![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() In de slotdebatten van deze verkiezingen wordt door alle partijen meer en meer de communautaire kaart getrokken. In het middelpunt van de discussies staat steeds de "solidariteit" van Vlaanderen t.a.v. Wallonië centraal. Mij valt dan steeds op dat omtrent de concrete bedragen van die zgn. transferts steeds heel onduidelijk gedaan wordt... Daarom de volgende vraag:
Kan mij eens één iemand duidelijk uitleggen waarom de "boekhouding" van de Federale financiën niet "open en bloot" mag ingekeken worden; waarom het koffiedik kijken blijft wanneer we praten over de Noord-Zuid transferts ? KBC-studies, inschattingen door die of die instelling... Het blijft allemaal speculatief. Zolang dit niet duidelijk is, blijft immers altijd de indruk bestaan dat er iets louche aan de hand is, dat de overheid iets te verbergen heeft. Laat ons dus vooraleer te beginnen aan het communautaire gekrakeel voor eens en voor altijd de "solidariteit" van Vlaanderen aan Wallonië eens accuraat in kaart brengen. Niemand kan daar toch tegen zijn? Of wel soms? [size=2]** edit: iets duidelijker titel **[/size]
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Meer dan 100 % akkoord De Vexille.
Hoe hardnekkiger het zwijgen er over hoe meer bij mij het vermeoden groeit dat misschien zelfs de 11 miljard euro van het Vlaams blok nog een onderschatting is.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() En toen was er niets meer.
U brengt links in een lastig parket met dit soort vragen, waarde confrator.
De enige plaats waar ik de Belgische driekleur nog kan verteren is in die oerdegelijke ouderwetse dweilen. A patriot must always be ready to defend his country against his government. ---Edward Abbey--- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Links is veel te druk bezig met een of andere (V)echtscheiding van ne Vlaams Blokker uit de doeken te doen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() ![]() greetz |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Allez, ik dacht toch dat dit een heel simpele vraag was?
Ik betaal (m.i. veel te veel) belastingen, mag ik dan aub weten waar die centen naartoe gaan? Meer nog, het is een onderwerp waarover geruziet wordt zolang ik de politiek een beetje volg (en da's toch al een behoorlijke tijd) en blijkbaar is er nog niemand in geslaagd om hier met wetenschappelijke precisie klaarheid in te brengen. Is het dan niet in ieders belang? Ook in het belang van Wallonië zelf? Want als het klopt dat de sociale zekerheid daar in belangrijke mate op de Vlaamse solidariteit is gebouwd, dan moeten ze dat toch weten en er met alle macht iets aan beginnen doen? Hoe kan je in hemelsnaam een COSTA of een FORUM organiseren zonder precies te weten wat de inzet is? En is het wel zo dat wij hier in Vlaanderen met z'n allen langer moeten gaan werken om onze vergrijzing op te vangen, of komt dat (voor een stuk) doordat we onze spaarboek moeten afgeven in naam van de solidariteit? Zoveel vragen en zo weinig antwoorden.... Ik dacht dat het toch een belangrijk topic was tijdens deze verkiezingen?
![]() |
#7 |
|
![]() De Vexille ge zou toch moete weten dat de huwelijksperikelen van Vlaams Blokkers belangrijker zijn dan zulke vragen.
Djeezes het is stil op dit forum. Heel stil. Waar zitten nu die inhoudelijke debatteurs ? en de grote IQs ? Mij viel op in het debat tussen Van hecke en Somers dat Van Hecke tot twee maal toe aan Somers vroeg waar de studie bleef en Somers deed alsof hij niets gehoord had. Ik denk dat wij van de echte cijfers op ons gat zouden vallen.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Jamaar, Tegendradigaard, ik ben dus niet van slechte wil he... Ik wil gewoon weten hoe de riek in de mest steekt. ALLE partijen pikken dat thema wel eens op in een debat. De één om het belang van "solidariteit" in de verf te zetten en de ander om te bewijzen dat al onze problemen zouden opgelost zijn mocht België gewoon ophouden te bestaan.
Ik pleit voor niks... ben ook niet a-solidair (nooit geweest trouwens). Maar ik wil het wel weten, want zoals het er nu naar uitziet zitten al die politici waar wat in het ijle te lullen. En kijk, wat zou nu het mooiste wapen zijn tegen het Vlaams Blok? (ik volg even de logica van de traditionele partijen) Aantonen dat het partijprogramma van die partij voor 99% gebouwd is op een illusie... Maar dat hoor ik dus nergens vertellen; zelfs in het legoblokjesspelletje op de VTM, toen Annemans daar met de blokjes zat te spelen was er geen enkele politicus die hem daar van repliek diende. Ik vind dat ongelofelijk zwak en zelfs getuigen van een ongelofelijke minachting voor de kiezer. Zowel de Vlaamse als de Waalse kiezer trouwens... ... en neen, ik ben nog altijd geen Vlaams Blok kiezer geworden, mochten sommige "grote IQ's" dat soms denken.
![]() |
#9 |
|
![]() Ik vrees De Vexille dat we kunnen wachten tot onzen baard tusen de toetsen van het toetsenbord is vastgegroeid voor we antwoord zullen krijgen.
Zoals Claus ooit een boek 'het verdriet van Belgie' schreef zal het juiste bedrag van de solidariteit bekend staan als 'HET Geheim van Belgie' PS : weet ik veel dat ge nen baard hebt trouwens.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ik wil een boekhouding om te zien hoeveel Euros van de Belgische staatskas er naar Vexille vloeien, ik krijg ook mijn goesting niet.
![]() |
#11 |
Schepen
|
![]() Er mag transparantie zijn, maar de vraag is waarom sommigen transparantie willen, wat de metabetekenis van het vertoog is van zij die pleiten voor "doorzichtige solidariteit", welke politieke doelen streven zij na?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.vvb.org/fps/nl/tekst/hfdstk100.htm
Marshallplan voor Wallonië goedkoper dan transfers November '97 De huidige transfers in de sociale zekerheid van Vlaanderen naar Wallonië, zouden beter omgeschakeld worden naar nuttige investeringsuitgaven van Vlaanderen in Wallonië Guido Fonteyn in De Standaard (24/09/97): Een Vlaams Marshallplan, dat heeft Wallonie nodig. Vlaanderen zou Wallonië gedurende een tiental jaren het nodige investeringskapitaal moeten aanbieden om zijn economie te herstructureren. Dit zal Vlaanderen goedkoper uitkomen dan de miljardentransfers, die nu via federale structuren lopen. Zo luidt de thesis van Antoon Roosens, die ooit de Volksunie een linkse koers poogde te doen varen en nadien onderdak vond bij het communistische Masereelfonds. Roosens was secretaris van het Vlaams Comité voor Brussel, en medeorganisator van de twee Vlaamse marsen op Brussel van 1961 en 1962. Roosens toonde zich nadien voorstander van directe onderhandelingen over de hervorming van het land tussen Vlaanderen en Wallonië, en trad na 1964 herhaaldelijk samen op met Jacques Yerna, toen die voorzitter was van het Mouvement Populaire Wallon (of MPW, het geesteskind van André Renard). Roosens, inmiddels 68, kent Wallonië, en Vlaanderen. Hij poneert zijn merkwaardige stelling in drie artikelen die in het maandblad Meervoud verschijnen. Roosens schrijft dat Wallonië economisch te gronde werd gericht "door de schuldige nalatigheid van het Belgisch establishment", omdat "de Belgische holdings op geen enkel moment hebben geprobeerd hun, nochtans reusachtige, kapitalen te heroriënteren naar nieuwe industrietakken, maar enkel belangstelling hadden voor de redding van het eigen vermogen. Wallonië zelf zocht het in een uitbreiding van overheidsdienn. Roosens meent dat in Wallonie meer dan 41 procent van de totale loontrekkende werkgelegenheid zich in de overheidssector en andere door de staat gesubsidieerde sectoren bevindt. Deze gezwollen overheidstewerkstelling wordt niet gedragen door de Waalse economie, maar door transfers uit Vlaanderen, die via het federale systeem lopen. Roosens omschrijft zulks als "een economisch ongezonde sociale reddingsoperatie". Wallonië is economisch bij deze transfers niet gebaat. Dit zijn enkel "vernederende en inefficiënte aalmoezen", die Vlaanderen en Wallonië verarmen, en Wallonië leiden naar een toestand van permanente, passieve afhankelijkheid. En door deze "perverse vorm van solidariteit op zijn Belgisch" blijft zowat 15 procent van het Waalse arbeidspotentieel steriel", schrijft Roosens. Waaraan Wallonië volgens hem nood heeft, zijn massaleansfers van investeringskapitaal. Die zullen niet komen van wat overblijft aan Belgische holdings, of van Europa. "De bal ligt in het Vlaamse kamp!", beweert Roosens. Zeer concreet stelt Antoon Roosens voor dat de Vlaamse en Waalse regeringen rechtstreeks zouden onderhandelen over "een internationaal bindende conventie". Dit kan binnen het raam van de grondwet. Deze overeenkomst gaat met een vreedzame scheiding tussen Vlaanderen en Wallonië gepaard. Want België verliest, in deze context, elke betekenis en waarde voor Wallonië. Op het economisch vlak zou Vlaanderen, via dit Marshallplan, Wallonië nauwelijks meer hoeven toe te kennen dan nu het geval is, gezien het wegvallen van federale transfers van Vlaanderen naar Wallonië. De winst voor Vlaanderen zit in de mogelijkheid om zelf zijn economisch beleid te gaan voeren. Winst is er ook doordat Wallonië opnieuw een krachtige groeipool zou worden, in het hinterland van Vlaanderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Misschien vloeit er wel niks naar De Vexille van de staatskas he Tomb.
Misschien vloeit het wel rijkelijk van De Vexille naar de staatskas. Ik denk dat het eerder het laatste zal zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [size=7]11 miljard euro per jaar ![/size]
[size=6]miljaaaarde zeg ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() Pfff dit forum is echt vergeven van communautair gezeik...
Ok, er gaan miljarden belastingeld van Vlaanderen naar Wallonie omdat Vlaanderen een grotere bevolking heeft en het economischbeter doet. Dat is een feit en hete zal wel veel zijn. Veronderstel nu eens dat de Vlaams nationalisten hun zin krijgen en Vlaanderen onafhankelijk wordt... Na de wittebroodsweken gevuld met vlaggengezwaai en Vlaams Leeuwgebrul gaan de kersverse Vlaamse nationale regering aan het werk... Al snel blijkt uit de begroting dat.... er een miljardenstroom gaat naar Limburg (minder volk en minder goede economie). Er onstaat een nieuwe partij die pleit voor het afstoten van de Limburgse profiteurs... en dat dialect, da's toch nie echt Vlaams he ! Waar eindigt de onzin, bij een Antwerpse stadsstaat ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @Tomb:
Awel, ge moogt mij dat ALTIJD vragen, hoeveel er van de staatskas naar mij persoonlijk vloeit. Over de afgelopen 10 jaar ben ik netto-donateur geweest. Zelfs een zeer royale donateur als ik dat zo bereken. (en zelfs zonder rekening te houden met het feit dat ik 11 maand m'n land mocht "dienen"). Als ge d'r cijfers bij wilt, dan kan ik dat zelfs nog opsnorren, mocht ge daar een goede reden voor hebben. ...maar daar gaat het zelfs niet om. Ik wil gewoon de politici (van ALLE partijen trouwens) eens vragen hoe serieus ze zijn in hun uitspraken. Transferts van hier en van daar; solidariteit of niet. Dat interesseert me eigenlijk niet; ik wil weten waar de discussies over gaan. Da's alles. Is dat zoveel gevraagd? @België04: Eigenlijk moet je NOOIT een reden geven om transparantie te bekomen. Transparantie is een waarde op zich in een zichzelf respecterende democratie. Het zijn publieke gelden, wij betalen ervoor, dus we hebben het RECHT om te weten wat ermee gebeurt. Ik vind jouw insinuatie eigenlijk redelijk verdacht. Voor alle duidelijkheid: ik pleit NIET voor het afschaffen of inperken van de zgn. "solidariteit"... enkel voor duidelijkheid. In welke mate moeten we vanuit Vlaanderen bijspringen om Wallonië op de been te houden? Is toch niet zo moeilijk toch?
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als internationale medische organisaties (en ook de Vlaamse Ordes) aantonen dat ion de medische wereld in Wallonië, niet de best practices gebruikt worden...
Als er vroeger aangetoond werd dat er gemiddeld per zwangerschap in Walloîë meer, onnodige, onderzoeken gebeurden... Dan betekent dat dat Wallonië op zo'n manier geld aan zorg geeft die niet nodig is en ik wil best solidair zijn, maar met wie het niet kan betalen en wie het nodig heeft. Punt is dat in WallonIe er uitgaven zijn die niet nodig zijn en toch met Vlaams geld betaalt wordt. En niet kunnen? We weten allemaal dat ze minder geneigd zijn te zoeken naar werkonwilligen. Maar ik blijf VOOR solidairteit, maar eerst verantwoordelijkheid! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @Burry:
Ik deel je mening... Kijk, ik ben 100% voor het idee van solidariteit. Maar dan moet die solidariteit ook goed besteed zijn en dan moeten we ook weten hoe ver die solidariteit (in euro's) reikt. En dan kunnen we in partnership met onze Waalse landgenoten een oplossing uitwerken. Vlaanderen heeft immers belang bij een gezonde Waalse deelstaat. Want dat zou betekenen dat ze minder afhankelijk wordt en Vlaanderen op zijn beurt hierbij voordeel doet. Maar als we zelfs nog niet weten waar het precies over gaat, gewoon omdat de politici zelf dit niet willen/durven berekenen... Hoe wil je dan tot daadwerkelijke oplossingen komen? Of wil "men" juist geen oplossing?
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |