #333
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik vind Léonard, schoolmeester Jan en consoorten tenminste consequent.
Wat ze verkondigen is wat de RKK al eeuwen verkondigt.

Zij die zo een beetje rond de RKK hangen en gebruiken wanneer het hen past (voor nen schonen trouw, de "goei scholen",...) zijn de hypocrieten.

Take it or leave it!

Laatst gewijzigd door Another Jack : 31 oktober 2010 om 22:30.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 22:30   #334
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb inderdaad iets anders gehoord. In een vorig bericht heb ik trouwens de bron vermeld alsook de desbetreffende tekst (in het Frans: in die taal gebeurde de uitspraak) volledig geciteerd. Misschien moet u eens die tekst grondig en aandachtig lezen.
Jaja, al spreekt de ganse wereld je tegen, dan nog zal je je eigen gelijk claimen. En maak je geen zorgen, ik ben perfect tweetalig.

Citaat:
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 22:30   #335
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik heb het nochtans meerdere malen gevraagd, maar niemand, echt niemand heeft op mijn vraag geantwoord.

Daarom plaats ik maar zelf de tekst en de verwijzing. Hieruit blijkt ook dat het ene stukje dat door onze media werd geciteerd in een veel langere zin staat die het geheel veel beter duidt. Of hoe de media weer eens heel tendentieus bezig is en, als het om de Kerk, gaat schijnbaar iedere zin voor objectiviteit verliest.

http://www.rtbf.be/info/belgique/rel...leglise-269457
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Bedankt om dit te plaatsen. Het is al iets helemaal anders wat onze media doorgeeft. Het is werkelijk schandalig dat we in Vlaanderen alles moeten controleren bij de bron wat nieuwsverslaggeving betreft. Niet iedereen heeft daar de tijd voor. Bah, wat een smerige streek van de regimemedia.
Blij dat het hier staat, zo kunnen we de smerige standpunten van Léonard hierover duidelijk inschatten.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 22:34   #336
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind Léonard, schoolmeester Jan en consoorten tenminste consequent.
Wat ze verkondigen is wat de RKK al eeuwen verkondigt.

Zij die zo een beetje rond de RKK hangen en gebruiken wanneer het hen past (voor nen schonen trouw, de "goei scholen",...) zijn de hypocrieten.

Take it or leave it!
Nu dat aan het Katholiek onderwijs en de chiro nog duidelijk maken.
Oud 31 oktober 2010, 22:37   #337
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Kijk, we weten dat er door de nazi's, grote antiklerikalen, vele valse processen werden gespannen. Maar deze processen kregen niet genoeg aandacht. Het nazi-regime viel, en de antiklerikalen hadden toen de slag verloren.

Maar via infiltratie hebben ze de rook van de duivel in het Vaticaan doen komen, en horden onwetende modernisten binnengebracht om de boel te verzieken.
Nazis in het Vaticaan?
Bron? Een linkje of zo?
Citaat:

Of de fout aan Vaticaan II ligt, weet ik niet. Maar is sowieso iets enorm fout gelopen met de uitvoering.

Niet alleen pedofilie is een gevolg van modernisme, ook de Tweede Beeldenstorm en de ontkerkelijking zijn gevolgen.
Tweede Beeldenstorm?
Hoogstens symbolisch dan, of werden hier écht kerken en kloosters vernield ? Vertel je misschien iets meer over die vernielingen? Een linkje of zo?

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 oktober 2010 om 22:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2010, 22:41   #338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Jaja, al spreekt de ganse wereld je tegen, dan nog zal je je eigen gelijk claimen. En maak je geen zorgen, ik ben perfect tweetalig.
En dus zult u mij ongetwijfeld eens kunnen uitleggen wat er zo problematisch is aan de volgende uitspraak van mgr. Léonard:

Citaat:
Je souhaite qu'on reste toujours humain avec tout le monde, d'abord avec les victimes en leur prêtant écoute et avec les abuseurs, les abuseurs sont aussi des êtres humains, ils doivent évidemment prendre conscience de ce qui s'est passé dans leur vie mais s'ils ne sont plus du tout en fonction, s'ils n'ont plus aucune responsabilité, je ne sais pas si exercer une sorte de vengeance qui n'a plus aucun résultat concret, est une solution humaine. Et je ne pense pas que la majorité des victimes, loin de l�*, souhaite cela.
Het onderstreepte is daarbij het stukje dat in veel media slechts werd weerhouden.
Oud 31 oktober 2010, 22:41   #339
Albrecht
Banneling

Standaard

Nazi's in het Vaticaan? Nee, dat zei ik niet. Ik had het over antiklerikalen in het algemeen.

De beschrijving van wikipedia over de tweede beeldenstorm is ook zeer goed, maar mist de duidelijkste foto's.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 31 oktober 2010 om 22:47.
Oud 31 oktober 2010, 22:44   #340
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Tweede Beeldenstorm?
Hoogstens symbolisch dan, of werden hier écht kerken en kloosters vernield ? Vertel je misschien iets meer over die vernielingen? Een linkje of zo?
Ja, in de jaren na Vaticanum II hebben modernistische pastoors vaak onherstelbare schade toegebracht aan allerlei kerkgebouwen. In sommige kerken werden beelden eruit gegooid, werden preekstoel en communiebank afgebroken en verzaagd, gingen mooie gietijzeren hekkens rond doopvonten naar de schroothoop, werden soms hoofdaltaren weggegooid (zoals bijvoorbeeld het hoofdaltaar van de Magdalenakerk in Brugge, waar tot op heden niemand juist weet waar het altaar naar toe is), enz.

In het tijdschrift "Analecta" van enkele jaren geleden stond er een heel interessant artikel over deze beeldenstorm (met talrijke voorbeelden en foto's).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be