Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2010, 18:37   #421
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Openbaar vervoer dient op tijd te rijden (betrouwbaarheid) en betaalbaar te zijn. Al de rest dient niet tot verbetering van het openbaar vervoer doch dient enkel ter egostreling van die incompetenten die graag hun handjes in cement plaatsen. Hou toch gewoon op met doen alsof.
Beter dat gebouwen van openbaar nut een beetje opgefleurd worden dan religieuze zever. En over sommige gebouwen van banken kunnen we anders ook maar beter zwijgen. Daarbij, alle werken zijn uitgevoerd door privé bedrijfjes. Dat is geld dat rolt, dat zet mensen aan het werk. Beter dan geld dat in financiële constructies steekt uit opgeblazen lucht of dat dient om mensen te ontslaan en dat van dag op dag foetsie kan zijn. Als er iets over te zeggen valt dan is het wel dat die privé bedrijven extra goed door rekenen als de overheid betaald. Waar ik geen problemen mee zou hebben als het naar de mensen en de economie gaat hier ipv naar rekeningen in Zwitserland.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 18:51   #422
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Daarbij, alle werken zijn uitgevoerd door privé bedrijfjes. Dat is geld dat rolt, dat zet mensen aan het werk.
Wat is dat nu voor zever?
Ze maken de arbeid hier kapot door de hoge lasten en dan creeeren ze werk aan nutteloze prestigeprojecten.
Oud 9 november 2010, 18:58   #423
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ze maken de arbeid hier kapot door de hoge lasten en dan creeeren ze werk aan nutteloze prestigeprojecten.

Die lasten zijn hier al decennia zo hoog. Het is niet dat, dat 'de arbeid' kapot maakt. En die prestige projecten zijn niet nutteloos. Het aantal treinreizigers is de laatste jaren serieus gestegen. Die prestigeprojecten hadden misschien wel wat minder gekund, daar kan ik nog inkomen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 19:12   #424
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht

iets te simpel é; decennialang wordt arbeid hier overdreven belast en daar gaan ze nu mee afkomen? Neen, de incompetentie van de politieke vriendjes die gedropt zijn in al die beheers en/of bestuursraden die nu het openbaar vervoer uitmaken zijn de hoofdverantwoordelijken.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 06:46   #425
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Voila. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, hé. Het is niet omdat er plots geen geld meer zou gaan naar de renovatie en bouw van grote stations, dat plots opeens alle treinen op tijd zouden rijden. Daarvoor moet er echt veel meer veranderen dan dat. Of nee, daarvoor moeten andere dingen veranderen dan dat.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 09:29   #426
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Iemand enig idee waarom wanneer bij de NMBS één dag gestaakt wordt fora en reacties op krantensites vol giftige commentaren staan en wanneer een bedrijf als Brinks zijn tweede week in gaat met al bijna even grote ongemakken tot gevolg niemand zijn stem, pen of vingers verheft ? Bij NMBS staat er voor een pak meer werknemers veel meer te veranderen.
Mij lijkt het dat we beter iedereen ambtenaar maken ipv omgekeerd. Het is duidelijk bij Brinks dat zulke bedrijven niet tegen China moeten concurreren en dat het hier enkel gaat om in de zakken van de werknemers te zitten, om de kloof tussen rijk en arm verder te vergroten. Ipv te proberen de bediendecontracten van Brinks te veranderen zouden ze beter verplichten de arbeiderscontracten bij de concurrenten om te zetten. Dan is er ook geen concurrentieprobleem en komt het eens ten goede van de uitvoerder van het werk. Maar dat is vloeken zeker ?
Het is niet 1 dag. Ze staken zo ongeveer 1 keer per jaar omdat ze ergens niet tevreden mee zijn. Daarenboven moet de belastingbetaler ook nog eens opdraaien voor dat onverantwoord gedrag om de verliezen aan te zuiveren. Als de directie dan besparingen wil doorvoeren dan leggen ze de boel weer plat. DAT is waar het schoentje knelt bij de NMBS. Als ze heel dat boeltje privatiseren mogen ze van mij staken al wat ze willen, we zullen dan eens zien hoe lang het duurt.

Bij Brinks staken ze voor mijn part heel de boel kapot. Tot de Amerikanen heb beu zijn en het boeltje opdoeken hier in Belgie.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2010, 10:41   #427
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het is niet omdat er plots geen geld meer zou gaan naar de renovatie en bouw van grote stations, dat plots opeens alle treinen op tijd zouden rijden. Daarvoor moet er echt veel meer veranderen dan dat. Of nee, daarvoor moeten andere dingen veranderen dan dat.
Idd, het zou niet mogen. Volgens mij hoeft er zoveel niet te veranderen hoor, gewoon werkmensen in de coördinerende functies plaatsen en de inhoudsloze kostuums eruithalen, meer hoeft er niet te gebeuren.

Laatst gewijzigd door the_dude : 10 november 2010 om 10:41.
Oud 10 november 2010, 21:41   #428
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, een mens leeft niet alleen van brood alleen. Je kan discussiëren of kunst en architectuur nodig zijn, of beter gezegd: of er publieke gelden naartoe moeten gaan. Ik vind dat en terechte besteding van belastinggeld, en heb er dan ook geen moeite mee dat overheidsinstellingen een deel van hun budget daaraan besteden. Als bedrijf van maatschappelijk nut mag het meer zijn dan puur functioneel.
Wat niet wegneemt dat het niet ook functioneel moet zijn, natuurlijk. En dat een deel van hun budget niet het overgrote deel moet zijn, toch niet voor een spoorwegmaatschappij.
Om welke reden(en) mag het bij een "bedrijf van maatschappelijk meer zijn dan puurfunctioneel"? Moet een dergelijk bedrijf dan niet zaaien naar de zak? Of moet een dergelijk bedrijf niet met een grotere zorg omgaan met het belastingsgeld dat het jaarlijks krijgt toegeschoven, terwijl ze jaarlijks nog steeds een zware onvoldoende krijgt van de gebruikers (= ook belastingsbetalers)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 08:47   #429
groentje
Minister-President

Standaard

We zijn behoorlijk ver aan het afdwalen, maar goed. Net door een gebrek aan zin voor esthetiek zijn er de voorbije decennia monstruositeiten neergezet als kantoorgebouwen voor Financiën en andere ministeries, scholen, loodsen voor fabrieken, etc. Gelukkig lijkt dat langzamerhand te kenteren, en wordt architectuur weer meer dan zomaar het tekenen van blokkendozen, ook voor overheidsdiensten en -bedrijven. Wat mij betreft maakt dit ook volledig deel uit van de maatschappelijke taak die deze hebben, en waar een (beperkt) deel van hun budget naartoe mag gaan. Al hoeft schoonheid niet noodzakelijk veel geld te kosten, een paar bloembakken kunnen bijvoorbeeld ook al de boel letterlijk opfleuren.
Wil je de zware problemen met het treinverkeer oplossen, dan zal je andere maatregelen moeten treffen dan het budget voor stationsgebouwen knippen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 11 november 2010, 20:32   #430
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn behoorlijk ver aan het afdwalen, maar goed. Net door een gebrek aan zin voor esthetiek zijn er de voorbije decennia monstruositeiten neergezet als kantoorgebouwen voor Financiën en andere ministeries, scholen, loodsen voor fabrieken, etc. Gelukkig lijkt dat langzamerhand te kenteren, en wordt architectuur weer meer dan zomaar het tekenen van blokkendozen, ook voor overheidsdiensten en -bedrijven. Wat mij betreft maakt dit ook volledig deel uit van de maatschappelijke taak die deze hebben, en waar een (beperkt) deel van hun budget naartoe mag gaan. Al hoeft schoonheid niet noodzakelijk veel geld te kosten, een paar bloembakken kunnen bijvoorbeeld ook al de boel letterlijk opfleuren.
Wil je de zware problemen met het treinverkeer oplossen, dan zal je andere maatregelen moeten treffen dan het budget voor stationsgebouwen knippen.
Een mooi, esthetisch verantwoord gebouw neerzetten is nog steeds niet hetzelfde als een megalomaan kunstwerk neerpoten dat het station van Luik moet voorstellen. Ik vind het daar nog steeds weggegooid geld, ook al omdat het niet in verhouding is tot het densiteit van het personenverkeer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 02:23   #431
groentje
Minister-President

Standaard

Tja, in Luik hebben ze zich inderdaad een beetje vergaloppeerd, al blijf ik het een mooi gebouw vinden en een meerwaarde voor die stad. Het aantal reizigers is trouwens ook daar flink in opmars, mede door de betere toegankelijkheid. Ik vind het station van Luik echter wel terechter dan dat van Bergen, waar ze het huidige station ook willen platgooien, maar waar het huidige gebouw wel zijn charmes heeft (en een unieke muurschildering).
Jeroen Boone
Oud 12 november 2010, 08:24   #432
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een mooi, esthetisch verantwoord gebouw neerzetten is nog steeds niet hetzelfde als een megalomaan kunstwerk neerpoten dat het station van Luik moet voorstellen. Ik vind het daar nog steeds weggegooid geld, ook al omdat het niet in verhouding is tot het densiteit van het personenverkeer.
Luik moet een brug worden naar Duitsland.

Nu DB ook naar Engeland zal stomen, zal het station waarschijnlijk een goede doorstroming krijgen.

Antwerpen zit daarentegen genekt tegen Nederland. Weinig potentieel daar, buiten een express Parijs-Kopenhagen...
Oud 12 november 2010, 10:47   #433
groentje
Minister-President

Standaard

En dan nog alleen maar als die zuiderzeelijn ooit eens afgeraakt, en de doorsteek naar Bremen wordt gemaakt. De nachttreinen uit Amsterdam rijden trouwens via Keulen, ook naar Kopenhagen...
Jeroen Boone
Oud 12 november 2010, 14:50   #434
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dan nog alleen maar als die zuiderzeelijn ooit eens afgeraakt, en de doorsteek naar Bremen wordt gemaakt. De nachttreinen uit Amsterdam rijden trouwens via Keulen, ook naar Kopenhagen...

ik wil nachttreinen terug en die overdreven dure sneltreinen (die doorgaans met nog meer vertraging dan de gemiddelde trein sporen) mogen terug verdwijnen. Het is echte afbraakpolitiek dat daarmee gevoerd geweest is, kwestie van de reizigers te verplichten in de wagen te stappen.
Oud 13 november 2010, 04:36   #435
groentje
Minister-President

Standaard

Met de HST heeft men op het marktsegment van de middellange afstand reizigers gewonnen op het luchtverkeer, maar persoonlijk mis ik ook de nachttreinen. Geef mij ook maar een trein waarmee ik de avond voordien kan vertrekken, en waarmee ik de dag erop 's ochtends uitgeslapen op mijn bestemming aankom, liever dan een HST waarvoor ik ofwel hondsvroeg moet opstaan, ofwel waarmee ik toch nog te laat aankom.
Jeroen Boone
Oud 16 november 2010, 12:57   #436
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met de HST heeft men op het marktsegment van de middellange afstand reizigers gewonnen op het luchtverkeer, maar persoonlijk mis ik ook de nachttreinen. Geef mij ook maar een trein waarmee ik de avond voordien kan vertrekken, en waarmee ik de dag erop 's ochtends uitgeslapen op mijn bestemming aankom, liever dan een HST waarvoor ik ofwel hondsvroeg moet opstaan, ofwel waarmee ik toch nog te laat aankom.

ik mis ze vooral voor het binnenlands verkeer. Die treinen waren altijd ietsje betrouwbaarder dan de rest. Nu is alles rest.
Oud 16 november 2010, 13:01   #437
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is iets voor te zeggen.
Oud 16 november 2010, 18:48   #438
groentje
Minister-President

Standaard

Ah, je bedoelt de vroege P-treinen, zoals vroeger naar de mijnen? Want België heeft bij mijn weten nooit een echt nachtnet gekend. Hoewel een echt nachtnet voor mij geen prioriteit zijn, hoop ik ook wel dat de amplitude van de dienst verbreedt, meer vroege en late treinen. Zodra je in ploegen staat, of ergens naar een film of een concert wil gaan zien, ben je verplicht om met de wagen te gaan. En dat is niet correct.
Jeroen Boone
Oud 16 november 2010, 22:03   #439
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, je bedoelt de vroege P-treinen, zoals vroeger naar de mijnen? Want België heeft bij mijn weten nooit een echt nachtnet gekend. Hoewel een echt nachtnet voor mij geen prioriteit zijn, hoop ik ook wel dat de amplitude van de dienst verbreedt, meer vroege en late treinen. Zodra je in ploegen staat, of ergens naar een film of een concert wil gaan zien, ben je verplicht om met de wagen te gaan. En dat is niet correct.
Als er écht een groot concert is, legt de NMBS op vraag van de organisatoren soms een speciale dienstregeling in.

Wat de nachtdienst betreft: er is eens sprake geweest om per uur nacht (4x dus) een trein te laten rijden van Charleroi naar Antwerpen (één van de meest drukke trajecten). De kostprijs ervan was ontzaglijk. Het precieze cijfer weet ik niet meer, maar het vergde 200-300 betalende reizigers per trein.

Onhaalbaar. Eigenlijk zijn vele "avondtreinen" nu al quasi gratuit.

Laatst gewijzigd door lombas : 16 november 2010 om 22:03.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 07:22   #440
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder aan de vroegere nachttreinen naar Zwitserland en dergelijke.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be