Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2010, 21:34   #101
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Velen beseffen niet dat het enkel in VL is dat het FR een slechte naam heeft.
De winkels van het tankstation van Total dragen in VL WELCOME als naam. In Frankrijk & Wallonië, maar... ook in Nederland is het BONJOUR.
Tja, en hoe zou het toch komen dat ze in Catalonië en Baskenland zo lastig doen over Spaans? De taal van zon, zee, siesta, zomerliefjes, salsa en alles wat het leven vrolijk maakt?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 21:39   #102
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wij hebben geen probleem met Frans.

Maar Fransen die hier komen worden dan ook niet in hun taal bediend. Wel, nauwelijks dan. Die spreken desnoods gebroken Engels als ze iets willen bestellen en leren massaal Nederlands als ze hier komen wonen (ik ken er meerdere). En let wel, zij zijn meer dan welkom, wij zijn een vriendelijk en gastvrij volk en over het algemeen wordt iedereen hier met open armen ontvangen.
Mais la-bas, on n'est quand-même pas en belgique, n'est-ce pas?
Oud 2 november 2010, 21:41   #103
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Tja, en hoe zou het toch komen dat ze in Catalonië en Baskenland zo lastig doen over Spaans? De taal van zon, zee, siesta, zomerliefjes, salsa en alles wat het leven vrolijk maakt?
Ik laat ze maar zeveren. Ik heb met zo'n Spanjaard gewerkt, hij zei me altijd dat hij uit Catalonië kwam en niet uit Spanje. Ik antwoordde hem opzettelijk dat hij wel Spanjaard was. Hij had het niet graag maar dat is niet mijn probleem. Officieel maakt Catalonië nog steeds deel van Spanje, dat hij het wil of niet. Hij is dus een Spanjaard.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 21:43   #104
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland is het misschien meer een plezier om er Nederlands te spreken dan in Vlaanderen.............

Laatst gewijzigd door Everytime : 2 november 2010 om 21:43.
Oud 2 november 2010, 21:49   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Nederland is het misschien meer een plezier om er Nederlands te spreken dan in Vlaanderen.............
neen, het probleem is en blijft dat vele Franstaligen nog altijd vinden dat men overal in België Frans moet kunnen spreken. het zinnetje "on est quand même en Belgique??" hoor je echt regelmatig hoor.
Oud 2 november 2010, 21:51   #106
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien omdat ze uw brol (lees : het Vlaams-Nationalisme) niet begrijpen en als provocatie spreken ze dan in het Frans. Provocatie moet zowiezo in dit land.
Ik stel voor dat je eens in de regio Aquitaine of Midi-Pyrénées gaat provoceren met te zeggen dat het Occitan maar zever is.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 21:58   #107
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik stel voor dat je eens in de regio Aquitaine of Midi-Pyrénées gaat provoceren met te zeggen dat het Occitan maar zever is.
Ik ken de streek daar goed genoeg en er zijn daar een heel pak immobiliënkantoren die hun aanbod enkel en alleen in het Engels aanbieden. Niemand die daarover zevert.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 21:59   #108
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, het probleem is en blijft dat vele Franstaligen nog altijd vinden dat men overal in België Frans moet kunnen spreken. het zinnetje "on est quand même en Belgique??" hoor je echt regelmatig hoor.
Wellicht klopt het. Wat stel je voor ? Wat zéker niet helpt is het volgende op bevelende toon roepen “Liejërt Vlomsj, Woalekop !”. Zelfs een: “Dit is Vlaanderen, gelieve Nederlands te leren !” helpt niet.
Natuurlijk is het beste hiervoor de Nederlandstalige cultuur zelf bevorderen en uitdragen.

Er zijn niet veel remedies behalve er gaan wonen en mensen aan te trekken tot de Nederlandstalige cultuur. Het kan zijn dat er klootzakken zijn aan de Franstalige zijde, maar voetestampend staan zeuren helpt volgens mij niet. Het geeft eerder een zwakte en reddeloosheid aan.

We moeten realistisch blijven wat betreft de oplossingen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 22:10.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 22:08   #109
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
watte?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 22:09   #110
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wellicht klopt het. Wat stel je voor ? Wat zéker niet helpt is het volgende op bevelende toon roepen “Liejërt Vlomsj, Woalekop !”. Zelfs een: “Dit is Vlaanderen, gelieve Nederlands te leren !” helpt niet.
Natuurlijk is het beste hiervoor de Nederlandstalige cultuur zelf bevorderen en uitdragen.

Er zijn niet veel remedise behalve er gaan wonen en mensen aan te trekken tot de Nederlandstalige cultuur. Het kan zijn dat er klootzakken zijn aan de Franstalige zijde, maar voetestampend staan zeuren helpt volgens mij niet. Het geeft eerder een zwakte en reddeloosheid aan.

We moeten realistisch blijven wat betreft de oplossingen.
Inderdaad!
Oud 2 november 2010, 22:10   #111
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
watte?
"Maar daar, we zijn toch niet in België, niet waar?"

Oud 2 november 2010, 22:10   #112
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Ik ken de streek daar goed genoeg en er zijn daar een heel pak immobiliënkantoren die hun aanbod enkel en alleen in het Engels aanbieden. Niemand die daarover zevert.
Natuurlijk niet. Als u de streek kent weet u wel wat een "invitation Gascon" betekent. En ook dat de estrangeys die daar gaan wonen omdat het zo'n prachtige streek is, wel eens met hangende pootjes terugkeren.
Maar het ging hem niet over het Engels maar over gewilde provocatie mbt de locale taal, in dit geval het Occitan. Volgens mij gaan ze niet appreciëren dat een Franstalige Belg, genaamd Everytime hen de les komt spellen. Waarom zouden Vlamingen dat dan wel doen ?
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 22:20   #113
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb hier nochtans al gelezen over Nederlanders die in Brussel evenzeer weggehoond werden als Vlamingen omdat ze er Nederlands wilden spreken...
Oud 2 november 2010, 22:21   #114
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Zou ook dom zijn te beweren dat de 'locale taal' maar 'gebrabbel' ware. Veel mensen bestuderen oude literatuur, waaronder het Occitaans. Zeker de geschoolde locale bevolking krijgt dat in hun curriculum, volgens mij. Men is niet happig op mensen die niet echt van de streek houden. Dat hoeft niet eens om taalnationalisme te gaan.

Een deel van de Baskische bevolking in Aquitanië heeft sinds recentelijk onderwijs in het Baskisch, gefundeerd door de Baskische overheid (in Spanje) trouwens. Baskisch 'gebrabbel' noemen zou ook niet op sympathie onthaald worden, vrees ik.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 22:25.
Oud 2 november 2010, 22:29   #115
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb hier nochtans al gelezen over Nederlanders die in Brussel evenzeer weggehoond werden als Vlamingen omdat ze er Nederlands wilden spreken...
Ja, zoiets is ook gebeurd :
http://www.ladepeche.fr/article/2008...-a-Bruges.html
Oud 2 november 2010, 22:33   #116
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zou ook dom zijn te beweren dat de 'locale taal' maar 'gebrabbel' ware. Veel mensen bestuderen oude literatuur, waaronder het Occitaans. Zeker de geschoolde locale bevolking krijgt dat in hun curriculum, volgens mij. Men is niet happig op mensen die niet echt van de streek houden. Dat hoeft niet eens om taalnationalisme te gaan.

Een deel van de Baskische bevolking in Aquitanië heeft sinds recentelijk onderwijs in het Baskisch, gefundeerd door de Baskische overheid (in Spanje) trouwens. Baskisch 'gebrabbel' noemen zou ook niet op sympathie onthaald worden, vrees ik.
Zulke initiatieven zijn mooi maar vrij marginaal, tegenover de Franse onverdraagzaamheid. Frankrijk is een mooi voorbeeld van waartoe bekrompenheid en culturele zuivering kan leiden. Er bestaat geen intoleranter volk dan de Fransen, overal waar ze komen moeten andere talen en culturen wijken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 22:57   #117
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zulke initiatieven zijn mooi maar vrij marginaal, tegenover de Franse onverdraagzaamheid. Frankrijk is een mooi voorbeeld van waartoe bekrompenheid en culturele zuivering kan leiden. Er bestaat geen intoleranter volk dan de Fransen, overal waar ze komen moeten andere talen en culturen wijken.
Jaja, die intollerante Franstaligen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://www.trois-frontieres.be/N/dialecte.php
Als ver gevolg van de annexatie aan het eveneens tweetalige hertogdom Brabant na de overwinning van Johan de 1e in Woeringen op 5 juni 1288 worden Brabants en Frans tot het einde van het oude regime de administratieve en juridische taal in Raeren, Eupen, Baelen en Montzen. In de godsdienst vervangt het Duits het Ripuarisch in de meeste parochies van de Dietse banken van Baelen, Montzen en Walhorn. De epigrafische analyse van de grafkruisen van de 17e en 18e eeuw in Hombourg, Aubel, Baelen en Montzen - een collectie die uniek is in Europa - bewijst dat bepaalde personen hiervoor liever het Brabants of het Frans dan het Duits gebruiken. Het Duits daarentegen verschijnt in geen enkele van de drie Dietse banken als administratieve of juridische taal tot het einde van het oude regime.

De gesproken taal blijft hoe dan ook ons plaatselijk dialect, dat eigenlijk tot vandaag zijn oude structuur bewaard heeft hoewel het door de eeuwen heen aan verschillende invloeden werd blootgesteld.

Het is om dit waardevolle patrimonium te beschermen dat de Executieve van de Franse Gemeenschap van België een decreet tot bevordering van de plaatselijke talen en dialecten heeft uitgewerkt
Citaat:
In Vlaanderen, waar de discussie na de erkenning van het Limburgs in Nederland ook op gang kwam, werd door de politiek om taalkundig advies bij onder meer de Nederlandse Taalunie gevraagd. Het verzoek om ook hier het Limburgs te erkennen, werd uiteindelijk afgewezen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 november 2010 om 22:59.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 23:09   #118
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien omdat ze uw brol (lees : het Vlaams-Nationalisme) niet begrijpen en als provocatie spreken ze dan in het Frans. Provocatie moet zowiezo in dit land.
ik zal het hen eens vragen dat ze in het vervolg hun ontwerpstudies in het Nederlands moeten maken omdat ze niet moeten provoceren. Of wat bedoel je nu in feite?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 23:13   #119
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Jaja, die intollerante Franstaligen.

We weten ook waarom het zo is gekomen hè ? Het feit dat het Frans als taal zou erkent moeten worden in Vlaanderen, terwijl het eigenlijk geen onderdrukte minderheid is. Dat terwijl er ook een Nederlandstalige minderheid in Wallonië woont. Kortom, de ruggegraatloosheid van de Vlaam.

Ik begrijp dat het incompetent gehakkel is.

Dit uiteraard naast het gegeven dat ik vrij zeker ben dat Limburgers het Nederlands niet als 'vreemde taal' aanzien, zoals u het soms als 'even vreemd als het Frans' afdoet. Zelfs het Duits is minder vreemd voor zelfs mij, wegens ook Germaans. Maar, dat maakt me geen tegenstander van de Limburgse streektaal indien er vraag naar is.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 november 2010 om 23:17.
Oud 3 november 2010, 01:16   #120
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, het probleem is en blijft dat vele Franstaligen nog altijd vinden dat men overal in België Frans moet kunnen spreken.
Neen.

Het probleem is dat nog steeds een overweldigende politieke meerderheid in Vlaanderen zelf vind dat ze Franstaligen in de eigen taal te woord moeten kunnen staan.

Waarom zou anders elke inwoner in Vlaanderen verplicht worden onderricht te krijgen in het Frans?

Dat doen de Vlamingen zichzelf aan. Ze zouden er morgen mee kunnen stoppen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be