![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Heeft de Vlaming onderdrukking nodig? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
13 | 33,33% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
26 | 66,67% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je India tot het westen rekent kan je dat wellicht argumenteren, maar dat is toch niet waar 'het westen' op gebouwd is. Overigens ben ik wel benieuwd naar een vergelijking van de resultaten voor de gemiddelde bevolking, los van enkele extremiteiten. Je kan ook weten dat 'het westen' geen homogeen geheel is. Amerika is verre kapitalistischer ingesteld dan de Rijnlandse modellen van continentaal Europa, met hun sociale zekerheidstelsels of de scandinavische modellen. Feit is dat de Sovietunie op veel vlakken heeft gefaald en op enkele vlakken successen heeft geboekt. Feit is ook dat hun systeem de facto niet meer bestaat. Wat jij het westen noemt heeft grote successen geboekt en ook op enkele vlakken gefaald. Maar feit is dat het per saldo nog bestaat.
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het Westen doet aan outsourcing van slavernij en van oorlog. Ver, ver achter de comfortzone zodat we het niet zien en ons blij voelen. En ik bedoelde dat onze consumptiegoederen die we na 3 maanden gebruik weggooien gemaakt worden door slavenarbeid. In feite kan men dus zeggen dat een rijk ophoudt te bestaan als het niet meer aan slavendrijven doet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Banneling
|
![]() Iemand die iets goed zegt over de USSR moet wel bij de rijke elite gehoord hebben. Want mensen hier in't westen hebben Journalisten die Geschoold zijn om de Juiste Feiten weer te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
alle geld ging naar de staat, de modale rus kreeg juist genoeg om rond te komen en de rest ging naar de elite en naar wapens om het systeem in stand te houden ... en ik ben geen journalist, maar ik begrijp wel het systeem. Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 november 2010 om 18:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
-ik woonde daar. -ik beheers de taal en heb toegang tot rechtstreekse levende en geschreven bronnen. -mijn visie is niet eenzijdig. Tweezijdig misschien, maar eenzijdig niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
dus doe niet zo hypocriet en kijk verder dan je neus lang is! ik ben tenminste voor democratie, jij bent voor dictatuur/particratie! Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 november 2010 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je terug kalm bent mag je uitleggen wat de relevantie van jouw bericht is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#173 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, hoe ver wil je graven? En hoe ver wil ik graven? We kunnen als we willen beginnen zien naar de arbeidersrechten die arbeiders in de 60-80 jaren hadden in de USSR, onderzoek van zowel interne als externe bronnen over het naleven ervan, veel parameters aflopen... Iets zegt mij dat zo diep discussieren vooral veel opzoekwerk langs mijn kant, en uitroeptekens langs de andere kant zal genereren. Er waren ongetwijfeld gevallen van onrechtvaardigheid in de USSR in de latere jaren, met zelfs enkele incidenten (ik weet ze niet uit het hoofd, las ooit verslagen van oud-dienstplichtigen erover) waarbij soldaten vuur openden op stakende arbeiders. Wat kan gezegd worden, is dat het fenomeen sweatshop in de USSR niet bestond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() iemand die terug het ussr-systeem wilt invoeren, heeft kwade bedoelingen met de meeste inwoners van zijn land.
punt aan en uit! vergeet ook niet dat de lokale bevolking de slaven waren van Moskou. dus hetgene waarvan je het westen beschuldigt, wil je zelf invoeren ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
|
![]() Citaat:
En anders kan jij wellicht even aan mijn vrouw uit gaan leggen waarom ze als 10 jarig meisje in de supermarkt slechts azijn kon kopen, omdat er verder niets was (en wat er was werd naar Rusland geexporteerd voor de elite daar). Als je daar nu kijkt (Polen) dan is alles te krijgen. Is dat allemaal te danken aan die kinderarbeidertjes in India? ik denk dat het genuanceerder ligt.
![]() |
![]() |
#177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad genuanceerder. En ja, sommige dingen zijn deels te danken aan de kinderarbeidertjes in India. En ja. Systemen hebben voor- of nadelen. Ik durf zelfs te zeggen: systemen bestaan. En alles wat ze hebben gedaan, is gebeurd, en het heeft geen zin om sommige dingen te minimaliseren in naam van het Grote Gelijk of nog erger, het Grote Bankwezen. Ik weet niet of de mensen hier per ce gelukkiger zijn dan de mensen toen daar waren. Materieel gezien hebben ze meer, maar is dat alles? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn nog wel wat aspecten te noemen, zoals persoonlijke vrijheden. Zoals mensenrechten. Zoals het hebben van je eigen mening. Zoals vrij kunnen reizen. Dus ja, het voordeel van dat systeem is dat iedereen gratis onderwijs kon genieten. Bij ons is dat niet zo (in het Rijnlandse model is het goedkoop maar niet gratis en in het Angelsaksische model is onderwijs goedkoop, maar goed onderwijs bijna onbetaalbaar). De vraag is echter wat je met dat gratis onderwijs kon doen. Je eigen richting kiezen was er niet bij. Je eigen vak kiezen nauwelijks mogelijk. Een surfschool beginnen ondenkbaar. Ambities hebben was nutteloos. Bij ons vallen enkelen uit de boot, helaas. Daar echter de hele samenleving uiteindelijk, maar viel het minder op.
![]() |
![]() |
#180 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |