Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Homohuwelijk; wat vindt U daarvan?
Een schandelijke wanvertoning 182 42,03%
Prima, maar alleen als men geen kinderen adopteert 50 11,55%
Homofielen hebben de zelfde rechten als Hetero's 201 46,42%
Aantal stemmers: 433. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2004, 00:16   #541
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
U hebt al in alle bochten gewrongen, eerst ging het over het principe dat fout was, daarna schakelde u over op de symboliek die verloren zou gaan, u hebt de voortplanting al aangehaald en nu komt u met allerlei 'praktische' problemen aandraven.
Wederom, wat kan iemand erop tegen hebben (want daar gaat het tenslotte om, U bent er tegen) als 2 mensen die problematiek kennen en overwegen om dan alsnog in het huwelijk te treden. Om emotionele redenen UITERAARD ( en ik gebruik dit woord alweer)
De basis voor een huwelijk is mijn inziens nog steeds 2 mensen die elkaar doodgraag zien en dat willen bezegelen met ringen en een papiertje. Emotioneler kan een argument voor een huwelijk tout court niet zijn.

Zeg dan gewoon dat U ertegen bent omwille van uw eigen vooroordelen ipv uw tegenkantingen al spartelend te willen rechtvaardigen met de meest uiteenlopende argumenten.
Euh... ik kan geen bochten bespeuren hoor. Verwijzen naar inconsistenties (bvb. inzake voortplanting) om praktische juridische problemen aan te tonen (bvb. afstammingsrecht) is geen teken van inconsistentie. Misschien moet u die cursus begrijpend lezen toch nog eens van onder het stof halen. Maar enfin... niet willen begrijpen is natuurlijk ook een attitude.

By the way... die "ringen" waarnaar u refereert, hebben niks met het burgerlijk huwelijk te maken. Die symboliek wordt daar gewoon bij verzonnen om een administratieve procedure die eigenlijk heel kort, koel en zakelijk is (en ook zo bedoeld was in de code Napoléon) toch nog ietwat decorum te geven.

Ik ben absoluut niet onverdraagzaam t.a.v. homoseksuelen, wel integendeel... Ik had het veel beter gevonden -ook in het belang van de homoseksuelen- mocht men het concept van de samenlevingscontracten gegoten hebben in een gelijkaardige publieke plechtigheid (met ringen en toespraakjes etc...) én een registratie in het bevolkingsregister. Maar met het behoud van de essentie : de contractuele aard van de verbintenis i.p.v. de institutionele aard. Dan hadden we tenminste iets dat juridisch veel steviger op z'n poten stond (om bovengenoemde redenen; ik blijf niet herhalen), en het zou evenveel ruimte geven om zich er -indien gewenst- "emotioneel in uit te leven". Dat systeem zou overigens ook een extra optie geboden hebben voor heteroseksuelen die hun samenleven niet binnen het strikte kader van het huwelijk toch een zekere juridische afregeling willen geven.

En nogmaals... wil je dat "homohuwelijk" noemen, fine by me. Geen probleem. Maar waar ik wel iets tegen heb is dat men nu spreekt van een "grote overwinning" voor de holebi's terwijl ze eigenlijk een sub-optimale oplossing hebben gekregen die voor sommigen wel eens een serieuze kater kan opleveren. Ik ben er ook van overtuigd dat velen zelfs geen benul hebben hoe precair hun juridische situatie wel is. Onderschat dat vooral niet... Je speelt echt met vuur wanneer je als homo denkt "safe" te zitten met het "huwelijk" als instituut. En hetzelfde geldt trouwens ook voor de huwelijkscontracten die slechts tegenstelbaar zijn aan derden in de mate dat ze aan een geldig (en erkend) huwelijk zijn gekoppeld.

Ik zou het heerlijk vinden, Oriana, mocht de wereld een stuk simpeler in elkaar zitten en je over het homohuwelijk een eenvoudig "ja" of "neen" zou kunnen uitspreken. (in welk geval mijn antwoord een duidelijk "ja" zou zijn) Maar zo simpel is het jammergenoeg niet... Feit is dat we in ons rechtssysteem (wettelijk en jurisprudentieel) nog veel te weinig ervaring hebben opgebouwd met die nieuwe samenlevingsvormen. En dan kunnen er wel al eens accidenten gebeuren. We moeten dus nog niet te snel "hoera" roepen... En dit toont nogmaals aan dat de weg naar een echte gelijkwaardigheid bezaaid is met talloze valkuilen.
Oké, in déze uitleg kan ik mij vinden, die is duidelijk niet gebaseerd op vooroordelen en discriminatie maar lijkt mij gefundeerd.
Ik kan daar inderdaad niet volledig over oordelen omdat ik nu eenmaal geen rechten heb gestudeerd. Ik ga dat in ieder geval navragen en mij erin verdiepen want als dat zo is dan zou het een kat in de zak zijn en dus geen vooruitgang.

Ik moet eerlijk zeggen dat het lang heeft geduurd eer ik deze oprechte uitleg verkregen heb in 't begin klonk u gewoon als een anti.
Niet als een eigenlijke pro met juridische bezwaren door de misschien alsnog bestaande ongelijkheid.

De aanhouder wint hee (pun re. the thread not intended) - bedankt voor het telkens reageren zonder schimpen.
Oud 9 juni 2004, 00:38   #542
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

@Oriana

Sorry als ik al eens een iets sterkere bewoordig gebruik...
En ja, in een debat waar pro en contra zich vaak heel scherp aftekenen, komen misverstanden wel eens voor. En het is ook voor mij vaak vermoeiend om elke post te beginnen met een "declaratie" in de zin van "ik ben geen homohater" of "ik ben geen Vlaams Blokker" ... wanneer je toevallig (of niet) eens ingaat tegen de gangbare "politiek correcte" (meerderheids-)opinie.

Toch leuk met jou gedebatteerd te hebben, Oriana. Hou me op de hoogte wanneer je over dit thema nog meer nieuws zou hebben. Ik ga hier nog eens zoeken in m'n literatuur, want ik heb nog wat artikels uit juridische tijdschriften die een aantal punten kunnen verduidelijken. Zodra ik de referenties heb, deel ik je die zeker mee.
Oud 4 juli 2004, 14:56   #543
bartje
Minister-President

Standaard

[quote="Jan van den Berghe"]

Goed, ik zal u na afloop van dit politiek werkjaar aan uw eigen woorden herinneren. Men hoeft geen alwetende politicoloog te zijn om te zien dat het homohuwelijk niet goed ligt in deze regering; en zoals de politieke zeden het vragen spitsen de tegenstellingen zich altijd nog meer toe naarmate de verkiezingen eraan komen. Zoals de kaarten er nu voorliggen komt het er zeker niet tijdens deze legislatuur.

't Lijkt er wel op dat de strijdende homoseksuelen hier al viktorie kraaien voor de overwinning nog maar in zicht is. Dit lijkt wel op de Franse veldheer die op de Groeningekouter ook zo zeker van zijn stuk was...
[quote]

Oktober 2002; hier kan je de woorden van Jan van den Berghe nog eens lezen.... hij zou me daaraan herinneren, ik wacht er nu nog steeds op. Is dat zooooooo moeilijk om het ongelijk toe te geven?

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 23:22   #544
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Even parafraseren: Er zijn in de natuur bewijsbare, vaststelbare en observeerbare sexuele levensvormen. Heterosexuele; homosexuele; bisexuele; a-sexuele; solo-sexuele; enz.
Dit is niet parafraseren; dat is herinterpreteren en meerdere zaken door elkaar horen. Er mogen dan verschillende seksuele belevingsvormen zijn, dit betekent niet dat ze in overeenstemming zijn met de natuurlijke bestemming van de mens.
Het is misschien ook niet in overeenstemming met de natuurlijke bestemming van de mens dat gij hier wat uit je nek zit te lullen..
Doch, het is wel een feit , een waarneembaar iets , één der verschillende belevingsvormen hoe eenieder zijn tijd kan verdoen voor een pc-scherm

Zelfs moest jij nu doodvallen van je eigen lulkoek en je genen niet reproductief benut hebben dan staat er morgen wel ergens in Vlaanderen of elders weer zo'n zeveraar op
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2004, 18:42   #545
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Goed, ik zal u na afloop van dit politiek werkjaar aan uw eigen woorden herinneren. Men hoeft geen alwetende politicoloog te zijn om te zien dat het homohuwelijk niet goed ligt in deze regering; en zoals de politieke zeden het vragen spitsen de tegenstellingen zich altijd nog meer toe naarmate de verkiezingen eraan komen. Zoals de kaarten er nu voorliggen komt het er zeker niet tijdens deze legislatuur.

't Lijkt er wel op dat de strijdende homoseksuelen hier al viktorie kraaien voor de overwinning nog maar in zicht is. Dit lijkt wel op de Franse veldheer die op de Groeningekouter ook zo zeker van zijn stuk was...
Eventjes herhalen, ben nog steeds aan het wachten op de herinnering van Jan... nu ruim anderhalf jaar later.

Oud 29 juli 2004, 20:10   #546
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Eventjes herhalen, ben nog steeds aan het wachten op de herinnering van Jan... nu ruim anderhalf jaar later.
Hmz, de eerste keer vond ik dit grappig, de volgende keren ook nog, maar nu begint het meer op gezaag te lijken.

(no offense, just my opinion)

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2004, 20:14   #547
bartje
Minister-President

Standaard

Ik weet het, maar het zou Jan gewoon sieren dat hij zijn ongelijk toegeeft, jammer genoeg doet hij dat niet en ik vind dat spijtig!

Oud 29 juli 2004, 20:19   #548
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Ik weet het, maar het zou Jan gewoon sieren dat hij zijn ongelijk toegeeft, jammer genoeg doet hij dat niet en ik vind dat spijtig!
is spijtig, en kinderachtig, maar verlaag je niet tot hetzelfde niveau door erover te blijven doordrammen

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2004, 00:07   #549
SchutzStaffel
Banneling

Standaard

Van mij mogen holebi's trouwen met elkaar ter bezegeling van hun liefde voor elkaar.
Maar kinderen adopteren opdat deze in een onnatuurlijke omgeving opgroeien is volledig uit de boze, een recht die in het belang van het kind holebi's nooit gegund mag worden.
Holebi's zijn uiteraard een gevolg van een fout door de natuur, maar hun het huwelijksrecht ontnemen vind ik vergaand. Daarmee doen ze geen ieder kwaad mee, hoe je het ook keren en draaien wil.
SchutzStaffel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 20:28   #550
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

De kleine cel, het gezin, bestaat uit man, vrouw en kinderen (met eventueel inwonende familie). Een man die met een man het leven deelt, woont samen, maar dat is geen gezin. Een gezin kan slechts gevormd worden tussen een man en een vrouw.
Eentje dat ik eens graag uit de oude doos wil halen, topic dateert al van een héél tijdje geleden maar wou dat toch nog effe graag herhalen en zeggen dat ik er nooit aan herinnerd ben door desbetreffende poster; ondertussen bestaat het homohuwelijk al 3 jaar!

Oud 12 maart 2006, 02:35   #551
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SchutzStaffel Bekijk bericht
Van mij mogen holebi's trouwen met elkaar ter bezegeling van hun liefde voor elkaar.
Maar kinderen adopteren opdat deze in een onnatuurlijke omgeving opgroeien is volledig uit de boze, een recht die in het belang van het kind holebi's nooit gegund mag worden.
Holebi's zijn uiteraard een gevolg van een fout door de natuur, maar hun het huwelijksrecht ontnemen vind ik vergaand. Daarmee doen ze geen ieder kwaad mee, hoe je het ook keren en draaien wil.
"Onnatuurlijk" en "fout van de natuur" zijn toch contradictorisch? Hoe kan een fenomeen dat door de natuur veroorzaakt is (fout of goed) dan niet-natuurlijk zijn?

Daarbij, wie zijn wij (allé, jij eigenlijk) als simpele zielen die de natuurwetten bijlange niet allemaal (kunnen) weten om te zeggen dat de natuur een fout heeft gemaakt? Misschien heeft de natuur het wel om een of andere reden wel bedoeld om holebi's voort te brengen? Het fenomeen is van alle tijden (het werd al beschreven in het oude Egypte, Griekenland, de Middeleeuwen...) en komt bij vrijwel alle diersoorten voor (onlangs is het gedrag zelfs vastgesteld bij libellen! dat na de pinguins, schapen, bonobo's, fruitvliegjes, ganzen, Japanse makaken, flamingo's, struisvogels, dolfijnen, gorilla's, enz... uit voorgaande onderzoeken).
De natuur maakt voortdurend "fouten" (mutaties), het is de motor van de evolutie, zonder "fouten" was er geen mens, enkel eencellige organismen...
Een eigenschap dat het wezen schade toe brengt of geen nut heeft (een "fout") wordt door de natuur meestal "wegge-evolueerd". Daar homoseksualiteit en zelfs stabiele homoseksuele koppels bij de meeste diersoorten voor komt lijkt het mij zeer sterk om te zeggen dat het "niet-natuurlijk" of "fout" is.

Het is niet omdat bepaalde individuen zich niet voort planten dat ze daarom een fout zijn. Bij alle sociale diersoorten zijn er individuen die zich niet voorplanten. Toch hebben ze een nuttige functie in die kudde / samenleving / soort
(denk maar aan werksterbijen e.d.).

Een koppel van 2 mannen of vrouwen onnatuurlijk noemen is dus niet echt correct. Diverse studies hebben trouwens uitgewezen dat het gemiddelde kind opgegroeid bij holebi-ouders even gelukkig of ongelukkig is al het gemiddelde kind van hetero-ouders. Het belang van het kind wordt dus niet geschaad.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 12 maart 2006 om 02:38.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 14:55   #552
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

De kleine cel, het gezin, bestaat uit man, vrouw en kinderen (met eventueel inwonende familie). Een man die met een man het leven deelt, woont samen, maar dat is geen gezin. Een gezin kan slechts gevormd worden tussen een man en een vrouw.
Eens een topic van onder het stof halen.
Ha en ik dacht dat het 7 jaar geleden was, het is dus ondertussen ruim 8 jaar geleden dat ik met JVDB een discussie had waarin hij zei dat het homohuwelijk er niet zou komen en dat hij me daaraan zou herinneren, wel nu ruim 8 jaar later wacht ik er nog steeds op dat hij me daaran zou herinneren...er aan herinneren dat het er gekomen is, want blijkbaar heeft hij het erg moeilijk om zijn woorden hier te moeten inslikken en toe te geven dat het er toch gekomen is...

Oud 1 november 2010, 15:06   #553
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Het homo-huwelijk is een feit, live with it.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 15:08   #554
bartje
Minister-President

Standaard

Indd is een doodnormaal feit geworden, nu al 8 jaar geleden dat het goedgekeurd is (schrik er zelf van dat het al zolang geleden is).

Oud 1 november 2010, 15:12   #555
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Indd is een doodnormaal feit geworden, nu al 8 jaar geleden dat het goedgekeurd is (schrik er zelf van dat het al zolang geleden is).
enkel verzuurde pilaarbijters en azijnpissers zullen er zich nog steeds, en dit tot in de eeuwigheid, tegen verzetten. Hun leven kan er enkel door verkorten, door zoveel hartvreterij.

Citaat:
Oud 1 november 2010, 15:50   #556
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
enkel verzuurde pilaarbijters en azijnpissers zullen er zich nog steeds, en dit tot in de eeuwigheid, tegen verzetten. Hun leven kan er enkel door verkorten, door zoveel hartvreterij.
Het is al lang geleden. Het homohuwelijk is ok.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 15:53   #557
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moslims bedoel je?
Oud 1 november 2010, 16:14   #558
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Moslims bedoel je?
ultra-conservatieve katholieken en dito moslims.

Citaat:
Oud 1 november 2010, 17:25   #559
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Het is al lang geleden. Het homohuwelijk is ok.
Op den duur wordt dat één der ijkpunten, natuurlijk... wat dacht je anders ?
Het hetero-huwelijk baseert zich immers net op datzelfde kenmerk.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 01:10   #560
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Het homo-huwelijk is een feit, live with it.
De wereld is inderdaad een belachelijke poppenkast geworden, waar de gekste dingen gebeuren
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be