![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, en hoe zou het toch komen dat ze in Catalonië en Baskenland zo lastig doen over Spaans? De taal van zon, zee, siesta, zomerliefjes, salsa en alles wat het leven vrolijk maakt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Nederland is het misschien meer een plezier om er Nederlands te spreken dan in Vlaanderen.............
Laatst gewijzigd door Everytime : 2 november 2010 om 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() neen, het probleem is en blijft dat vele Franstaligen nog altijd vinden dat men overal in België Frans moet kunnen spreken. het zinnetje "on est quand même en Belgique??" hoor je echt regelmatig hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel voor dat je eens in de regio Aquitaine of Midi-Pyrénées gaat provoceren met te zeggen dat het Occitan maar zever is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Minister-President
|
![]() Ik ken de streek daar goed genoeg en er zijn daar een heel pak immobiliënkantoren die hun aanbod enkel en alleen in het Engels aanbieden. Niemand die daarover zevert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is het beste hiervoor de Nederlandstalige cultuur zelf bevorderen en uitdragen. Er zijn niet veel remedies behalve er gaan wonen en mensen aan te trekken tot de Nederlandstalige cultuur. Het kan zijn dat er klootzakken zijn aan de Franstalige zijde, maar voetestampend staan zeuren helpt volgens mij niet. Het geeft eerder een zwakte en reddeloosheid aan. We moeten realistisch blijven wat betreft de oplossingen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() watte?
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het ging hem niet over het Engels maar over gewilde provocatie mbt de locale taal, in dit geval het Occitan. Volgens mij gaan ze niet appreciëren dat een Franstalige Belg, genaamd Everytime hen de les komt spellen. Waarom zouden Vlamingen dat dan wel doen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb hier nochtans al gelezen over Nederlanders die in Brussel evenzeer weggehoond werden als Vlamingen omdat ze er Nederlands wilden spreken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Europees Commissaris
|
![]() Zou ook dom zijn te beweren dat de 'locale taal' maar 'gebrabbel' ware. Veel mensen bestuderen oude literatuur, waaronder het Occitaans. Zeker de geschoolde locale bevolking krijgt dat in hun curriculum, volgens mij. Men is niet happig op mensen die niet echt van de streek houden. Dat hoeft niet eens om taalnationalisme te gaan.
Een deel van de Baskische bevolking in Aquitanië heeft sinds recentelijk onderwijs in het Baskisch, gefundeerd door de Baskische overheid (in Spanje) trouwens. Baskisch 'gebrabbel' noemen zou ook niet op sympathie onthaald worden, vrees ik. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 22:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.ladepeche.fr/article/2008...-a-Bruges.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door pajoske : 2 november 2010 om 22:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik zal het hen eens vragen dat ze in het vervolg hun ontwerpstudies in het Nederlands moeten maken omdat ze niet moeten provoceren. Of wat bedoel je nu in feite?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Europees Commissaris
|
![]() We weten ook waarom het zo is gekomen hè ? Het feit dat het Frans als taal zou erkent moeten worden in Vlaanderen, terwijl het eigenlijk geen onderdrukte minderheid is. Dat terwijl er ook een Nederlandstalige minderheid in Wallonië woont. Kortom, de ruggegraatloosheid van de Vlaam.
Ik begrijp dat het incompetent gehakkel is. Dit uiteraard naast het gegeven dat ik vrij zeker ben dat Limburgers het Nederlands niet als 'vreemde taal' aanzien, zoals u het soms als 'even vreemd als het Frans' afdoet. Zelfs het Duits is minder vreemd voor zelfs mij, wegens ook Germaans. Maar, dat maakt me geen tegenstander van de Limburgse streektaal indien er vraag naar is.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat nog steeds een overweldigende politieke meerderheid in Vlaanderen zelf vind dat ze Franstaligen in de eigen taal te woord moeten kunnen staan. Waarom zou anders elke inwoner in Vlaanderen verplicht worden onderricht te krijgen in het Frans? Dat doen de Vlamingen zichzelf aan. Ze zouden er morgen mee kunnen stoppen. |
|
![]() |
![]() |