![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Vandaag, iets minder dan een week voor de verkiezingen ben ik er nog niet in geslaagd tot een besluit te komen.
Daarom zou ik hier graag enkele constructieve discussies willen zien over de verschillende mogelijkheden en dan vooral de gevolgen voor de regeringsvorming. Het gaat dus niet zozeer om de standpunten maar meer om de politieke gevolgen zoals de coalitievorming, de invloed op de federale regering etc.... bv : Blijkbaar is er reed een stembusakkoord bij paars. De kans is dan groot dat we opnieuw dezelfde vlaams regering krijgen (Paars-Groen). Verhofstadt gaat naar europa. Wie wordt dan premier? (Di Ruppo???) CD&V NV-A moeten een coalitie vormen. Ik denk dat de kans reeel is dat dit opnieuw SP.A zal worden. Dit wil zeggen dat elke stem voor CD&V een stem voor SP.A is. Wat zijn dan de gevolgen voor de federale regering? Krijgen we opnieuw verkiezingen? Hoe dan ook. SP.A blijft in de regering. Stel SP.A vliegt toch uit de vlaamse regering. Steve houdt zijn woord en stapt uit de federale regering. Wat zijn dan de gevolgen? Als men wil vermijden dat je stem naar links gaat blijkt VB het enige alternatief te zijn. Maar als men uit uit overtuiging of omwille van bepaalde standpunten niet op het VB wil stemmen zit men wel met een probleem.....
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() 1) Stel dat Verhofstadt om welke reden dan ook geen premier meer is, dan zal het aan de VLD zijn om een opvolger aan te duiden. De Waal en Somers lijken mij hier sterke kanshebbers dan.
2) Men kan zoveel stembusakkoorden maken als men wil, wanneer de kiezer een coallitie geen meerderheid meer geeft in het parlement kan men deze niet verder zetten. 3) Elke stem voor een partij, is een stem voor die partij en niet voor een andere (tenzij kartels). Dat de CD&V liever een coalitie maakt met de SP.A is vrij duidelijk. Maar wanneer de stemmen voor Groen en het VB hoger uitvallen dan verwacht is een klassieke tri-partite ook nog mogelijk. 4) Het probleem is dat CD&V-NVA en VLD-Vivant elkaar in de campage nogal hard aanpakken. Hierdoor is een coalitie met beiden nogal ongeloofwaardig. 5) Eerst en vooral zal de SP.A niet uit de fed.regering stappen. Wanneer dat toch gebeurt, moet de VLD opzoek naar een nieuwe meerderheid. Mogelijk vinden ze die dan bij de CD&V. Maar dit scenario is nogal ongeloofwaardig gezien de sterke positie van de PS is Walonië (Tenzij men bereid is een assymetrische coallitie te maken). Wanneer de SP.A uit de fed.regering stapt ondermijnt ze ook de federale staat. 6) Eerst en vooral moet U beseffen dat het politieke landschap in Vlaanderen redelijk rechts geörienteerd is. Groen en SP.A hebben samen slechts 25% van de stemmen. Dat er geen Centrumrechtse colalitie kan komen is vooral de schuld van de rechtse partijen (CD&V en VLD die elkaar zwaar bekampen) 7) Wanneer U strategisch stemt, is een stem aan het VB zeker verloren. 8) Wanneer U strategisch stemt zit U dus wel degelijk met een probleem. Daarom kiest U best voor een partij die het best Uw standpunten vertegenwoordigd. |
![]() |
![]() |
#3 |
Partijlid
|
![]() Ook wanneer deze de standpunten uitvoeren? Of zelfs de tegenovergestelde richting uitvaren? VLD leunt kwa standpunten het meeste aan bij mijn persoonlijke overtuigingen. Maar precies om de eerder genoemde redenen zal ik er niet voor stemmen. Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Daarom zou ik voor de partij willen kiezen die op "de 2de plaats" komt. Vermits dit een nek aan nnek race is en er geen duidelijk breekpunt kan gevonden worden is er geen andere keuze dan een strategische beslissing te nemen. Iedere burger draagt zeldf de verantwoordelijkheid van zijn en moet dan ook bewust zijn wat de gevolgen kunnen zijn. Dat is dan ook het onderwerp van deze topic
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() U kan natuurlijk ook blanco gaan stemmen.
In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, gaan deze stemmen niet naar de grootste partij, maar tellen ze eenvoudig weg niet mee. |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() laat ze gewoon allemaal een poepje ruiken
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
#6 | |
Burger
|
![]() Citaat:
klopt maar door hetr complexe systeem van stemverdeling en apparentering is het wel de grootste partij die er haar voordeel bij haalt |
|
![]() |