Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2010, 00:18   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vb gebrek aan infrastructuur, openbaar vervoer, onderwijs.
Onderwijs? Dank zij de Vlaamse overheid die bevoegd is voor onderwijs, bestaat er nu een transnationale universiteit in Limburg.
Openbaar vervoer? Dankzij de Lijn (Vlaamse bevoegdheid) zijn er allerlei plannen om Limburg te ontsluiten, ook naar Nederland. De NMBS (federaal) daarentegen doet nog altijd moeilijk.

Kortom, jullie vlieger gaat echt niet op. De toetsing met de realiteit laat andere zaken zien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 00:29   #122
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onderwijs? Dank zij de Vlaamse overheid die bevoegd is voor onderwijs, bestaat er nu een transnationale universiteit in Limburg.
Openbaar vervoer? Dankzij de Lijn (Vlaamse bevoegdheid) zijn er allerlei plannen om Limburg te ontsluiten, ook naar Nederland. De NMBS (federaal) daarentegen doet nog altijd moeilijk.

Kortom, jullie vlieger gaat echt niet op. De toetsing met de realiteit laat andere zaken zien.
Vertel mij dan eens van die ontsluiting naar Ned. Limburg toe.50 jaar geleden kon ik al met de bus naar Maastricht rijden. Wat gaat er nu verbeteren?
30 jaar geleden was ik met de auto een kwartier sneller in Brussel dan vandaag. Ik rijd allen buiten de spitsuren, dus zonder file.
30 jaar gelden was ik veel sneller (7 tot 8 minuten) bij mijn ouders dan vandaag de dag. Het zijn ocharme 15 km dat ik moet rijden. dankzij de aanpassingen aan de infrastructuur door het Vlaamse gewest.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 00:37   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel mij dan eens van die ontsluiting naar Ned. Limburg toe.50 jaar geleden kon ik al met de bus naar Maastricht rijden. Wat gaat er nu verbeteren?
30 jaar geleden was ik met de auto een kwartier sneller in Brussel dan vandaag. Ik rijd allen buiten de spitsuren, dus zonder file.
30 jaar gelden was ik veel sneller (7 tot 8 minuten) bij mijn ouders dan vandaag de dag. Het zijn ocharme 15 km dat ik moet rijden. dankzij de aanpassingen aan de infrastructuur door het Vlaamse gewest.
Wat heeft de Vlaamse overheid dan op haar gewten dat u nu het dubbele over dat stukje doet?
Oud 13 november 2010, 10:04   #124
pajoske

Standaard

Citaat:
Wat heeft de Vlaamse overheid dan op haar gewten dat u nu het dubbele over dat stukje doet?
Als je een brede en drukke vierbaansweg op sommige gedeeltes versmald tot tweebaansweg is het niet abnormaal dat er files ontstaan, of dat je als autobestuurder kilometers lang achter een langzaam tuffende brommer op 4 wielen rijdt.
Oud 13 november 2010, 10:49   #125
Marc V
Vreemdeling

Standaard Centralsisme verdicht verkeersoverlast

Citaat:
Als het bestuur in Hasselt was gevestigd, dan hoefden al die ambtenaren zelfs niet naar Brussel te pendelen.

Lees toch maar eens goed die evaluatie van het RSV.
http://workforall.net/Evaluatie-Ruim...deren-RSV.html
Marc V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 11:33   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Onderwijs? Dank zij de Vlaamse overheid die bevoegd is voor onderwijs, bestaat er nu een transnationale universiteit in Limburg.Openbaar vervoer? Dankzij de Lijn (Vlaamse bevoegdheid) zijn er allerlei plannen om Limburg te ontsluiten, ook naar Nederland. De NMBS (federaal) daarentegen doet nog altijd moeilijk.

Nu gaat u toch wat kort door de bocht. Het zijn de Limburgse overheden zelf die de koppen bij mekaar hebben gestoken en het intitatief genomen hebben om grensoverschijdend onderwijs mogelijk te maken. En de Vlaamse overheid is er achteraan gehuppeld.

Neen, de Vlaamse overheid gedraagt zich veel te centralistisch, met regeltjes hier en regeltjs daar en zus en zo. Op het dictatoriale af. Wij Limburgers willen onszelf zijn. En de Vlaamse overheid mag ons helpen als het strikt nodig is. En voor de rest doppen wij wel onze eigen boontjes.

Laatst gewijzigd door system : 13 november 2010 om 11:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 11:40   #127
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc V Bekijk bericht
Als het bestuur in Hasselt was gevestigd, dan hoefden al die ambtenaren zelfs niet naar Brussel te pendelen.Lees toch maar eens goed die evaluatie van het RSV.
http://workforall.net/Evaluatie-Ruim...deren-RSV.html
Inderdaad. Zoals ik al zei, een sterke provinciale overheid heeft vele voordelen. En de provinciale bestuurlijke macht staat ook veel korter bij de mensen. Maar ze moet dan ook echte bestuurlijke macht hebben. Helaas, wat de Vlaamse regering vooral probeert te doen de laatste tijd, met Bourgeois op kop, is die macht van de provincies proberen te fnuiken zodat de provincies overbodig worden. Maar het zal niet pakken. Daartegen moeten wij Limburgers ons verzetten en ijveren voor veel, veel meer bestuurlijke macht aan de provincies, inzonder aan Limburg.

Laatst gewijzigd door system : 13 november 2010 om 11:45.
Oud 13 november 2010, 12:59   #128
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad. Zoals ik al zei, een sterke provinciale overheid heeft vele voordelen. En de provinciale bestuurlijke macht staat ook veel korter bij de mensen. Maar ze moet dan ook echte bestuurlijke macht hebben. Helaas, wat de Vlaamse regering vooral probeert te doen de laatste tijd, met Bourgeois op kop, is die macht van de provincies proberen te fnuiken zodat de provincies overbodig worden. Maar het zal niet pakken. Daartegen moeten wij Limburgers ons verzetten en ijveren voor veel, veel meer bestuurlijke macht aan de provincies, inzonder aan Limburg.
U vindt Shadowke en mij aan uw zijde.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 16:09   #129
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U vindt Shadowke en mij aan uw zijde.
De vraag die ik me bij uw antwoord stel, is of ik dit nieuws eigenlijk wel zo heuglijk vind.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2010 om 16:10.
Oud 15 november 2010, 16:43   #130
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag die ik me bij uw antwoord stel, is of ik dit nieuws eigenlijk wel zo heuglijk vind.
Dat zegt een hoop over uw ingesteldheid.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 17:00   #131
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat zegt een hoop over uw ingesteldheid.

Als de vos de passie preekt, boer let op uw ganzen!
Oud 17 november 2010, 10:08   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, de Vlaamse overheid gedraagt zich veel te centralistisch, met regeltjes hier en regeltjs daar en zus en zo. Op het dictatoriale af. Wij Limburgers willen onszelf zijn. En de Vlaamse overheid mag ons helpen als het strikt nodig is. En voor de rest doppen wij wel onze eigen boontjes.
"Veel te centralistisch..." Als u wil nagaan wat centraal en centralistisch bestuur is, dan moet u eens naar Frankrijk gaan. In vergelijking daarmee laat de Vlaamse overheid heel veel ruimte voor regionale beleids- en besluitvorming.
Oud 17 november 2010, 10:12   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de praktijk klopt dat helemaal niet. De meeste mensen kennen niet eens de leden van de bestendige deputatie, de provinciale bevoegdheden, enz. (ondanks de vele informatiebrochures die de provincie West-Vlaanderen bijvoorbeeld jaarlijks allemaal uitgeeft). Buiten "we wonen in deze of die provincie" gaat die "nabijheid" van het provinciaal niveau niet verder. De provincies zijn in de Franse tijd (toen nog met de naam "départements" aangeduid) uitgedacht als een uitvoerend tussenniveau tussen de centrale overheid (Parijs, later Brussel) en de arrondissementen en gemeenten. Dit waren indelingen die toen op maat waren van de toenmalige mobiliteit. In onze tijd heeft dat echter nog weinig zin. Het is beter dat we een regionale werking hebben die aangepast aan de huidige sociaal-economische situaties. Daarom ook sluiten stads- en plattelandsgewesten veel beter aan bij de noden dan een provincie-indeling die dateert uit heel vroeger tijden.
Oud 17 november 2010, 10:21   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu gaat u toch wat kort door de bocht. Het zijn de Limburgse overheden zelf die de koppen bij mekaar hebben gestoken en het intitatief genomen hebben om grensoverschijdend onderwijs mogelijk te maken. En de Vlaamse overheid is er achteraan gehuppeld.
Dat klopt niet echt. De uitwerking van de transnationale universiteit zelf was een onderdeel van het Vlaamse regeerakkoord van 1999. Pas het jaar daarop werden de eerste concrete stappen gezet naar de oprichting van de Universiteit Limburg, wat het onderwerp uitmaakte van gesprekken tussen het Vlaamse en Nederlandse niveau. En het is in 2001 dat er een bilateraal verdrag tussen de Vlaamse en Nederlandse minister van Onderwijs die de oprichting definitief mogelijk maakte.

De Vlaamse overheid is hier dus niet echt "achteraan gehuppeld". De Vlaamse overheid heeft allerlei concrete stappen gezet die het juridisch, pedagogisch en financieel mogelijk maakten dat deze universiteit er kwam. Zonder deze inbreng was de reeds bestaande samenwerking hoogstwaarschijnlijk bijzonder bescheiden gebleven (want voordien bestond er een overeenkomst over een bepaald opleidingstraject dat in omvang, draagwijdte en betekenis in het niets verdwijnt met de huidige transnationale universiteit).
Oud 17 november 2010, 10:43   #135
pajoske

Standaard

Citaat:
Hoewel bij wet al in 1971 groen licht werd gegeven voor het inrichten van de autonome universitaire instelling waar Limburg al jaren voor pleitte, opende het Limburgs Universitair Centrum (LUC) pas in 1973 ook daadwerkelijk de deuren. De universiteit startte haar eerste academiejaar met 322 studenten voor 6 studierichtingen, namelijk wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, tandheelkunde en geneeskunde. Het personeel bestond toen uit 24 leden van het academisch personeel en 32 leden van het administratief en technisch personeel.
Citaat:
Geschiedenis

Het idee voor een transnationale samenwerking tussen de Univeristeit Maastricht en de Universiteit Hasselt is niet nieuw. Zelfs voor de oprichting van de beide moederuniversiteiten van de transnationale Universiteit Limburg (tUL) werden eind jaren zestig reeds pleidooien gehouden voor een universitaire samenwerking tussen de provincies van Nederlands en Belgisch Limburg. Het heeft tot 2001 geduurd alvorens de samenwerking in de tUL tot stand is gebracht.

Voor de totstandkoming van de tUL zijn de volgende data van belang:
1988 Eerste gesprekken over nauwere samenwerking tussen UM en UHasselt.
1992 UM en UHasselt starten het eerste samenwerkingsinitiatief: de opleiding Informatica/Kennistechnologie.
1998 De Vlaams/Nederlandse commissie Cremers/Dillemans onderschrijft het idee van de transnationale universiteit. Uitbreiding onderwijsaanbod UHasselt blijft echter pijnpunt in Vlaanderen.
1999 De keuze voor een transnationale universiteit wordt onderdeel van het Vlaams regeerakkoord.

Dat moet ongeveer einde jaren '60 geweest zijn dat Limburg tijdens een betoging ingericht door het provinciebestuur en de gemeentebesturen (ik weet niet meer héél zeker wie dat organiseerde) een eigen universiteit geëist heeft.
Oud 17 november 2010, 12:40   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet ongeveer einde jaren '60 geweest zijn dat Limburg tijdens een betoging ingericht door het provinciebestuur en de gemeentebesturen (ik weet niet meer héél zeker wie dat organiseerde) een eigen universiteit geëist heeft.
Eind de jaren zestig was onderwijs en cultuur nog steeds een unitaire materie, op Belgisch niveau.

De eerste gesprekken in 1988 resulteerden in een gezamenlijk opleidingstraject, niet echter in bepaalde onderwijsstructuur. En de gesprekken in 1998 die de aanzet vormden naar de oprichting van de transnationale universiteit waren op Vlaams-Nederlands niveau, niet tussen de besturen van de twee Limburgen.

Het is dus manifest onjuist en ook onredelijk de belangrijke rol te ontkennen die de Vlaamse overheid hier heeft gespeeld. Dat de verzuchting uit Limburg kwam, doet daar niets van af. Wel toont het aan dat, in tegenstelling tot wat hier soms wordt gesuggereerd of betoogd, de Vlaamse overheid weldegelijk openstaat voor regionaal gedragen initiatieven.
Oud 17 november 2010, 13:18   #137
pajoske

Standaard

Citaat:
Het is dus manifest onjuist en ook onredelijk de belangrijke rol te ontkennen die de Vlaamse overheid hier heeft gespeeld. Dat de verzuchting uit Limburg kwam, doet daar niets van af. Wel toont het aan dat, in tegenstelling tot wat hier soms wordt gesuggereerd of betoogd, de Vlaamse overheid weldegelijk openstaat voor regionaal gedragen initiatieven.
Kan ook niet anders dan dat de Vlaamse overheid een belangrijke rol speelt in onderwijs in het Vlaamse gewest. Dat behoort tot de Vlaamse bevoegdheden.
Maar zonder het Limburgse provinciaal niveau was er geen initiatief geweest. En dan had Vlaanderen niks gedaan.
Dat valt weg als je provincies afschaft.
Of verwacht jij dat Vlaanderen zelf initiatieven gaat nemen? Denk jij dat Vlaanderen zelf het initiatief genomen zou hebben voor een Limburgse universiteit? Je weet toch hoeveel tegenkanting er vanuit vb KULeuven geweest is?
Mijn persoonlijk standpunt is dat die universiteit er niet noodzakelijk moest komen voor de studenten. Eerder voor het onderzoek en de werkgelegenheid die dat met zich meebrengt. Rechtstreeks Zowel als onrechtstreeks (oprichting spin-off bedrijven).
Oud 17 november 2010, 13:27   #138
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

Wij Limburgers, zijn dat ook de Nederlandse Limburgers? Of tellen die niet meer mee in jouw Limburgs regionalisme, dat volgens mij niet veel meer is dan een belgicistische aanval op de Vlaamse regering, weliswaar via een omweg?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 13:58   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan ook niet anders dan dat de Vlaamse overheid een belangrijke rol speelt in onderwijs in het Vlaamse gewest. Dat behoort tot de Vlaamse bevoegdheden.
Maar zonder het Limburgse provinciaal niveau was er geen initiatief geweest. En dan had Vlaanderen niks gedaan.
Dat klopt niet, daar het initiatief indertijd niet is uitgegaan van de provincie, maar wel van de onderwijsinstellingen zelf.

Natuurlijk zal de Vlaamse overheid niets doen als er geen vraag is naar een bepaald initiatief. Dat is nogal wiedes. Als er evenwel een vraag tot initiatief is, dan zien we dat de Vlaamse overheid bereid is om met graagte haar schouders eronder te zetten. Uw neerbuigende houding ten opzichte van de Vlaamse overheid is dus niet alleen ongepast maar ook volkomen onterecht.
Oud 17 november 2010, 13:59   #140
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Wij Limburgers, zijn dat ook de Nederlandse Limburgers? Of tellen die niet meer mee in jouw Limburgs regionalisme, dat volgens mij niet veel meer is dan een belgicistische aanval op de Vlaamse regering, weliswaar via een omweg?
System heeft het over Limburgse overheden. Je kan dus aannemen dat hij het heeft over de overheden van Belgische zowel als Nederlands Limburgse provincies.
Ik denk dat de Nederlands Limburgers hetzelfde denken over het provinciaal niveau als De Belg-Limburgers.
http://www.limburgmotblieve.nl/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be