Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2010, 14:06   #81
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De grote adoratie voor alles wat "belgisch" of "vlaams " is bij Nederlanders is intussen wel een standaard-eigenschap van 'DE Nederlander" &dat gaat soms belachelijk ver. De meeste vlamingen daarentegen "hebben" het zo niet met de Ollanders, behalve met de redelijk talrijke die ze kennen, waarvan ze meteen opmerken dat die niet beantwoorden aan de cliché's.

Wij hadden vroeger Rotterdamse vrienden (bovendien getuigen van Jehova)
die jarenlang in België woonden ; soms kwam er familie uit Nedrland op bezoek. De Rotterdamse vrienden zetten bij de namiddagkoffie een volle doos koekjes op tafel (ze waren helemaal geïntegreerd) dit was vervulde de Nederlandse familie met afgrijzen : in Nederland is het gebruikelijk één of twee koekjes op een bordje te presenteren en zeker niet de volledige koekendoos. Of hoe sommige clichés inderdaad kloppen & hoe de volledige integratie soms zeer vanzelfsprekend is.

Na 20 jaar hereniging van Oost en West duitsland bestaat er nog zoiets als "Ostalgie" - de Neddrlanden zijn sedert 400 jaar gescheiden & het "vervagen" van de staatsgrens is een zeer recente zaak - hoe zou het mogelijk of zelfs maar te verwachten zijn dat die verszchillen op korte termijn helemaal verdwijnen ?

Vive la différence !
Ik heb geen enkele moeite met verschillen tussen West-Vlamingen en Limburgers, of tussen Friezen en Hollanders.
Je kunt zelfs stellen dat er meer overeenkomsten zijn tussen West-Vlamingen en Achterhoekers dan tussen West-Vlamingen en iedere willekeurige stedeling in de Nederlanden.
Het deed me veel genoegen dat een aantal jaren geleden Antwerpse havenarbeiders samen actie voerde met de Rotterdammers.
Het zou bv een grote aanwinst zijn als Noord-Nederlanders zich wat meer in het culinaire van Vlaanderen verdiepen.
Of zoals Bart Peters laatst voor den treutbuis zei: eerst die vleeskroketten vervangen door garnaalkroketten.
Verder wordt er in Politiek Binnenland al maanden gezeurd over het uitdiepen van de Westerschelde, terwijl ondertussen GM een heel smerig spel speelt met Opel Antwerpen.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 14:30   #82
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het zou bv een grote aanwinst zijn als Noord-Nederlanders zich wat meer in het culinaire van Vlaanderen verdiepen.
Of zoals Bart Peters laatst voor den treutbuis zei: eerst die vleeskroketten vervangen door garnaalkroketten.
Nog even, en de Nederlanders moeten hun excuses aanbieden dat ze niet zo goed kunnen koken als de Vlamingen.

Man, wat lul je nou? Als Nederlanders ergens belangstelling voor hebben, dan is het wel voor het culinaire van Vlaanderen. Tot vervelens toe krijgen we te horen hoe bourgondisch de Vlamingen wel niet zijn, en hoe superieur hun bier wel niet is. Hoe ver moeten we nog in hun gat kruipen op dat gebied?

Vlamingen plaatsen ons Nederlanders altijd in het beklaagdenbankje, alsof wij hun groot onrecht hebben aangedaan. Maar in werkelijkheid hebben ze niets te klagen. Nederlanders staan altijd veel welwillender tegenover Vlamingen dan andersom. Het laatste wat we nodig hebben zijn Nederlanders als jij die de Vlamingen bevestigen in hun slachtofferrol.

Die smerige hollanderhaat van veel Vlamingen is een veel groter probleem dan een fucking garnalenkroket.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 15:17   #83
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:
.
.
Ga dan toch in Vlaanderen wonen, man. Wij hebben nu eenmaal een Noordelijke cultuur. Nederland is Nederland en zal Nederland blijven. Als je daar een hekel aan hebt kun je beter ophoepelen...

Laatst gewijzigd door AAA : 19 oktober 2010 om 15:17.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 19:17   #84
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Juist daarom begrijp ik niet waarom een grote meerderheid Vlamingen België wil laten ontploffen om dan de problemen die ze ontvluchten op te zoeken in en nieuw staatsverband.
Laat dan alles bij het oude, dat zal veel minder geld kosten aan de belastingbetaler.
Sommige investeringen zijn wel rendabel en andere investeringen niet. Dat is het verschil Maar zoals een oud gezegde luidt: Voor n�*ets komt de zon op.... Ik zou alleen niet weten naar welke provincie in Nederland die twaalf miljard zou kunnen gaan....
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 19:22   #85
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nog even, en de Nederlanders moeten hun excuses aanbieden dat ze niet zo goed kunnen koken als de Vlamingen.

Man, wat lul je nou? Als Nederlanders ergens belangstelling voor hebben, dan is het wel voor het culinaire van Vlaanderen. Tot vervelens toe krijgen we te horen hoe bourgondisch de Vlamingen wel niet zijn, en hoe superieur hun bier wel niet is. Hoe ver moeten we nog in hun gat kruipen op dat gebied?

Vlamingen plaatsen ons Nederlanders altijd in het beklaagdenbankje, alsof wij hun groot onrecht hebben aangedaan. Maar in werkelijkheid hebben ze niets te klagen. Nederlanders staan altijd veel welwillender tegenover Vlamingen dan andersom. Het laatste wat we nodig hebben zijn Nederlanders als jij die de Vlamingen bevestigen in hun slachtofferrol.

Die smerige hollanderhaat van veel Vlamingen is een veel groter probleem dan een fucking garnalenkroket.
Nederlanders blijven niet hangen in het verleden, Belgen wel...1830 is het grote nationale trauma waar niemand het over eens is. Was het goed, was het slechts, was het nodig? was het gepland? Wie deed wat, wie dat waarom...bla bla bla.... Over alle andere oorlogen hoor je ze niet zoveel mekkeren als over 1830 en de voorafgaande periode van ellende van 15 jaar waarin het land onder een wrede bezetting der Hollanders (niet Nederlands, maar Hollanders!) zuchtte. De kerkhoven liggen er vol mee...
Oud 22 oktober 2010, 19:29   #86
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik heb geen enkele moeite met verschillen tussen West-Vlamingen en Limburgers, of tussen Friezen en Hollanders.
Je kunt zelfs stellen dat er meer overeenkomsten zijn tussen West-Vlamingen en Achterhoekers dan tussen West-Vlamingen en iedere willekeurige stedeling in de Nederlanden.
Het deed me veel genoegen dat een aantal jaren geleden Antwerpse havenarbeiders samen actie voerde met de Rotterdammers.
Verder wordt er in Politiek Binnenland al maanden gezeurd over het uitdiepen van de Westerschelde, terwijl ondertussen GM een heel smerig spel speelt met Opel Antwerpen.
Ik vind het persoonlijk ieder z'n eigen zaak wat tie eet of drinkt. Het feit dat Belgen het zo een enorm zwaarwegend iets vinden getuigt van een enorme kleine belevingswereld. En die hebben Belgen dan ook. Het valt mij telkens op dat het Vlaamse Belgische journaal drie kwartier doorreutelt over een koe die drol uitgeworpen heeft op een verkeerde graspol in een of ander Belgisch gehucht en er relatief weinig aandacht is voor nieuws van buiten de regio Vlaanderen.
Oud 22 oktober 2010, 19:33   #87
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AAA Bekijk bericht
Ga dan toch in Vlaanderen wonen, man. Wij hebben nu eenmaal een Noordelijke cultuur. Nederland is Nederland en zal Nederland blijven. Als je daar een hekel aan hebt kun je beter ophoepelen...
Misschien kun jij eindelijk eens definitief van dit forum ophoepelen, Sinistra.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 17:22   #88
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht

Die Hollanderhaat bestaat idd nog steeds, ook hier. Bij sportwedstrijden zie je ook nog weleens, hoewel de finale korfbal best het aanzien waard was.
Maar er is een belangrijke kentering te zien in vooral Nederland: Vlaanderen (of België) is niet meer dat leuke achtergebleven landje van weleer. Niet voor niets waarschuwde een elitair Amsterdams (Ik meen de Groene Amsterdammer) blaadje voor een eventuele hereniging, dat zou ten koste gaan van de Amsterdamse culturele invloed.
We moeten de zaken zien zoals ze zijn. Vlaanderen is na 175 jaar scheiding uiteraard anders geworden en echt niet alleen om het garnalenkroketje. Daarom zal een hereniging per regio moeten geschieden. Deel de Nederlanden op in vijf min of meer zelfstandige regio's. Buitenlandse politiek, defensie en grote infrastructurele projecten zouden wel vanuit de toekomstige hoofdstad moeten worden geleid.
En die hoofdstad mag van mij best Brussel zijn.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 21:26   #89
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Hollanderhaat bestaat idd nog steeds, ook hier. Bij sportwedstrijden zie je ook nog weleens, hoewel de finale korfbal best het aanzien waard was.
Maar er is een belangrijke kentering te zien in vooral Nederland: Vlaanderen (of België) is niet meer dat leuke achtergebleven landje van weleer. Niet voor niets waarschuwde een elitair Amsterdams (Ik meen de Groene Amsterdammer) blaadje voor een eventuele hereniging, dat zou ten koste gaan van de Amsterdamse culturele invloed.
We moeten de zaken zien zoals ze zijn. Vlaanderen is na 175 jaar scheiding uiteraard anders geworden en echt niet alleen om het garnalenkroketje. Daarom zal een hereniging per regio moeten geschieden. Deel de Nederlanden op in vijf min of meer zelfstandige regio's. Buitenlandse politiek, defensie en grote infrastructurele projecten zouden wel vanuit de toekomstige hoofdstad moeten worden geleid.
En die hoofdstad mag van mij best Brussel zijn.
en dan zeggen dat belgie absurd is
Oud 2 november 2010, 11:35   #90
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Misschien kun jij eindelijk eens definitief van dit forum ophoepelen, Sinistra.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 11:57   #91
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
en dan zeggen dat belgie absurd is
Ach man, zoals de waard is, zo vertrouwt hij zijn gasten.

Ik ga hier nog eens herhalen wat ik al zo dikwijls gezegd heb: IK HAAT GEEN HOLLANDERS, maar ik wil wél een ONafhankelijk Vlaanderen.

Toch willen ze me "hollanderhaat" aansmeren, gewoon omdat ik een eenheid met Nederland niet wil.

Wel, ik ben ik dan ook een Fransenhater? Een Denenhater? Een Zwedenhater? Een Duitserhater? Een luxemburghater? Een USA hater? etc. Ik wil met GEEN ENKEL land een eenheid vormen: ik wil een ONafhankelijk Vlaanderen als NATIE, zoals Nederland een ONafhankelijke natie is; ik eis dus hetzelfde recht op als andere volkeren, zoals de Nederlanders, de Denen, de Duitsers, de Oostenrijkers, de...

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Mij lijkt het dat de boodschap duidelijk genoeg is, maar zijn de aanhoorders nogal hardhoofdig.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 16:45   #92
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

De grootste stad en daarbij hoofdstad van "Groot Nederland" Brussel?? Ik denk dat Nederlanders daar een serieus ego probleem mee zouden hebben.

Laatst gewijzigd door De Prodigy : 2 november 2010 om 16:46.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 16:51   #93
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
De grootste stad en daarbij hoofdstad van "Groot Nederland" Brussel?? Ik denk dat Nederlanders daar een serieus ego probleem mee zouden hebben.
de grootste ego zit bij sommige Brusselaars, niet bij de Nederlanders.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 november 2010 om 16:52.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 18:36   #94
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik denk het niet. Goed idee lijkt me.

Brussel is trouwens al onze historische hoofdstad. Alleen tijd om daar weer een actuele slinger aan te geven.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 19:19   #95
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik denk het niet. Goed idee lijkt me.

Brussel is trouwens al onze historische hoofdstad. Alleen tijd om daar weer een actuele slinger aan te geven.
dan moet wel wallonie en luxemburg meestappen in een heel-nederlandse (con)federatie.
anders heeft het geen zin en kan amsterdam hoofdstad blijven van nederland-vlaanderen (den haag met de zetel van de regering) en brussel als hoofdstad van de eu (kwestie van niet alles in één stad te drummen).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 18:45   #96
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

Ik ga hier nog eens herhalen wat ik al zo dikwijls gezegd heb: IK HAAT GEEN HOLLANDERS, maar ik wil wél een ONafhankelijk Vlaanderen.

Toch willen ze me "hollanderhaat" aansmeren, gewoon omdat ik een eenheid met Nederland niet wil.

Wel, ik ben ik dan ook een Fransenhater? Een Denenhater? Een Zwedenhater? Een Duitserhater? Een luxemburghater? Een USA hater? etc. Ik wil met GEEN ENKEL land een eenheid vormen: ik wil een ONafhankelijk Vlaanderen als NATIE, zoals Nederland een ONafhankelijke natie is; ik eis dus hetzelfde recht op als andere volkeren, zoals de Nederlanders, de Denen, de Duitsers, de Oostenrijkers, de...

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Mij lijkt het dat de boodschap duidelijk genoeg is, maar zijn de aanhoorders nogal hardhoofdig.
Goed. We delen de Nederlanden op. Alle provincies onafhankelijk.

Leve de republiek Gelderland! Leve Vlaanderen!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 18:58   #97
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Goed. We delen de Nederlanden op. Alle provincies onafhankelijk.

Leve de republiek Gelderland! Leve Vlaanderen!
goed plan! en dan maken we daarna een soort 17 Samenwerkende doch Onafhankelijke Provinciën der Lage Landen.
Oud 3 november 2010, 19:51   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

Ik ga hier nog eens herhalen wat ik al zo dikwijls gezegd heb: IK HAAT GEEN HOLLANDERS
, maar ik wil wél een ONafhankelijk Vlaanderen.

Een consequente houding is bepaald geen eigenschap die jou kenmerkt. Enerzijds hier driftig op en neer wippen en het uitschreeuwen (in kapitaaltjes) dat je geen Hollanders haat. Maar je posting dan netjes afsluiten met:

Citaat:
Belgicisme bij Vlamingen is gewoon een Stockholmsyndroom. Onder Hollands' rokken willen kruipen duidt niet op genezing.
Orangisten vechten NIET voor een ONafhankelijk Vlaanderen. Zij willen ons laten knechten door een andere overheerser! Het zijn in feite Hollandse slavenhalers.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 november 2010 om 19:52.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 17:04   #99
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een consequente houding is bepaald geen eigenschap die jou kenmerkt. Enerzijds hier driftig op en neer wippen en het uitschreeuwen (in kapitaaltjes) dat je geen Hollanders haat. Maar je posting dan netjes afsluiten met:

Ja, dat klopt, beste quercus. Als (Groot-)Nederlander voel ik mij dan ook geenszins aangesproken door de driftige anti-Hollanduitspraken van EddyBal. Ik maak mij eerder zorgen dat hij het flamingantisme, dat gericht is tegen de francofiele houding van het Belgische systeem, niet bezoedelt en misbruikt voor zijn eigen, radicale agenda. Zijn onderschrift spreekt dan ook boekdelen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 18:41   #100
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ja, dat klopt, beste quercus. Als (Groot-)Nederlander voel ik mij dan ook geenszins aangesproken door de driftige anti-Hollanduitspraken van EddyBal. Ik maak mij eerder zorgen dat hij het flamingantisme, dat gericht is tegen de francofiele houding van het Belgische systeem, niet bezoedelt en misbruikt voor zijn eigen, radicale agenda. Zijn onderschrift spreekt dan ook boekdelen.
Jij bent dan ook geen Hollander
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be