Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2010, 20:14   #541
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Ocharme tis de schuld van de media net alsof het de schuld van de media is zeker omtrend zijn uitspraken van AIDS...
Ook daar heeft de media een enkel zinnetje uit een groter geheel gehaald. In het laatste geval heeft men het zelfs nog bruiner gebakken: het gaat om een stukje uit een grotere zin. Of hoe tendentieus er soms geciteerd wordt. Doelbewust?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:15   #542
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat zei hij helemaal niet.
Eigenlijk zei hij dat wel. Wat hij schermde met het begrip 'menselijk'. Of als u wilt 'onmenselijk'. En hij vroeg dus mededogen voor deze oude priesters. In feite zegt hij: laat die toch met rust, ze zijn te oud.

Laatst gewijzigd door system : 1 november 2010 om 20:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:15   #543
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
U vindt verjaring van de feiten dus beter, gezien u bewaren hebt?

Mogen we ook weten waarom?

Paulus.
Ik ben voor de afschaffing van de verjaringstermijn, zoals ik op (ik gok even) pagina 3 van deze discussie al heb meegedeeld. Als je met me wil discussiëren, dan zou het wel zo handig zijn dat je de hele discussie eerst even leest. Dan moet ik mezelf niet de hele tijd herhalen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:16   #544
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is waar (jammergenoeg) maar dat doet hier nu niet ter zake, het gaat om het feit dat Leonard zijn uitspraken de de bejaarde daders een menswaardige behandeling verdienen....
Neem eens de moeite te lezen wat er allemaal staat:

Citaat:
- Je souhaite qu'on reste toujours humain avec tout le monde, d'abord avec les victimes en leur prêtant écoute et avec les abuseurs, les abuseurs sont aussi des êtres humains, ils doivent évidemment prendre conscience de ce qui s'est passé dans leur vie mais s'ils ne sont plus du tout en fonction, s'ils n'ont plus aucune responsabilité, je ne sais pas si exercer une sorte de vengeance qui n'a plus aucun résultat concret, est une solution humaine. Et je ne pense pas que la majorité des victimes, loin de l�*, souhaite cela.
Oud 1 november 2010, 20:16   #545
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Eigenlijk zei hij dat wel. Wat hij schermde met het begrip 'menselijk'. Of als u wilt 'onmenselijk'. En hij vroeg dus mededogen voor deze oude priesters. In feite zegt hij: laat die toch met rust, ze zijn te oud.
Waar zegt hij dat dan wel?

Citaat:
- Je souhaite qu'on reste toujours humain avec tout le monde, d'abord avec les victimes en leur prêtant écoute et avec les abuseurs, les abuseurs sont aussi des êtres humains, ils doivent évidemment prendre conscience de ce qui s'est passé dans leur vie mais s'ils ne sont plus du tout en fonction, s'ils n'ont plus aucune responsabilité, je ne sais pas si exercer une sorte de vengeance qui n'a plus aucun résultat concret, est une solution humaine. Et je ne pense pas que la majorité des victimes, loin de l�*, souhaite cela.
Oud 1 november 2010, 20:16   #546
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ook daar heeft de media een enkel zinnetje uit een groter geheel gehaald. In het laatste geval heeft men het zelfs nog bruiner gebakken: het gaat om een stukje uit een grotere zin. Of hoe tendentieus er soms geciteerd wordt. Doelbewust?
Ik vind eigenlijk dat je je aartsbisschop schromelijk onderschat. Alsof die kerel niet weet dat de media elk woord van hem in de gaten houdt.
Oud 1 november 2010, 20:17   #547
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In feite gaat het daarover niet. Leonard zegt (of oppert de mening) dat het niet erg menselijk is om pedopriesters van over de 80 jaar dan nog lastig te vallen omtrent deze feiten en hen op te zatelen met een strafrechterlijk proces.

En dan is de vraag: is dat zo? En de volgende vragen: moeten we geen rekening houden met de slachtoffers? Hebben zij geen rechten? Moeten we na een bepaalde tijd oude mensen ontzien (gezien hun leeftijd) wanneer ze in hun jongere leven zwaren misdrijven hebben gepleegd waarvan we nu pas weet hebben?

Dat zijn eigenlijk enkele vragen in dit verband.
Die vragen worden ook beantwoord. Leonard zegt er onmiddelijk bij dat hij liever de slachtoffers zou laten beslissen of er nog (na de verjaring) vervolgt zou moeten worden.

Als dat geen "rekening houden met de slachtoffers is", dan zijn we onredelijk bezig vrees ik.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:18   #548
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik vind eigenlijk dat je je aartsbisschop schromelijk onderschat. Alsof die kerel niet weet dat de media elk woord van hem in de gaten houdt.
Om even uit de biecht te klappen: ik ken mgr. Léonard al vele jaren (meermaals ontmoet in Maleisen bij pastoor Herroelen). Hij neemt inderdaad geen blad voor de mond, maar hij nuanceert zich altijd. Als de media dus maar een enkel zinnetje citeert, goed wetend dat er na dat ene stukje nog een hele toelichting komt, dan is de media niet ernstig bezig. Zo eenvoudig is dat.
Oud 1 november 2010, 20:19   #549
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw vragen worden in datzelfde interview door mgr. Léonard. Een mooi voorbeeld dat men dus niet de moeite neemt te lezen wat er eigenlijk gezegd werd.
Heeft hij de vraag opgeworpen en/of de suggestie, zich te bezinnen of het eigenlijk niet wat onmenselijk is die oude priesters nu nog lastig te vallen met die feiten of niet?

Laatst gewijzigd door system : 1 november 2010 om 20:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:19   #550
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is juist het punt. Hij verduidelijkt het niet, hoewel hij daar perfect de gelegenheid toe heeft.
Zou ik inderdaad verduidelijken, schriftelijk en aan de hand van voorbeelden. Akkoord. Het gaat hier om een zeer delicaat onderwerp en om een ernstig misdrijf.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:20   #551
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neem eens de moeite te lezen wat er allemaal staat:
Nog zoiets dat hij maar durft te zeggen dat hij denkt dat de meerderheid van de slachtoffers dat ook wenst; nogmaals voor zo'n krapuul bestaan er geen menselijke oplossingen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:21   #552
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft hij de vraag opgeworpen en de suggestie zich te bezinnen of het eigenlijk niet wat onmenselijk is die oude priesters nu nog lastig te vallen of niet?
Dat staat er niet:

Citaat:
Mgr. Léonard vraagt zich m.i. heel terecht af wat een of andere heksenjacht eigenlijk voor nut heeft. Hoogstwaarschijnlijk niet voor de slachtoffers en al evenmin voor de schuldige. De feiten zijn immers verjaard. Mgr. Léonard doorgrondt wat er aan de hand is: een soort heksenjacht tegen de Kerk. Niet de liefde voor de slachtoffers is wat hier de drijvende kracht is, maar wel een haat tegen de Kerk.
Oud 1 november 2010, 20:21   #553
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Dat laatste zinnetje maakt u er zelf van en ook de pers trouwens. Daarom pleit ik ervoor dat de aartsbisschop zijn standpunt zou verder verduidelijken. Maar geef die mens ook de kans op een faire recht van antwoord.

Oud 1 november 2010, 20:22   #554
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog zoiets dat hij maar durft te zeggen dat hij denkt dat de meerderheid van de slachtoffers dat ook wenst; nogmaals voor zo'n krapuul bestaan er geen menselijke oplossingen.
Uit de bevindingen van de Commissie-Adriaenssens blijkt inderdaad dat de meerderheid van de slachtoffers die daar klacht hebben neergelegd, niet wensen dat er openbaarheid, laat staan gerechterlijke stappen, komt.
Oud 1 november 2010, 20:22   #555
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben voor de afschaffing van de verjaringstermijn, zoals ik op (ik gok even) pagina 3 van deze discussie al heb meegedeeld. Als je met me wil discussiëren, dan zou het wel zo handig zijn dat je de hele discussie eerst even leest. Dan moet ik mezelf niet de hele tijd herhalen.
Ik heb de ganse discussie gelezen, maar helaas kan ik niet van iedereen onthouden wie wat woordelijk gezegd zou hebben. Het zou me verwonderen moest iemand dat wel kunnen na zo veel pagina's.

To the point is het uw recht om tegen de verjaring van de feiten te zijn. Maar het feit dat de verjaring voor dergelijke feiten nog steeds bestaat, kun je Leonard niet gaan verwijten. Ook hij pleit voor verdere uitbreiding van vervolgingsmogelijkheid. Hij zou de beslissing bij de slachtoffers laten. Je moet eiegenlijk boos zijn op de wetgever ipv op Leonard.

Mogen we nu weten waarom je dit zo schandalig vindt? (derde keer al)

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 20:23   #556
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uit de bevindingen van de Commissie-Adriaenssens blijkt inderdaad dat de meerderheid van de slachtoffers die daar klacht hebben neergelegd, niet wensen dat er openbaarheid, laat staan gerechterlijke stappen, komt.
Maar er staat niet in dat ze menswaardig moeten behandeld worden, in dat rapport. Das nog iets totaal anders toch.

Oud 1 november 2010, 20:25   #557
bartje
Minister-President

Standaard

Over die verjaring gesproken, het parlement moet zich daar toch dringend eens mee bezighouden om de wetgeving daaromtrend aan te passen; nu dat is voer voor een andere disscusie.

Oud 1 november 2010, 20:26   #558
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Mgr. Léonard vraagt zich m.i. heel terecht af wat een of andere heksenjacht eigenlijk voor nut heeft. Hoogstwaarschijnlijk niet voor de slachtoffers en al evenmin voor de schuldige. De feiten zijn immers verjaard. Mgr. Léonard doorgrondt wat er aan de hand is: een soort heksenjacht tegen de Kerk. Niet de liefde voor de slachtoffers is wat hier de drijvende kracht is, maar wel een haat tegen de Kerk.
Die analyse lijkt me zeer aannemelijk, daarom dat ik pleit dat de aartsbisschop de zaken zwart op wit op papier zet. Zodat de tegenstanders van de kerk en verraders als Rik Torfs van antwoord kunnen gediend worden.

Oud 1 november 2010, 20:26   #559
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik heb de ganse discussie gelezen, maar helaas kan ik niet van iedereen onthouden wie wat woordelijk gezegd zou hebben. Het zou me verwonderen moest iemand dat wel kunnen na zo veel pagina's.

To the point is het uw recht om tegen de verjaring van de feiten te zijn. Maar het feit dat de verjaring voor dergelijke feiten nog steeds bestaat, kun je Leonard niet gaan verwijten. Ook hij pleit voor verdere uitbreiding van vervolgingsmogelijkheid. Hij zou de beslissing bij de slachtoffers laten. Je moet eiegenlijk boos zijn op de wetgever ipv op Leonard.

Mogen we nu weten waarom je dit zo schandalig vindt? (derde keer al)

Paulus.
Ik heb nergens geschreven dat ik de uitbreiding van de vervolgingsmogelijkheid schandalig vind. Ik kan derhalve ook niet op je vraag antwoorden.
Oud 1 november 2010, 20:27   #560
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat staat er niet:

wat handig zeg, kritiek op de kerk, en op misdaden van hun personeel, is haat tegen de kerk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be