![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#561 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens heb ik geen scanner. Citaat:
En als jij dat niet wilt geloven dan vind ik het best. Citaat:
Overigens kan je het hier al uithalen: De speciale relativiteitstheorie is een natuurkundige theorie gepubliceerd door Albert Einstein in 1905. De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren niet kunnen bepalen wie van beiden een "absolute beweging" uitvoert en wie stilstaat. Dus iedereen mag zichzelf als stilstaand beschouwen en de ander als bewegend, met als resultaat een contractie en een tijdvertraging, die dan dus wederzijds is. Zo niet dan staat wel vast en wie stil staat en wie beweegt en klopt die zin van hier boven niet meer. Nu mag jij even aanhalen waar staat dat het slechts van één kant geldt en waarom. Laatst gewijzigd door harriechristus : 14 november 2010 om 23:29. |
|||
|
|
|
|
|
#562 | |||||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe wil je nu dat iemand je ooit serieus zal nemen?! Laatst gewijzigd door Rizzz : 14 november 2010 om 23:39. |
|||||
|
|
|
|
|
#563 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ik heb je toch al aangetoond dat het verschil zit in de "versnelling", niet in de beweging! Moet ik die posts nu ook weer gaan opzoeken? Punt blijft dat je geen bronnen kan aanhalen, iets wat ik en anderen wel kunnen doen en al veel gedaan hebben in deze discutie! Laatst gewijzigd door Rizzz : 14 november 2010 om 23:43. |
|
|
|
|
|
|
#564 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gedachten-experiment is niet voor nikske een paradox. Het lijkt dus enkel alsof het ene elektron (Bob) de status van het andere kent (leest) van zodra die afgelezen (Anton) wordt... maar dat is dus niet zo ( zie ook stelling van Bell ) Het best nog vergelijkbaar met het volgende voorbeeld. Een zak met daarin één rode en één witte bal. Je (Anton) trekt willekeurig een bal met de ogen gesloten en je gooit de andere over een muurtje ( dat stelt hier de onmogelijkheid van communicatie ) waar ook een persoon (Bob) staat. Vervolgens kijken de twee personen wat balletje ze hebben gekregen en dit in de wetenschap dat er enkel een rode en een witte mogelijkheid was. Jij weet dus precies welke bal je naar de andere zijde hebt gegooid door de uitslag van eigen bal ... en visa versa weet ook de andere persoon aan de andere kant van het muurtje precies welke bal jij hebt aan de hand van de uitslag van zijn balletje. En dat allemaal zonder dat aan elkaar te vertellen. Laatst gewijzigd door praha : 15 november 2010 om 00:07. |
|
|
|
|
|
|
#565 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
bedankt om mijn punt te maken
|
|
|
|
#566 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
En Harrie's molen maalt niet.
|
|
|
#567 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je bent het namelijk eens met de Lorentzcontractie en dat komt er op neer dat de aarde verkort is en dus plat. hier zeg je het zelf: Lorentzcontracties zijn wel een feit, m.a.w. de ruimte met alles erin verkort in de bewegingsrichting. Als je de aarde nadert aan 0.86 de lichtsnelheid zoals in dat voorbeeld zal het relief en de vorm van de aarde dus volledig verschillend zijn van wat we gewoon zijn. Dit is geen schijn, ook geen theorie, Lorentzcontracties als gevolg van Lorentztransformaties van de ruimte zijn een experimenteel bewezen feit. dus: plat. Citaat:
Het heeft de schijn van een oneindige optelsom van bewegingen te zijn, wat niet kan, maar wat ik wel bedoel is om alle delen daarvan (voor zover wie die kennen ) te vergelijken. Citaat:
Citaat:
De roodverschuiving komt helemaal niet door de contractie, maar door de beweging van een wegvliegende ster. Daardoor worden de lichtgolven uitgerekt. En een contractie moet kortere golven geven, dus blauw zijn of naar blauw neigen. Hier heb ik de Engelse zinnen uit jouw link: When we're approaching a wave, Lorentz contraction increases the Doppler shift we observe since the wave crests become increasingly contracted in space; consequently we measure a shorter wavelength. Als we het licht naderen ( dus tegemoet gaan ) dan zal de Lorentzcontractie het Dopplereffect versterken, dus blauw ( bij nadering ) wordt dan nog sterker. Want we meten een kortere golflengte. Oké, dat is ook mijn mening dat door de contractie een extra kortere lichtgolf ontstaat. If we're receding from the wave, the Doppler shift is reduced by special relativity. Maar als we weg gaan van de golf dan wordt het Doppler effect verminderd door de relativiteit. En dat is ook wat ik beweer: dus het rood-effect wordt dan minder en gaat dan meer naar blauw toe. Why? The Lorentz contraction is the same regardless of whether we're approaching an object or receding from it. The Lorentz contraction will, then, reduce the wavelength of the wave at the same time the Doppler shift is increasing it. En dat komt omdat de Lorentz-contractie naar beide kanten gelijk is, ongeacht of je nadert of weggaat. En de Lorentzcontractie zal de golflengte dan reduceren (korter maken bij het weggaan), terwijl het Doppler effect deze doet toenemen = langer maken. Kortom: hier staat alleen te lezen wat ik zelf gezegd heb: een contractie maakt het licht blauwer, namelijk door kortere golven, die dan immers ook samentrekken. Citaat:
Maar nogmaals: experimenten zijn eenzijdig en de theorie is van twee kanten. Dat laatste is nog nooit getest. Citaat:
Zelfs een kind zou dat moeten kunnen begrijpen dat een trein rijdt en niet de omgeving werkelijk beweegt, dus door een trein onder de wielen vandaan wordt gereden. Hoe dommer kunnen de mensen nog zijn? |
||||||
|
|
|
|
|
#568 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Punt is dat je veel te dom bent om er ook maar iets van te begrijpen. |
|||
|
|
|
|
|
#569 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij Google even opgezocht, maar daar staat geen enkele inhoudelijke verklaring, dus daar hebben we dan niks aan. Bells theorema of de stelling van Bell is een naar John Bell genoemde stelling, die vereenvoudigd zegt dat kwantummechanica niet kan verklaard worden door verborgen lokale veranderlijken. De stelling geeft zo een antwoord op de EPR-paradox. De stelling zelf is wel omstreden. Citaat:
Citaat:
Want het gaat niet om het weten van andermans balletje door eigen balletje: dat is gemakkelijk genoeg. Het gaat om de onmiddellijke kennis overdracht, dus met oneindige snelheid. |
|||
|
|
|
|
|
#570 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#571 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Je begrijpt er absoluut geen iota van. Citaat:
Door het elektron te meten (welke spin) maak je zelf geen keuze, je registreert enkel wat je per toeval gekozen hebt, per definitie heeft de andere waarnemer de andere spin. De enige actie waardoor informartie gecreerd wordt is op het moment dat de 2 electronen hun spin krijgen, terwijl ze zeer dicht bij elkwwr eijn dus. Citaat:
Er is kennisoverdracht aan de snelheid c. Er is dus enkel een schijbare paradox. De oplossing zit hem in een juiste benoeming van de informatiestroom, net iets waar jij geen micro-stukje kaas van gegeten hebt. Dikke pech. |
|||
|
|
|
|
|
#572 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat gedachte-experiment lijkt alsof er onmiddellijk overdracht van informatie nodig zou zijn en daar brainstorm jij dan lustig op verder ( Best leuk hoor... je lijkt daar wel op een overjaarse new-agers ) .. doch die onmiddellijke overdracht is er helemaal niet ( dat kan je duidelijk halen uit het vereenvoudigd voorbeeldje ) of beter _tenslotte kan je dat nooit ten volle uitsluiten_ ze is geen vereiste. Laatst gewijzigd door praha : 15 november 2010 om 22:53. |
|
|
|
|
|
|
#573 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
@harriechristus
Er is nog een kleinigheidje.... Gesteld dat we toch even zouden uitgaan van een onmiddellijke overdracht ( for the sake of the argument ) .... kan je me dan eens vertellen wat Bob ( resp. Anton ) daar dan aan heeft ? Stel dat bv Anton wit krijgt en Bob alzo dus rood krijgt. Hoe gaan ze dat aan elkaar laten weten ? Laatst gewijzigd door praha : 15 november 2010 om 22:58. |
|
|
|
|
|
#574 | |||||||||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu ben je nog rond de pot aan het draaien ook om niet te moeten toegeven dat je daar regelrecht aan het liegen was. Ik heb je trouwens ook uitgelegd wat ik bedoel: Citaat:
Citaat:
Ik neem er even de originele post weer bij: Citaat:
Je wist hier perfect wat je "formuleerde", en je linkt het feit dat volgens Einstein beweging relatief is aan "evenveel werelden als waarnemers", wat je daar ook mee bedoelt. Nu krabbel je terug en zeg je "Het heeft de schijn van een oneindige optelsom van bewegingen te zijn". Ik zou zeggen, LOL! Citaat:
Citaat:
Het ging over het al dan niet bestaan van Lorentzcontracties. Maar nu sta ik toch even versteld, nu lees ik hierboven dat je toch wil aanvaarden dat Lorentzcontracties een feit zijn gezien je herkent dat het licht een contractie ondergaat, je zegt nl.: "Kortom: hier staat alleen te lezen wat ik zelf gezegd heb: een contractie maakt het licht blauwer, namelijk door kortere golven, die dan immers ook samentrekken." Aanvaard je nu toch dat de ruimte met alles erin niet statisch is maar kan vervormen (zoals Einstein voorspelde)? Citaat:
Ik heb jou een leugenaar genoemd maar ik heb ook verwezen naar waar precies je liegt! Als je mij beschuldigt van liegen, graag ook een verwijzing naar waar ik dat zou doen. Mensen zijn oerdom en jij bent slim? Daar ga ik niet eens meer op ingaan. Ik zal enkel nog dit zeggen, er is een reden waarom we relativiteit pas in de hogere scholen leren, omdat we als kind nog niet het verstand hebben en de basiskennis inzake natuurkunde en wiskunde om deze stof te begrijpen. Feit dat je argumenten als "Zelfs een kind zou dat moeten kunnen begrijpen dat ..." er blijft bijhalen zegt veel over jouw verstand en de basiskennis. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#575 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Het is dus aan jou om je stelling te verdedigen. Jij bent degene die een algemeen aanvaarde theorie in twijfel trekt. |
|
|
|
|
|
|
#576 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ook van draaibewegingen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemen...viteitstheorie |
|
|
|
|
|
|
#577 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En heb je het blijkbaar niet goed begrepen, want de informatie-overdracht vindt juist plaats als ze ver uit elkaar zijn en wel onmiddellijk, waar geen verklaring voor is. Citaat:
En dat is het onverklaarbare daaraan. fout dus.....lees je eigen verhaal van de EPR - paradox er nog maar eens op na: Het is onmogelijk te voorspellen welke uitkomst Bob zal krijgen, voordat hij het experiment daadwerkelijk uitvoert. Dus hoe weet Bobs elektron, op hetzelfde moment, welke spin het moet hebben als Anton besluit (gebaseerd op informatie die voor Bob ontoegankelijk is) om x te meten en ook welke spin hij moet hebben als Anton de z-spin meet? Volgens de gebruikelijke Kopenhaagse interpretatieregels, die zeggen dat de golffunctie instort op het moment van meten, moet er een werking op afstand zijn of het elektron moet meer weten dan dat men veronderstelt. Citaat:
Het is in tegendeel een onopgeloste tegenstrijdigheid. Ook het woord paradox is hier verkeerd. Want dat suggereert dat men de oplossing weet wat niet het geval is. |
||||||
|
|
|
|
|
#578 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#579 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is onmogelijk te voorspellen welke uitkomst Bob zal krijgen, voordat hij het experiment daadwerkelijk uitvoert. Dus hoe weet Bobs elektron, op hetzelfde moment, welke spin het moet hebben als Anton besluit (gebaseerd op informatie die voor Bob ontoegankelijk is) om x te meten en ook welke spin hij moet hebben als Anton de z-spin meet? Volgens de gebruikelijke Kopenhaagse interpretatieregels, die zeggen dat de golffunctie instort op het moment van meten, moet er een werking op afstand zijn of het elektron moet meer weten dan dat men veronderstelt. Dus er is hier een onverklaarbare werking op afstand. http://nl.wikipedia.org/wiki/EPR-paradox Laatst gewijzigd door harriechristus : 16 november 2010 om 08:32. |
|
|
|
|
|
|
#580 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat: