Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2004, 17:06   #1
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Beste politics.be'ers

We staan duidelijk op een belangrijk punt; aan de hand van de opniniepeilingen is een regering met CD&V l N-VA niet meer uit te sluiten. Van de N-VA weten we alle dat deze Vlaams-nationalistisch zijn, maar komt de ware aard van de CD&V naar boven? Als u nu voor de CD&V stemt stemt u voor de partij met Luc Van Den Brande en Eric Van Rompay en hun 'big-bang' strategie. Als u stemt voor de conservatieve-nationalisten gaan we terug in de tijd en belanden we weer in de jaren '70 en '80, waar regeren constant werd onderbroken door communautaire rellen en gehakketak. Wilt u terug naar die tijd. Wij leven nu op kalme en vredige voet met de Walen. Laten we dit ook behouden! De terugkeer van de CD&V is nefast voor ons land. Zij deinsen er niet voor terug om als ware de staat van beleg af te kondigen. We zitten op een tweesprong: kiezen we terug voor een communautaire 'burgeroorlog' of gaan we door met onze vriendschapsrelatie met de Walen. Ik kies reslouut voor dat laatse: de stemtest heeft dat duidelijk uitgewezen: de Belg, is hij of zij nu Vlaming of Waal, wil vriendschap met elkaar. Ze hebben kiespijn gekregen van dat onnodig geruzie. Het gaat nu goed in België, willen we dit nu kwijtspelen...? De CD&V heeft er toch een ander gedacht over.

Bent u soms vergeten wat voor blunderbeleid zij voerden (Dutroux, dioxine,..). Laten we niet terug gaan naar die tijd. De CD&V is een wolf in schaapskleren. De trukjes van de oude CVP zijn gewoon meegeërfd naar de CD&V. Ze stralen nu al de machtsarrogantie uit, Leterme maakt er geen doekjes rond dat hij minster-president wil worden.

De terugkeer van de CD&V is nefast voor ons land, voor het besuur en zijn bevolking. Weet u waarom u hen hebt uitgestemd vijf jaar geleden... Voor hun rampzalig beleid. En laten we dit vooral niet vergeten, alleen de naam is veranderd, maar de voor de rest is de 'vernieuwing' van de christen-democraten gebakken lucht. Laat ze nog maar langer in de oppositie zitten want vijf jaar is niet voldoende!

Dus als u voor de CD&V l N-VA stemt, zou ik uw stem toch zeker in beraadslaging nemen. Wilt u terug naar een Dehaene-tijdperk met constant communautaire ruzies en meetings op verborgen kastelen. De CD&V is geen haar veranderd tegenover vijf jaar, en onthoud dat maar!
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 17:17   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Inderdaad. Ge kunt dus maar beter BUB stemmen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 17:33   #3
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

ik wil ook een vriendschapsrelatie met de Walen, maar dat is niet wat er nu is tussen Vlamingen en Walen.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 18:41   #4
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Dit is echt wel een bizarre combinatie van belegen belgicisme en ordinaire anti-tsjeverij... Ofwel mogen we niet op CD&V/N-VA stemmen omdat die een bedreiging zijn voor de onbreekbare eenheid van het land (als die echt zo sterk is, heeft die dan iets te vrezen dan?), ofwel mogen we niet op de CD&V stemmen omdat het toch maar tsjeven zijn. Maar het land redden door via het omwegje van de CVP op te roepen niet op CD&V te stemmen, dat is wel een verbluffende redenering... Het loopt jullie nu wel dunnetjes door de broek he?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 18:44   #5
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Dit is echt wel een bizarre combinatie van belegen belgicisme en ordinaire anti-tsjeverij... Ofwel mogen we niet op CD&V/N-VA stemmen omdat die een bedreiging zijn voor de onbreekbare eenheid van het land (als die echt zo sterk is, heeft die dan iets te vrezen dan?), ofwel mogen we niet op de CD&V stemmen omdat het toch maar tsjeven zijn. Maar het land redden door via het omwegje van de CVP op te roepen niet op CD&V te stemmen, dat is wel een verbluffende redenering... Het loopt jullie nu wel dunnetjes door de broek he?

let's just say "wobble!"
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 19:14   #6
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

De dioxine was geen blundertoestand, dat hebben de VLD en Agalev vooral opgeblazen tot een nationaal probleem. Er is wel sprake van nalatigheid geweest, dat was inderdaad een blunder. Maar dat het dioxineschandaal zo'n bedreiging inhield voor de volksgezondheid was totaal overroepen door mensen die de voedingssector helemaal niet kennen.

Dat de CD&V fouten heeft gemaakt is natuurlijk waar, maar tenslotte heeft iedere (ex)regeringspartij dat gedaan. Ik geef ze nu het voordeel van de twijfel, ik zal ze wel beoordelen met de volgende verkiezingen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 22:57   #7
downloads_be
Vreemdeling

Standaard

Dioxinecrisis was inderdaad overroepen. Het is meermaals bewezen dat er de dag van vandaag minstens evenveel dioxines in de kippen zaten als nu. Getuige de "kleine" dioxinecrisis van enkele jaren geleden onder paars groen. Alleen was er toen geen groene partij om moord en brand te schreeuwen omdat ze zelf in de regering zaten.

Voor de rest vind ik dat je maar erg zwakke tot geen argumentatie gebruikt waarom de CD&V verantwoordelijk geacht moet worden voor de Dutroux kwestie.

En dan nog iets: de CD&V bedoelt met hun Big Bang theorie niet het feit dat ze al roepend en tierend blindelings naar de Walen gaan lopen, met hun vuist op tafel gaan kloppen en zeggen: "Wij willen meer bevoegdheden, zoniet .... fear us" ...
Ze bedoelen daarmee wel dat het nu EINDELIJK tijd wordt dat wij Vlamingen ons niet laten doen door de Walen. Kijk, ik ben ook ZEKER niet voor onafhankelijkheid, ik heb Waalse familie dus ben ik ook niet anti-Waals maar wat voor mij niet door de beugel kan is als Wallonie iets wil, het ook krijgt, bepaalde Vlaamse partijen geven om de een of andere reden altijd toe en daar moet een halt aan komen
downloads_be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 23:22   #8
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger

Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar is de tijd dat anti-tsjeverij het monopolie was van de Vlaams-nationalisten? Als Belgicisten nu al moeten smeken om niet op de CD&V te stemmen, dan vraag ik mij af of die kerels niet wanhopig beginnen worden.

Waarom? België blijft nog bestaan, eventjes maar. Tot de democratie zegeviert.
Oud 8 juni 2004, 00:12   #9
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
Dus als u voor de CD&V l N-VA stemt, zou ik uw stem toch zeker in beraadslaging nemen. Wilt u terug naar een Dehaene-tijdperk met constant communautaire ruzies en meetings op verborgen kastelen. De CD&V is geen haar veranderd tegenover vijf jaar, en onthoud dat maar!
Dertig procent van de Vlamingen kiest voor het Vlaams Kartel en de VLD, de grote motor achter dat hele Paarse gedrocht, krijgt het pak slaag van zijn leven.

Het is dus wel duidelijk wat de Vlaming wil. En dat is geen domoor.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 10:00   #10
Calle
Parlementslid

Standaard

Als mijn vrienden geld lenen krijg ik dat na een tijd altijd terug.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 10:19   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

toen ik dat las had ik haast de neiging om een n-va lidkaart te gaan halen!
Oud 8 juni 2004, 10:53   #12
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Het gaat nu goed in België...
Eerst en vooral denk ik niet dat U met zulke propaganda-paartjes iemand op dit forum zal kunnen overtuigen om wel of niet op een lijst te stemmen.

Verder wens ik U uit te nodigen in Sint Genesius Rode om U eens te laten zien hoe goed het gaat met België, waar 2 gemeenschappen met figuurlijk getrokken messen tegen over elkaar staan.
FT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 14:31   #13
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Citaat:
...Het gaat nu goed in België...
Eerst en vooral denk ik niet dat U met zulke propaganda-paartjes iemand op dit forum zal kunnen overtuigen om wel of niet op een lijst te stemmen.

Verder wens ik U uit te nodigen in Sint Genesius Rode om U eens te laten zien hoe goed het gaat met België, waar 2 gemeenschappen met figuurlijk getrokken messen tegen over elkaar staan.
Kunt u dat verder toelichten?
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 14:42   #14
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
* De Franstalige meerderheid vertikt het van een jeugdraad op te richten (hoewel ze volgens Vlaams Decreet hiertoe verplicht zijn). Er hebben enkele vrijwilligers een jeugdwerkgroep opgericht die instaat voor het verdelen van de subsidies van de Vlaamse gemeenschap. Maar aangezien dit niet binnen een wettelijk kader gebeurd krijgt de JWG slechts 80% van het normale bedrag om te verdelen.

* De provintie Vlaams-Brabant had een mammobus (vergeef mij als ik de verkeerde naam gebruik). Die gratis borstkanker onderzoek doet voor alle inwoners waar deze bus neerstrijkt. De Franstalige meerderheid liet deze bus niet toe in Sint genesius Rode omdat deze bus eentalig Nederlandswas (bus van de provintie VL-B).

Dit was een kleine greep. Wilt U nog meer of volstaat dit als toelichting?
Oud 8 juni 2004, 15:18   #15
België04
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Dertig procent van de Vlamingen kiest voor het Vlaams Kartel en de VLD, de grote motor achter dat hele Paarse gedrocht, krijgt het pak slaag van zijn leven.

Het is dus wel duidelijk wat de Vlaming wil. En dat is geen domoor.
Vandaar dat het VB afstevent op zijn grootste verkiezingsoverwinning
Oud 8 juni 2004, 15:20   #16
België04
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Citaat:
* De Franstalige meerderheid vertikt het van een jeugdraad op te richten (hoewel ze volgens Vlaams Decreet hiertoe verplicht zijn). Er hebben enkele vrijwilligers een jeugdwerkgroep opgericht die instaat voor het verdelen van de subsidies van de Vlaamse gemeenschap. Maar aangezien dit niet binnen een wettelijk kader gebeurd krijgt de JWG slechts 80% van het normale bedrag om te verdelen.

* De provintie Vlaams-Brabant had een mammobus (vergeef mij als ik de verkeerde naam gebruik). Die gratis borstkanker onderzoek doet voor alle inwoners waar deze bus neerstrijkt. De Franstalige meerderheid liet deze bus niet toe in Sint genesius Rode omdat deze bus eentalig Nederlandswas (bus van de provintie VL-B).

Dit was een kleine greep. Wilt U nog meer of volstaat dit als toelichting?
Ik weet niets van deze feiten, maar het valt me op dat (indien ze waar zijn) het weer gaat om onnozele politieke touwtrekkerij waar de mensen geen boodschap aan hebben (tenzij natuurlijk de aan de macht zijnde politici buitenzwieren).
Oud 8 juni 2004, 15:30   #17
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niets van deze feiten,
Daarom soms ik ze ook op. U kan bij de Provintie Vlaams-Brabant en de Vlaamse gemeenschap gerust navraag doen.

Citaat:
het weer gaat om onnozele politieke touwtrekkerij
100% gelijk

Citaat:
waar de mensen geen boodschap aan hebben
Heeft de Rodense jeugd geen recht op volledige subsidies, Hebben de Vrouwelijke inwoners iets niet waarom ze een borstkankeronderzoek ontzegt word?

Citaat:
tenzij natuurlijk de aan de macht zijnde politici buitenzwieren
In SGR zijn er slechts 2 partijen in de gemeentepolitiek:
het Union des Fracophones: Franstaligen
SAMEN: Nederlandstaligen

En dus is het onmoggelijk om die partij buiten te zwieren. Maar ik vermoed dat U dit laatste wel wist.
Oud 8 juni 2004, 15:39   #18
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanderlinden d'Hoogvorst
Citaat:
Waar is de tijd dat anti-tsjeverij het monopolie was van de Vlaams-nationalisten? Als Belgicisten nu al moeten smeken om niet op de CD&V te stemmen, dan vraag ik mij af of die kerels niet wanhopig beginnen worden.

Waarom? België blijft nog bestaan, eventjes maar. Tot de democratie zegeviert.
Ik zeg als pro-Belg (nt belgicist), Europeaan en nrogressieveling dat de terugkeer van de CD&V in de regering een slechte zaak zou zijn: voor hun anti-Belgisch karakter én voor hun conservatief regime. De paarse regering heeft België terug op de kaart gezet, en niet met voedselcrisisen en pedofiele-affaires... Laten we doorgaan met de progressieve paarse regering, die opperd voor een goed verstandhouding tussen Vlaming en Walen. En laten we vooral niet kiezen voor die onrusstokers en tamtammakers die nu al denken dat ze minster worden want bij hun zal het allerminst 'beter' gaan. Vijf jaar oppositie is niet voldoende!
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 15:48   #19
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we doorgaan met de progressieve paarse regering, die opperd voor een goed verstandhouding tussen Vlaming en Walen.
Ja inderdaad, met mesen zoals Patrick De Wael, *SARCSM*

Als we hem ze gang laten gaan reikt binnen 30 jaar de taalgrens tot in Mechelen! (opschorten van omzendbrief Peters)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be