![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Een waanzinnig curiosum, inderdaad, die kerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() De facto loopt er een onherstelbare breuk in de katholieke Kerk van Europa: er zijn aan de ene kant de modernisten en naamkatholieken die eigenlijk iedere voeling met het katholieke geloof en de Kerk hebben verloren en zich wentelen in een eigen gecreëerde levensfilosofie; aan de andere kant een groep conservatieve en traditionalistische katholieken die wel het katholiek geloof in woord en daad willen beleven en die hunkerend uitzien naar een kerkleiding die weer echt katholiek zal zijn.
Rome heeft de afgelopen jaren steeds meer toegemoet gekomen aan deze laatste verzuchting, wat ook heel normaal is. Niet bij de eerste groep ligt de toekomst van de katholieke Kerk. Overal waar zijn de plak zwaaien of de geest bepalen, lopen de kerken, kloosters, seminaries... leeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
|
![]() Citaat:
![]() Grapjas...
__________________
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Schepen
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 498
|
![]() Citaat:
Dat is waar, het is begonnen met de tweede concilie. Dit mocht er nooit gekomen zijn!!!! Dan zaten de kerken nu nog vol. Ik moet ook lachen met de 'law' katholieken die lak hebben aan de oude regels van de kerk. Die oude regels maken het zo mytisch. Ik ben ook een katholiek van de oude stempel, want de moderne katholiek heeft de voeling met wat ons echt geloof inhoudt, met wat ware Katholiekisme inhoudt, helemaal verloren. En ik vind dat men niet krampachtig moet proberen alle Katholieken tot zich te winnen, maar de echte Katholieken. Zoals een Pastoor eens zei: "Het heeft geen zin om te trachten soep te maken die iedereen lust, want er zijn er altijd die het niet zullen lusten. Dan kan men beter maar meteen goede soep maken." En hij heeft overschot van gelijk!!!!!!!!!
__________________
De wereld is rot, echt rot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 16.699
|
![]() Citaat:
Hostie op de tong laten leggen, knielen voor god en de locale pastoor/kinderverkrachter, wat voor achterlijke gebruiken waren er nog weeral ? Het lijkt mij allemaal uiterlijk vertoon dat niets met de inhoud van doen heeft. En wie zomaar alles slikt wat van Rome komt bewijst alleen dat hij niet zelfstandig kan nadenken. Citaat:
Citaat:
De groenten die men erin doet zijn al een paar eeuwen bedorven... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 675
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
|
![]() Het is een basiliek, geen kerk. En het is geen 'waanzinnig curiosum', maar één van de meest opmerkelijke architecturale constructies uit de 19e-20e eeuw, bedacht door één van de meest originele en vooruitziende architecten uit de geschiedenis.
Maar het is een Katholiek gebouw, dus dan mogen we dat even negeren hé. Een bijzonder bekrompen visie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
|
![]() Het ziet er absoluut mooi uit, ik wil het zeker ooit bezoeken.
__________________
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 9 november 2010 om 19:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 16.699
|
![]() Als ik zie hoe de paus er alles aan gedaan heeft om pedofiele priesters te beschermen, kan ik alleen afleiden dat goede priesters totaal geen belang heeft voor hen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
De Rooms-katholieke geestelijken in de Middeleeuwen. Overal werden dezelfde misbruiken gesignaleerd. Zoals Roger Linskens schrijft in zijn boek ‘Religie en religieuzen in de Middeleeuwen’. En die waren vaak soms zeer erg, ook naar onze maatstaven gemeten. Zo vertelt Helene Nolthenius in haar boek ‘Renaissance in Mei’ over broeder Salimbene van Parma. Deze vertelde over een vrouw uit de bergen van Piemont. Zij kwam biechten bij een minderbroeder met een mes in de hand. Een vreemde zwerver had haar buiten het dorp verkracht en de drie priesters aan wie zij dit achtereenvolgens beleed, hadden allen op hun beurt het voorbeeld van de zwerver gevolgd. In dezelfde eeuw (13de) geeft Gillis van Orval uit de twaalfde eeuw staaltjes voor de uitspattingen van de Luikse geestelijkheid ten tijde van de lakse bisschop Albero. Zo verhaalt Waddel in ‘Vaganten in de Middeleeuwen’: op Pasen en op Pinksteren verkozen ze in de kerk één van hun minnaressen die ze dan met een kroon en purper versierden, achter gordijnen op een troon plaatsen en voor deze godin een afgodendienst zongen en dansten ze de gehele dag. Jan de Weert noteerde in zijn ‘Niwe Doctrinael of Spieghel van Sonden’ in 1351 dat parochiegeestelijken renten kregen door zieken een testament af te troggelen vooraleer ze de laatste sacramenten wilden toedienen. De Ieperse kroniekschrijver Olivier Van Dixmude schildert de clerus van zijn streek af als ‘overdadich in gewaden, delicaet van spijsen ende in drancke excessief, simoniemig ende ghierig; sy hadden meestal cocebijnen’ (concubijnen). Toen Eudes Rigaud, bisschop van Rouen (van 1248 tot 1275) het bilan opmaakte van zijn inspectiereis, noteerde hij dat sommige pastoors zich kleedden als leken, of vochten met hun parochianen, of tornooien hielden, of herbergen bezochten en zich bedronken, of kledingsstukken achterlieten in ‘les lieux du débauche’, een handeltje dreven in alles en voor alles prompt hun betaling eisen. Ze versjacherden valse reliwieën, heilige olie, wijwater en toverformules of kruidden oneerbiedig hun preken om ‘la fole gent’, de goegemeente, te laten lachen. En de bisschop kon het weten. Salembene zegde dat sommigen zelf een kroeg dreven. Anderen gebruikten hun kerken als opslagplaatsen voor koren of wijn, of brouwden zelf bier in hun bedehuis. Kanunniken rammelden in de kerk de psalmen af en vooraleer de toon van het ene vers viel, waren anderen al halverwege het volgende vers. Een totale kakofonie dus. Nog anderen zwegen als vermoord, dat het een schande was. ‘Stille ende stomme’ zegt Jan van Boendale (1280-1351) een Brabantse klerk. 'Het scheelde weinig of zij ronkten' meent Brants in zijn ‘Beknopte cultuurgeschiedenis van het Vlaamse Volk’ . Bij de premonstratenzers mocht tijdens de geestelijke lectuur niemand de kap zo diep over zijn hoofd trekken dat de anderen niet konden zien of hij wakker bleef of sliep, zo vertelt St. G. Axters in zijn ‘Geschiedenis der vroomheid in de Nederlanden’ . In sommige kerken werden bij tijd en wijle drinkgelagen gehouden of speelde men met dobbelstenen; we horen van missen waarbij ‘Hunde un Dirne sich herumtreiben’, waar 'obszönen Grimassen am Altar’ vertoond werden of waar ‘tollen smutzigen Liedern’ werden gezongen volgens Deschmer in zijn ‘Das Kreuz und der Kirche’. Vele boeren verweten de geestelijken hun lui en lekker leventje en overal hoorde men het gezegde: ‘Hij die een dag genot wil hebben, laat zich een haantje braden; voor twee dagen , een gans; voor een hele week, een rund; wil hij voor een vol jaar gelukkig zijn, hij neme zich een vrouw; maar wil hij zijn leven lang genieten, laat hij dan priester worden’.Tenminste dat beweert GG Coulton in zijn ‘Medieval village, manor and monastry’. De Bretoense prelaat en bisschop Etienne de Fougères (1168-1178) zegt eigenlijk hetzelfde : ‘Overmatig eten en drinken, dat is niet wat ze preken, maar wel wat ze doen’. In Luik sprongen de kanunniken woest op tafel omdat het banket niet naar hun zin was, zo leert Linskens. Maar er is ook een andere zijde van de medaille. Zoals Linskens specifieert :’er waren ook priesters-sukkelaars op het platteland. En het waren er velen. Zij werden door de plaatselijke heer als lakei behandeld en zij waren ‘médiocrement instruits en dotés de maigres revenus ‘. Ze leidden een leven dat maar weinig verschilde van hun kudde. Dikwijls kregen zij een stukje grond waarop zij hard moesten ploeteren om de eindjes aan mekaar te knopen. Maar vele pastoorsplaatsen werden gegeven door plaatselijke ‘heren’ of werd de ‘post’ van pastoor aan een rijke geestelijke toebedeeld die meer functies bezat maar niet in een achterlijk boerendorp wenste te blijven. Deze ‘verpachtte’ dan zijn ‘herderschap’ aan een onderbetaalde en onderontwikkelde ‘mispriester’, die de Latijnse woorden die hij stamelde nauwelijks beter begreep dan de kerkgangers’. Zo zegt Huizinga in zijn ‘Herfsttij der Middeleeuwen’ dat aartsbisschop Peckham zucht: ‘Zij leren eerder dwalingen aan dan de ware leer’. Het kwam meer dan eens voor dat zo’n dorpspastoor niet eens de 7 sacramenten kon opnoemen, noch de mis kon zingen (seminaries werden pas opgericht na het Concilie van Trente). Vele geestelijken hadden dan ook moeite met het Latijn dat zij met moeite konden uitspreken.Ook de hogere geestelijkheid. Zo gaat het verhaal dat Louis (Lewis) de Beaumont (1318-1333), bisschop van Durham, zich telkens weer opwond wanneer hij met moeite een Latijns woord kon uitspreken en geïrriteerd uitriep: ‘bij St. Louis, de man die dit woord neerschreef, is een clown!’. Zo citeert L.F. Salzman in ‘English life in the middle ages’. Dat is zo in een notendop de situatie waarin vele geestelijken van de Rooms-katholieke kerk zich bevonden in de Middeleeuwen. En zoals men kan zien, was het gedrag van deze priesters en paters toen evenmin om over naar huis te schrijven. Toen was het erger dan nu. Laatst gewijzigd door system : 10 november 2010 om 06:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
|
![]() Vooral in de geschiedenis.
Het verkopen van postjes en aflaten en zo, niet? ![]() Om van de inquisitie maar te zwijgen...
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
|
![]() Citaat:
De Spaanse Inquisitie was opgericht door de koningen, en de paus heeft daar kritiek op gegeven, omdat het in het begin vooral tegen conversos gebruikt werd. |
|
![]() |
![]() |