Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2010, 18:25   #341
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Oud 8 november 2010, 19:19   #342
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Leonard trekt zijn kak niet in, krabbelt niet terug, bindt niet in en verfraait en verdraait al evenmin zijn uitspraken
Natuurlijk doet hij dat wel. Hij heeft er zelfs een heel epistel aan gewijd.

Citaat:
Je concentreert je nu op het woordje "inbinden"...
Nee hoor, Paulus. JIJ concentreert je op woordjes. In die mate zelfs dat je er puzzelwoordenboeken moet bijslepen en dan nòg blijk je niet te begrijpen wat je daar leest.

Citaat:
Herman de Dijn
Niet geheel toevallig een aartsconservatief en religiefanaat...

Citaat:
filosoof en emeritus hoogleraar in Leuven, noemt Léonard een conservatief. ’Dat was hij al in Namen en hij is als aartsbisschop zichzelf gebleven. Hij zegt onverbloemd wat hij denkt, en dat kan men gewoon niet verdragen. Dat noemt men dan ’slechte communicatie’.’ Een man dus die zijn orthodoxe gedachtegoed durft uit te spreken en niet inbindt als het warm wordt onder zijn voeten.
Ik zou niet weten waarom die man enige autoriteit heeft inzake de uitspraken van Léonard en de erop volgende verdraaiingen en verfraaiingen waarmee hij zijn kak introk.

Citaat:
Kun jij een autoriteit citeren die net als jij beweert dat Leonard wél inbindt?
Ik heb er geen behoefte aan om me op obscure en dubieuze "autoriteiten" te beroepen, maar ik kan ongetwijfeld wel hier of daar een professor opduikelen die het met mijn stelling eens is.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 8 november 2010 om 19:19.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 19:49   #343
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Overigens wordt het optreden van de imbeciele aartsbisschop in eigen rangen ook helemaal niet gesmaakt:

Citaat:
Met scherpe open brief reageert lekenorganisatie op oproep van Rik Torfs (CD&V)

Katholiek Vlaanderen roept Léonard tot de orde

Katholiek Vlaanderen roept aartsbisschop André-Joseph Léonard ongezien hard tot de orde. In een niet mis te verstane brief die in naam van alle katholieke organisaties in Vlaanderen is geschreven, krijgt hij de raad niet langer olie op het vuur te gooien. ‘En als dat niet lukt, moeten we verder zien', klinkt het veelbetekenend.

Amper een dag nadat kerkjurist en senator Rik Torfs (CD&V) pleitte voor een boycot tegen Léonard, wordt de controversiële aartsbisschop de les gespeld door katholiek Vlaanderen. Het Interdiocesaan Pastoraal Beraad (IPB), dat werkelijk alle katholieke organisaties vertegenwoordigt – van het ACW over de Boerenbond tot alle jeugdverenigingen en gezinsgroepen – laat de conservatieve aartsbisschop in een open brief verstaan zijn uitlatingen niet langer te pikken. ‘Het water staat de gelovigen niet meer aan de lippen. Ze verzuipen gewoon in de storm en zijn beschaamd over hun Kerk', schrijft IPB-voorzitster Josian Caproens in naam van het voltallige katholieke middenveld.

‘Godsdienstleerkrachten vragen zich af hoe ze het nu weer moeten uitleggen aan hun leerlingen. Priesters wikken en wegen hun woorden in hun preken uit schrik voor boze reacties. Pastorale werkers en vrijwilligers trekken met lood in de schoenen naar wie ze bezoeken. De aartsbisschop dwingt hen telkens de loopgraven in voor een Kerk die zij op die manier als onevangelisch en niet menselijk ervaren. Zij moeten maar uitzoeken hoe zij met al die problemen dienen om te gaan.'

Afstand van de macht

‘De Kerk wordt op de knieën gedwongen. Maar wie gewoon is aan de macht, kan er blijkbaar moeilijk afstand van nemen', klinkt het snedig richting Léonard. ‘Het klerikalisme zit diep ingebakken in de hiërarchisch geordende kerkstructuren. Kerkleiders zoals Léonard blijven o zo overtuigd van hun eigen gelijk. Hij denkt de waarheid in pacht te hebben en hoe meer controverse er zich voordoet, hoe meer hij zich bevestigd voelt in zijn eigen gelijk.'

Naast de bakken kritiek vragen ze Léonard voortaan eerst in dialoog te gaan met zijn kerkgemeenschap, alvorens een standpunt in te nemen. ‘Want velen ergeren zich mateloos aan die hooghartige houding. De voorbije dertig jaar voelden de katholieken in Vlaanderen zich niet beluisterd door Rome. Laat staan begrepen of ernstig genomen. Nu is Rome in de figuur van Léonard terug gevaarlijk dichtbij gekomen voor de Vlaamse kerkgangers. En die confrontatie dwingt tot keuzes.'

In de maag gesplitst

Vervolgens daagt katholiek Vlaanderen Léonard uit om ‘de nieuwe wegen van de Kerk te versterken en te bemoedigen'. ‘Maar dan wel zonder nog meer olie op het vuur te gieten. We hebben hem destijds ook maar in de maag gesplitst gekregen. Maar nee, we willen hem niet wegpromoveren naar Rome. We blijven voorlopig constructief', zegt voorzitster Caproens nog enigszins vriendelijk. Maar dan toch weer veelzeggend scherp: ‘En als dat niet lukt, moeten we maar verder zien.'

Opmerkelijk genoeg distantiëren ook verschillende bisschoppen zich almaar uitdrukkelijker van Léonard. Johan Bonny, de bisschop van Antwerpen, is nog het duidelijkst: ‘Ik versta het ongenoegen van de gelovigen goed', zegt hij. ‘De emmer is vol en elk verkeerd woord dat erbij komt, maakt het erger.'

Bron: Het Nieuwsblad
Colloqueren, die hap!
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 8 november 2010 om 19:50.
Oud 8 november 2010, 22:52   #344
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard

Deze man wordt helemaal verkeerd begrepen. Of beter gezegd: naar deze man wilt men niet meer luisteren. Onze bevolking heeft helemaal geen moraal meer. Kardinaal Leonard bevindt zich in een beerput. En hoe meer stront hij wilt wegscheppen, hoe meer stront er bijkomt. Zo rot is onze bevolking geworden. De beschaving maakt langzaam maar zeker plaats voor barbarie!!!
Ik weet nog dat ik mij in mijn jonge jaren soms ondeugdelijk voelde voor hetgene ik soms uitspookte. Ik had het gevoel dat de generatie's voor mij zoveel braver waren. Maar de generatie's achter mij zijn nog zoveel erger. Die zijn gewoon rot. Ik ben blij dat de generatie's voor mij dit niet meer hoeven mee te maken. Ik denk indien die mensen even mochten terugkomen, dat zij allemaal zo rap mogelijk terug weglopen!! Wenend!!!!!!!
Oud 8 november 2010, 22:53   #345
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard

Dit kan toch niet dat de bevolking zulke gemene toon tegen de Kardinaal opzet??????
Oud 8 november 2010, 22:56   #346
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Kardinaal Leonard bevindt zich in een beerput.
Dat klopt. Dat is de plaats waar stront thuishoort trouwens.

Citaat:
Oud 8 november 2010, 22:56   #347
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Dit kan toch niet dat de bevolking zulke gemene toon tegen de Kardinaal opzet??????
Hij is geen kardinaal; hij is aartsbisschop.

Citaat:
Oud 8 november 2010, 22:57   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tjah indeed... Hebben ze jou op school nooit geleerd hoe je een woordenboek moet gebruiken, Paulus? Hebben ze je nooit geleerd om een deftig woordenboek te gebruiken, Paulus? Hebben ze je nooit geleerd dat een woord meer dan één betekenis kan hebben, Paulus?

Terug naar de schoolbanken, zou ik zeggen...
Zelfs "inbinden" of "terugkrabbelen" was er bij mgr. Léonard niet bij. Hoogstens verder uitleggen wat hij heeft gezegd. En hij neemt uiteindelijk niets weg van wat hij gesteld heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 22:59   #349
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Dat is de plaats waar stront thuishoort trouwens.
Raf op z'n best.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 22:59   #350
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk doet hij dat wel. Hij heeft er zelfs een heel epistel aan gewijd.
Verschillende mensen waaronder ikzelf hebben al aangegeven dat zij zich in deze discussie gewonnen geven als je deze boude bewering kan hard maken.

Dat is een uitdaging.

Maar blijkbaar blijf je liever afgaan als een gieter door dat niet te doen en heb je zelfs voor de meelezer niet eens voldoende respect om een linkje te plaatsen naar het epistel waarin Leonard volgens u zijn "kak intrekt", "terugkrabbelt", "inbindt", "verfraait" en "verdraait", waarmee je de discussie gewonnen zou hebben.

Ik dacht dat u niet hield van discussies op het welles-nietes niveau?

Zonder onderbouwing blijft uw bewering slechts boude bewering. Niet meer en niet minder. Absoluut onbruikbaar als argument zoals u weet.

Citaat:
Nee hoor, Paulus. JIJ concentreert je op woordjes. In die mate zelfs dat je er puzzelwoordenboeken moet bijslepen en dan nòg blijk je niet te begrijpen wat je daar leest.
Puzzelwoordenboeken? Allee weer wat nieuws...(!)

Ik gebruikte een synoniemenwoordenboek en een one-line encyclopedie die exact dezelfde betekenis gaven aan de woorden die jij gebruikt. Ik deed dit om verdere discussie te vermijden over de betekenis die jij aan woorden toeschrijft.

Niet alleen ik gebruikte ze; jij gebruikte ze net zo goed. Zij het met andere bedoelingen.

Ikzelf hou het al van bij het begin op "verduidelijken" en "toelichten" en werd daarin door niemand tegengesproken. Zelfs niet door jou.

Jij hebt het intussen al gehad over:
  • kak intrekken
  • terugkrabbelen
  • inbinden
  • verdraaien
  • verfraaien.

Wat allemaal weerlegd is geworden.
Het is zo wel duidelijk wie zich hier op woordjes concentreert, me dunkt.

Citaat:
Ik zou niet weten waarom die man enige autoriteit heeft inzake de uitspraken van Léonard en de erop volgende verdraaiingen en verfraaiingen waarmee hij zijn kak introk.
Net zoals ik reeds half voorspelde in mijn vorige posting, blijk jij het niet alleen beter te weten dan het woordenboek wat de betekenis is van woorden,...

.... maar je weet het ook nog beter dan dan Herman De Dijn die sinds 1979 professor ordinarius (full professor) in de geschiedenis van de wijsbegeerte aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de Katholieke Universiteit Leuven. Die in 2008 professor emeritus werd , met bijkomende aanstelling als bijzonder gasthoogleraar.

Tjah?

Kunt u mij eens een reden geven waarom ik uw uitspraken die u weigert te onderbouwen meer autoriteit zou moeten toekennen dan die van Herman De Dijn die de zijne grondig onderbouwd?

Per slot van rekening zeggen jullie beiden net het tegenovergestelde. U beweert dat Leonard ingebonden heeft en De Dijn beweert juist van niet.

Voor iemand die openlijk beweert niet op het welles niets niveau te willen discuteren, moet dit een uitdaging zijn toch?

Paulus.
Oud 8 november 2010, 23:00   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens wordt het optreden van de imbeciele aartsbisschop in eigen rangen ook helemaal niet gesmaakt:
Eigen rangen? De meeste kritikasters zijn in de grond geen katholieken meer, daar ze weinig of niets nog delen met het katholieke geloof. Ze maken nog deel uit van de structuren, maar met hun hart zijn ze heel ver van Rome.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 23:07   #352
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zelfs "inbinden" of "terugkrabbelen" was er bij mgr. Léonard niet bij. Hoogstens verder uitleggen wat hij heeft gezegd. En hij neemt uiteindelijk niets weg van wat hij gesteld heeft.
Hij probeert zijn blazoen op te poetsen door zijn woorden wat te verfraaien en verdraaien. Inbinden noem ik dat. Of nog: zijn kak intrekken.

Citaat:
Oud 8 november 2010, 23:08   #353
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Raf op z'n best.

Paulus.
Hé, ik was niet degene die het beeld schetste van Léonard in de beerput hoor.

Citaat:
Oud 8 november 2010, 23:12   #354
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.... maar je weet het ook nog beter dan dan Herman De Dijn die sinds 1979 professor ordinarius (full professor) in de geschiedenis van de wijsbegeerte aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de Katholieke Universiteit Leuven. Die in 2008 professor emeritus werd , met bijkomende aanstelling als bijzonder gasthoogleraar.
Ja, en? Wat maakt hem een autoriteit op het vlak van de uitspraken van Léonard en wijze waarop hij naderhand inbond, verfraaide, verdraaide en in het algemeen zijn kak introk?

Citaat:
Oud 8 november 2010, 23:12   #355
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigen rangen? De meeste kritikasters zijn in de grond geen katholieken meer, daar ze weinig of niets nog delen met het katholieke geloof. Ze maken nog deel uit van de structuren, maar met hun hart zijn ze heel ver van Rome.
Ikzelf ben zelfs geen katholiek, laat staan dat mijn hart dicht bij Rome zou liggen.

Maar ik zie toch ook wel dat mensen Leonard dingen toedichten die hij nooit gezegd heeft.

Het is geen kwestie tussen volgelingen van Rome (en dus ook Leonard) tegen de ongelovigen.

Het is een kwestie van relatief zelfstandige denkers tegen kuddedieren die anderen nazeggen en daarom geen onderbouwing hebben voor hun boude beweringen. Wie zelfstandig durft denken kan zijn mening namelijk wél onderbouwen.

Paulus.
Oud 8 november 2010, 23:13   #356
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hetgeen alleen maar toe te juichen valt. Hoe verder van Rome, hoe beter. De overgrote meerderheid heeft dat al begrepen. Nu jij nog.

Citaat:
Oud 8 november 2010, 23:16   #357
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij probeert zijn blazoen op te poetsen door zijn woorden wat te verfraaien en verdraaien. Inbinden noem ik dat. Of nog: zijn kak intrekken.
Neen dat doet hij niet.

Paulus.
Oud 8 november 2010, 23:20   #358
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en? Wat maakt hem een autoriteit op het vlak van de uitspraken van Léonard ....
Hij kreeg die autoriteit van maatschappij, universiteit en staat voor zijn gefundeerde bijdragen aan de samenleving.

En wat wat maakt jou tot een hogere autoriteit dat je niet afhoudt het tegengestelde te beweren zonder enige onderbouwing?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 8 november 2010 om 23:35.
Oud 8 november 2010, 23:22   #359
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen dat doet hij niet.

Paulus.
Ja, dat doet hij wel.

Citaat:
Oud 8 november 2010, 23:24   #360
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij kreeg die autoriteit van maatschappij, universiteit en staat voor zijn gefundeerde bijdragen aan de samenleving.
Op het vlak van wijsbegeerte, Paulus. Alleen op dat vlak heeft hij enige autoriteit. En dan nog...

Persoonlijke aanvallen worden gerapporteerd, zoals je weet.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be